AS
door ASmeet090 Feb 8, 2018 om 15:59
Voeding & gezondheid

Wax op citroenen?

Mijn eerste vraag:

In het verleden heb ik wel eens iets gelezen over citroenen waarop (bijen?)was werd gesmeerd. Ik kan hier weinig meer over terugvinden. Weet iemand misschien waar ik hier meer informatie over kan vinden? Wat is het? Waarom zit het erop? Wie smeert het erop? Is het gevaarlijk voor mensen met een allergie?

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen!

20900 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2018 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eet u die schil van citroenen dan?

tenormin
door tenormin Feb 8, 2018 om 16:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Kan toch ook als citroen raspen in een recept zitten?

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2018 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en dan wordt er altijd geadviseerd dat ding af te boenen of een biologische citroen te gebruiken.

tenormin
door tenormin Feb 8, 2018 om 17:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is logisch bij citrusvruchten; goed schoon boenen, zowel sinaasappels als citroen. Maar denk dat men zoiets toch wel weet?

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee.

aurora1
door aurora1 - Feb 8, 2018 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees dit eens: https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/465786/schil-citroen-veilig-eten
Voor alle fruit en groente geldt dat er "spul" op zit wat vóór het gebruik afgespoeld moet worden,
Verder geldt dat dat het beste zo kort mogelijk voor het gebruik gedaan moet worden want na het afspoelen is er geen bescherming meer voor passerende vliegen e.d., en voor de larven die eerst nog slapend op de producten zitten.
Als u door fruitvliegjes e.d. wordt lastig gevallen is dat vaak omdat de producten te vroeg zijn gewassen en de larven dan niet meer gestopt worden en uitkomen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2018 om 17:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Coatingsmiddelen ... op citrusvruchten

1 - Zèker is dat doffe bio-citroenen niet gewaxt zijn ...

2 - Bijna zeker is, dat in het bad met glansmiddel ook bijna altijd kleur- of houdbaarheidsstoffen zijn toegevoegd ...

3 - Onzeker is waarmee citroenen zijn bespoten, omdat dit altijd van de insecten in het land van herkomst afhangt

HIER   een informatie, echter m.b.t. sinasappels. Wilt u het precies weten moeten we verder gaan zoeken.

http://worldunity.me/schil-sinaasappels-ah-behandeld-met-kankerverwekkende-chemische-bestrijdingsmiddelen/

U kunt bij verpakte citroenen op het etiket nalezen, bij de bio-handelaar om meer informatie vragen.

E901 -  is bijenwax

E904 -  is schellak

E914 -  is GEOXIDEERDE POLYETHYLEENWAX en een ongezonde synthetische wax

boppe1943
door boppe1943 - Feb 8, 2018 om 17:50
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Die waslaag is van schellak. Lees verder op Google. Daar vindt u ook dat dit spul darmklahten en allergieën zou kunnen veroorzaken. En ook hoe u die waslaag het beste kunt verwijderen.

Maar als u het citroenschilletje wilt raspen om als smaakmaker te gebruiken bij diverse gerechten, koop dan biologische citroenen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2018 om 19:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Asmeet090 ...

Moeten we nog verder (onder-)zoeken of komt u nu zèlf verder?

Bio lijkt mij dè oplossing, óók wanneer u de schil NIET wilt gebruiken, vooral wanneer het om een allergie gaat.

AS
door ASmeet090 - Feb 9, 2018 om 10:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden! Het zou inderdaad gaan om de schil van de citroen, dat had ik niet vermeld excuses.  In de supermarkt is weinig tot geen informatie te vinden over wat er precies op de vruchten zit. Voor de zekerheid dus maar biologische citroenen kopen.

jo
door jorisw Feb 9, 2018 om 10:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook niet zo relevant om te vermelden wat op iets zit dat je er toch af haalt. Op een soepblik staat ook niet waar het van is gemaakt.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Feb 9, 2018 om 13:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het probleem is dus ...

wil je bewust bio-citroenen en bepaalde E-nummers juist NIET, is dat dan altijd duidelijk genoeg aangegeven/te achterhalen?

Waarom niet en welke autoriteit gaat uiteindelijk daarover en kun je daar een vraag stellen/klacht indienen?

AS
door ASmeet090 Feb 14, 2018 om 16:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord op deze vraag heb ik inderdaad nog niet kunnen vinden. Zo liggen er bijvoorbeeld ook "losse sinaasappels" te koop in de supermarkt. Hoe achterhaalt men waarmee deze vruchten zijn behandeld? Mocht ik hier antwoord op vinden, dan zal ik het hier plaatsen maar tot op heden is het me nog niet gelukt.

gerbera
door gerbera - Feb 9, 2018 om 14:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

edit, mijn link was al geplaatst.