de eelco
door de eelco Dec 9, 2011 om 13:26
Voeding & gezondheid

Welke aardappels zijn geschikt voor patat temaken

ik wil graag zelf mijn patat maken en dan van die lekkere dikke vlaamse frieten..maar nu vraag ik me af welke aardappel ras ik daar het beste voor kan gebruik en welke type,,vast kokent.iets kruimelig of kruimelig,,,en als iemand een goede tip heeft hoe ik ze klaar moet maken ben ik helemaal gelukkig...ik dacht 5 minuten voorbakken op 150 graden en een uurtje later afbakken op 180 graden ook 5 minuten maar dat is maar een gok want ik heb het nog nooit zelf gemaakt...

156490 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 9, 2011 om 13:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het Bintje is de friet aardappel.

vladja
door vladja - Dec 9, 2011 om 13:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Andere rassen: Agria, Asterix, Challenger, Innovator, Felsina, Première, Victoria en de Ukema. Aardappels mogen voor verwerking tot friet niet te koud bewaard zijn, omdat er dan te veel suikers gevormd worden, waardoor de frieten tijdens het frituren donkerbruin kleuren.

vladja
door vladja - Dec 9, 2011 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

En google op patat maken etc.

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2011 om 14:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Een iets kruimige aardappel gebruiken, die in de "vlaamse vorm snijden" dus dikker dan onze frieten. De genoemde temperatuur is goed op 150 graden, een uurtje af laten koelen is niet echt nodig. Gewoon even uit de olie halen en dan weer 5 minuten. Die iets bloemige aardappel geeft juist dat knapperige wat de snackbar ook heeft. Waar je wel op moet letten is dat je er niet teveel tegelijk moet bakken. Wens je veel succes met "je eerste keer".

de eelco
door de eelco - Dec 10, 2011 om 11:34
607 Antwoorden / 92 Vragen

bedankt vladja en ternorin...ga straks boodschappen doen en ga opzoek naar bintjes die iets kruimelig zijn...ik laat nog van me horen.

f.weele
door f.weele - Dec 10, 2011 om 15:49
1085 Antwoorden / 27 Vragen

probeer Frieslanders te krijgen. Deze zijn zeer goed om patat van te bakken en smaken beter dan een bintje.klik hier
m.vr.gr.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2011 om 16:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=f.weele schreef op zaterdag 10 dec 2011, 15:49]probeer Frieslanders te krijgen. Deze zijn zeer goed om patat van te bakken en smaken beter dan een bintje.klik hier
m.vr.gr.

de frieslander is inderdaad een echt heerlijke aardappelen en ook nog eens prima geschikt om er frieten van te bakken, echter...het is, als het goed is, niet nu meer op de markt. Tot oktober ongeveer; mocht men ze nog vinden dan zijn het oude: de smaak loopt snel terug. 't Is een redelijke "vroegpoter" zoals ze dat noemen.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2011 om 16:07
16828 Antwoorden / 108 Vragen

de eelco, even als toevoeging (omdat het de eerste keer is dat je het zelf wilt proberen) na het snijden wel goed met koud water afspoelen en drogen met theedoek. Als je ze niet wast gaan ze aan elkaar klonteren, je weet wel: aardappel en zetmeel.

f.weele
door f.weele - Dec 10, 2011 om 16:38
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Frieslanders worden nog steeds verkocht bij landbouwers/tuinders zelf en zijn nog van redelijke kwaliteit. Eerst schillen en dan een paar uur onder water laten staan.
Daarna patat snijden en bij voorkeur voor de eerste keer frituren eerst in warm water onderdompelen of blancheren. zie link:klik hier
m.vr.gr.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2011 om 16:57
16828 Antwoorden / 108 Vragen

f.weele, ja misschien zijn ze in uw omgeving nog te koop; hier niet meer. Maar een handige tip in dat artikel; zo zie je, nooit te oud om iets bij te leren. Ik bedoel dan dat warm water advies. Ja, in koud water zetten weet ik maar ik vind ze er toch niet lekkerder op worden, maar zoveel aardappelsoorten, zoveel smaken, toch. Ik ben zelf dol op Malta's en de genoemde Frieslanders, Bintjes zijn lang niet meer zoals vroeger.

Ook lees ik in het door u aangehaalde artikel een temperatuur van 175 graden bakken. De ene frituurpan geeft toch een andere warmte af als een andere; zoiets moet je toch zelf uitviolen (net als met oventemperaturen) dus aan de eelco probeer iets van 160 graden.

vladja
door vladja - Dec 10, 2011 om 17:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tenormin,

Beetje heel erg overbodig blablabla om nog een verslag / commentaar te doen van een link. Je weet toch dat er hele leuke kook-chatsites zijn. Google eens, daar ben zo goed in. Ga daar ouwenelen!

Vladja

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2011 om 17:50
16828 Antwoorden / 108 Vragen

niet altijd zo negatief Vladja, neem eens een vrije "afkat" dag.

nico s
door nico s - Dec 10, 2011 om 18:38
87 Antwoorden / 26 Vragen

de beste raad op het gebied van frietjes is
google op frietjes maken b.e.
veel succes
n.s

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 21:05
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=de eelco schreef op zaterdag 10 dec 2011, 11:34]bedankt vladja en ternorin...ga straks boodschappen doen en ga opzoek naar bintjes die iets kruimelig zijn...ik laat nog van me horen.

Nog geen frieten gegeten of mislukt? Als het niet goed is gegaan, in de supermarkt verkopen ze diepvries Vlaamse frieten; ze zijn heerlijk.

de eelco
door de eelco - Dec 23, 2011 om 11:29
607 Antwoorden / 92 Vragen

tenormin..kom net uit het ziekenhuis en ben nog een aantal dagen gebonden aan bed maar als ik weer kan lopen ga ik het zeker proberen,,u hoort nog van me....fijne dagen iedereen

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2011 om 13:07
16828 Antwoorden / 108 Vragen

de eelco, veel beterschap en prettige feestdagen toegewenst.

de eelco
door de eelco - Dec 29, 2011 om 11:31
607 Antwoorden / 92 Vragen

beste mensen..ben weer mobiel en ben gisteren naar de groentenboer geweest en heb er een kilo bintjes gehaald..geschilt en gesneden in lekkere dikke frieten afgespoelt en droog gedept..heb de frietuurpan op 175 graden gezet en eerst eventjes 5 minuten voor gebakken en een half uurtje later op 180 graden 5 minuten afgebakken en wat denken jullie????TOPPIE...zo horen dikken frieten tezijn en wil nooit meer wat anders..ik wil iedereen bedanken voor de tips en het mee denken en ik wil hier bij ook iedereen een gelukkige uiteinde toe wensen....

vladja
door vladja - Dec 29, 2011 om 11:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, dat zei ik gelijk al: bintje is DE frietaardappel.

Vladja

ra
door ralph 1979 - Sep 13, 2013 om 14:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beter laat dan nooit! Het voorbakken van frites doe je om het product gaar te krijgen. Het afbakken voor de krokantheid. Voorbakken op een te hoge temperatuur is niet goed, want dan krijg je een harde droge korst. Bovendien alle reacties met een temperatuur boven de 190 graden is gewoon gevaarlijk. Zuren in het frituurvet (ook in vloeibaar) zetten zich om en zijn schadelijk voor de gezondheid. Voorbakken daarom altijd onder de 150 graden (een thuisfrituur is 150 graden ok, deze daalt namelijk fors in temperatuur, een professionele is 135 graden beter). Afhankelijk van het seizoen bak je de frites voor tot ze gaar zijn. In oktober kan dat oplopen tot een minuut of acht a negen en in de zomer wat korter. Een gaar product kun je simpelweg gewoon doorbijten/breken. Door de suiker in oudere aardappelen gaat dit proces wat sneller. Het afbakken doe je vervolgens door de afgekoelde frites (gewoon een uurtje laten liggen) in de friteuse af te bakken op 175 graden. Het allerbelangrijkste van een thuisfrituur: bak niet te veel in een keer af. Eigenlijk maar 100 gram op een liter vet. Dus in een gemiddelde frituur z'n 200-250 gram. En afbakken doe je op kleur, zoals je ze zelf het lekkerste vindt. Je kunt ook naar de plaatselijke cafetaria gaan, dan sla je al deze stappen over. Eetsmakelijk!

de eelco
door de eelco - Jun 4, 2014 om 11:44
607 Antwoorden / 92 Vragen

ok...dit was volgens mijn 1 van mijn eerste vragen die ik hier stelde.
ben inmiddels redelijk gevorderd en bak nu me frietjes voor op plusminus 155 graden 5 tot 7 minuten voor en een half uurtje later bak ik ze af op 180 graden tot ze lekker lichtbruin en knapperig zijn.
maak ook tegenwoordig soms me eigen mayonaise maar niet altijd omdat het maar zeer beperkt houdbaar is maar o mijn lieve heer wat is dat lekker en veel makkelijker dan de meeste denken en nu gebruik ik tenminste me staafmixer weer eens..

eet smakelijk.....