Jan drenthe
door Jan drenthe Jan 13, 2021 om 16:44
Voeding & gezondheid

Welke AED is het meest geschikt voor thuis? Kan iemand helpen?

Na het nieuws van gisteren zal het thuiswerken ook nog wel even voortduren. Ik denk zelf dat dit nog veel langer gaat duren, dan iedereen nu denkt. Op het moment is het de Britse variant die huid houdt, maar wie zegt mij dat er niet nog meer varianten komen.... Daarom heb ik besloten om de veiligheid in en om huis te verbeteren.

Hieronder een korte opsomming met wat ik tot nu toe heb gedaan:

·
Alle verzekeringen opnieuw gecheckt;

·        - Thuiswerkplek geoptimaliseerd;

·       -  Beveiliging om het huis verbeterd;

·       -  Tochtstrips aangebracht;

·      -  Branddeken aangeschaft;

·       - Verbanddoos geactualiseerd;

·      -  Brandblusser aangeschaft;

·       - Voorraadkast aangevuld;

·       - Rookmelders geplaatst.

Zelf zit ik er ook nog aan te denken om een AED aan te schaffen. Echter heb ik geen flauw idee welke AED het beste past bij een thuissituatie. Heeft iemand misschien een tip voor mij?

Daarnaast vroeg ik mij af of er nog mensen zijn met andere handige tips?

4748 16 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 13, 2021 om 16:50
1321 Antwoorden / 2 Vragen

In plaats van zelf een AED aanschaffen ( als er geen hartziektes in het gezin zijn is dit weinig zinvol) zou ik inventariseren waar er bij u in de buurt zo'n ding hangt.
Ik neem aan dat u een EHBO cursus of BHV cursus hebt gehad?
Zo niet, meld u aan voor zo'n cursus. Als u hiervan een diploma heeft kunt u zich aanmelden bij hartslag.nu
Op die site vind u ook veel meer informatie over deze materie.

panter22
door panter22 - Jan 13, 2021 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt beter eerst een reanimatiecursus volgen, Daar leer je niet alleen reanimeren, maar ook een AED te gebruiken. Zo'n cursus wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar. Zomaar een AED aanschaffen is onzin. En nog gevaarlijk ook als je dat ding zomaar, zonder enige kennis van zaken bij iemand anders gaat gebruiken. Want voor jezelf hoef je het niet te doen, want als zo'n ding nodig is, ben je niet meer bij bewustzijn.
Bovendien heb je met corona het meest last van je longen. Daar helpt een AED niet tegen. Koop paracetamol en broomhexine of een hoestdranje tegen de hoest. Te koop bij de supermarkt.

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2021 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat heeft dat allemaal met corona van doen?

panter22
door panter22 Jan 13, 2021 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk wil hij van zijn huis een bunker maken en zo de corona tegenhouden.

me
door mein33 - Jan 13, 2021 om 18:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben wel benieuwd welke veiligheidsmaatregelen u buitenshuis heeft genomen, mogelijk kunnen anderen en ik hier ons voordeel mee doen.
De andere door u genoemde zaken heb ik altijd al op orde voor het geval er een derde wereldoorlog zal uitbreken !  ;-))

Voor wat betreft de AED  binnenshuis betreft, dan heeft dit alleen maar enig nut als er 24h per dag tenminste twee personen in de woning aanwezig zijn en alle medebewoners goed geinstrueerd zijn m.b.t. gebruik van dit apparaat.
En zelfs dan is de kans zeer groot dat de ene gezinslid die in de ene ruimte of buiten aan het werk/klusen is niet in de gaten heeft dat een ander gezinslid in een andere ruimte op apegapen ligt.
Dus of dit apparaat een zinvolle investering is, Jan mag het zeggen !?  ;-))

gerbera
door gerbera Jan 14, 2021 om 16:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben wel benieuwd welke veiligheidsmaatregelen u buitenshuis heeft genomen

Rondom mondkapjes aangebracht;-))

me
door mein33 Jan 14, 2021 om 17:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

getty
door getty - Jan 13, 2021 om 18:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Informeer eens bij de Hartstichting

Donuts
door Donuts - Jan 13, 2021 om 18:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht kunt u hier https://defibrion.com/product-categorie/aed/ informatie vinden of opvragen.

mi
door miennaamishaaz - Jan 13, 2021 om 21:59
725 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt dit eventueel navragen bij de Hartstichting, zij kunnen u informatie geven over wat voor een AED geschikt is voor Thuis "Werken":

https://www.hartstichting.nl/reanimatie/wat-is-een-aed

gerbera
door gerbera - Jan 13, 2021 om 22:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Buiten de aanschafkosten, zo rond de € 1000,- lees hier en hier wat de Hartstichting daarover schrijft. Ik vraag mij echter af wat uw bedoeling is om deze voor privé aan te schaffen en wat de corona daar mee van doen heeft. Een hartstilstand kun je overal krijgen en dan maar hopen dat er iemand in de buurt is die of kan reanimeren of met een AED overweg kan. Dat u nu ineens allerlei apparaten heeft geplaatst die ik al jaren in mijn woning heb met uitzondering van een AED, (maar die is bij mij als ICD ingebouwd) komt bij mij over als dat u in een paniek situatie beland bent. U kunt van alles bedenken om het virus buiten de deur te houden maar zolang u zich aan de regels houd beperkt u het risico besmet te raken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2021 om 09:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit mij aan bij de al gegeven reacties m.b.t. al hetgeen u moet weten bij aanschaf van een eigen AED en dat betekent hoe dan ook dat er in uw gezin dus iemand moet zijn die het apparaat ook kan bedienen.

Het is veel handiger om bij het zich voordoen van een hartprobleem in uw gezinssituatie zich te richten op een EHBO cursus waar reaninmatie via mond op mond beademing en drukken op de hartstreek aan de orde is omdat dat veel effectiever is in een eerste situatie en oriënteer u op de aanwezigheid van een AED in uw omgeving. Meestal zal in zo'n situatie het bellen van 112 de meest snelle manier zijn om dan meer specialistische hulp te krijgen. Mogelijk is er ook in uw omgeving een buurtapp die benut kan worden. En zie dan ook deze: https://www.buurtaed.nl/projecten

rj
door rjw - Jan 14, 2021 om 17:53
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Als je hier in wilt investeren kan je beter doneren aan 1 van de initiatieven die meer openbare AEDs wil installeren.

Jan drenthe
door Jan drenthe - Jan 15, 2021 om 08:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik en mijn vrouw hebben beide ons EHBO diploma. Dus wij weten beiden hoe wij de levensreddende handelingen moeten verrichten. Echter omdat wij best wel afgelegen worden, leek ons het een goed idee om een AED aan te schaffen.

Echter heb ik er nooit bij stil gestaan dat het natuurlijk veel handiger is om een AED buiten op te hangen, want dan kunnen andere mensen er ook van gebruik makne en kan ikzelf, als ik alleen zou zijn ook gereanimeerd worden. Dus bedankt voor deze tip.

Verder begrijp ik dat een AED hoge aanschafkosten heeft, echter vind ik dit niet op wegen tegen een mensenleven. Wij hebben al genoeg ellende meegemaakt om te weten hoe kostbaar je leven is. Dus het geld is in dit geval geen probleem. Natuurlijk kun je ook kijken of je met de buurt een AED kan kopen, maar dat geeft weer onnodig vele gedoe en op deze manier help je ook je medemens. Daar is wat mij betreft niks mis mee.

Wat heeft het met corona doen? Nou in iedergeval geeft het ons tijd om na te denken, aangezien je voornamelijk op elkaar bent aangewezen. Zodoende ben ik mij hier in gaan verdiepen. Daarnaast hoor ik regelmatig op het nieuws dat corona daadwerkelijk voor hartklachten zorgt. Of het waar is weet ik niet, maar daarnaast is het natuurlijk logisch dat als iedereen thuis zit, de kans op een hartfalen in je thuisomgeving vele malen groter is dan in de omgeving van je werk.

Dus met jullie informatie en een beetje hulp van het internet heb ik met verschillende AED winkels gebeld. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om een heartsine aed te kiezen. De reden hiervan is; lange garantie, waterafstotend en zeer compact. Mooie bijkomstigheid is dat, als ik een oude aed heb om in te ruilen, extra korting ontvang. Hier ben ik nog naar op zoek. Dus mocht iemand er toevallig eentje hebben liggen, wij houden ons aanbevolen...
Wat wel super is, is dat als ik achteraf de oude AED inlever ik alsnog korting ontvang. Daar wil AEDmaster wel voor bedanken, want dat is gewoon heel prettig.

Verder verwacht ik niet dat er een derde wereldoorlog uitbreekt.

panter22
door panter22 Jan 15, 2021 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Jammer dat je het er direct niet bij gemeld hebt dat jullie EHBO's zijn.
En gezien de maatregelen die je opnoemde, dacht ik er het mijne van.
Maar goed,  jullie hebben er een gevonden en als je nu meldt in de buurt dat jullie een AED hebben en jullie ingeschakeld kunnen worden met hartfalen. dan zou dat een goede zaak zijn.
Van iemand die ernstige corona heeft gehad, hoorde ik wel dat je stevige hartkloppingen kunt krijgen, maar de benauwdheid is veel erger en kan maanden aanhouden.

ju
door juliomariner Jan 15, 2021 om 19:01
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik blijf bij mijn advies u bij hartslag.nu aan te melden.
Als er dan bij u in de buurt een reanimatie is wordt u misschien opgeroepen te helpen. Er worden dan een groep vrijwilligers opgeroepen. De ene helft moet zo snel mogelijk naar het slachtoffer. De andere helft wordt gevraagd eerst een aed op te pikken. U u krijgt een routebeschrijving naar het slachtoffer en de andere een beschrijving naar de dichtsbijzijnde AED.
Ik ben in 2 jaar tijd 3 keer opgeroepen, het geeft gewoon een goed gevoel te kunnen helpen.
Als u wordt opgeroepen bent u niet verplicht te gaan ( u zou ook verhinderd kunnen zijn natuurlijk)

Ramon986
door Ramon986 Mar 14, 2021 om 15:12
Antwoorden / Vragen

Goedemiddag Julio,

Ik zelf zit er aan te denken om een AED te kopen. Veel mensen om mij heen geven reden om juist niet een AED te kopen. De twee belangrijkste redenen zijn of he tis te duur of een AED heb je niet nodig. Nu ik uw verhaal lees ben ik mij er nog bewuster van geworden hoe belangrijk het is om met een AED om te kunnen gaan. Als ik het goed begrijp is het ook belangrijk om de AED aan te melden.

Moet u ook een bepaald diploma hebben als je AED bediener wilt worden?
Heeft u de inzet als traumatisch ervaren?

Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan en ik zie dat de meeste winkels AED's verkopen, maar dat er behoorlijk wat prijsverschillen in zitten. Ik ga denk ik een AED kopen bij deze website. Heeft iemand hier ook goede ervaringen mee? De voornaamste reden is dat ze niet heel duur zijn, maar ook omdat ze vandaag gewoon bereikbaar zijn.... Ik heb het advies gekregen om een Zoll 3 AED aan te schaffen. Dit omdat ik kinderen heb, en mijn ouders nog bij mij in huis wonen. Ze hebben aangeven dat, door de display, ook oudere mensen hier makkelijk mee overweg kunen en dat er geen aparte electroden voor kinderen nodig zijn. Ook krijg ik er een buitenkast, want ze gaven aan dat dit noodzakelijk is, als je de AED bij Hartslagnu wilt aanmelden.

Mag ik vragen welke AED u heeft en waarom?

Donuts
door Donuts Mar 14, 2021 om 15:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@ramon: Houd eens op met dat spammen!

gerbera
door gerbera Mar 14, 2021 om 15:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ramon, deze vraag is al een jaar oud en dan komt u met uw bericht opzetten. Reclame of een serieus bericht? als u de reacties leest krijgt u antwoordt op al uw vragen. En wat het aanmelden betreft, in dat geval wordt u geregistreerd als bezitter van een AED welke door eenieder in geval van nood gebruikt kan en mag worden, vandaar de buitenkast waarvan de locatie normaal gesproken openbaar wordt gemaakt.

me
door mein33 Mar 14, 2021 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gerbera,

De vraag is van 13 januari 2021   !!! ;-))

Ramon986
door Ramon986 Mar 15, 2021 om 06:41
Antwoorden / Vragen

Goedemorgen allemaal,

@mein33; bedankt voor uw oplettendheid. Ik zat zelf ook al te kijken.

@gerbera; bedankt voor uw antwoord en ik zal de AED in een buitenkast gaan plaatsen. Het lijkt of u veel kennis heeft van AED's. Kunt u misschien aangeven of eerder genoemde AED (ik zal het merk niet meer noemen) ook een goede keus is? Of heeft u andere suggesties?

Donuts
door Donuts Mar 15, 2021 om 07:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zit niet zo schijnheilig te doen met je ik zal het merk niet meer noemen. Ondertussen heb je nu weer die link gedumpt en is het topic weer ge-upt. Hoe heet je volgende keer? Trap er niet in mensen, gewoon een ordinaire spammer.

gerbera
door gerbera Mar 15, 2021 om 14:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@Ramon, sorry was ff een jaartje in de war.
Van een merk of type AED als zodanig heb ik geen verstand daar zijn andere voor die u daar over kan inlichten. Echter over het gebruik ervan heb ik voldoende kennis en laat ik voorop stellen dat ze niet zaligmakend zijn doch slechts een hulpmiddel die in bepaalde gevallen niet eens gebruikt mag worden.

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2021 om 11:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Belangrijk om te weten

De AED is een belangrijk apparaat, maar vervangt niet de basale reanimatie.
Belangrijk Dit wordt wel eens ten onrechte gedacht. Directe basale reanimatie is altijd nodig om de hersenfunctie veilig te stellen en het hart zelf voor te bereiden op een of meer stroomstoten van de AED. Het is uiterst belangrijk dat de hartmassages en de beademingen doorgaan in afwachting van het bevestigen van de plakelektroden op de borstkas van het slachtoffer. Als de hartritmestoornis niet met stroomstoot van de AED is te behandelen dan geeft de AED de hulpverlener opdracht om met de basale reanimatie door te gaan. Bij ongeveer 30-40 van elke 100 slachtoffers is hiervan sprake. Dit illustreert wel hoe belangrijk de reanimatie is.

Elke leek mag de AED bedienen. Wettelijke bezwaren zijn er niet in ons land.

Jan drenthe
door Jan drenthe - Jan 17, 2021 om 11:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoelde natuurlijk geen wereldoorlog....

bu
door burgos - Jan 17, 2021 om 12:10
96 Antwoorden / 7 Vragen

Tsja,is dit niet een beetje overdreven?
Wat heeft dit met corona te maken?
Ik zelf zou die energie er niet insteken.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 15, 2021 om 16:00
423 Antwoorden / 4 Vragen

@ramon986

Door een actie van de Hartstichting hebben wij in onze wijk een Zoll AED Plus gekregen met verwarmde buitenkast.
Ik heb daarna een actie gestart via geef.nl en heb hiermee geld opgehaald om er ook een voor mijn muur te kopen.
Hij hangt ondertussen en is ook aangemeldt bij Hartslagnu
Mijn vrouw en ik zijn beide EHBO-ers met reanimatieaantekening.
Wij heebn bewust voor de Zoll Plus gekozen omdat deze zeer gebruiksvriendelijk is.
De elektroden zitten aan een stuk en hij geeft ook aan of je snel, maar ook diep genoeg reanimeert.
Dor de verwarmde buitenkast is de AED ook inzetbaar als het vriest.
Behalve de aanschafkosten die erg verschillend zijn voor de AED en de buitenkast, komen er ook nog de kosten bij voor

Service en onderhoud
Elektroden
Batterijen

Dt gaat weliswaar over meerdere jaren, maar zijn toch hoog als je het niet verwacht.
Als hij aan je eigen muur hangt, dan kan je hem onder je inboedelverzekering platsen. Wel even melden bij je tussenpersoon.

Sommige gemeenten geven ook subsidie als je de kast via een crowdfunding actie aanschaft. Informeer hier naar bij je gemeente