Dotje20
door Dotje20 Nov 12, 2020 om 17:24
Voeding & gezondheid

Werkzaam zonder BIG

Beste forumleden

Een poosje geleden heb ik hulp gezocht voor psychiatrische problemen. Ik ben een tijd geleden bij een GGZinstelling terecht gekomen waar een aantal zeer dubieuze zaken spelen.
De directeur van de instelling bemoeit zich met iedere client. Ook met mij. Het bijzondere is, onder welke pet hij dit doet, daar gaat het mis. De persoon noemt zich op verschillende plekken hulpverlener; therapeut, traumatherapeut, psychotherapeut. Hij zou mijn therapeut worden dus ik  heb hem opgezocht in het BIG register. Daar komt deze persoon niet voor. Volgens zijn eigen CV is er ook niets dat wijst op opleiding in de psychiatrie. Via google kwam ik er achter dat deze persoon een strafblad heeft. De vraag is hoe het zit met de VOG.  Toen ik om deze reden aangaf van de behandeling af te zien kreeg ik bakken met verwijten. Om nog meer misstanden rondom mijn ervaring bij deze instelling voor te leggen aan de geschillencommissie heb ik een advocaat in de arm genomen. We hebben van deze situatie, het titelmisbruik, melding gedaan bij het Landelijk Meldpunt zorg. En hun reactie was niet meer dan....tja. Ze gaan er actief niets mee doen.
Mij is dus volstrekt onduidelijk waarom het BIG-register überhaupt bestaat. Kan iemand me uitleggen waarom er 'beschermde' beroepen zijn als ze niet 'beschermd' worden? Alvast bedankt!

4208 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 12, 2020 om 17:31
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht helpt aangifte bij de polite door uzelf? En mogelijk meerdere 'patienten'.

Dotje20
door Dotje20 Nov 12, 2020 om 17:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel. Ik ben op dit moment niet onder behandeling bij deze persoon en het net op tijd ook niet geweest. Ik neem het dus alleen waar zonder dat ik direct slachtoffer ben.  Deze instelling heeft meerdere locaties en honderden clienten.

aurora1
door aurora1 Aug 25, 2021 om 12:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En? Houdt dat het doen van aangifte tegen?

mi
door miennaamishaaz - Nov 12, 2020 om 17:32
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas komt dit wel vaker voor, de GGZ is vrij bekend bij zorginstellingen, die zij beheren {dagbesteding, Inloop voor mensen die anders vereenzamen}
Dat het Winstgevend moet zijn.

Er lopen wel meer van die mensen rond bij de GGZ die nadat ze een beetje macht hebben gekregen helemaal Doordraaien.

Gezien het bij een advocaat loopt, kan ik er niet veel over zeggen.

Als Pietje zegt van Ja ik kan dit ik heb het al vaker gedaan, en pietje heeft een strafblad maar wil het voor de helft doen dan iemand die wel volledig is afgestudeerd, dan kan de kans groot zijn dat de GGZ liever Pietje aan neemt dan iemand anders.

De volgende tekst is een speculatie, dit kan wel of niet waar zijn, neem het met een korrel zout, ik heb geen bewijzen nog feiten dat die manager het volgende doet:

Het mij niets verbazen als die "Manager" ook geld verduistert, onder het motto, zakelijke uitgaven.
Nieuwe hal schilderen, "Ja ik ken wel een vriend die het goedkoop kan doen." Dan betaalt hij meer geld, dan dat het eigenlijk kost, met redenen zoals, Jaa doordat de oude kleur nog zichbaar was moesten we 3 lagen doen.

Dotje20
door Dotje20 Nov 12, 2020 om 17:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Deze persoon is al naar voren gekomen als zorgcowbow door het platform follow the money. Er wordt meer winst gemaakt dan toegestaan. Er is een gemeente die ook vanwege gesjoemel met geld het contract heeft opgezegd.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 12, 2020 om 17:48
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Er zitten onbeschermde titels tussen:

uit de link:

De beste hulpverlener is de passende hulpverlener

Alle vakliteratuur is het over één ding eens: de klik tussen de klant en de hulpverlener is het belangrijkst. Als jij je op je gemak voelt bij jouw hulpverlener heb je een goede kans van slagen. Daarnaast is het fijn als de therapievorm bij je past. Want wat je leuk vindt, houd je langer vol.

https://hulpverleningnaseksueelmisbruik.nl/psycholoog-psychotherapeut-coach-therapeut/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 12, 2020 om 17:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dotje20,

Om welk bedrijf/instelling gaat het?

Gebruikt deze "directeur" een titel? (bijvoorbeeld drs.).

Heeft u deze kwestie ook al gemeld uw zorgverzekeraar?

Dotje20
door Dotje20 Nov 12, 2020 om 18:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om compass bv

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/sp-en-pvda-bezorgd-over-nijmeegse-zorg-mens-is-geen-verdienmodel~a3a2b91c/

Mijn zorgverzekeraar zegt dat ze deze instelling in de gaten houden. Er waren zelfs "behandelaren" bij mij betrokken die niet eens op de loonlijst stonden ..die informatie kreeg ik van de zorgverzekeraar .
Mijn huisarts zegt dat ze er niet meer naar verwijzen vanwege spookverhalen.
De gemeente Nijmegen was er mee bezig.
Allemaal signalen om de boel eens onder de loep te nemen, lijkt me. Maar wie?

Dotje20
door Dotje20 Nov 12, 2020 om 18:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Deze persoon heeft bij mijn weten bij de naam Psychotherapeut echt een fout gemaakt. Alle andere vormen van behandelaar zijn mag je noemen en doen zonder dat er een haan naar kraait.
Mijn bron:https://www.igj.nl/onderwerpen/wetten-in-ons-toezicht/wet-big

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2020 om 18:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Dotje20,

Meldt uw klacht bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Google even voor contact.

rj
door rjw Nov 12, 2020 om 18:58
3238 Antwoorden / 5 Vragen

[off topic] Dat de zorg geen verdienmodel is, is natuurlijk onzin. Al sinds mensenheugenis worden mensen arts ondermeer omdat het behoorlijk goed verdient. Toen we nog het ziekenfonds en particuliere verzekeringen hadden, hadden heel veel specialisten ook nog een praktijk buiten het ziekenhuis voor particulier verzekerden waar ze meer verdienden dan voor hetzelfde werk in het ziekenhuis. Dat heeft toch alle kenmerken van een verdienmodel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 19:11
16775 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.psychotherapie.nl/actueel/nvp-nieuws/nieuwsbericht?newsitemid=614989825 m.a.w. de titel is beschermd, zie mijn reactie met meer verwijzingen m.b.t. klachtmogelijkheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2020 om 19:07
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees dit en ben niet verast dat dit voorkomt. U geeft echter al aan dat u contact heeft met uw zorgverzekeraar en met de Gemeente Nijmegen en dat zijn instanties die naar mijn mening wel degelijk iets kunnen doen.

Hoe dan ook geldt dat als men wil worden opgenomen in het BIG register men heel erg goede antecedenten moet hebben en tenminste een afgeronde HBO of nog beter Academische opleiding hebben afgerond en ook aangeeft 'bij te blijven' qua vakkennis.
Heeft u uw ervaring hier: https://www.zorgklacht.nl/klachten-ggz kenbaar gemaakt?

Het lijkt mij uitermate zinvol dat u uw ervaring in ieder geval hier https://www.psychotherapie.nl/ kenbaar maakt waar men zeker de nodige actie zal ondrnemen m.b.t. misbruyik van deze benaming/titel. De NVP is de beroepsvereniging voor Psychotherapeuten.

En dat dan ook op basis van deze info: https://www.psychotherapie.nl/actueel/nvp-nieuws/nieuwsbericht?newsitemid=614989825 m.b.t. de bescherming van de titel. Hierbij ook de verwijzing in een link die @GEBORENAMSTERDAMMER al gaf: https://www.bing.com/search?q=inspectie+gezondheidszorg+klacht

tenormin
door tenormin Nov 12, 2020 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukkig ben je (nog) niet verast @heremietkreeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 12, 2020 om 21:28
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, scherp gezien. Ik blijk inderdaad een r te hebben vergeten. Met knipoog :-)

ja
door jan24 Aug 25, 2021 om 12:31
109 Antwoorden / 4 Vragen

"Hoe dan ook geldt dat als men wil worden opgenomen in het BIG register men heel erg goede antecedenten moet hebben en tenminste een afgeronde HBO of nog beter Academische opleiding hebben afgerond en ook aangeeft 'bij te blijven' qua vakkennis."

Voor de volledigheid, vanaf MBO-V wordt men in het BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) register opgenomen.
Daarmee is de titel beschermd en kent men een eigen tuchtrecht.
Elke 5 jaar dient men zich opnieuw te laten registreren. Je kunt er uitgehaald worden bij een steekproef en zul je alles moeten kunnen bewijzen. Dat zal met diploma's en certificaten nog lukken. Maar tevens zal men moeten aantonen daadwerkelijk het minimaal aantal uren te hebben gewerkt in de zorg.
I.v.m. Covid is herregistratie tijdelijk uitgesteld.

Dat iemand zichzelf een titel aanmeet dat kan altijd voorkomen. Goed dat het BIG register is geraadpleegt.
Ik sta ook in het BIG register t/m 2023.

tenormin
door tenormin - Nov 12, 2020 om 22:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@dotje20, heel goed dat je eerst het BIG register hebt geraadpleegd. In bijna alle gevallen is het register goed om artsen en de rest van hulpverleners op te nemen, noem het zelfs maar streng. De dochter van mijn vriendin is "gewoon" huisarts en door het krijgen van kanker (en het dus niet kunnen volgen van de verplichte bijscholing) verloor ze haar BIG registratie. Ze is genezen van kanker, (?), moest weer alles gaan volgen en heeft haar BIG registratie weer. Dus ik denk dat iemand niet zomaar zich als BIG geregistreerde kan 'melden' zonder dat daar onderzoek naar wordt gedaan. Dat je het hebt gemeld bij het Landelijk Meldpunt Zorg en hun antwoord: tja: heel verwerpelijk moet des te pijnlijker voor je zijn. Het klinkt ook weer als Calimero: zij zijn groot  en ik is klein. Gelukkig heb jij je marbles gehad; veel anderen hebben dat niet want.... 't is een dokter. Toch! Bah.

Jd
door JdV2021 - Mar 4, 2021 om 17:12
1 Antwoorden / Vragen

Beste Dotje, je post kwam ik tegen tijdens research voor een journalistieke publicatie waar ik aan werk. Het gaat om mensen die soortgelijke ervaring hebben gehad als jij. Ik vertel je graag persoonlijk meer over de details van ons onderzoek en zou je ook graag een paar aanvullende vragen stellen, als je daar voor openstaat. Je kunt me mailen op jolien.devries@kro-ncrv.nl. Ik hoop van je te horen! Vriendelijke groet, Jolien

rodegooise
door rodegooise - Mar 4, 2021 om 19:12
2 Antwoorden / Vragen

Beste dotje20 ik denk dat wij problemen hebben met dezelfde organisatie? Ggz Compass?

rodegooise
door rodegooise - Mar 4, 2021 om 19:19
2 Antwoorden / Vragen

Dotje20. Ik heb al 2 zaken rondom hem gewonnen maar ben er nog niet klaar mee. Misschien kunnen we onze krachten bundelen

Dotje20
door Dotje20 - Aug 24, 2021 om 18:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

@rodegooise. Ik zie je bericht nu pas. Kunnen wij met elkaar in contact komen?

gerbera
door gerbera Aug 24, 2021 om 21:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zal u toch op een andere wijze moeten doen, het uitwisselen van persoonlijke gegevens op dit forum is niet toegestaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 25, 2021 om 15:35
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@DOTJE20: vraag bij kassa-online@bnnvara.nl of zij de@RODEGOOISE (nog) kunnen of willen benaderen met uw vraag?

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2021 om 11:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u bewijzen van uw beschuldigingen?
En heeft u informatie ingewonnen bij de politie en/of aangifte gedaan?
U zou ook de publiciteit kunnen zoeken door bijv. contact op te nemen met een landelijk dagblad of met een tv programma.
Op een forum bashen is niet echt de juiste weg.

ja
door jan24 - Aug 25, 2021 om 12:29
109 Antwoorden / 4 Vragen

"Hoe dan ook geldt dat als men wil worden opgenomen in het BIG register men heel erg goede antecedenten moet hebben en tenminste een afgeronde HBO of nog beter Academische opleiding hebben afgerond en ook aangeeft 'bij te blijven' qua vakkennis."

Voor de volledigheid, vanaf MBO-V wordt men in het BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) register opgenomen.
Daarmee is de titel beschermd en kent men een eigen tuchtrecht.
Elke 5 jaar dient men zich opnieuw te laten registreren. Je kunt er uitgehaald worden bij een steekproef en zul je alles moeten kunnen bewijzen. Dat zal met diploma's en certificaten nog lukken. Maar tevens zal men moeten aantonen daadwerkelijk het minimaal aantal uren te hebben gewerkt in de zorg.
I.v.m. Covid is herregistratie tijdelijk uitgesteld.

Dat iemand zichzelf een titel aanmeet dat kan altijd voorkomen. Goed dat het BIG register is geraadpleegt.
Ik sta ook in het BIG register t/m 2023.