Ma
door Mariairene Mar 15, 2019 om 10:34
Voeding & gezondheid

WMG

Als je voor de eerste keer nieuwe medicijnen krijg dan betaal je voor de uitleg hiervan €.6,73. Als je dan 4 keer per jaar met een herhalingsrecept komt van dat zelfde medicijn, moet je ook €.6,73 betalen per medicijn betalen, in mijn geval 3 medicijnen. Mijn vraag is klopt het dat ze deze kosten zomaar mogen berekenen.

2582 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 15, 2019 om 10:41
7184 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Mar 15, 2019 om 11:18
6599 Antwoorden / Vragen

Die €6,73 is voor een herhaalrecerpt in i jaar. Voor de eerste keer betaal je meer en na een jaar herhaalrecepten betaal je ook weer een hoger bedrag. De apotheek werkt niet voor niks. Met een aantal verschillende medicijnen, ben je zo door je eigen risico heen.
https://www.apotheek.nl/themas/medicijnprijzen-en-vergoedingen#kosten-zorg-apotheek

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2019 om 11:28
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is niet correct. Een keer uitleg is voldoende. U dient bovendien één keer een nader uitlegpapier te krijgen. Doe navraag bij: https://www.apotheek.nl/in-de-apotheek/klachten-over-uw-apotheek  Zie een al gegeven verwijzing dat de kosten voor uitleg wel na een jaar herhaald mogen worden. Het lijkt er echter op dat u de afwikkelingskosten bedoelt waarvoor u ook al een link kreeg.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2019 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een medicijn dat u voor de eerste keer krijgt, betaalt u twee keer, dus de terhandstellingskosten en voor de uitleg.

Voor vevolgrecepten betaalt u één keer per receptregel. Ná een jaar betaalt u niet opnieuw vooruitleg als u dat medicijn het hele jaar hebt gehad.

En die kosten worden niet “zomaar” berekend. De apotheek moet ook betaald worden.

dobby
door dobby Mar 25, 2019 om 01:49
749 Antwoorden / 1 Vragen

Yups.

Mijn apotheker denkt zelfs met me mee.. (chronische NSAID/maagzuur remmer) - hij stelde zelf voor om ze elke 90 dagen voor mij te herhalen en dan een mailtje te sturen als ze klaar staan.. (met een afhaalcode voor het afhaal-only-loket, met voorrang op mensen met vragen of ingewikkelde / tijdrovende zaken).. Prachtig toch?

dus inderdaad maar 4x terhandstelling per jaar (nou ja, 2 producten dus 8 keer) - beter dan de maximaal 2 maanden die je standaard maar mee krijgt.. - hij zou dus 50% meer kunnen "verdienen" aan me..

En ik zie liever dat mn medicijnen minder dan een euro kosten en welke kosten er *gespecificeerd* bij komen dan dat je 1 vaag totaalbedrag ziet..

Iedereen kan op www.medicijnkosten.nl de laagste prijs uitzoeken, hoe zou dan inderdaad de apotheker nog iets kunnen verdienen?

Vind het wel handig dat het eindelijk een paar jaar geleden gesplitst en gespecificeerd werd!

Hein
door Hein - Mar 24, 2019 om 16:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als je voor de eerste keer een nieuw medicijn krijgt en je beantwoord de vraag van de apotheek of je bekend bent met dit medicijn met nee en je krijgt uitleg dan brengen ze per medicijn per keer circa € 10,00 (verschild per apotheek maar dit mogen ze vragen) in rekening. Neem je ze in ontvangst dan mag de apotheek (wie verzint zulke onzin) € 8,00 per verstrekt medicijn aan terhandstellingskosten rekenen. Mocht je dat een jaar lang nodig hebben en ze schrijjven voor niet langer dan een maand uit dan kost je dat medicijne opnieuw bij iedere herhaalactie  € 8,00 terhandstellingskosten en ben je aan terhandstellingskosten per jaar per medicijn € 96,00 kwijt, oftewel bij 10 medicijnen 10 x € 96,00 = € 960,00 per jaar. Gelukkig betaal je dan niet meer dan € 385,00 aan het eigen risico maar de rest komt wel ten laste van het budget van de gezondheidszorg. Dit is een idiote maatregel die al weer jaren lang aan de gang is en je hoort er niemand over.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2019 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hein .

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2019 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hein

”Je hoort er niemand over”, dan bent u blijkbaar doof. Het internet en ook dit forum staat er vol mee.

Voirheen zaten de kosten gewoon in de prijs van de pillen verwerkt en betaalde u dat ook al. Nu staat het apart, voor de duidelijkheid, en valt men er over.

Die apotheker moet ook zijn zaak draaiende houden en zijn personeel betalen.

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2019 om 23:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zou het kunnen zijn dat de apotheek net zo min als u gratis werkt?