betifleda
door betifleda Jun 18, 2013 om 19:07
Voeding & gezondheid

WMO

Hulpvraag;

Mijn zwager is van het ene- op het andere moment invalide geworden. Hij moet hierdoor verhuizen van zijn flat zónder lift. Inmiddels is aan hem een woning (flat) toegewezen mét lift. Omdat er nu eenmaal met een verhuizing kosten gemoeid zijn, heb ik voor hem, in het kader van de WMO, bij de Gemeente een tegemoetkoming aangevraagd, welke werd goedgekeurd, ter hoogte van € 2.500. Nu blijkt, dat deze tegemoet in 39 termijnen dient te worden terugbetaald. de Hoogte van de periodieke betaling wordt pas bekendgemaakt wanner het bedrag is uitbetaald. Nu heb ik in de Wet WMO gelezen dat een tegemoetkoming door het CAK in rekening wordt gebracht, nádat de Gemeente hiertoe opdracht geeft aan het CAK. De Gemeente heeft al te kennen gegeven dat zij het bedrag zullen terugvorderen d.t.v. het CAK. Wij gaan uiteraard de tegemoetkoming (wat dus eigenlijk als lening dient te worden betiteld) níet accepteren. Heeft iemand enige ervaring met dergelijke tegemoetkomingen? Biedt wellicht de WTCG hier uitkomst? Ook heeft een medewerker van de WMO mij ingefluisterd dat wij eens navraag moeten doen bij de ziektekostenverzekering. Wie heeft voor mij andere informatie / suggesties?

Met vriendelijke groeten,

Bert

4170 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2013 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet waar uw zwager woont, maar ik las het onderstaande op de site van de Gemeente Rotterdam.

Wanneer geldt er geen eigen bijdrage?
Voor rolstoelen geldt geen eigen bijdrage. Daar
zijn landelijk regels voor vastgesteld die dit niet toestaan.
Als het gaat om financiële tegemoetkomingen, zoals een verhuiskostenvergoeding, dan wordt daar geen eigen bijdrage over berekend.

Dit stukje gaat over onder meer over gehandicapten. Bijvoorbeeld voor een traplift of scootmobiel geldt wel een eigen bijdrage.

Kon jammer genoeg geen link maken van die site. Heel raar dat dat eigenlijk een soort lening zou worden.

Ik heb zelf, maar dan 16 jaar geleden voor mijn moeder verhuiskostenvergoeding aangevraagd wegens invaliditeit. En dat is toen toegekend na een indicatiestelling. Was in Rotterdam. Maar ja dat is al lang geleden.

U zou ze dus met de regels van Rotterdam kunnen confronteren en vragen hoe dat zit.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2013 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is me nu toch gelukt.

Klik hier

Dan in de grijze vakjes klikken op: voor meer informatie wenden tot

En dan op eigen bijdrage bij voorzieningen

Succes.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2013 om 21:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......U zou ze dus met de regels van Rotterdam kunnen confronteren en vragen hoe dat zit......

Hoe dat zit is simpel: iedere gemeente heeft zijn eigen regels.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2013 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carole.83

Dat weet ik, maar zo'n groot verschil? Het gaat hier niet over € 100.

betifleda
door betifleda - Jun 19, 2013 om 13:22
11 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Tijger en Carola.83,

Tot zover alvast mijn dank voor de informatie.
Ik ga zéker de regeling van Rotterdam aankaarten.
Of de betreffende Gemeente (in Limburg) daar gevoelig voor zal zijn, is nog maar zéér de vraag.
De ambtenaar die ons in het voortraject mondeling een bepaalde toezegging heeft gedaan, verschoond zich daar nu van, of geeft te kennen dat wij daar een eigen interpretatie aan hebben gegeven. Hierdoor heb in ieder geval van deze persoon geen erg hoge dunk. Tegen de gestelde voorwaarden, zoals opgenomen in de ontvangen beschikking, ga ik namens mijn zwager in ieder geval in bezwaar. Wellicht dat een andere ambtenaar bij de Gemeente een andere zienswijze heeft (?) Ik kan mij namelijk niet neerleggen bij de bewoording "Financiële tegemoetkoming....", terwijl deze, d.t.v. het CAK terugbetaald dient te worden. Naar mijn bescheiden mening is er dan géén sprake van een tegemoetkoming, maar van een "lening" om mijn zwager in de gelegenheid te stellen om de eerste (noodzakelijke) kosten te kunnen betalen. Geef dan in de beschikking een andere benaming aan de bedoelde tegemoetkoming.

Inmiddels ben ik al weer wat verder op weg geholpen.
Een medewerker van de WMO heeft mij er op gewezen dat de ziektekostenverzekering wellicht een vergoeding geeft. Ook heb ik inmiddels navraag gedaan bij de WTCG. Zij verlenen achteraf wel (kleine) vergoedingen, maar dat is meer op voordracht van de WMO, of ziektek.verz. Een medewerker van de WTCG heeft mij doorverwezen naar de SVB, om daar eens te informeren naar vergoedingen.

Natuurlijk wil ik met alle liefde en plezier overal achteraan gaan voor mijn zwager. Het is alleen triest dat in een zó sociaal ingesteld land als Ned. de burger zijn recht(en) zelf maar moet uitzoeken. Kom je in dat geval nergens achter, heeft de Staatskas weer een deeltje uitgespaard.
Maar o wee, wanneer er weer eens een scheepslading mensen het land binnenkomt, welke om ongeacht welke reden het eigen land hebben moeten ontvluchten......! Natúúrlijk moeten dergelijke mensen geholpen worden. Maar moet een eigen landgenoot dan maar alles zélf uitzoeken en een TEGEMOETKOMING terugbetalen?! Triest.

Het moge duidelijk zijn dat ik de bewuste Gemeente niet met name kan noemen. Dit, omdat ik een bezwaar ga indienen tegen de beschikking. Er bestaat een gerede kans het College van Burg. & Weth. óók "meekijkt" binnen deze rubriek.

Met vriendelijk groet,

Bert

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2013 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@betifleda

Ik ben het met u eens. Het woord "tegemoetkoming" impliceert een gift en niet een lening die terugbetaald moet worden.

Nog even in mijn geheugen gespit, ken een dame die in 2009 moest verhuizen wegens invaliditeit, zij kreeg ook die verhuiskostenvergoeding. Maar ja was ook Rotterdam.

Voor wat betreft uw verdere naspeuringen bij andere instanties, denk ik dat u bot zult vangen. De WTCG kent wel uitkeringen, maar dan aan het eind van een jaar ivm medicijngebruik en/of medische zorg, maar zeker geen verhuiskosten, ook de in de zorgverzekeringswet is daar mijns inziens niets over opgenomen.

U zou ook nog eens bij het Juridisch Loket, zie Google, kunnen informeren, of daar landelijke regels voor zijn.

U kunt ook informeren of er in de gemeente een ombudsman aanwezig is en daar uw vraag voorleggen.

loreleigil
door loreleigil - Jun 26, 2013 om 21:05
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet beter of een verhuiskostentegemoedkoming is altijd een lening die via de Bijzondere Bjstand verloopt en niet via de Wmo??