ze
door zeiler Oct 14, 2019 om 17:24
Voeding & gezondheid

Yoghurt nog wel echte yoghurt??

Is de tegenwoordige yoghurt nog wel gezond ??, zitten er nog gezonde, levende bacterieén in ???  Kwam terug van vakantie vond een pak yoghurt in koelkast bijna 4 weken oud. Pak was niet gezwollen (wat vroeger wel zo was al na een paar dagen) en na opening bleek de 'yoghurt' nog goed. Op de pakken staat tegenwoordig ook niet meer dat yoghurt gezonde bacteriëen bevat !!!  En ik heb gehoord dat je met azijn ook ÿoghurt" kan maken. Dus wat is nu nog echte levende Yoghurt ????

2562 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2019 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al die vraagtekens hoeven niet.

Als u op Google intikt: Wat is yoghurt, kunt u er van alles over lezen. Hoeven wij toch niet voor u te doen.

sj
door sjoppy - Oct 14, 2019 om 17:29
129 Antwoorden / Vragen

Bewerkte yoghurt zoals vetarm en vetvrij zullen wel geen levende bacteriën bevatten misschien wel verzwakte.
Volle yoghurt smaakt goed en lijkt mij beter. Azijn bevat zeker geen levende bacteriën. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2019 om 17:41
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant: Yoghurt is een product dat uitsluitend ontstaat door inwerking van gezonde daartoe bestemde bacteriën.
U had zelf kunnen zoeken maar nu ik toch even bezig ben: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/21/hoe-lang-is-yoghurt-houdbaar-1602883-a1351227  en bij. ook deze: http://www.bewaarwijzer.nl/zuivel-en-eieren/houdbaarheid-yoghurt/  Het pak mag uiteraard niet zijn geopend.

Als u ook verder zou zoeken zou u zien dat hetgeen u zou hebben gehoord dat je met azijn ook Yoghurt kunt maken en zosla het nu interpreteert 'een broodje aap verhaal is'. U kunt wel met door bijv, toevoeging van azijn aan Yoghurt een frisse salade maken. Via een zoekmachine als hiervoor al genoemd vindt u enkele leuke recepten. Maar u moet dan wel eerst Yoghurt hebben.
De wijze van sterilisatie of dergelijke na de productie kan invloed hebben op de houdbaarheid, idem als met melk.

ze
door zeiler Oct 14, 2019 om 18:17
19 Antwoorden / 21 Vragen

dus na 4 weken behoort een geopend pak yoghurt al lang niet meer goed te zijn !!!  en hier was er het nog helemaal goed!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 14, 2019 om 18:25
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dus langer houdbaar en nog altijd goed! Als het niet meer goed zou zijn geweest zou dat wel acceptabel voor u zijn als ik u nu goed begrijp.
(Wat gaf de thtt aan?)

ma
door malhy2 Oct 15, 2019 om 02:09
309 Antwoorden / 13 Vragen

Vreemd in uw eerste verhaal verwacht u dat het pak bol zal staan, dat kan alleen met een dicht pak. U schrijft ook dat u het pak opende en toen constateerde dat de yoghurt nog goed was. Nu schrijft U dat het al 4v weken geopend was. Wat is het nu??

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 22:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar dan zonder die misplaatste uitroeptekens, dat geschreeuw dus.

ze
door zeiler - Oct 14, 2019 om 18:10
19 Antwoorden / 21 Vragen

Yoghurt is/was goed voor ons omdat het levende bacterieen bevatte, goed voor de darmflora. Maar als het tegenwoordig geen levende bacterien meer bevat, dan heeft het ook geen positieve invloed meer op onze darmflora, dan is het alleen maar een andere vorm van melk.

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u de tip van @tijger1 al opgevolgd? Of wilt u alleen klagen en gaat het u helemaal niet om reacties tenzij die in uw straatje passen?

diumenge
door diumenge - Oct 14, 2019 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2019 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop andere yoghurt.

ju
door juliomariner - Oct 14, 2019 om 18:45
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Het feit dat de yoghurt nog goed was geeft aan dat de fermentatie goed is gelukt. Dus prima yoghurt

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2019 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan als u langer weggaat niet in de koelkast zetten maar op het aanrecht en bij voorkeur in de zon?
Verder weet ik niets over yoghurt want ik vind het maar eng spul dat me de rillingen geeft.
En stond er geen informatie op het pak? Of bent u door de jaren heen yogurt-resistent geworden?

brainless
door brainless - Oct 15, 2019 om 00:57
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Zeiler
Juist (levende melkzuur) bacterien zorgen ervoor dat melk yoghurt wordt.

Omdat yoghurt een zuur product is met een pH tussen de 3,7 en 4,5, hebben andere bacteriën geen kans om te groeien en hebben schimmels en gisten weinig of geen mogelijkheid om het te doen bederven. Daarom is yoghurt in de koelkast relatief lang houdbaar.

Tegenwoordig met betere koelkasten is yoghurt heel lang houdbaar.
Veel langer dan de houdbaarheidsdatum (mits dicht).

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2019 om 22:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En ik heb gehoord dat je met azijn ook ÿoghurt" kan maken
En ik heb gehoord dat er schoenen in de handel zijn waarmee je over water kan lopen.

M.a.w. gooi een scheut azijn in melk en zie wat er gebeurt. Tegenwoordig hebben ze de mond vol over gefermateerde producten die zo gezond zijn en yoghurt ontstaat uit gefermateerde melk met allelei "goedbedoelde "toevoegingen. En die azijn, daar kun je het lege pak mee schoonspoelen en er vervolgens een leuk plantje in zetten als u de bovenkant weg knipt.

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 22:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar zijn die schoenen te koop?

gerbera
door gerbera Oct 15, 2019 om 22:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waar zijn die schoenen te koop?
Geen idee heb het ook maar van horen zeggen☺