ma
door madras Nov 23, 2016 om 17:02
Voeding & gezondheid

Ziekte van lyme

Kunnen de klachten van de ziekte van lyme zich na een jaar of 15 gaan opspelen

5321 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2016 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u dat niet beter aan uw huisarts kunnen vragen? Die is de aangewezen persoon.

akkerdistel
door akkerdistel Nov 23, 2016 om 17:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En ook nog eens helemaal gratis.

endemion
door endemion Nov 25, 2016 om 13:55
237 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de huisarts kom je doorgaans niet verder dan een standaard antibiotica kuur maar lyme kan een lastige ziekte zijn. Zo kan een langdurige antibiotica kuur nodig zijn. Ook is het erg lastig om de diagnose te stellen aangezien de bacterie zich goed kan verstoppen. http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2016 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hier krijg je die kuur niet eens.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2016 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u klachten heeft dan moet u naar de huisarts gaan en daar vragen stellen.
Over Lyme: http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen

newmikey
door newmikey - Nov 23, 2016 om 17:09
830 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste klachten hoogstwaarschijnlijk niet (als je tenminste alle complottheorietjes even buiten beschouwing laat) maar de nasleep van zo'n besmetting met Borelia kan best wel lang duren. De huisarts kan u meer vertellen.

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2016 om 17:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stel je vraag op het forum v.d. lyme vereniging http://www.lymevereniging.nl

ma
door madras - Nov 23, 2016 om 17:14
45 Antwoorden / 14 Vragen

Dank u newmikey en carola83

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2016 om 17:15
16828 Antwoorden / 108 Vragen
fp
door fpo - Nov 25, 2016 om 17:36
87 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, wel degelijk kan dat. Je kunt deze ziekteverwekker zelfs jarenlang on de leden hebben zonder daar problemen mee gehad te hebben, maar zodra de weerstand door welke reden dan ook gaat zakken, kunnen deze ziekteverwekkers actief gaan worden. Het verdedigingsmechanisme is immers niet meer voldoende effectief. De beste manier om dit te bestrijden is middels MMS (Miracle Mineral Solution), makkelijk via internet te bestellen. Het werkt altijd, heb daar zelf jarenlang ervaringen mee, zowel op mijzelf als op mijn patiënten. Dus het proberen waard!

ti
door tirza ik ben Nov 26, 2016 om 23:22
Antwoorden / Vragen

Jammer dat je reclame maakt voor een middel waarvan niet bewezen is dat het tegen lyme werkt maar wat wel heel veel geld kost. Voor de rest heb je gelijk over lyme.

hansje klein
door hansje klein - Nov 25, 2016 om 17:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja.
Het is een tijdrovend proces om bevestigd te krijgen aan de hand van klachten, dat er sprake is van de ziekte van Lyme omdat de herkenbare rode kring niet lang zichtbaar bleef. Ook op het forum (zie eerdere reacties) zijn mogelijke variaties en verschillende klachten omschreven. Met een bloedonderzoek op borreliose kan de bacterie gezocht en aangetoond worden, doordat er zich anti-stoffen hebben ontwikkeld. Maar zèlfs wanneer er anti-stoffen gevonden worden is het verloop van deze ziekte onvoorspelbaar. M.i. helpt een anti-biotica-kuur alleen direct na de beet en ook dàn kann de besmetting pas jarenlater weer 'wakker worden'. De kennis over Lyme en borreliose loopt in Nederland achter. Meer ervaring hebben landen met veel bossen, waar ooit de boswachters en arbeiders sinds de wereldoorlogen het eerst patiënten geworden zijn. De dragers van de besmette teek zouden ooit russische paarden geweest zijn.....

Tenslotte heeft de ziekte van Lyme vaak dezelfde verschijnselen als reuma en omgekeerd, waardoor de juiste diagnose soms fout of veel te laat gedaan wordt.

ti
door tirza ik ben Nov 26, 2016 om 23:26
Antwoorden / Vragen

Met de Nederlandse bloedtesten zijn de antistoffen bij chronische lyme meestal niet aan te tonen. Bij testen uit het buitenland (die testen op dna) is de ziekte meestal wél aan te tonen. Het klopt inderdaad dat een antibiotica kuur alleen goed kan werken als hij zo snel mogelijk na besmetting gegeven wordt. Helaas wordt in Nederland meestal maar een kuur van een week voorgeschreven, terwijl een kuur zeker 6 weken moet zijn. Hierdoor krijgen veel mensen chronische lyme.

hansje klein
door hansje klein Nov 27, 2016 om 13:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het kan een zoektocht gaan worden waarbij de patiëntenvereniging misschien waardevolle tips en informatie kan leveren. Zelfredzaamheid is een vereiste om niet in een depressieve tot wanhopige stemming te glijden wanneer u merkt hoeveel kennis er nog ontbreekt in Nederland. Het lijkt mij vooral belangrijk zèker te weten dat het om de ziekte van Lyme gaat. http://www.nvmm.nl/content/de-ziekte-van-lyme-goede-diagnostiek-naar-de-ziekte-van-lyme

hansje klein
door hansje klein - Nov 27, 2016 om 13:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Informatie over de ziekte van Lyme: http://www.nvmm.nl/search/node/lyme  Hyperlink

hansje klein
door hansje klein - Nov 27, 2016 om 16:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het hele gezin ziek door één tekenbeet.......daar wordt men niet vrolijk van!

Het héle gezin ziek door één enkele tekenbeet

Ga op tijd naar de huisarts......(als hij/zij er verstand van heeft).

Vroeger werd het de boswachtersziekte genoemd, maar nu komt de ziekte van Lyme, een multi-systeemziekte met reumatische verschijnselen, steeds dichterbij, zèlfs wanneer je zelf niet door een geïnfecteerde teek gebeten werd.

De gevreesde bacterie is mogelijk ook nog eens overdraagbaar volgens de lymevereniging en ook volgens DIT BERICHT

ma
door maarten heest - Nov 27, 2016 om 20:59
463 Antwoorden / 0 Vragen

@ENDEMION, maar hoe komt u daar nou bij om zulke algemene uitspraken te doen. Alsof je bij een huisarts vaak niet de behandeling krijgt die je nodig hebt? Cijfers, statistieken graag.
Ik ben ervaringsdeskundige en had ooit de ziekte van lyme. En ben adequaat en deskundig geholpen met de juiste medicatie door mijn huisarts.
Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor want het is een ziekte die vreselijke gevolgen had kunnen hebben.

Aan u en ook aan @MADRAS: de eerste reactie, die van @TIJGER1, is de enige juiste. Naar de huisarts als je een vermoeden van lyme hebt! Een vraag stellen op een willekeurig consumentenforum is volkomen zinloos en kan iemand zelfs op een verkeerd en vooral gevaarlijk spoor brengen.