gallito
door gallito Oct 19, 2010 om 20:48
Voeding & gezondheid

Zijn medicijnen na de houdbaarheidsdatum echt niet meer te gebruiken?

Ik vraag me af waarom medicijnen niet meer te gebruiken zijn na de houdbaarheidsdatum. Is dit een consumententruc of verliest de medicatie echt haar kracht.

Ik kan me niet voorstellen dat gedraaide pillen en capsules hun werking verliezen na een bepaalde datum.
Is dit eigenlijk wel eens getest?
Jodium b.v. gaat toch jaren mee ondanks de datum?
En zijn er ook gevallen bekend van medicijnvergiftiging door gebruik na de houdbaarheidsdatum? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord of gelezen.

Ik denk dat het in de meeste gevallen onzin is en puur voor de continuïteit van de commercie van de farmaceutische industrie.

Wie het echt weet mag het zeggen .

Omdat dit zowel een vraag als een discussie is, plaats ik deze in beide rubrieken.

270592 9 Rapporteer

genius
door genius - Oct 19, 2010 om 21:02
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote][u]HOE LANG BEPERKTE HOUDBAARHEID[/u]
Hoe lang u een medicijn kunt bewaren, hangt af van de samenstelling van het medicijn en van hoe u het gebruikt en bewaart. Sommige medicijnen zijn kort houdbaar doordat de werkzame stof verloren gaat. U kunt hier niets aan doen. Medicijnen waar water in zit, zoals dranken en crèmes, bederven het snelst. Dit komt doordat bacteriën en schimmels in een vochtige omgeving goed kunnen groeien. Deze bacteriën en schimmels kunnen van uw handen of uw lichaam en ook wel vanuit de lucht in het medicijn terechtkomen. Daarom zijn vooral oog-, neus- en oordruppels, dranken, vloeistoffen voor gebruik op de huid en crèmes beperkt houdbaar. Aan medicijnen met water worden meestal stoffen toegevoegd die de groei van bacteriën en schimmels moeten remmen. We noemen deze stoffen conserveermiddelen. Maar conserveermiddelen kunnen het bederven van aangebroken verpakkingen niet helemaal tegengaan.
Let er daarom op dat u:
• zorgvuldig omgaat met het medicijn en na gebruik de
verpakking goed sluit;
• maatbekertjes, pipetjes en spatels na gebruik met water en
een tissue schoon en droog maakt;
• het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter
of volgens de informatie op het etiket.

[u]BEWAARTERMIJN[/u]
In het volgende overzicht kunt u voor een aantal medicijnen vinden hoe lang u ze kunt bewaren wanneer u de verpakking heeft aangebroken. Advies over de bewaartermijn van
medicijnen die hier niet worden genoemd, kunt u krijgen bij uw apotheek.
De bewaartermijn die hier wordt genoemd of die op het etiket staat, geldt alleen als u het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter.

[u]OVERZICHT BEWAARTERMIJNEN VAN VERSCHILLENDE MEDICIJNEN[/u]
Bewaartermijn Medicijn na aanbreken
Tablet 2 jaar
Capsule 1 jaar
Poeders 1 jaar
Drank 6 maanden
Druppelvloeistof 6 maanden
Stoomvloeistof 3 maanden
Neusdruppels 3 maanden
Neusspray 3 maanden
Oogdruppels 1 maand
Oogzalf 6 maanden
Oogwassing 1 maand
Oordruppels (niet steriel) 6 maanden
Oordruppels (steriel) 1 maand
Zalf in tube 1 jaar
Zalf in pot (met spatel) 6 maanden
Crème in tube 1 jaar
Crème in pot (met spatel) 3 maanden
Pasta in pot (met spatel) 6 maanden
Strooipoeder 1 jaar
Huidgel in tube 3 maanden
Vloeistof voor gebruik op de huid 6 maanden
Zetpil in strip 1 jaar

Bron: Klik hier

vladja
door vladja - Oct 19, 2010 om 21:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

======= dubbelpost =============

Staat al bij discussies, waar het meer op z'n plaats is.

Zie: ........... hier...

Vladja

Lsk520
door Lsk520 - Oct 19, 2010 om 21:11
827 Antwoorden / 2 Vragen

"Wie het echt weet mag het zeggen"

Vraag het eens aan je huisarts, zou ik zeggen...
En je moet niet overal complottheorieén achter zoeken. Niet iedere pillendraaier is corrupt...

je
door jessyastrid - Oct 23, 2010 om 19:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Werkzaam zijnde bij een huisarts kan ik je vertellen dat de werking van de medicatie af neemt na mate het over de datum is, maar dat het verder geen kwaad kan.

iv
door ivop - Oct 24, 2010 om 01:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

afgezien van het werkelijk bederven van door genius genoemde medicijnen: een tablet paracetamol zal na verloop van tijd steeds minder van zijn werkzame stof hebben. Op de verloopdatum zal gemiddeld zo weinig van die stof over zijn, dat de werking als onvoldoende moet worden beoordeeld.

Nu is het zo dat dan je met laten we zeggen hoofdpijn van graad 3 met inname van zo'n tablet er in 15 minuten vanaf zou moeten zijn.
Misschien duurt dat met minder (zo je wilt te weinig) werkzame stof 20 minuten, of is het nog wel voldoende om hoofdpijn graad 2 weg te werken.

Maar het is niet zo dat het direct helemaal niets meer doet of dat het zelfs ineens schadelijk is, alsof het een pak melk is van 3 dagen te oud.

Ik weet van een ziekenhuisapotheek waar de verloopdatum van medicijnen soms verschoven werd. Wel beoordeeld op "wat zit er in en waarvoor wordt het gebruikt" en "wat kost dit medicijn"

-- wetend dat een ampulletje soms een paar honderd euro kost, niet zo'n hele rare overweging.--

Maar nogmaals Genius aanhalend: druppel nu niet een flesje oogdruppels die al een jaar open staat, in je ogen: in water kan vanalles rondzwemmen.

delltouro
door delltouro - Oct 25, 2010 om 19:01
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik houd me maar gewoon aan de datum die erop staat, gelukkig leven we in een deel van de wereld waar we bij de apotheek met een recept zo een nieuw potje of stripje kunnen halen.

mhofman
door mhofman - Oct 25, 2010 om 19:15
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zou kunnen dat het nog goed is,maar net als voedsel wanneer gooi je het weg.Zou me aan de datum houden en het niet meer gebruiken

natuurmens
door natuurmens - Nov 14, 2011 om 13:04
158 Antwoorden / 4 Vragen

Veel zalven staat een houdbaarheidsdatum op maar zijn feitelijk onbeperkt houdbaar. Dat heb ik van een dermatoloog. Wat houdbaarheid van medicijnen betreft kan het best wel over tijd zijn je arts weet dat wel te vertellen. Producten die je schoon gebruikt uit een tube kan heel wat hebben vooral dat er vaseline inzit. Of voetschimmel producten zijn eigelijk onbeperkt houdbaar of je kunt zien ruiken dat het is bedorven. Dat heb ik van een arts te horen gekregen.

natuurmens
door natuurmens - Nov 14, 2011 om 13:23
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=genius schreef op dinsdag 19 okt 2010, 21:02][quote][u]HOE LANG BEPERKTE HOUDBAARHEID[/u]
Hoe lang u een medicijn kunt bewaren, hangt af van de samenstelling van het medicijn en van hoe u het gebruikt en bewaart. Sommige medicijnen zijn kort houdbaar doordat de werkzame stof verloren gaat. U kunt hier niets aan doen. Medicijnen waar water in zit, zoals dranken en crèmes, bederven het snelst. Dit komt doordat bacteriën en schimmels in een vochtige omgeving goed kunnen groeien. Deze bacteriën en schimmels kunnen van uw handen of uw lichaam en ook wel vanuit de lucht in het medicijn terechtkomen. Daarom zijn vooral oog-, neus- en oordruppels, dranken, vloeistoffen voor gebruik op de huid en crèmes beperkt houdbaar. Aan medicijnen met water worden meestal stoffen toegevoegd die de groei van bacteriën en schimmels moeten remmen. We noemen deze stoffen conserveermiddelen. Maar conserveermiddelen kunnen het bederven van aangebroken verpakkingen niet helemaal tegengaan.
Let er daarom op dat u:
• zorgvuldig omgaat met het medicijn en na gebruik de
verpakking goed sluit;
• maatbekertjes, pipetjes en spatels na gebruik met water en
een tissue schoon en droog maakt;
• het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter
of volgens de informatie op het etiket.

[u]BEWAARTERMIJN[/u]
In het volgende overzicht kunt u voor een aantal medicijnen vinden hoe lang u ze kunt bewaren wanneer u de verpakking heeft aangebroken. Advies over de bewaartermijn van
medicijnen die hier niet worden genoemd, kunt u krijgen bij uw apotheek.
De bewaartermijn die hier wordt genoemd of die op het etiket staat, geldt alleen als u het medicijn bewaart volgens de aanwijzingen in de bijsluiter.

[u]OVERZICHT BEWAARTERMIJNEN VAN VERSCHILLENDE MEDICIJNEN[/u]
Bewaartermijn Medicijn na aanbreken
Tablet 2 jaar
Capsule 1 jaar (dat klopt niet alleen in dien vochtig houdbaarheid van medicijnen staat op de verpakking)
Poeders 1 jaar (Bij droog bewaren zie houdbaarheidsdatum)
Drank 6 maanden (Indien hiervoor suiker zijn gebruikt en niet met de mond aan geweest is zijn dezen enkelen jaren houdbaar)
Druppelvloeistof 6 maanden (Dat klopt indien antibiotica in zit anders zie houdbaarheidsdatum)
Stoomvloeistof 3 maanden (Bij schoongebruik kan langer)
Neusdruppels 3 maanden (Als je het zelf alleen gebruikt kan het langer gebruikt worden)
Neusspray 3 maanden (ik gebruik mijn neusspray een half jaar en het werkt goed. Het ligt gewoon gebruik het hygienische)
Oogdruppels 1 maand (Klopt)
Oogzalf 6 maanden (Klopt)
Oogwassing 1 maand (ligt aan de verpakking kijk bijsluiter)
Oordruppels (niet steriel) 6 maanden (kan langer gebruikt worden mits je maar niet voor andere gebruikt zie gebruiksaanwijzing klopt indien er antibiotica in zit)
Oordruppels (steriel) 1 maand (klopt)
Zalf in tube 1 jaar (onbeperkt)
Zalf in pot (met spatel) 6 maanden (onbeperkt indien je de spatel schoonhoud)
Crème in tube 1 jaar (onbeperkt)
Crème in pot (met spatel) 3 maanden (je kunt aan de verkleuring zien of je het nog kunt gebruiken)
Pasta in pot (met spatel) 6 maanden (kunt het aan de verkleuring zien)
Strooipoeder 1 jaar (indien droog bewaard kan langer mee)
Huidgel in tube 3 maanden (onbeperkt)
Vloeistof voor gebruik op de huid 6 maanden (onbeperkt)
Zetpil in strip 1 jaar

Ik heb wat achter gezet zo ik het te horen heb gekregen van de dokter veel houdbaarheidsdatum vooral op tube is goed voor de verkoop van de zalf maar is feitelijk als je het maar persoonsgebonden gebruikt langer houdbaar. Het is zelf zo dat overjarige producten naar derde wereldlanden gaan en daar gewoon gebruikt worden. Veel fabrikanten zetten er een eind datum op voor de verkoop. Meestal kan je zien of ruiken of iets bedorven is. Middel die antibiotica bevatten zit eigelijk een leefbare stof of schimmel in die de genezende werking doet deze is na open open gesteld aan de buiten lucht en gaat hierdoor van werking veranderen dan gebruik houdbaarheidsdatum. Maar in veel gevallen is dat larie koek

Bron: Klik hier