Niels87
door Niels87 Sep 22, 2019 om 09:31
Voeding & gezondheid

Zijn snack a jacks gezond of niet?

Hoi allemaal,

Ik vraag dit mij al een tijdje af: of snack a Jacks gezond zijn. Ik heb weleens gehoort dat ze "dieet proof zijn', maar hoor ook veel verhalen over het hoge zoutgehalte en dat er de stof mononatriumglumaat in zit. Kan dit kwaad?

Wie weet hier meer over?

17471 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 22, 2019 om 09:35
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Niels87,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.extragezond.nl/voeding/zijn-snack-a-jacks-gezond-of-ongezond/

Niels87
door Niels87 Sep 22, 2019 om 09:36
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!!!

marita5
door marita5 Sep 22, 2019 om 09:37
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2019 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan hoeveel u er van eet. Van een rijstwafel per dag krijgt u niets.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2019 om 09:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven verwijzing. Qua samenstelling lijkt het redelijk gezond te zijn maar het is en blijft een fabrieksproduct met toevoegingen en de vraag is dan altijd of dat wwel of niet schadelijk is voor de gezondheid op bijv. langere termijn. Lekker is wel vaker toch ook vaak min of meer ongezond.
Hoe dan ook is er zout aanwezig zij het ca. 1.5%.

me
door mein33 - Sep 22, 2019 om 09:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zitten vol met kleur, geur, zout, suiker en smaakstoffen, maar volgens de E -normen kan dat allemaal geen kwaad .

Eet liever/beter een appel, peer, tomaat, druiven en/of al het andere verse fruit dat er te koop is.

Maar ook daar zitten, net als bij de snacks, weer voor- en nadelen aan en zo zal het de vraag bijven : "is dit gezond of niet" en het antwoord daarop is 'ja' tot het tegendeel wetenschappelijk is aangetoond.
Maar of er al ooit wetenschappelijk onderzoek naar die Jacks zal worden gedaan, betwijfel ik ten zeerste aangezien de verkoop van dit soort artikelen sneller weer gestopt zal zijn, dan dat er een gezondheids-onderzoek naar zal worden gestart.

"Snoep en eet met mate" en een enkel keertje zo'n Jack eten (moet er niet aan denken) zal uw gezondheid echt niet blijvend schaden.

Smakelijk !?   ;-))

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2019 om 12:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In ieder geval niet zo gezond voor je portemonnee. ;-)
Kijk maar eens naar de kiloprijs bij bv. de 4x2 verpakking: meer dan € 25 !
Koop ik liever een biefstukje.

aurora1
door aurora1 - Sep 22, 2019 om 12:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook gewone rijstwafels kopen voor ca 40 cent per rol waar al die ongezonde fratsen niet in zitten en die vele malen voordeliger zijn. Maar ook daarvoor zal gelden dat een enkel wafeltje geen probleem zal zijn.
Lees eens hier:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/166006-zijn-snack-a-jacks-gezond.html

jo
door jorisw - Sep 22, 2019 om 12:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Alles wat je extra eet bovenop het strict noodzakelijke is overbodig.

gerbera
door gerbera - Sep 22, 2019 om 22:53
7358 Antwoorden / 14 Vragen

mononatriumglumaat, E621, zit er in als smaakversterker maar ook wordt er amoniak in verwerkt en dat is een goede ontvetter. Niet voor het lichaam maar bij verf werkt het uitstekend.  M.a.w eet gewoon gezonde produkten heeft u die wafels niet nodig. ;-))☺

Da
door Daikan Nov 16, 2019 om 11:33
1 Antwoorden / Vragen

Er zit geen ammoniak in. Ammoniak wordt vermeld in de naam sulfiet ammoniak karamel, wat een verwijzing is naar de manier waarop die karamel wordt gemaakt. Ammoniak zelf is een giftige stof en kan absoluut niet in eten worden verwerkt. Als je geen verstand van chemie hebt helpt het als je er ook geen niet-onderbouwde beweringen over doet.

aurora1
door aurora1 Nov 16, 2019 om 15:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stop maar met die wijsneuzerij en mensen vertellen hoe ze moeten reageren volgens u. En dat ook nog lang na de vraag die TS al een eeuwigheid vergeten is. En waar is uw bronvermelding?

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2019 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u ook al eens naar de hoeveelheid suiker gekeken in die zooi?

carryoncarry
door carryoncarry - Sep 23, 2019 om 12:48
10 Antwoorden / 2 Vragen
mo
door mof - Sep 23, 2019 om 15:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

hoog zoutgehalte kan kwaad, mononatrium glumaat (?) of glutomaat (?) is 1) bron van natrium ionen, dat is hetzelfde als natriumionen uit keukenzout, dus kan kwaad.
Glutamaat is zoiets als gluten, kan geen kwaad tenzij je intolerant bent

Da
door Daikan - Nov 16, 2019 om 08:47
1 Antwoorden / Vragen

Paracelsus zei ooit: "Er zijn geen giffen, alleen verkeerde doseringen". 2 L water per dag is noodzakelijk. 10 L water is dodelijk. Zo zit het ook met het label "gezond". Niks is inherent gezond of ongezond, het hangt er vanaf hoe vaak je het eet.

Dat mononatriumglutamaat slecht voor je is is een overhypete mythe uit de jaren '80 die mensen die echt verstand hebben van voeding helaas nog steeds moeten ontkrachten aangezien mensen nou eenmaal liever borrelpraat overnemen dan experts serieus nemen. Glutaminezuur, het aminozuur waarin mononatriumglutamaat direct splitst in je lichaam, is zelfs van nature extreem veel aanwezig in je lichaam, aanzienlijk meer dan je ooit zelfs met hoge doses mononatriumglutamaatconsumptie zou kunnen bereiken. De enige component die bij extreem hoge doseringen schadelijk zou kunnen zijn is natrium, maar natrium zit zoals je weet ook in allerlei andere bronnen. Dat iets een "E-nummer" is is voor het beantwoorden van de vraag of het slecht voor je is al net zo irrelevant, aangezien er behoorlijk wat van nature in voeding voorkomende stoffen zijn die als toevoeging in iets anders nu eenmaal een E-nummer moeten krijgen.

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2019 om 15:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@daikan, waarom komt u nu nog een verhaaltje vertellen? En dat ook nog zonder bronvermelding?
Denkt u dat TS dat nu nog gaat lezen en dat hem dat interesseert?
De vraag was allang beantwoord én per omgaande.
Of vond u het geen wandelweer vandaag?
Mosterd na de maaltijd.