Sam33
door Sam33 Jun 1, 2023 om 21:09
Vrije tijd & tuin
Achterpad

Onze achterburen hebben een hekje geplaatst in achterpad waardoor we heel moeilijk met de fiets via achtertuin kunnen lopen.
Ik heb gelezen dat achter pad tot midden is eigendom van buren maar mogen ze op die manier plantjes neerzetten!?

9024 20 Rapporteer
atlas1302
door atlas1302 - Jun 1, 2023 om 21:22
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Sam, hoeveel ruimte denk je nodig te hebben voor een fiets? De tegels zijn al 60 cm, dan heb je links en rechts ook nog eens 30 cm...schat ik zo.
Waar zie je plantjes trouwens, achter dat hek kan je toch crossen wat je maar wilt...of niet?

mahadma
door mahadma - Jun 1, 2023 om 21:49
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Dit zal afhangen van huur of koop huis. En waar de kadastergrens ligt. In geval van huur wordt die grens door de verhuurder vastgesteld. En OF er recht van overpad is. Maar die info is NU niet bekend, dus aub info over die situatie. Zoals het is lijkt het mij lastig om lopend naast de fiets er fatsoenlijk te lopen zonder bijna tegen de heg aan te komen.

ne
door neodutchio - Jun 1, 2023 om 22:13
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Er zal een recht van overpad beschreven moeten staan inclusief de ruimte de vrijgehouden moet worden. In de vele huizen waar ik heb gewoond was altijd een achterpad die voor de helft eigendom was van de aangrenzende woning. Maar er iets mee doen mocht niet. Behalve vrijhouden dan.
Maar alles valt en staat met wat er op papier bij aanschaf beschreven is.

Mabelle
door Mabelle - Jun 1, 2023 om 22:33
403 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie alleen planten achter het hek, daar heb jij geen last van. Naast de tegels ligt alleen onkruid. Als de ruimte naast de tegels van jou is, leg je er toch nog een rij tegels naast? Heb je meer dan voldoende ruimte om makkelijk overheen te lopen met de fiets.

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2023 om 22:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kijk even naar de laatste uitzending van de Rijdende Rechter. Gaat ook over recht van overpad (in deze uitzending door middel van een deur). Misschien heeft u daar iets aan. "Gemist Rijdende Rechter van 30 Mei 2023 op NPO1".

sw
door swat1500 - Jun 1, 2023 om 23:54
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ga in overleg met uw buren. Waarom hebben zij het hekje geplaatst?
Als er geen recht van overpad is, en dat lijkt het hekje niet te vwrhinderen, en de grond waarop het hekje is geplaatst is van uw buren dan kunt nergens een beroep op.doen..
Dat u perse met een fiets over het pad wil lopen is geen probleem voor uw buurman.
Hij hoeft zijn grond daarvoor niet ter beschikking te stellen.
Als er wel een recht van overpad is dan lijkt het hek dit niet te verhunderen.  Als nergens is vastgelegd dat dit recht ook het ongehinderd kunnen lopen naast een fiets, heeft u een punt.

rj
door rjw - Jun 2, 2023 om 00:02
3236 Antwoorden / 5 Vragen

De grond achter het hekje ziet er niet uit alsof dat ooit bedoeld was om te gebruiken zodat je makkelijker met de fiets er langs kon. Als dat wel de bedoeling was geweest was het logischer geweest dat het ook bestraat was. En zo te zien kon je er aan het einde sowieso al niet langs door die struik op de hoek.

Iv
door Ivo W - Jun 2, 2023 om 07:09
727 Antwoorden / Vragen

Waar heeft u gelezen dat het achterpad tot midden eigendom is van de buren?
Alles valt of staat met wat er kadastraal en in de eigendomsakten is vastgelegd.

Het begint met de kadastrale grens. Die ligt namelijk echt niet altijd in het midden. Bij mijn vorige woning was ik voor 80% eigenaar van het pad, de buren hadden maar 20% van de breedte.

Als de kadastrale grens uitwijst dat de strook die nu omheind is met het hekje tot het eigendom van de buren behoort, dan is de volgende stap het uitzoeken van eventuele erfdienstbaarheden. Deze staan, als ze er zijn, in de eigendomsakten beschreven. U moet dan zoeken naar "recht van overpad" of "recht van weg". Als daarover iets staat beschreven, dan staat er wie het pad mogen gebruiken en over welke breedte het pad vrij van obstakels moet zijn. Staat er geen specifieke breedte, dan wordt voor een recht pad een breedte van 100cm als "redelijk" bestempeld. Dat is namelijk breed genoeg voor een kruiwagen, kinderwagen of rolstoel. In bochten is er iets meer ruimte nodig om goed de bocht te kunnen maken.

va
door vanlotjegetikt - Jun 2, 2023 om 08:35
809 Antwoorden / Vragen

Maak eens een goede foto zodat ook jullie muur te zien is, nu is er aan de linker kant niet de breedte te zien tot aan de muur.
Overigens zijn de kadastergegevens leidend wat betreft de erfgrens.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 2, 2023 om 09:05
414 Antwoorden / 2 Vragen

"waardoor we heel moeilijk met de fiets via achtertuin kunnen lopen."
Waarom daar lopen, met een fiets, gewoon fietsen kan toch ook??

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2023 om 10:55
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als er bij oplevering / aankoop recht van overpad is gevestigd mag het niet. Als er geen recht van overpad is mag het wel.

Indien de oude situatie al erg lang bestaat kan er sprake zijn om daar rechten op te doen gelden.
Dan kan er sprake zijn van z.g verkregen recht.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekeering, schakel die dan in, heeft u een koopwoning en bent u lid van 'Eigen Hyius, dan is inschakelen hun juridische dienst een optie en anders: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl.
 en zoe o.a. https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/recht-van-overpad/

mahadma
door mahadma - Jun 2, 2023 om 11:23
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Houdt in geval van eigen huis wel in de gaten of verjaring juist het overpad is verdwenen of juist ontstaan is. Of vervallen voorwaarden.

Jo
door John224 - Jun 2, 2023 om 11:54
5 Antwoorden / Vragen

volgens mij mag het niet omdat het een brandgang is zodat hulpverleners zoals brandweer politie enzo en door kunnen.

john devries
door john devries - Jun 2, 2023 om 12:06
213 Antwoorden / Vragen

Als ik de foto zie kun je nog moeiteloos met een fiets door  deze steeg lopen of fietsen.Ik zou hier pas of zeuren als ik ruzie met die buren zou hebben ,want dat krijg je van dit soort gezever.

ro
door ronny530 - Jun 2, 2023 om 13:14
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de foto te zien staat de afrastering want een hek is het niet, ver genoeg van het tegelpad af. De doorgang van het pad wordt niet door de betreffende achterburen belemmert maar door de naaste buren die zo te zien een deel van het pad met onkruid laten overwoekeren. Zo te lezen bent u geen naaste buur omdat u het pad gebruikt om in uw tuin te geraken en als dat het geval is heeft u niets over dat pad te zeggen omdat u er niet direct bij betrokken bent. Als de zichtbare schutting uw tuinafscheiding betreft dan hoeft u dat pad niet te gebruiken want ik aan het einde van het pad twee doorgangen die toegang tot uw tuin geven.

th
door thieu - Jun 2, 2023 om 13:35
146 Antwoorden / 0 Vragen

Brandgangen zijn een  noodzaak en in verreweg de meeste gevallen met aangrenzende koopwoningen is de grond in de brandgang betaald door de kopers van de aangrenzende woning.
Er is ook recht van overpad.
Maar er is méér. Sinds minstens 50 jaar heeft een brandgang (de naam zegt het ook al) een minimale breedte om hulpdiensten doorgang te kunnen verlenen bij calamiteiten. Bij ons is dat twee meter. Daarom is het ook niet toegestaan er hindernissen te plaatsen.
Meldt het bij de gemeente en ze zullen als het goed is een brief krijgen met het verzoek de brandgang vrij te maken.
Mochten die bewoners dit doen vanwege vergroening/ klimaat dan zijn daar andere mogelijkheden voor, zoals halfverharding en klimop.

Levamo
door Levamo - Jun 2, 2023 om 15:12
1 Antwoorden / Vragen

Is dit niet ook een zogenaamde brandgang, ook die is voor de helft van de buren maar die moet je vrijhouden, dus geen plantjes of wat dan ook.

ro
door ronny530 - Jun 3, 2023 om 09:59
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Het is sowieso geen brandgang omdat de achterliggende woningen van doorgangen voorzien zijn. Daarbij is het zo dat in geval van een calamiteit de afrastering geen belemmering voor de hulpdiensten is omdat de doorgang voor de doorvoer van blusmiddelen en of slachtoffer vervoer toegankelijk blijft. Dit soort doorgangen worden vaak door omwonenden als zijnde sluiproute gebruikt en is vooral de kortste weg naar de tuin die middels een langere weg ook te bereiken is.

lo
door lovewinnie - Jun 4, 2023 om 09:04
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien dat Groen links weghalen en verharden . Eventueel nieuw tegelpad. Dit is het zeker een meter breed. Dat is echt wel genoeg om doorheen te kunnen lopen/fietsen.