hehahi
door hehahi Jun 25, 2019 om 15:07
Vrije tijd & tuin

Airco of ventilator?

met dit weer zou een airco óf ventilator in huis wel fijn zijn. Ik ben er nog niet uit wat beter is qua aanschaf. Wel wat duurder is (een mobiele airco namelijk). Wie heeft ervaring met een van beide producten, of allebei?

26373 28 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 25, 2019 om 15:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HeHaHi ,

Lees hier eens ,

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/huishoudelijke-apparaten/airco-en-ventilatoren/

Ps: Ik zelf gebruik Ventilators , Airco werd mij door de huisarts afgeraden .

panter22
door panter22 Jun 25, 2019 om 16:16
6599 Antwoorden / Vragen

Je wordt ook akelig als je in de supermarkt komt? Dat is een gekoelde ruimte.
Een huisarts gaat echt niet roepen dat je een airco aan moet schaffen. Vooral niet als je het niet kunt betalen. Je moet zelf ervaren wat je het prettigt vindt.

marita5
door marita5 Jun 25, 2019 om 16:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , In een supermarkt verblijf ik geen hele dag , dus totaal anders dan thuis . Gezien de problemen met de spieren werd een Airco voor mij door de huisarts afgeraden Ik zie nu , dat u uw reactie heeft aangepast .

panter22
door panter22 Jun 25, 2019 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Ik denk er wel eens even na. Wat moet je met dit warme weer.
Een ventilator kost een paar tientjes, een airco een paar honderd euro. En damn nog de kosten voor de electriciteit. Vermogeln 2000 watt Medisch gezien is een airco niet noodzakelijk, dus zal hij jou dat niet adviseren

ro
door robbyz Jun 26, 2019 om 11:34
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou ten allen tijde voor een airco gaan. Een ventilator verplaatst alleen maar warme lucht en verkoelt echt niet. Heb er een jarenlange ervaring mee. Ben verleden jaar overgegaan naar een mobiele airco en dat beviel zeer goed. Zo goed zelfs dat ik nu een split systeem heb dat zowel de woon- als de slaapkamer koel houdt.
Het enige waar ik spijt van heb is, dat ik dit niet jaren eerder gedaan heb.

gerbera
door gerbera - Jun 25, 2019 om 15:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Och met een paar dagen is het weer over met de "hitte" dus tot die tijd luchtig kleden en een ventilator, die kun je makkelijk opbergen. Een (mobile) airco wordt vaak een sta in de weg en er is zo'n ruime keuze zodat u zich het beste door een "vakman" kan laten voorlichting. Wat de een een perfect apparaat vindt daar denkt een ander weer heel anders over en is ook weer geheel afhankelijk van de ruimte waarin deze geplaatst wordt.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2019 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u wel een beetje laat mee. En mobiele airco’s zijn waardeloos.

Maar u zult toch wel eens het windje van een ventilator gevoeld hebben?

Zullen wel haast uitverkocht zijn, denk ik.

hehahi
door hehahi Jun 25, 2019 om 15:23
57 Antwoorden / 70 Vragen

klopt maar ik dacht meer aan een groot model, op een staande voet. Voor in de huis- en slaapkamer. Die ken ik persoonlijk niet. Laat? De astronomische zomer is nog maar net begonnen. En augustus wordt gemiddeld 34 graden heb ik gehoord : )

tijger1
door tijger1 Jun 25, 2019 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar het is nu heet.

Als u het zich kunt permiteren koop dan een split level unit airco. Daar heb je wat aan om te koelen.

lottesanne
door lottesanne Jun 26, 2019 om 11:01
438 Antwoorden / 47 Vragen

Wij hebben een staande ventilator zuil. Hij kan naar een vast punt blazen en hij kan 180 graden ronddraaien. Ideaal en niet duur.

ne
door neodutchio - Jun 25, 2019 om 15:30
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een ventilator blaast alleen maar lucht. Ga eens in een sauna zitten en blaas tegen je hand, warme lucht dus. Voordeel is wel dat je een windje voelt.
Een mobile airco heeft geen nut. Er moet een raam open om de slang naar buiten te laten gaan. Ook is het vermogen vaak veel te laag om echt te koelen.

Zorg dat er aan de buitenkant iets voor de ramen hangt en zet deuren en ramen open aan de schaduwkant. Warmte die niet binnen komt hoeft ook niet naar buiten.

simon55
door simon55 - Jun 25, 2019 om 15:43
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En.....Let op.....U gaat nu de hoofdprijs betalen. Wacht ermee , en schaf t in september , oktober aan , scheelt n paar eurie s

panter22
door panter22 - Jun 25, 2019 om 15:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het hangt er vanaf hoeveel vermogen de airco heeft  en hoe groot de kamer is die gekoeld moet worden.
Een kleine airco maakt de woonkamer  niet koel. Een kleine slaapkamer wel.
Het is net als in een auto, aan airco is aangenamer dan een ventilator. Maar je moet er wat voor over hebben.

Gr
door Grunn1 Jun 25, 2019 om 16:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een mobiele airco is niet vergelijkbaar als die in de auto. Die in de auto zit buiten de auto bij de motor terwijl een mobiele airco binnen staat. Deze produceert meer warmte dan die aan koeling uit blaast en die warmte moet via een dikke slang door het open raam naar buiten en dan komt de warmte direct weer terug.

panter22
door panter22 Jun 25, 2019 om 17:35
6599 Antwoorden / Vragen

Het wordt wel degelijk koel met zo'n airco. En je moet het opene raam naast de slang dichtstoppen.
Een airco met een buitenunit is het meest ideaal.

pe
door peentjes - Jun 25, 2019 om 16:37
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een ventilator - die ik nooit gebruik. Ik ben gek op dit weer.

gerbera
door gerbera Jun 26, 2019 om 08:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Weet ik eindelijk waar de term "ik zweet peentjes" vandaan komt;-))

pe
door peentjes Jun 26, 2019 om 09:46
421 Antwoorden / 0 Vragen

:)

da
door dagobert - Jun 25, 2019 om 16:42
5 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zouden toch in die warme zuidelijke landen de deuren en ramen (luiken) bijna hermetisch gesloten zijn? Die mensen hebben ervaring met het (ver)werken met warmte en middaghitte. Zelf die ervaring ook opgedaan. Ramen en deuren gesloten houden, zonwering uitgeschoven, gordijnen dicht. Gevolg: binnen een temperatuur van 24 graden, buiten 10 graden meer. Heb je het dan nog te warm dan is een staande ventilator voldoende.

hehahi
door hehahi Jun 25, 2019 om 16:51
57 Antwoorden / 70 Vragen

Idd zijn de huizen daar beter gebouwd op veel zon en warmte (kleine ramen etc.) in Spanje hangt aan ieder huis/kamer van het huis een een airco, viel me op. Let er maar eens op mocht je er komen, van die witte warmtepomp achtige kastjes; je ziet ze overal. En geen zonnepanelen: hoezo klimaatbeleid? Maar da's een andere discussie : )

panter22
door panter22 Jun 25, 2019 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Niet iedereen heeft een goed geisoleerd huis. Woon maar eens in een sociale huurflat pal op de zon met een ongeisoleerd plat dak. Dat wordt dag en nacht 30 graden of meer,

he
door henkjj Jun 26, 2019 om 12:13
14 Antwoorden / Vragen

Ik woon in Spanje. Met een ventilator houden wij ons hoofd koel. Tot nu toe nog niet gebruikt. Overdag ca 35 en 's nachts ca 18-20 graden. Een airco kost een berg energie en is overbodig. Lang niet iedereen heeft trouwens een airco waar wij wonen. In de toeristengebieden tref je die dingen vooral aan en op plaatsen waar een landklimaat heerst, bv Madrid. Een mobiele airco is een slechte investering. Probeer eerst een ventilator van een paar tientjes en besluit vervolgens of je een vaste opstelling wil, bv een plafondventilator.

ma
door manwijf Jun 27, 2019 om 13:24
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22 Heb ik ook ooit in gewoond. Geldt hetzelfde: alles potdicht tot de zon ondergaat. Hing, omdat ik geen zonnescherm had bij de keuken, badhanddoeken op de waslijn om de zon tegen te houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2019 om 16:58
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb met beide ervaring en zelfs met hogere temperaturen zoals hier het geval zijn.
Ik heb o.a. ervaring met schepen in hoog zomer in de Perzische Golf  zonder airco en ik om enige verkoeling te hebben in mijn hut een of twee ventilartoren in de patyrijspoort(en) had geplaatst. Leverde dan door de luchtstroom best afdoemnde verkoeling. Het enige probleem dat ik er ooit mee had was het feit dat een parkiet uit de kooi in mijn hut was onssnapt en naar buiten wilde vliegen door de patrijspoort. Dat liep dus falcant verkeerd af.
Airco die wij ook later hadden is op zich een goed alternatief MITS de afstelling goed is en er vooral sprake is van het drogen van lucht dat vervolgens wordt ingeblazen en dus niet alleen van koelen. Tevens is het van belang dat ook dan het temperatuurverschil niet te groot is. Te groot temperatuurverschil kan o.a. griepverschijnselen/verkoudheid veroorzaken. Bij aanschaf van airco moet er tevens sprake zijn van een goede afvoer van water naar buiten en ook van goede koeling van het koelsysteem en dat betekent dat de koeldeel aan de buitenmuur bevestigd dient te zijn. (Of een aparte slang voor de afvoer van warme lucht naar buiten. Al met al m.i. redelijk kostbaar, ook qua energie gelet op het relatief weing 'hete dagen'. Ik heb ook airco in de auto maar benut die nauwelijks . Ik heb liever het raam open.

ma
door manwijf Jun 27, 2019 om 13:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

De meesten willen het extreem koud maken met mooi weer, maar is beter om het alleen om draagbaar te maken.

Ik heb in de auto ook liever beide ramen open. Zo wen je ook aan warmte, zonder dat je er last van hebt.

ro
door ron503 - Jun 25, 2019 om 17:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ventilatoren hebben het nadeel dat ze warme lucht verplaatsen en de temperatuur in de ruimte niet echt verlagen. Er bestaat een verschil tussen een mobiele aircooler en een mobiele airconditioner waarbij de aircooler de warme lucht in de ruimte laat circuleren en daardoor het idee geeft dat de ruimte afkoelt. Een airconditioner voert de warme lucht in de kamer naar buiten af dus daar zal een aansluiting voor gemaakt moeten worden en de aangezogen lucht wordt door een ingebouwd koelsysteem de kamer ingebracht. Verwacht van een mobiele airconditioner geen wonderen maar als de ruimte zeg 4 graden koeler wordt dan normaal gesproken het geval zou zijn voelt het al een stuk aangenamer aan.

me
door mein33 - Jun 25, 2019 om 20:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien u er een paar euro's meer aan wil besteden neem dan een mobiele split-airco, zodat de herrie en de warmte afvoer beiden buiten zitten, binnen hoor je dan alleen de ventilator.

lo
door lovewinnie - Jun 26, 2019 om 09:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een airco neemt dat zou ik er een nemen met opvangbak voor de condens en dus niet een met slang. Daarvoor moet er toch een raam of deur open en dat werkt dus echt niet.
Ik heb ik elke kamer een waaier. Ramen dicht, gordijnen dicht, waaier aan en het is prima te doen

ld
door lds2012 - Jun 26, 2019 om 11:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk (uit ervaring) zou ik dan gaan voor een Inverter airco. Deze heeft een binnen en buiten unit. Ze zijn wel veel duurder als een ventilator, maar hebben veel voordelen. Hiermee kan je in de zomer lekker koelen, maar in de winter verwarmen en dat scheelt dik in de knip. Ik heb er nu een in mijn kantoorruimte en bespaar in de winter al meer als 200 m3 aan gas. Wel iets meer electra, maar dat weegt niet op tegen de dure gasprijs. Als je nog zonnepanelen hebt is het zeker een win/win situatie.

Wildfan
door Wildfan - Jun 26, 2019 om 12:08
3 Antwoorden / Vragen

Zelf heb ik een Qlima ionisator/luchtreiniger.
Compact en een heerlijke koele bries voor een redelijke prijs.

costnix
door costnix - Jun 26, 2019 om 12:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb twee grote plafondventilatoren. Werken heel goed. Kunnen 24/7 aanblijven. Ze hebben een A++ energielabe.
De meeste kunnen met een lamp uitgerust worden.

Topantwoord

co
door colorpc - Jun 26, 2019 om 12:43
9 Antwoorden / 0 Vragen

Maak zelf een van een ventilator een luchtcooler.  Neem 1 of 2 flesjes van frisdrank en vul die met water. Leg dezein de vriezer. Als al het water bevroren is hang de flesjes (of flesje) aan de voorkant van de ventilator.  Heerlijke koele luchtstroom !!!!.

Heb je een luchtcooler met een waterbak, vul deze waterbak dan ook met ijsblokjes en wat water. Bijna net zo koel als een airco

PvBaak48
door PvBaak48 - Jun 26, 2019 om 13:12
65 Antwoorden / 1 Vragen

Mobiele airco is betrekkelijk en ventilator verplaatst alleen maar warme lucht.
Aanschaf airco wordt moeilijk want is heel veel vraag en op=op.
Controleer wel even waar je hem koopt.

jo
door johanna53 - Jun 26, 2019 om 14:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een mobiele airco in de slaapkamer. Heerlijk! Wel hebben we een rond gat in de muur laten maken (eigen huis, dus geen probleem) om slang naar buiten de laten gaan. Ventilator gehad; blies alleen lauwwarme wind om ons heen. Verder houden we de hele dag ramen en gordijnen gesloten als het warm en zonnig is. Zelfs begin avond gaan ramen nog niet open!

johanna66
door johanna66 - Jun 26, 2019 om 14:32
48 Antwoorden / 6 Vragen

Vorig jaar heb ik een plafond ventilator aangeschaft en ik ben er heel blij mee. Elders las ik "ventilator heeft geen zin omdat het alleen warme lucht verplaatst". Dit heb ik ook altijd gedacht maar tot de ervaring gekomen dat dit niet klopt. Een ventilator is wel terdege verkoelend. Kortgeleden in Spanje geweest en het viel mij op dat ze daar allemaal ventilators hebben m.a.w. het werkt !

costnix
door costnix Jun 26, 2019 om 14:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen
wimmi20
door wimmi20 - Jun 26, 2019 om 15:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een mobiele airco verbruikt per uur 2000 watt.
Dat is meer dan 40 cent per uur.
En dat is een tientje per dag !

Een flinke ventilator verbruikt per uur zo'n 40 watt.
Dat is 2 duppies per dag.

Een ventilator koelt wel degelijk.
Bij warmte transpireert de mens meer.
De ventilator laat het zweet sneller 'verdampen'.
En die verdamping onttrekt warmte aan het lichaam.

Iv
door Ivo W Jun 26, 2019 om 19:57
729 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. Een mobiele airco met een (koel)vermogen van 2000 watt, zal zo'n 600 tot 800 watt elektriciteit verbruiken.

wimmi20
door wimmi20 Jun 28, 2019 om 04:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Meneer IVO,

u hebt de kok wel horen fluiten maar u weet niet waar de lepel hangt.

Het koelvermogen van een airco wordt niet uitgedrukt in watt, maar in BTU.

En voor een mobiele airco is het opgenomen vermogen uit het lichtnet 2 kilowatt per uur.

Ik heb er zelf een.

ha
door harrybre - Jun 26, 2019 om 15:49
240 Antwoorden / Vragen

Speelt geld een rol ? En gezondheid ? Mijn moeder kon haar laatste jaar heel erg slecht tegen de warmte.Was mij € 1000 waard geweest als zij die zomer wat beter was doorgekomen.

Maar nu voor gewone mensen:
Alles, wat aan warmte NIET binnenkomt, hoeft er niet duur weer "uitgepompt" te worden. Twee grote lappen ( ca € 20) van 5 x 5 mtr buiten voor de serre-ramen zorgden vorig jaar voor ca 5C lagere binnentemp. Vitage en (redelijk witte)overgordijnen dicht deden de rest.
's Nachts ventilatoren aan voor de open deuren ( twee boven elkaar) en ramen zorgden, dat het van ca 27-28 C terugzwakte naar 23C.
Veel water over je hen spetteren zorgen voor een afkoeling net als zweet, want onttrekken warmte aan je lichaam bij het verdampen. Ev. een natte hand/bad/stranddoek om je heen voor nog meer vocht om te verdampen.
Mijn kleinkinderen sliepen buiten in een tent. Aan het eind van de hitteperiode moeilijk weer naar binnen te krijgen...

Airco in NL voor die paar echt tropische dagen ?  tenzij... zie boven...

wimmi20
door wimmi20 Jun 28, 2019 om 04:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee meneer Harry,

witte overgordijnen laten juist veel warmte (infrarood) door.
Donkere overgordijnen of parasol doen dat niet.
Daarom dragen sommige woestijnvolkeren zwarte kleding.

sira
door sira - Jun 26, 2019 om 16:45
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Op dit moment gebruik ik een ventilator op de slaapkamer. Het geeft verkoeling door de windverplaatsing, maar het koelt de kamer niet. Op het moment dat je hem uitzet, is de temperatuur weer nog net zo hoog.

Ik heb ook een mobiele airco. Kan niet anders zeggen, hij werkt uitstekend. Als het buiten 30 graden is, zette ik hem op 25 graden en dat deed ik 1 tot 1½ uur voor ik naar bed ging. Dat koelde hij ook werkelijk, maar liever had ik de temperatuur op de slaapkamer nog sneller en ook wat lager gehad. Maar..., ik woon in een oud dijkhuisje uit 1850, ik slaap onder het dak (schuin), geen overdreven grote slaapkamer en tamelijk hoog raam (naast bed). M.a.w. de mobiele airco is bij mij een sta in de weg en doordat het raam tamelijk hoog is, koelt hij minder en langzamer dan dat hij in werkelijkheid kan koelen. Dat komt omdat er teveel slang binnen blijft en die geeft veel warmte af, ik dekte die meestal al af met een deken. Zou ik de ruimte hebben om de airco naast het raam op een verhoging te zetten, zou ik meer dan tevreden zijn, maar die ruimte is er niet.
Vanwege deze nadelen heb ik besloten de airco binnenkort toch op Marktplaats te zetten. Mocht er iemand interesse hebben, ik doe hem weg voor € 60,-

Persoonlijk gaat mijn keuze het meest uit naar een plafondventilator, ook vanwege het geringe geluid t.o.v. een staande ventilator, daardoor kun je hem 's nachts ook aan laten staan, hetgeen je niet met een airco doet en een staande ventilator geeft een bromtoon.
Ben daar al geruime tijd naar op zoek, omdat alles met het formaat te maken heeft, het moet een kleine plafondventilator zijn.
Dit is niet gemakkelijk, omdat mijn dak schuin loopt. Wanneer hij te groot is, moet hij lager worden gehangen, met de kans dat ik onthoofd word wanneer ik er 's nachts uit moet. Heb er eentje bij een Chinees restaurant gezien van 40 à 45 cm doorsnede en die gaf voldoende verkoeling, maar ze wisten niet waar hij in China gekocht was.
Als iemand een suggestie of tip voor mij heeft dan hoor ik die graag.

costnix
door costnix Jun 27, 2019 om 14:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De Mythbusters hebben bewezen, dat onthoofding door een plafondventilator onmogelijk is. De massa van de bladen is te klein is en het koppel van de motor veel te laag.
http://kwc.org/mythbusters/2004/12/mythbusters_ming_dynasty_astro.html

pieterwillem
door pieterwillem - Jun 26, 2019 om 17:50
9 Antwoorden / 4 Vragen

Een split-airco is de beste oplossing. Een mobiele airco maakt altijd veel lawaai en er moet altijd een slang naar buiten. Een ventilator maakt te veel herrie en als die stopt komt de hitte je in veelvoud te gemoed.

aw
door awm - Jun 26, 2019 om 18:13
44 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben de aircoman van Nederland en ver daar voorbij. Een ventilator is goedkoop en verlaagd de gevoelstemperatuur. Echter een fan van 50 Watt brengt warmte met zich mee die in de ruimte blijft.
Voor echte verkoeling is een airco nodig die de warme lucht afvoert naar buiten en de koele lucht naar binnen blaast.
Tegenwoordig heten dat warmtepompen met duurzame energie.

Het is heel simpel als je het vergelijkt met een auto met alle ramen open bij 100km/u en buiten 30 graden. Het voelt wel lekkerder maar het wordt er niet kouder van.

Net even gecheckt, alle mobiele airco's zijn uitverkocht.

aurora1
door aurora1 - Jun 26, 2019 om 19:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben uiterst tevreden met mijn tafelventilator van een paar euro van de kringloper. Kan - ozo luxe - ingesteld worden op heen en weer draaien. Geeft nauwelijks geluid, een voor mij belangrijke factor met koelen. Ik houd alles potdicht met gordijnen e.d., en ventileer pas als het echt koeler geworden is, net zoals in de tropen gedaan wordt. Voor het overige gedraag ik me ook als mensen in de tropen en Zuid-Europa doen: niet zonnen en op stranden e.d. liggen en geen activiteiten op het heetst van de dag, en vaak een hoofddeksel op in de brandende zon als ik die niet kan ontlopen.

holiday
door holiday - Jun 27, 2019 om 01:44
102 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is toch niet te vergelijken, een airco geeft koude lucht en trekt de vocht uit de lucht zodat je je niet zo klam voelt.
Een ventilator verplaatst alleen maar de warme lucht. Die met een waterreservoir zijn iets tot niets beter dan een gewone ventilator.
Sommige mensen beweren niet tegen een airco te kunnen, ik denk dat dit meer een geldkwestie is of het er niet voor over hebben.
Koop er wel een die uit twee delen bestaat, want diegene met een dikke slang naar buiten is ook minimaal.

gerbera
door gerbera Jun 27, 2019 om 11:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Sommige mensen beweren niet tegen een airco te kunnen, ik denk dat dit meer een geldkwestie is of het er niet voor over hebben.
trekt de vocht uit de lucht

U denkt verkeerd, juist het onttrekken van vocht heeft als gevolg dat de lucht te droog wordt en dat is iets waar bepaalde mensen niet tegen kunnen.

jack333
door jack333 - Jun 27, 2019 om 22:54
45 Antwoorden / 9 Vragen

met geen van beiden ervaring mee wel heb ik zelf een hoge koelkast genomen deur en binnenwerk eruit stoel erin stekker in stopcontact en lekker koelen maar

gerbera
door gerbera Jun 28, 2019 om 16:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Had dan een dubbeldeurs genomen, heb je in elk geval nog "koele"drankjes in de buurt;-))

jack333
door jack333 Jun 29, 2019 om 08:34
45 Antwoorden / 9 Vragen

das ook alweer zon goed idee