gu
door guusderooij Aug 23, 2005 om 00:55
Vrije tijd & tuin

Bananenplant met gele bladeren

We hebben een bananenplant, in een pot, binnen staan. De balderen worden steeds geler. Wat kunnen we hier aan doen?

35404 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 01:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kopie van www.intratuin.nl:

BANANENPLANT: heb deze plant al zeker 6 jaar, heeft al 4 kleintjes gehad.. de laatste maanden is de moederplant heel hard gaan groeien, prachtig om zien. Nu beginnen alle bladeren geel te worden en te verdrogen terwijl er toch nog nieuwe bijkomen en onderaan de plant komt weer een scheutje. Kan het daar aan liggen. Ik heb vroeger de scheuten telkens verplant als ze als ze groot genoeg waren. Moet ik deze scheut direct weghalen om de plant te redden?
Ik zou het zeker doen de kleine scheuten weghalen, want deze nemen best nogal wat voeding van de moederplant weg, daarom heeft deze het nu ook zo moeilijk. Wanneer u die kleine plantjes weggehaald heeft, dan zou ik de moederplant ook wat voeding geven.
En kijk hier eens:http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/musa.htmlGr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 08:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Guus,

Het kan ook zijn dat de bladeren geel worden en er worden geen nieuwe bladeren of scheuten aangemaakt. Dan is er vaak wat anders aan de hand. Zoals je (waarschijnlijk) weet heeft een bananeplant (Musa) flink wat water nodig, maar je kunt hem in overijver ook heel makkelijk verdrinken. Dat is mij ook al enkele malen gebeurd. Hij houdt van water, maar niet van natte voeten.

Een gebrek aan voeding is ook mogelijk en controleer ook of hij geen last heeft van spint..

Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

gele bladeren kunnen inderdaad een teken zijn van verstikking door te veel water. Maar een ander aspect van de bananenplant die de meeste mensen vergeten is dat de bananenplant een vaste plant is die net als een hoop planten in onze tuin s'winters helemaal afsterft en in het voorjaar weer op komt.

Het goede nieuws is dat je de kleine scheutjes af kunt snijden met een stukje moederplant met wortel en dan heb je in iedergeval een rezerve plant. succes

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag,De plant heeft waarschijnlijk te veel water gekregen. Het is verder belangrijk dat de plant 1x in de twee weken mest krijgt. Het klopt dat de onderste bladeren afsterven: deze kunt u met een mes eventueel afsnijden. Dus even geen water en het komt prima in orde.fred

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mag hopen dat de plant het na 3 maanden weer een beetje doet.......

Ofwel: oud draadje?

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat die plant NU afsterft lijkt me logisch!! MAAR NIET HALF-EIND AUGUSTUS!!!!

Opletten dus?!!?