ae
door aeuwema Sep 11, 2016 om 11:02
Vrije tijd & tuin

Ben ik verplicht contributie te betalen als de voetbalclub geen trainers heeft?

Mijn zoon van 8 zit in een nieuw voetbal team, de club heeft aangegeven geen trainers te kunnen leveren en verwacht dat ouders gaan trainen en coachen. helaas zijn er geen ouders in de groep die dit kunnen en/ of willen doen. Mijn zoon wil inmiddels van voetbal af. Moet ik nu echt de 200,- contributie betalen voor de huur van een stukje gras terwijl alle trainingen worden afgelast omdat er geen trainer is?

15978 18 Rapporteer

ha
door hamburger - Sep 11, 2016 om 11:12
84 Antwoorden / Vragen

De voetbalclub krijgt het veld aan zekerheid grenzend niet gratis, het onderhoud is ook niet gratis. Wist u vooraf dat er geen trainers waren? Zo ja, wordt het betalen. Logischerwijze zult u uw zoon niet opgegeven hebben als u wist, vooraf, dat er geen trainers waren.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2016 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gaat u toch trainen?

ha
door halex - Sep 11, 2016 om 11:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U betaalt niet voor een dienst, u betaalt omdat u lid bent geworden van een vereniging. Volg een trainerscursus en help ook de andere kinderen uit de brand.
Het mooie van een vereniging is dat leden niet iets consumeren, maar dat leden zelf actief zijn in een vereniging. U bent zelf de vereniging, dus ook de oplossing.

ph
door philip36 Sep 11, 2016 om 11:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ts is geen lid maar zoonlief van 8.

tenormin
door tenormin Sep 11, 2016 om 14:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@philip36
+10

ha
door halex Sep 11, 2016 om 21:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kan aan mij liggen, maar volgens mij kan een kind van 8 geen lidmaatschap aangaan. Dat zijn de ouders. Een kind van 8 heeft ook geen stemrecht in de ALV. Maar de ouder wel. Doe maar gauw weer -10 doen, Tenormin.

ph
door philip36 Sep 11, 2016 om 22:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@halex Het ligt aan u.

ha
door halex Sep 11, 2016 om 22:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Haha, u hebt wel humor. Maar helaas, het ligt niet aan mij. Is niet erg hoor, u kunt niet alles weten. Overigens hebt u ook de strekking van mijn antwoord totaal gemist, maar ook dat duid ik u niet euvel.

ph
door philip36 Sep 11, 2016 om 22:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u even tijd heeft

http://linus.infoteur.nl/specials/verenigingsrecht.html

Uit dezelfde bron http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/114532-stemmen-en-stemrecht-in-een-vereniging.html

ha
door halex Sep 11, 2016 om 23:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Oh jammer, ik dacht dat u ging linken naar de strekking van het verenigingslidmaatschap. En wat je daar mag verwachten en wat het lid zijn voor verplichtingen met zich meebrengt.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2016 om 11:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn zoon van 8 zit in een nieuw voetbal team,

Is dat met alle (jongere) teams zo, zou dan aangeven dat uw zoon in een team komt waar wel een trainer is. Het lijkt mij dat een club, zeker bij jonge kinderen, dit niet kan maken en moeten zij trachten trainingen te geven desnoods op een andere dag/avond . Tenzij er in het geheel geen trainers zijn maar dan vraag ik mij af of zij zich voetbalclub mogen noemen. Lees de club-bepalingen wat hierover is vermeld en ook t.a.v. het eventueel stopzetten van het lidmaatschap.
Kan natuurlijk ook roepen, ga zelf de training doen, maar ja dat is zo gemakkelijk als je de persoonlijke situatie niet kent.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2016 om 11:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me niet.
Als je lid wordt van een voetbalclub mag je verwachten dat er trainingen gegeven worden.
Nu dit niet het geval blijkt te zijn lijkt het me dat je je lidmaatschap kunt opzeggen.
Kijk eens wat er hierover op schrift staat.
Neem contact op met de andere ouders van dat team; wat vinden die er van.

ph
door philip36 - Sep 11, 2016 om 11:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als zoonlief alleen maar contributie betaald en verder geen clubactiviteiten kan doen kunt u natuurlijk de contributie terugvragen.
Het is niet de bedoeling dat u €200 betaald en er helemaal niets voor terug krijgt.

Er is bij een locale voetbalclub veel vrijwilligerswerk en heel veel wordt gedaan door de ouders.
De bestuursleden kunnen wat actiever op zoek gaan naar een trainer en coach.

Het is natuurlijk te gek voor woorden om jeugdleden aan te nemen als je daarvoor geen trainer hebt.
In zo'n geval zou de club uw zoon op een wachtlijst moeten zetten.

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2016 om 12:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Naar mijn mening, als jullie zoon lid kon worden van een voetbalclub, hangt daar een trainer 'aan'. Die er niet blijkt (blijken) te zijn. Sommigen vinden dat u en mede-ouders dan maar die trainingen moeten verzorgen. Wat puur onzin is. Dat men in clubverband natuurlijk wel wat doet voor het 'cluppie' van zoon/ of dochter is logisch. Maar verplicht een elftal (!) moeten trainen bij gebrek aan: nee, dat is niet in de haak. Dus ik zou mijn geld terugvragen. En een club zoeken die wel een trainer heeft. Kunt u fijn aan de zijlijn aanmoedigen.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2016 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt van ouders wel wat meer verwacht dan alleen maar aanmoedigen langs de lijn.

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2016 om 12:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, @tijger1, al is het lang geleden: heb mijn zonen en vriendjes ook altijd naar uitwedstrijden gebracht en hand en spandiensten verleend. Maar trainen is, hoe men het ook beziet: een "vak". Tenminste, de F1 (om te beginnen): ze willen nog steeds allemaal - in mijn tijd - nog Cruijffjes worden. Nu Wesley's o.i.d. ;-) En daar hangt wel degelijk een trainer aan vast, geen vrijwillig in het veld rennende amateur die voor trainer/ster door moet gaan. Weet ook best wel wat er van ouders word verwacht.

ma
door maarten heest - Sep 11, 2016 om 15:39
463 Antwoorden / 0 Vragen

maarten heest

door tijger1 - 11 sep. 2016 om 11:16
26907 Antwoorden / 14 Vragen

Dat gaat u toch trainen?

Weer lekker kort door de bocht. Wie weet zijn er beperkingen of ontbrekende vaardigheden of totaal geen belangstelling hiervoor. Of is de vraagsteller al actief met shirtjes wassen, vervoer van spelers, thee en Ranja schenken. Met vrijwilligerswerk wat wel heel goed past.
En als je een probleem aankaart moet je het dan zelf altijd oplossen? Nee, natuurlijk niet,
Overleggen met het bestuur, probleem aankaarten meedenken.

ma
door malhy2 - Sep 11, 2016 om 16:27
309 Antwoorden / 13 Vragen

Misschien kunt U voorstellen de contributie te verhogen zodat een trainer van buitenaf aangesteld kan worden.

Ed

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2016 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is er verder ook geen competitie, zijn er geen scheidsrechters en is er geen clubhuis, kantine enz.? Worden het gras en het materiaal ook niet onderhouden en is er ook geen materiaalmeester e.d.? Zijn er geen kleedkamers en douches en als die er zijn worden die dan niet schoon gemaakt?
Staat in de voorwaarden en de reglementen dat voor de contributies onder meer trainers geleverd worden? Officiële of in de vorm van ouders e.d.?
De meeste clubs draaien op de inzet van vele vrijwilligers, anders kan zo'n club in de regel niet bestaan.
Zijn de activiteiten van trainer en coach ook die van vrijwilligers?
Misschien is het dan een idee om met een aantal ouders de koppen bij elkaar te steken en zelf zoiets te leren, vrienden en bekenden te vragen, en een scheidsrechterscursus erbij doen is misschien dan ook wel aan te raden.

di
door digioma - Sep 11, 2016 om 22:16
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zijn er bij de club geen teams met oudere spelers of ouders die er zelf voetballen? Er moet toch wel iemand zijn die tenminste één a twee uur per week beschikbaar kan en wil zijn om de jongeren wat wegwijs te maken.
Echtgenoot is lid van een pétanque-vereniging en maakt bijv. om de zoveel tijd met enkele andere leden de kantine schoon. Daar zijn roosters voor opgesteld en ruilen is altijd mogelijk. Met vijf mensen kun je in een uur heel wat doen.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 11, 2016 om 22:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is echt bullsh*t dat ouders van de kinderen zouden moeten gaan trainen, zoals hier wordt gesuggereerd. Wat een dommigheid. Trainen is echt een vaardigheid die je niet zomaar uit de losse pols kunt doen, ook moet je daarvoor EHBO diploma halen/hebben en weten wat een goed trainingsschema is, warming up en verschillende spelfacetten trainen, ook moet je kunnen zien op welke positie iemand het best tot zijn recht komt en een groepsgeheel zien te smeden. Het is niet maar een beetje rennen op het veld en dan wat spelletjes met elkaar doen. Als je kinderen (volwassenen ook overigens) verkeerd traint, dan is de kans op blessures behoorlijk groot. Ook is leiding geven aan kinderen/pubers een vak apart. Ik weet er alles van omdat een familielid van mij voetbaltrainer is bij een amateurclub.
Het is echt niet hetzelfde als op zondagmiddag in de kantine staan. Of rijden als er 'uit' wordt gespeeld.

De club hoort vanzelfsprekend een trainer te leveren. Dat moet niet 'vanzelf' uit de ouders voort te komen. Naar mijn mening kunt u de overeenkomst met de club ontbinden.

tenormin
door tenormin Sep 11, 2016 om 23:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal met je eens @zoekster1. 't Is geen breiclub ;-) . Daar kan men een steek laten vallen. Jouw argumentatie (die was ik straal vergeten: ook dat nog): inderdaad de kennis van EHBO en de rest. Pleidooi voor mij uit het hart gegrepen. Ook niet mijn "rijden". Dat was eigenbelang, ten faveure van zoonlief en zijn voetbalvriendjes en mijzelf, gewoon omdat het altijd hartstikke leuk was.

di
door digioma Sep 12, 2016 om 00:00
646 Antwoorden / 29 Vragen

Geen idee hoe groot de club is en ik onderschat zeker de kennis en kunde niet die van een trainer verwacht/geëist mag worden, maar tussen al die ouders of andere familieleden/vrienden moet toch wel iemand te vinden zijn die in zijn/haar jonge jaren ooit op een redelijk hoog niveau (dus profvoetballer) heeft gespeeld ofwel trainer is geweest bij een andere voetbalclub. En anders andere club zoeken...

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo zeg, het gaat over kinderen van acht jaar die op een voetbalclub zitten.

Het is het jongerenteam van Feijenoord niet.

1paul
door 1paul - Sep 12, 2016 om 14:54
3101 Antwoorden / 0 Vragen

kort gezegd, JA, voetbalclubs draaien op vrijwilligers, ook die van uw zoon, zijn deze er niet dan is dat heel jammer uiteraard maar zoals de club stelt.....daar kunt u en de mede-ouders wel iets aan doen!!!

ja
door jan4073 - Sep 12, 2016 om 15:29
83 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij bent u net als heel veel anderen opzoek naar een (soort) kinderopvang die goedkoper is dan de reguliere. Waarom ik dit zo kritisch schrijf?: De club verwacht van de ouders ook inzet (trainen of coachen) en zoals ik het meen te lezen voelt u er niks voor om een bijdrage te leveren. Om uw vraag direkt te beantwoorden. U heeft geen stuk gras gehuurd maar u zoon lid gemaakt van een voetbal vereniging. U zult de statuten van de vereniging na moeten lezen en meestal staat daarin dat een lid een verbintenis aangaat voor de duur van 1 competitie seizoen. Soms is het mogelijk om binnen 1 maand of zo het lidmaatschap te ontbinden. Dus de statuten nalezen.

mo
door mof - Sep 12, 2016 om 17:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja , en als je het met het beleid niet eens bent zul je een andere club moeten zoeken

bi
door bielder - Sep 12, 2016 om 21:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel contributie een club in deze situatie kan vragen weet ik niet, maar ik zou niet bij de pakken gaan neerzitten Dwz.niet langer afwachten, maar ga aan de slag en, evt. bij tourbeurt met andere ouders, de training verzorgen.

Het is toch van de malle dat ouders denken dat met alleen contributie betalen alles geregeld wordt? Een vereniging kan alleen bestaan door en met vrijwilligers. Ik raad u aan het filmpje "Back to basics" van de KNVB eens te bekijken.

Veel succes en voetbalplezier gewenst!

ph
door philip36 Sep 12, 2016 om 23:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Is het teveel gevraagd dat de club voor een trainer zorgt.
De ouders zorgen voor vervoer bij uitwedstrijden, shirts wassen, grensrechter spelen en betalen de contributie.