pe
door petre Dec 12, 2004 om 19:36
Vrije tijd & tuin

Betalen voor toiletbezoek?

veel café's en uitgaansgelegenheden vrageg geld voor het gebruik van
hun toiletten. maar zijn zij niet wettelijk verplicht toiletten aan te
bieden?

en moet je er dan voor betalen of is het vrijwillig?

28383 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij zijn niet verplicht u gebruik te laten maken van hun toilet.
Er zijn zelfs horecagelegenheden zonder toilet, neem bijvoorbeeld een simpele cafetaria.

Betaling is verplicht zodra dit aangegeven is, uiteraard kan je weinig gebeuren zodra je niet betaald, zoals bij de MacDonalds bijvoorbeeld.
Het blijft belachelijk dat je moet betalen voor je toiletbezoek als je er ook al geld uitgeeft voor consumpties.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

 "Waar je darmen en blaas gevuld zijn, mag je deze ook legen. Wettelijk hoef je niet te betalen voor toilet bezoek,het wordt aan de beleefdheid van de bezoeker overgelaten. Je betaald als je tevreden bent, 10, 15,20,25, eurocent dat mag je zelf beslissen.Ben je niet tevreden betaal je niets. Waar je niets naar binnen werkt, betaal je dus wel voor uitwerpselen. "

aldus een kennis van me, en volgens mij klopt daar ook wel iets van

dat het niet verplicht is, en de ondernemer geen poot heeft om op te staan, als jij weigert te betalen.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar weet iemand precies hoe dat zit?

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Consumentenbond en de Stichting de Ombudsman hebben stappers
opgeroepen niet te betalen voor toiletgebruik in een kroeg. De
'toilettol' is niet illegaal, maar volgens juristen kunnen bezoekers
niet gedwongen worden te betalen.

Volgens de consumentenbond moet toiletbezoek in horeca-gelegenheden
gratis zijn. Ze noemen de kosten, die soms oplopen tot vijftig cent,
schandalig. Een schoon toilet hoort bij horeca gelegenheden bij de
prijs inbegrepen te zijn.

Echte actie kan de Consumentenbond niet ondernemen. Er klaagt namelijk
niemand over de hoge toilettol. Mensen slikken het bedrag keer op
keer toch maar weer. De consumentenbond adviseert daarom zelf
een signaal af te geven. "Laat in het café weten dat je het er niet
mee eens bent. Weiger gewoon te betalen voor een plasje."

Stichting de Ombudsman keek twee jaar geleden al hoe de zaak juridisch
in elkaar zit bij de toiletten van V&D. Daaruit bleek dat er sprake
was van een rechtsgeldige overeenkomst zolang er een bordje hangt dat
toiletgebruik 20 cent kost en de bezoeker vervolgens stilzwijgend akkoord
gaat door op de wc plaats te nemen. De toiletten van V&D zijn echter
openbare toiletten. Voor wat betreft horeca-gelegenheden zegt de Ombudsman:
"Het is zeer onfatsoenlijk hiervoor geld te vragen. Je kunt niet gedwongen
worden te betalen."

Bron: http://www.wilkonline.net/news_read.php?id=35

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

dankjewel voor deze reactie :)

ve
door verwijderd - Dec 12, 2004 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan!

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn zelfs gelegenheden die hun toilet verpachten aan derden !!

ve
door verwijderd - Nov 16, 2005 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je ook veel ziet op grote evenementen. Is het hierbij dan anders geregeld? Op grote feesten zoals Sensation En Mystery land kost 1 toiletbezoek gemiddeld 1,50.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn woonplaats is geen openbaar toilet.
Maar ze hebben een oplossing bedacht voor een klein bedrag kun je naar het toilet bij 1 van de winkels.

Bij de winkels die die dag als 'openbaar toilet' dienen staat een bord buiten met TOILET erop.

Natuurlijk kun je ook bij een cafetaria iets bestellen en dan gratis van het toilet gebruik maken.
Of voor 50 eurocent alleen gebruik maken van het toilet.

Het is heel dubbel gevoel... er is iets voor te zeggen zoals idd kinderen en mensen met andere lichamelijke klachten.

Maar vanuit de winkels snap ik ook dat ze er niet zo happig op zijn...
Er wordt veel misbruik gemaakt voor hele andere redenen dan hoge nood.

ps: in winkelketens zoals HEMA en andere die wel een toilet hebben voor klanten moet je ook betalen...
Ook bij stations moet je betalen en soms meer dan bij winkels en dergelijke en daar wordt het vaak minder goed schoon gehouden.
En zeg nou zelf ... je hebt toch liever een een fris toilet?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen!

Toevallig heb ik gister avond heb ik geweigerd voor de WC tijdens het uitgaan. Ik vertelde dat ze me niet konden verplichten te betalen. (was meer voor de gein, om het te proberen...) de eigenaar kwam naar mij en toe en vroeg of ik schoone wc's wilde..?!? Ik zei hem dat dit er niet toe doet, het gaat om het feit dat je me niet kan verplichten te betalen...

Hij zegt: als je wilt plassen, moet je betalen en anders ga je toch lekker niet...!

Tja... op dat moment heeft hij dus mooi het laatste woord. Ga je toch plassen, zonder te betalen, word je er waarschijnlijk uitgezet door de uitsmijters (en is je avond verpest!).

Ik denk dus dat we er weinig tegen kunnen doen... of iedereen moet weigeren te betalen, maar zolang er mensen zijn die blijven betalen (en dat gebeurt toch wel) kunnen we niks doen.

Gr. Koen

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud gezeik.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2014 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch een beetje raar. Als ik naar de Bijenkorf in Rotterdam gaat is er naast de horeca gelegenheid een toilet. De toilet juffrouw geeft aan onafhankelijk van de Bijenkorf te zijn en dat er daarom betaald moet worden?
Houdt dit nu in dat de Bijenkorf in Rotterdam dan geen toilet faciliteiten heeft?

Groetjes Peter

ve
door verwijderd - Jan 25, 2014 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aphexx

En daarvoor moet u op een ruim negen jaar oud topic reageren?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2014 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn er nog oudere topics om op te reageren?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2014 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zaterdag 25 jan 2014, 12:06: Zijn er nog oudere topics om op te reageren?

Ja hoor, 26-9-2003 ;-)

ve
door verwijderd - Jan 25, 2014 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zaterdag 25 jan 2014, 10:01: @aphexx

En daarvoor moet u op een ruim negen jaar oud topic reageren?

Tja, voordeel van de zoekfunctie!

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

aphexx schreef op zaterdag 25 jan 2014, 09:51: Toch een beetje raar. Als ik naar de Bijenkorf in Rotterdam gaat is er naast de horeca gelegenheid een toilet. De toilet juffrouw geeft aan onafhankelijk van de Bijenkorf te zijn en dat er daarom betaald moet worden?
Houdt dit nu in dat de Bijenkorf in Rotterdam dan geen toilet faciliteiten heeft?

Groetjes Peter

kijk dit zijn nog eens fijne figuren..
speciaal hier inschrijven en dan gaan reageren op een topic uit 2004..

ve
door verwijderd - Jan 26, 2014 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, die dame zit daar vast niet alleen om (stront)vliegen te vangen.