ve
door verwijderd Jun 1, 2006 om 12:40
Vrije tijd & tuin

Bomen en gemeente

wij hebben een kleine tuin op het zuiden,toen we hier kwamen wonen hadden we best lang zon in de tuin,maar de bomen op het pleintje zijn zo hard gegroeid dat we nu vanaf plusminus half 4 geen enkele zon meer hebben in de tuin. is de gemeente verplicht hier iets aan te doen

19710 10 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jun 1, 2006 om 14:07
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Nee,
De gemeente is in principe niet verplicht hier wat aan te doen. U kunt hier natuurlijk wel een klacht indienen, bij voorkeur met medebewoners (ik neem althans aan, dat u niet de enige bent met dit probleem). Mogelijkerwijs kunt u allen de gemeente aanzetten tot forse snoei.

Houd er a.u.b. wel rekening mee dat veel bomen nu niet gesnoeid mogen worden, omdat zij midden in het groeiseizoen zitten. Dat is dan vak een klusje voor het najaar.

Om wat voor bomen gaat het precies?

Mvgr - B

li
door lisana - Jun 2, 2006 om 15:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een tuin op het zuiden en naast m,n tuin staat een berk van de gemeente,die houd ook de zon weg maar de gemeente doet er niets aan ,de boom is beeldbepalend zegt de gemeente

ro
door rosenthal - Jun 2, 2006 om 15:42
53 Antwoorden / 6 Vragen

Bomen mogen momenteel niet gesnoeid worden. Het is nu al te ver in het seizoen. U kunt het beste nagaan of nog meer mensen met dit probleem zitten. Mocht blijken dat meer mensen overlast ondervinden, dan is het verstandig om gezamenlijk de verantwoordelijke dienst hierover aan te schrijven. En verzoeken om de bomen naar behoren te snoeien (onderhouden) daar zij overlast bezorgen. De verantwoordelijke dienst heeft wel zorgplicht voor de bomen en kan dan daarover aangesproken worden als zij die zorgplicht niet naar behoren uitvoeren.

ka
door kassaklep - Jun 2, 2006 om 15:44
1 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas kun je de gemeente niet dwingen de bomen kort te houden. Dat geldt ook voor bomen van je buren. Wijzelf hebben een klein tuintje ingeklemd tussen 2 hele enorme grote tuinen. Door bomen van de buren hebben wij nauwelijks zon in ons tuintje, met als gevolg dat we een gladde tuin hebben door weelderige mosgroei en de tuin vaak te koud/vochtig blijft om lekker buiten te kunnen zitten. Verder kunnen we steeds minder genieten van het uitzicht, doordat de alsmaar groter groeiende bomen, het zicht vanuit ons raam ontnemen. In de afgelopen jaren hebben we diverse keren de buren vriendelijk gevraagd het groen wat in toom te houden, maar vanwege hun tijdgebrek gebeurd er dus niets, ondanks dat we hen zelfs aangeboden hebben te helpen met het korthouden van wat op en over de erfafscheiding groeit. Ons schilder- en schutting werk gaat zelfs kapot door hun wildgroeiende planten, maar we hebben het maar te slikken. Zit dus nog maar 1 ding op: huis ont-vluchten om geen opgesloten gevoel te krijgen (minder lichtinval maakt huis donker) en je niet te storen aan het feit dat door andersmans laksheid ons woongenot ernstig wordt aangetast. Misschien dat het helpt als de gemeente de leges voor een kap- snoeivergunning drastisch verlaagd of zelfs laat vervallen?

ro
door rosenthal - Jun 2, 2006 om 15:49
53 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even ter aanvulling. Als bomen goed onderhouden zijn en het gaat alleen omdat een boom wat zonlicht wegneemt dan is de dient inderdaad niet verplicht om daar iets aan te doen. Het is van belang dat de boom of bomen naar behoren onderhouden worden. Een verwaarloosde boom kan ziek worden en gevaar opleveren.

mi
door mistystand - Jun 2, 2006 om 16:23
1 Antwoorden / 0 Vragen
jo
door joethebanjo - Jun 2, 2006 om 20:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, Burgerlijk Wetboek schrijft hier over in Boek 5 artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

artikel 42 lid 1 Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand (2 meter) van de grenslijn van eens anders erf bomen , heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

aj
door ajtr - Jun 3, 2006 om 00:33
46 Antwoorden / 7 Vragen

Je kunt de gemeente niet aanspreken om dat het jullie het zonlicht ontneemd.Wat je wel kan doen als je last hebt van overhangende takken .Hiervoor is de gemeente wel voor verantwoordelijk.Is dit het geval stel de gemeente hiervan in kennis en dan zijn ze verplicht om de bomen op te snoeien.Ook is er een wetsregel dat wanneer je schaduw schade van een boom of bomen hebt de gemeente hiervoor wel  aansprakelijk kunt stellen.Er zijn Boeren/Tuinders en veebedrijven die hier voor schadevergoeding voor krijgen.Ook kunnen huizen bezitters die schade aan hun wooning krijgen daar er geen zonlicht komt de verf e.d aantast hiervoor een klacht indienen bij hun gemeente en die zijn op hun beurt verplicht dit te verhelpen of ze moeten de scha vergoeden.

ko
door kollie98 - Jun 3, 2006 om 08:00
7 Antwoorden / 10 Vragen

Dit staat op de gemeente site van utrecht

Wanneer de takken van een boom van de buren boven uw tuin hangen, kunt u de buren vragen de takken af te zagen. Zij zullen dat moeten doen. Weigeren ze dan kunt u ze zelf verwijderen. Daarbij mag u de grond van de buren niet betreden. Doorschietende wortels mag u altijd doorzagen en verwijderen. Vruchten van bijvoorbeeld een appelboom worden uw eigendom zodra ze rijp uit de boom op uw terrein vallen. Plukrecht heeft u niet. In geval van onenigheid over snoeien van een boom die lucht en licht wegneemt, kunt u de rechter om een uitspraak vragen.

link: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=16017

Wij hebben trouwens ook last van overhangende takken van 2 eiken(een aantal eikels is vorig jaar, door het dak van mijn buitenvoliere gevallen) en de gemeente wil ook niet doen. Ik wil nu zelf een van die takken afzagen. Wanneer kan dit? Ik lees hierboven dat je nu geen bomen kunt snoeien nl.

groetjes

ga
door ganswijk - Jun 6, 2006 om 13:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ben je eigenaar van alles wat (dicht) onder je grond of (relatief dicht) boven je grond groeit en dus ook van wortels en takken en vruchten van bomen van de buren (en dus vind ik het vreemd dat je zou moeten wachten tot de vruchten van de takken vallen voordat je ze mag claimen terwijl je wel de takken mag afzagen waar ze aan hangen (waardoor je overigens alsnog de vruchten kan oogsten ;-).

Volgens mij vergist de gemeente Utrecht zich in dezen.

Wat tijdstip van snoeien betreft: Het is het beste om te snoeien wanneer de plant zo min mogelijk aktief is, dus er zo min mogelijk sap door de takken stroomt oftewel alle reserves in de wortels opgeslagen liggen, maar dit geldt voor een vruchtboom die je (meestal als eigenaar) een zo groot mogelijke vruchtopbrengst wil laten krijgen, maar dat telt hier niet. Volgens mij maakt het in dit geval weinig uit wanneer je de overhangende takken snoeit. Wat vooral telt is dat je de boom niet ziek maakt door bijvoorbeeld infekties te veroorzaken door onoordeelkundig snoeien.

Maar wanneer je snoeischaar redelijk schoon is en je zorgt voor haakse snedes (en zeker zonder te scheuren) en niet te dicht op de stam dan valt je volgens mij niet makkelijk wat te verwijten. Laat de eigenaar vooraf en/of achteraf weten dat je zijn takken gesnoeid hebt zodat hij eventueel onoordeelkundig snoeien kan herstellen door wat verder terug te snoeien op de tak.

Het is trouwens vooral van belang om een goede relatie met de buren te hebben. Ik heb al sinds aankoop van de woning (met een 10x8 m2 achtertuin) een zeer produktieve druivenstruik en heb zelf twee kersen- en een pruimenboom geplaatst (van de Aldi) en een heel stel bessenstruiken en we delen de druiven elk jaar uit aan de buren (omdat er teveel rijp worden in een te korte tijd) en krijgen dan bijvoorbeeld een zak appels terug.

Allebei geen winkelkwaliteit maar na een warme zomer zijn mijn druiven erg lekker en van de appels is heel goed appelmoes te maken. Van de druiven maakt mijn moeder jam en anders kan ik er altijd nog wijn van maken alhoewel een paar kilo overgebleven druiven meestal de moeite niet loont. (En van Groningse druiven levert het een nogal droge wijn op, omdat ze te weinig zoet zijn.)