Yv
door Yvonne04 Jun 20, 2018 om 22:20
Vrije tijd & tuin

Boom kappen rechten en plichten huurders en verhuurders

Betreft verschillende belangen verhuurders van boven-en onderwoning van verschillende eigenaren verenigt in VvE. Eigenaar onderwoning deze woning gekocht in gehuurde status met huidige huurster. Normale huurovk zonder aparte paragrafen/afspraken mbt tuintje/boom op grond van VvE. Eigenaar onderwoning deze gekocht van ouders van huurster. Bovenwoning 2 jr geleden onverhuurd gekocht door nieuwe eigenaar en de huurders bovenwoning hebben door extreem grote boom verreikend over dak 4e verdieping veel lichtinval verlies, verlies woongenot. Zij verzoeken eigenaar bovenwoning te kappen. Buren rechter zijde hebben op hun initiatief boomonderhoud in tuintje van VvE laten plegen 2,5 jaar geleden ivm overlast hun zijde. Daarvoor akkoord onderwoning huurster gekregen en huurster onderwoning heeft (mopperend) helft kosten meebetaald. Buiten VvE om gegaan en er is iemand ingehuurd ivm grootte van de klus. Nu 2,5jr later, onderhuurster nog niet de moeite genomen het gekapte in haar tuintje op te ruimen (buren rechter zijde dit wel gedaan). Onderwoning huurster nimmer op eigen initiatief, of verzoek, tot boomonderhoud genomen.Vlgs vergunningscheck gemeente geen vergunning nodig. Boom slurpt veel water (amper groei van iets in kleine stadstuintje/zwarte vlakte) en kan door waterstand fundering aantasten (reëel probleem in betreffende woonplaats). Vorig jr om economisch reden een kapbesluit in de VvE opgeschoven naar 2018. Nu gunstige prijs en minder overlast omgeving daar benedenwoning links leeg staat (toestemming van de eigenaar mits zijn te grote boom meegekapt wordt) en afvoer boom nu niet via hoogwerker/afsluiting van straat hoeft. Ingepland op kort termijn. Huurster onderwoning door eigenaar op hoogte gebracht mbv schrijven. Dreigt zich nu vast te ketenen aan "haar" boom etc. Welke belangen zijn doorslaggevend: boven- of onderhuurders, eigenaren-huurders? Nu procedure even op pauze gezet om raad in te winnen. Graag jullie advies.

5402 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2018 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo zeg. Wat een zoekplaatje. Onderwoning, bovenwoning, huurders, nieuwe eigenaren, moeder van iemand en dat gaat maar door.

Hier is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

Maar dat die boom teveel water slurpt en daardoor de fundering aantast, is onzin.

gerbera
door gerbera - Jun 20, 2018 om 22:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik geloof dat er ergens een boom in de weg staat waar iemand zich aan vast wil ketenen, verder heeft u van het verhaal een "takken"zooi gemaakt..

ne
door neodutchio - Jun 20, 2018 om 23:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u ook in het Nederlands aangeven wat het probleem is? Als het lichtinval is gelden daar richtlijnen voor. Gaat het om de fundering zal dit onderzocht moeten worden. U roept een hoop, maar zegt niets.
En wat heeft het verhaal over de eigenaar die gekocht heeft van de ouders van de huurder en een onderverhuring van de bovenwoning die gekocht is door een nieuwe eigenaar (bestaan er dan ook oude eigenaren) er mee te maken? Een bewoner die ergens last van heeft moet dit aangeven aan de eigenaar. Die moet stappen ondernemen.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2018 om 23:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou dit verhaal maar bij mr. Frank Visser voorleggen (de Rijdende Rechter op 1 is vast niet geïnteresseerd) op SBS6. Komt Viktor Brand even info vragen en (waarschijnlijk)  ook afhaken. Ik wil u absoluut niet beledigen maar, wees eerlijk, lees uw eigen verhaal nog eens: ziet u nu zelf wat een "knotwilg" u ervan gemaakt heeft?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 20, 2018 om 23:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dreigt zich nu vast te ketenen aan "haar" boom etc.
Ze zal toch niet iedere dag thuis zijn, het is een huurwoning dus sowieso niet haar boom maar die van de grond/woning eigenaar. Als deze akkoord geeft is het klaar voor haar.

marita5
door marita5 - Jun 20, 2018 om 23:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yvonne04 ,

Nu procedure even op pauze gezet om raad in te winnen.

Sorry , ik heb mezelf ook maar even op pauze gezet , ik weet me geen raad met uw probleem .

aurora1
door aurora1 - Jun 21, 2018 om 00:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is een veel te ingewikkeld verhaal waar ik niet mee uitgepuzzeld raak.
Maar ik heb nog nooit ervan gehoord dat een boom gekapt moet worden omdat hij teveel water drinkt.
De eigenaren nemen gezamenlijk besluiten, kijk in de reglementen. De gemeente heeft ook nog iets te zeggen over het kappen van bomen.
Eerst kopen met iets wat er al staat en vervolgens dat weg willen
hebben vind ik wonderlijk gedrag.

sw
door swat1500 - Jun 21, 2018 om 08:19
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een tamelijk ondoorzichtelijk verhaal. Als de betreffende boom op grond van een pand staat dat eigendom is van een VVE is de VVE degene die beslist wat er met de boom gaat gebeuren. Een eventuele huurder van een van de appartementen heeft hier geen inspraak. Uiteraard mag kappen alleen met een kapvergunning van de gemeente.
De huurder mag wel bezwaar maken tegen het afgeven van die vergunning.

panter22
door panter22 - Jun 21, 2018 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een ingewikkeld verhaal. Gaat het nu om 1 of 2 bomen die gekapt moeten worden dit jaar?
Als ik het goed begrijp gaat het om een huurster met een joekel van een boom in de tuin die niet onderhouden wordt en waar de eigenaren van de VvE wel vanaf willen. De huurster wil dit niet en protesteert.
Eerst moet je uitzoeken wie eigenaar van deze tuin is. Is dat de VvE  of de eigenaar van het huis. Info:
http://www.101vvevragen.nl/onderhoud-gebreken/tuin-vve/
Daarna wat  de huurster huurt,  een appartement met tuin of zonder tuin?
Afhankelijk hiervan kun je bepalen wie verantwoordelijk is voor de kap van de boom.
De VvE of jezelf als eigenaar. ( de VvE mag natuurlijk de kosten meebetalen, iedereen heeft last van die boom)
Is de grond van de VvE en heeft de huurster daar niets te zoeken, dan kan de VvE de boom laten kappen.Of ze moet de tuin van de VvE huren.
Ben jij eigeaar van de tuin, dan moet jij de boom laten kappen.
Ben jij eigenaar en heb je de tuin verhuurd aan de huurster, dan heb je een probleem.
Je mag niet zonder toestemming in de tuin van de huurster komen, laat staan daar een boom kappen.
De huurster verleent geen toestemming,om op haar huurtuin te komen om die boom te kappen. Dan zul je naar de rechter moeten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2018 om 10:26
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Met dit verhaal zie ik door de bomen het bos niet.

Maar als ik toch een boom op de weg zie: als er sprake is van een huurster, wat is dan het probleem? Dit lijkt mij heel duidelijk een zaak voor de VvE en de eigenaar van het verhuurde appartement. Laat de VvE het besluit nemen om eventueel een advocaat in te schakelen.

me
door mein33 - Jun 21, 2018 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De huurder(s) is (zijn) geen partij in deze.

De eigenaar van de grond is tevens de eigenaar van alle begroeing en bomen e.d  op het perceel.
Als er een VVE is dan is de VVE, namens de gezamelijke eigenaren, de opdrachtgever.
Als de Gemeente een kapvergunning heeft afgegeven dan kan de boom gekapt worden.

ja
door janvano1 - Nov 28, 2018 om 21:25
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon de boom kappen en met de vastgeketende huurster afvoeren.

gerbera
door gerbera Nov 28, 2018 om 21:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zou die, gelet op de datum, inmiddels al niet weg zijn.