Ashleyhoeke33
door Ashleyhoeke33 Mar 17, 2021 om 15:23
Vrije tijd & tuin

Bouwvergunning was niet nodig en nu ineens wel wat nu

wij hebben in 2019 contact gehad met onze gemeente over bouw schuur hier heb ik gevraagt of vergunning nodig was, hier hebben ze uitgerekend wat en hoe we mochten bouwen de tekeningen  van de 1ste schuur waren te groot 16x6 dus aangepast naar 15x5 omdat we 77m2 vrij bij mochten bouwen had mw uitgerekend zo bleven we er mooi binnen.
dus ook samen met iemand van de gemeente ook voor de hypotheek omgevingscheck gedaan ook daar kwam uit geen vergunning nodig.
wij zijn dus in maart 2020 begonnen met onze schuur te bouwen.
nu staan ze eergister aan de deur waar onze vergunning is en dat hij te breed is mocht niet voorbij huis achtererfgrens enz enz dit is ons toen duidelijk gemaakt en wisten de breedte van de schuur mw heeft wel alles uitgerekend hoe en hoeveel we mochten bijbouwen dus wist ook breedte perceel en nu is hij ineens te breed.
wat kan de gemeente hierin doen zijn bijna jaar verder geen controles bouwstops enz gehad nu is schuur geheel af en staan ze op de stoep.
ik hoor het graag.

mvg a hoeke

8468 12 Rapporteer

getty
door getty - Mar 17, 2021 om 15:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is er iets te bewijzen tav uw vroegere contact met de gemeente hierover?

Ashleyhoeke33
door Ashleyhoeke33 Mar 17, 2021 om 15:30
Antwoorden / 1 Vragen

hoi ja heb alle mails doorgestuurd maar krijg nu te horen omgevingcheck klopt niet terwijl ik dit telefoinisch met iemand van de gemeente heb ingevuld omdat ik er zelf geen verstand van heb wilde ze mij wel helpen.

getty
door getty Mar 17, 2021 om 15:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou een klacht indienen

sw
door swat1500 - Mar 17, 2021 om 17:19
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Om bezwaar te kunnen maken zult u eerst iets op schrift moeten hebben waarin de gemeente stelt dat uw schuur illegaal is geplaatst of niet voldoet aan de eisen.
Tegen een dergelijke beschikking kunt u in beroep gaan.

ro
door ronny530 - Mar 17, 2021 om 18:31
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft zo te lezen wel bouwtekeningen aangeleverd waarbij de eerste tekening werd afgekeurd en de tweede bouwtekening voldeed wel aan de eisen dus mocht u vergunningsvrij een schuur plaatsen. De vraag is heeft u aangegeven waar de schuur op het perceel gebouwd zou worden want daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Als u dat niet gedaan heeft dan vrees ik dat de gemeente in het gelijk staat en er gezien de plaats van de schuur een omgevingsvergunning noodzakelijk is. Ik wil de kat niet op het spek binden maar de gemeente gaat pas actief contoleren als er een melding van een omwonende ontvangen is.

panter22
door panter22 - Mar 17, 2021 om 19:32
6599 Antwoorden / Vragen

Er is alleen nog maar een handhaver geweest. Een officiele beschikking zal wel volgen.
Je kunt er beter voor zorgen een deskundige er bij te halen. Als je rechtsbijstand hebt, die dan inschakelen,
Wat het gaat hierom of je op de aanwijzingen van de ambtenaar mocht vertrouwen, dat er geen vergunning nodig was.
En als er toch een vergunning nodig is, dan zijn er kosten aan verbonden en je kunt er op rekenen dat er door belanghebbenden bezwaar gemaakt wordt tegen de vergunning.
Kijk eens in deze brochure, dan ben je alvast voorbereid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/documenten/brochures/2018/07/01/vergunningvrij-bouwen-bijbehorend-bouwwerk

rj
door rjw - Mar 17, 2021 om 19:52
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel tijd zat er tussen het contact in 2019 en maart 2020? Is de regelgeving in de tussentijd geweizigd?

Iv
door Ivo W - Mar 17, 2021 om 21:12
728 Antwoorden / Vragen

De eerste tekening die afgekeurd werd, heeft u voorgelegd aan de gemeente. In dat gesprek kwam naar voren dat de afmetingen sowieso te groot waren voor uw perceel. En er kwam naar voren dat u maximaal 77m2 mocht bebouwen.

Maar bent u met de tweede set tekeningen ook bij de gemeente geweest?
En zat bij die tekeningen ook een situatieschets van het gehele perceel? Want een bepaalde hoeveelheid mogen bijbouwen, betekent niet dat u dat op elke gewenste plek op het perceel mag doen.

Wat staat er in het bestemmingsplan over uw perceel? Zeker bij wat ruimere percelen (en daar ik vermoed dat uw perceel daar ook onder valt, bij een doorsnee rijtjeshuis kun/mag je geen 77m2 bijbouwen) is het vaak zo dat een deel van het perceel is aangewezen als 'bouwvlak' en een deel van het perceel de bestemming 'tuin' heeft. Een bijgebouw moet meestal volledig binnen het bouwvlak geplaatst worden.

Dus het kan, met de informatie die we hier nu hebben, goed zijn dat zowel de ambtenaar die u destijds gesproken heeft als de ambtenaar die u nu gesproken heeft beiden volledig gelijk hebben.

En indien beiden gelijk hebben, dan zult u inderdaad alsnog een vergunningaanvraag moeten doen voor de schuur die nu niet op een plek staat waar vergunningvrij gebouwd mag worden. En het kan dan zo zijn dat uw vergunningaanvraag wordt afgewezen en u het deel van de schuur wat niet binnen het toegestane bouwvlak staat weer moet (laten) afbreken, geheel voor uw eigen rekening. Gezien de bedragen die hiermee gemoeid kunnen gaan, adviseer ik u dan ook om raad te gaan vragen bij een deskundige. En niet te vertrouwen op de meningen van een groepje leken op een forum.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2021 om 22:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kan het (ook) iets te maken hebben met waarvoor die schuur gebruikt gaat worden? Hebben buren geklaagd?
Ik zou de beschikking afwachten, daarin staat ook dat u een bezwaar in kunt dienen en binnen welke termijn en dat dan gemotiveerd doen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 18, 2021 om 11:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er geld een % wat bebouwd mag worden met vaak een maxium....

Ook is voor particulieren andere regels als boeren.

Als ik een stal van  600 meters wil voor varkens mag dat.
100 meters garage mag niet.

Dan bouw ik gewoon  een stal voor 1 varken van 600 meters en  die staat dan tussen vele auto's, boten en  nog veel  meer.....
Ooit had ik boze buren die dachten dat en honderden varkens kwamen maar  die waren met protest te laat.
Nu komen ze  hun afval brengen voor  Miss Piggy en haar  Biggetjes...

Zolang ik daar een of meerdere Varkens houd met  maxium door gemeente opgegeven niet overschrijd mag dat.

pino123
door pino123 Mar 18, 2021 om 13:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, en? Wat heeft dit er nu mee van doen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 19, 2021 om 15:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je schuur vraagt  per E mail heb je bewijs van goedkeuring!
Per telefoon of langs gaan niets.
Neem altijd zoiets op.

Ik had ooit fout advies  belasting telefoon en  de opname  voor bewijs, en daarom boete  geseponeerd!

Zelf vond ik een oplossing, voor Varkens mag veel, prive vrijwel niets....   gat in de wetgeving.

gerbera
door gerbera Apr 10, 2021 om 15:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat staat er nu op uw land, een schuur van 600 mtr of een blokhut op 25 autobanden. Wat de schuur betreft heb ik zo mijn twijfels, er bestaat zoiets als bestemmingsplan, agrarisch aanwijzing, millieuzaken en bouwvergunning.

ma
door malty - Mar 18, 2021 om 12:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft kennelijk de schuur niet (geheel) in het achtererfgebied gebouwd.
Kijk eens wat in uw situatie het achtererfgebied is.
https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/omgevingsloket/links-olo/video-begrippen-erf-achtererfgebied/#hc2e2cdbc-4b93-4b92-a7e4-669718c55a40

audb
door audb - Mar 19, 2021 om 13:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het niet mogelijk om alsnog een vergunning aan te vragen?

Maar u heeft het over "voorbij de achtergrens" bedoelen ze daar niet mee dat u over uw erfgrens bent gegaan vraag ik me dan af.

Als dat zo id dan staat de gemeente wel in haar recht dat is namelijk niet uw stuk grond maar een tekening of een google map foto kan het wel verduidelijken.

Iv
door Ivo W Mar 20, 2021 om 19:12
728 Antwoorden / Vragen

Er kan ook bedoeld worden dat er voorbij de achtergrens van het bouwvlak op het perceel is gebouwd. Daarmee staat de grote schuur nu in een stuk wat alleen als 'tuin' gebruikt mag worden.

Natuurlijk kan er nu alsnog een vergunningaanvraag gedaan kan worden. Het is daarbij wel belangrijk om te beseffen dat de vergunning ook nu het gebouw er al staat nog gewoon kan worden afgewezen. En dan moet de schuur dus geheel of gedeeltelijk verwijderd worden.

1paul
door 1paul - Mar 20, 2021 om 09:24
3101 Antwoorden / 0 Vragen

het is niet heel duidelijk wat u prcs bedoelt maar het kan zo zijn dat de schuur wel geplaatst mag worden qua oppervlakte maar niet op de plek waar die nu staat zonder vergunning....

informeer uzelf eens heel duidelijk over de plek waar de schuur staat, staat ie binnen de rooilijnen ja of nee, is het dak of de goothoogte correct en dat soort dingen....

blijkt nu dat u toch alsnog een vergunning benodigt bent dan kunt u deze alsnog aanvragen....

il
door iljaha - Mar 21, 2021 om 15:48
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het (aangepaste) bouwplan goedgekeurd is, is niet hetzelfde als vergunningsvrij mogen bouwen. Ook kan de plaatsing van de bouw niet uit een bouwtekening worden gehaald.

Ik zou de beschikking even afwachten en dan er met een deskundige op reageren. Gemeentes geven vaak kansen om een vergissing achteraf te legaliseren. Zelfs moedwillige vergissingen. Zou nog niet in de stress schieten.