Zu
door Zus15 May 16, 2021 om 19:54
Vrije tijd & tuin

Bramenstruik

Goedenavond,
Onlangs hebben onze buren, tegen het hek wat op de erfgrens staat, een bramenstruik geplant.
Echter geeft deze onze overlast. Aan hun eigen kant staat deze in de tuin, waar niet wordt gelopen. Deze komt door het hek heen naar onze kant toe. Aan deze kant is er bij ons het looppad. Al meerdere malen zijn wij hier aan blijven hangen met een jas of arm, met als gevolg een gat in de jas en wondjes aan de arm.
Mijn vraag is nu, mag er zonder overleg een plant die overlast geeft geplant worden. Moeten zij deze weghalen en aan hun igen kant houden?

Graag ontvang ik een advies.

14254 30 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - May 16, 2021 om 20:07
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens mij kunt u de buren vragen HUN struik in bedwang te houden op geregelde basis aan UW kant. Doen/willen dat niet niet, dan mag u zelf UW pad vrijmaken. Daar hebben ze dan om gevraagd. Zij mogen op HUN eigendom doen wat ze willen maar U geen overlast bezorgen.

mi
door miennaamishaaz - May 16, 2021 om 20:16
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor soort hekwerk heeft u?
mischien kunt u wat worteldoek aan het hek maken, en de bramenstruik inkorten aan uw kant, u kunt eventueel ook een schaduwdoek spannen.

gezien de struik over de erf-grens staat mag u dit inkorten, zover als mogelijk, zonder dat de buren commetaar mogen geven.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2021 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u zo'n smal paadje dan? En dan nog, u hebt het over onlangs en dan zouden de takken nu al door het hek heen groeien? Maar u hebt straks wel bramen.

gerbera
door gerbera May 16, 2021 om 22:02
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Een bramenstruik is nu in volle groei en kunnen takken in 1 week tijd gemiddeld 20 tot 40 cm groeien afhankelijk van het weer.

tijger1
door tijger1 May 16, 2021 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan vast de jampotjes maar klaarzetten.

tenormin
door tenormin May 17, 2021 om 00:47
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, dan de jampotjes maar klaar zetten is natuurlijk kul. Weet jij veel van de hoed en de rand? Misschien kan de TS dat helemaal niet meer. Of heeft ze daar helemaal geen trek in. Alles kan, maar je moet wel even rekening houden met: ik zou b.v. geen bramen van een buur meer kunnen snoeien.

deexpert
door deexpert May 17, 2021 om 12:30
104 Antwoorden / 2 Vragen

TIJGER1

Wat een waardeloos antwoord, zeker de lolbroek thuis.

Bramen groeien zeer hard, en de doornen zijn zeer gevaarlijk (ogen).

Het wordt tijd dat KASSA met dit forum stopt, antwoorden zijn vaak tenenkrommend wegen gebrek aan kennis, menselijkheid en fatsoen. Ik kan nog wel even doorgaan. Jammer dan voor de mensen achter de geraniums, zullen ze een andere hobby moeten zoeken.

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen weet toch wel wat bramenstruiken zijn? Nooit bramen geplukt dan? Doornen gevaarlijk? Doe niet zo gek.

En hoe vaak is al niet geschreven dat wat van groeisel overhangt je mag snoeien? Moet dat elke keer herhaald worden expert?

gerbera
door gerbera May 17, 2021 om 14:14
7360 Antwoorden / 14 Vragen

@deexpert, ik heb het al eerder geschreven, u bent expert in het geven van commentaar zonder zelf ook maar een goede tip te geven. Zal ik u ff uit de droom helpen, de bramenstruiken die je koopt zijn gecultiveerd hetgeen betekend dat minder en kleinere doornen hebben, meer vrucht dragen en een zeer fijne smaak hebben. Wordt pas een hinderlijke struik als deze niet in toom gehouden wordt.

Redacteur
door Redacteur May 17, 2021 om 15:18
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag ingaan op de vraag en daar een inhoudelijk antwoord op geven.

Onthoud je anders van een antwoord of een reactie.

aurora1
door aurora1 May 18, 2021 om 01:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, anders dan hier wordt beweerd: mijn bramenstruik(je) wil totaal niet groeien....

Zu
door Zus15 Aug 10, 2021 om 18:56
Antwoorden / 1 Vragen

Het pad is ca. 1,5 meter breed. De struik groeit echt heeeel snel. En de takken zijn soms wel iets van 60 cm.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2021 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afknippen dan

sira
door sira - May 16, 2021 om 20:38
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Sowieso moet u met de buren bespreken dat zij hun braam in bedwang moeten houden. Anders wordt het een grote ellende. De overhangende takken van de braam zullen op de grond terechtkomen en daar gaan wortelen.
Of u ze kunt verplichten de braam weg te halen, betwijfel ik.

U kunt zelf ook de overhangende takken aan uw kant wegknippen, een braam is niet stuk te knippen/snoeien, ook niet als hij bloeit, jaargetijde maakt niets uit.

sw
door swat1500 - May 16, 2021 om 21:50
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen voor bomen is een minimum afstand vanaf de erfgrens van toepassing. Niet voor struiken en heesters. U mag uiteraard wel de struik aan uw zijde snoeien zodat u er geen last van hebt.

gerbera
door gerbera - May 16, 2021 om 22:01
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk zijn uw buren zich van geen kwaad bewust en kennen de groeivorm van een braam niet. Dus bespreek het met ze en anders kunt u alles wat aan uw kant door het hek komt afknippen. Waar u ook op moet letten is dat de braam ondergronds naar alle kanten doorworteld dus kan deze onder het hek door uw tuin in komen. Het is dan een kwestie met een scherpe spade de boel af te steken en uit te trekken.
Een bramenstruik is nu in volle groei en kunnen takken in 1 week tijd gemiddeld 20 tot 40 cm groeien afhankelijk van het weer.

me
door mein33 - May 16, 2021 om 22:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Advies :  Volg hetgeen @gerbera heeft geschreven op, anders heeft u straks alleen maar bramenstruiken aan uw kant van de erfgrens.

tenormin
door tenormin - May 16, 2021 om 23:52
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@zus15, ik snap dat u geen overlast wilt ondervinden van de bramenstruik, want die dingen groeien tegen de kleppen van de hemel op. Uiteraard mag u alles wegsnoeien maar ik denk ook dat u helemaal niet zit te wachten op extra veel werk om uw kant telkens weg te snoeien. Ook vreemd is dat uw buren niet, in overleg met u, die dingen geplant hebben. Enige kans om in gesprek met hen te gaan om ze wat meer op eigen terrein te verplaatsen? Kan in deze tijd van het jaar best goed gebeuren. Bent u van de stekels en..... van de troep af, want vogels lusten ze ook graag, plus heeft u geen "blauw paadje" meer van de afgevallen bramen.

aurora1
door aurora1 - May 17, 2021 om 00:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Advies? Ga met uw buren praten. Apart dat u "zonder overleg" iets wilt doen.

tenormin
door tenormin May 17, 2021 om 00:52
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Apart dat de BUREN zonder overleg de bramenstruiken hebben geplant.

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

De buren mogen in hun tuin planten wat ze willen. Daar hoeven ze helemaal niet over te "overleggen" met hun buren.

aurora1
door aurora1 May 18, 2021 om 01:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin: TS schrijft "zonder overleg", en, zoals is gezegd: iedereen mag zelf weten wat hij in zijn eigen tuin plant.
Ik zal mijn bramenplantje dit draadje laten lezen want die wil alsmaar niet groeien. En als buur overleg je met je buren als er iets is. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noaberschap

aurora1
door aurora1 May 18, 2021 om 02:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het ook niet een kwestie van geven en nemen tussen buren? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noaberschap

Zu
door Zus15 Aug 10, 2021 om 18:57
Antwoorden / 1 Vragen

Meerdere keren geprobeerd om te praten met de buren. Dit is onmogelijk. Vandaar mijn vraag

panter22
door panter22 - May 17, 2021 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom hebben de buren tegen een open hek een bramenstruik geplaatst? Vanwege katten misschien?
Info:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/overhangende-takken/

va
door vanlotjegetikt - May 17, 2021 om 09:48
809 Antwoorden / Vragen

Bramen, naar de Oosteuropese berenklauw, dat Japanse  spul, springbalsemien en ons pispotje een van de grootste domme dingen die je in je tuin kan zetten of hebben.

rj
door rjw May 17, 2021 om 10:23
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Je snapt sowieso niet dat mensen groen willen in de tuin. Wat is er mis met asfalt (of desnoods tegels)?

gerbera
door gerbera May 17, 2021 om 11:05
7360 Antwoorden / 14 Vragen

U vergeet het zevenblad en heermoes, en dat Japanse spul is Duizendknoop die de tuin overwoekerd maar best wel mooie bloempluimen geeft;-))

me
door mein33 May 17, 2021 om 11:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RJW 17 MEI Wat is er mis met asfalt (of desnoods tegels)

Zolang het maar in uw tuin ligt, heb ik er geen probleem mee !   ;-))

va
door vanlotjegetikt May 17, 2021 om 11:55
809 Antwoorden / Vragen

Wist even de naam niet wel de Engelse = japanese knotweed

aurora1
door aurora1 May 18, 2021 om 01:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@rjw: afwatering? Vogels, insecten etc.?

he
door henkie.penkie - May 17, 2021 om 12:17
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze struik op je erf overhangt mag je deze snoeien tot op de erfgrens. Dit hoef je de buurman niet perse te vragen maar uit fatsoen zou ik het wel aangeven dat je deze struik aan jou kant snoeit.

hvrom1
door hvrom1 - May 17, 2021 om 12:46
4 Antwoorden / Vragen

Alles wat op uw terrein ligt ,staat of hangt mag u weghalen tot dé erfgrens.
Daarnaast is het aan de eigenaar u buren wat ze verder doen met hun struik.
U mag hen niet verplichten de struik weg te halen, mits deze geen probleem veroorzaakt aan uw zijde.
Blijf met elkaar in contact en geef elkaar de ruimte om blijven praten.
Succes.

ka
door kaartendraak - May 17, 2021 om 13:01
180 Antwoorden / 2 Vragen

Het is altijd al zo geweest dat alles wat over/door schuttingen heen groeit aan jouw kant door jou zelf gesnoeid mag worden, zonder enig overleg met de buren. Sterker, hoe het nu zit wete ik niet, maar het was ook altijd al zo dat je zelfs de afgeknipte takken en zelfs afgevallen blad van boom/struik bij de 'eogenaar' in de tuin terug mag gooien. Maar als je die takken van de braamstruik zelf netjes langs je schutting leid kan je er straks ook vruchten van plukken, tenzij je alleen maar fabrieksmeuk lust of denkt dat het gevaarlijk is om uit eigen tuin te eten en alleen vertrouwd wat in de winkel te koop is.............Ik zou er lekker zelf van meegenieten.

Analoog
door Analoog - May 17, 2021 om 13:10
137 Antwoorden / Vragen

Je kunt ze vragen bij te knippen en willen ze dat niet dan mag je gewoon zelf de overhang aan jou kant snoeien.....

ha
door harmsen - May 17, 2021 om 13:18
22 Antwoorden / 9 Vragen

U moet eerst uw buren vragen de struik te snoeien. Doen ze dat niet, dan mag u de overlastgevende takken snoeien. Maar vraag eerst even juridisch advies, want het kan zijn dat het nu anders is. Waarom hebben ze niet eerst met u overlegd voordat ze die struik gingen planten? Lijkt mij wél zo netjes.

Wi
door Wilma-60 - May 17, 2021 om 14:07
25 Antwoorden / Vragen

Had u al aan uw buren gezegt, dat u de jas en arm stuk hebt van die bramenstruik?  En of ze hem zelf aan u kant in toom willen houden, bramenstruiken worden heel erg groot hoor.
Willen ze zelf niks eraan doen mag u gerust , de bramenstruik aan uw kant helemaal afsnoeien hoor. Maar ik zou zelf wel eerst vragen of ze het zelf willen snoeien.

ki
door kippendief - May 17, 2021 om 14:17
7 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Zus15, volgens mij mag je alles wegsnoeien waar je last van hebt, mits het overhangt op je eigen erf. Bij erfdienstbaarheid mag je zelf ook op hun grond alles wegsnoeien. Wij hadden ook het zelfde probleem (met erfdienstbaarheid) en kregen dit bericht van onze advocaat terug en we waren er verbaasd over, maar het mag echt !!!
Het is zelfs gekker, als hun straat verkeerd ligt, je hebt er hinder van en je moet er overheen om thuis te komen mag je dit ook zelf herstellen als zij er niets aan doen. Zou wel even een briefje met deadline aan de geven om ze zelf de kans te geven om het te herstellen. Beter is de braam die overal doorheen groeit, gewoon elders in een bak te planten zodat de wortels niet door je straatstenen of dergelijke groeien.
"1. Voor de door u verrichte snoeiwerkzaamheden is van belang het bepaalde in artikel 5:75 BW. Dit artikel, dat handelt over erfdienstbaarheden, luidt als volgt: Artikel 751. De eigenaar van het heersende erf is bevoegd om op zijn kosten op het dienende erf alles te verrichten wat voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk is. 2.Hij is eveneens bevoegd om op zijn kosten op het dienende erf gebouwen, werken en beplantingen aan te brengen, die voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk zijn. 3.Hij is verplicht het door hem op het dienende erf aangebrachte te onderhouden, voor zover dit in het belang van het dienende erf nodig is; hij is bevoegd het weg te nemen, mits hij het erf in de oude toestand terugbrengt. 4.De eigenaar van het dienende erf heeft geen recht van gebruik van de gebouwen, werken en beplantingen, die daarop door de eigenaar van het heersende erf rechtmatig zijn aangebracht. 5.In de akte van vestiging kan van de vorige leden worden afgeweken. 6.In geval van mandeligheid zijn in plaats van de leden 3 en 4 de uit dien hoofde geldende regels van toepassing. Met andere woorden, u bent, als eigenaar van het heersend erf, bevoegd om takken die de uitoefening van uw recht bemoeilijken, weg te halen. "

tijger1
door tijger1 May 17, 2021 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier helemaal niet over erfdienstbaarheden.

kr
door krabbendam - May 17, 2021 om 14:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

Niet iedereen is bekend met de groeiwijze van de bramenstruik. Misschien ook uw buren niet. Het heeft enorm lange uitlopers en verschrikkelijke stekels. In goed overleg met zij- en achterburen hebben we een grote struik, waar wij allemaal last van hadden, bij andere achterburen verwijderd, allemaal weer blij. Bramen horen in een bos en niet in een tuin en helemaal niet aangrenzend aan de tuinen van buren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 17, 2021 om 15:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Jou buren mogen geen overlast veroorzaken!

Maar als ze  een  plastic plaat kopen,  schutting bleef zichtbaar en graag 30 cm in de grond laten doorlopen.
Dan bleef de braam keurig op hun erf.

Als je  het aan jou kant doet zit je met de kosten  en los je hun probleem op.
Zij veroorzaken overlast en moeten dan deze hek of schutting zo  afschermen en   plastic  glas  koste niet zoveel... maar  elk materiaal mag.

Alleen weet ik niet of  anti wortel doek voor Bramen sterk genoeg is als ze hier eerder melden.
Japanse Duizendknoop ging er namelijk ook gewoon doorheen.

ampi
door ampi - May 17, 2021 om 15:29
17 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook geheel doornloze  bramenrassen te koop. De buren vragen om de braam te vervangen door een doornloos exemplaar is dus misschien ook nog een optie.

gj
door gjvw - May 17, 2021 om 16:23
25 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij alvorens deze vraag hier te stellen dat u overleg pleegt met uw buren, tenzij de verhouding al gefrustreerd is. En ja u kunt overhangend groen, dan wel door de schutting groeiend, gewoon snoeien als het als hinderlijk wordt ervaren. echter een goede buur is beter dan een verre vriend.

mo
door mof - May 17, 2021 om 16:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, een struik mag je planten. Wat overhangt of groeit daarvan mag u vragen en verwachten dat ze dit snoeien. Daarvoor zult u ze de gelegenheid moeten geven, danwel u mag wat in uw tuin overhangt of groeit zelf afsnoeien.

re
door reactiemarie - May 17, 2021 om 17:14
22 Antwoorden / 27 Vragen

ik vraag me af of de buren zelf weten dat/of hun plant overlast/woekring e.d. kan veroorzaken: misschien kunt u met hun overleggen over de plant en is het een idee als de buren de plant in een (ruime) pot zetten zodat in ieder geval geen woekering in de tuin plaats kan vinden? Succes ermee.

1paul
door 1paul - May 18, 2021 om 09:42
3138 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt vragen of zij hem kort houden maar u mag zelf ook alle takken die overgroeien aan uw kant er af knippen.

re
door red1 - May 19, 2021 om 08:37
329 Antwoorden / 1 Vragen

Gooi kopersulfaat bij die struik dan is hij zo verdwenen

getty
door getty - Aug 10, 2021 om 19:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon wegsnoeien aan uw kant

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 12, 2021 om 18:56
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Zie hier hetgeen wetteijk is geregeld: https://www.wetrecht.nl/burenrecht-bomen-struiken-en-hagen/#:~:text=Overhangende%20takken%20van%20bomen%20of%20uit%20de%20kluiten,buurman%20aanmanen%20om%20de%20overhangende%20takken%20te%20verwijderen.  U zou dus niet zo maar zelf kunnen/mogen  snoeien. Het meest handige is naar mijn mening evenwel om uw buren te melden dat de overhangende aangroeisels (met stekels?) hinder veroorzaken en melden dat u ze zelf wilt snoeien. U leidt zoals u aangeeft ook schade door de stekels  en dat maakt het ietwat eenvoudiger.

De buren zouden het als puntje bij paaltje komt zelf moeten doen maar mogelijk is het probleem al uit de wereld als u aangeeft dat u het ook wel voor hen wilt doen gelet op de overlast.