Jonne11
door Jonne11 Nov 15, 2013 om 16:50
Vrije tijd & tuin

Buitenkraan dicht of open?

Hoi, als het gaat vriezen draai ik binnen altijd het kraantje naar de buitenkraan dicht. Maar nu weet ik eigenlijk niet of je die buitenkraan dan opengedraaid moet laten staan, of dat je die dicht moet laten staan. (nadat ik het water eruit heb laten lopen).
Iemand enig idee?

61981 15 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 15, 2013 om 17:15
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als er geen water in zit zou ik zeggen dat het niet uitmaakt. Als deze dicht zou vriezen dan ontdooid deze wel weer. Er zit geen water in wat uitzet tijdens de vorst dus kan er ook niks kapot gaan, maar dat is mijn kijk erop.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zit er binnen bij het kraantje dat u dichtdraait een aftap? Dan binnen kraantje dichtdraaien, buitenkraan open, aftap open, stukje leiding leeg laten lopen, aftapkraantje dicht, buitenkraan dicht.

Zit er geen aftap bij het binnenkraantje, dan buitenkraan open laten staan.

Jonne11
door Jonne11 - Nov 15, 2013 om 17:54
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 17:20]Zit er binnen bij het kraantje dat u dichtdraait een aftap? Dan binnen kraantje dichtdraaien, buitenkraan open, aftap open, stukje leiding leeg laten lopen, aftapkraantje dicht, buitenkraan dicht.

Zit er geen aftap bij het binnenkraantje, dan buitenkraan open laten staan.

Ehhhh......aftap....??
Weet alleen van het bestaan van het kraantje.
Dus buitenkraan maar open laten staan dan.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 15, 2013 om 17:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat maakt niet uit zo lang hij maar leeg is.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken, als het goed is aangelegd, zit binnen een kraan, ná die kraan, of in combinatie daarmee hoort er een klein kraantje te zitten, waarmee je dat stuk leiding naar buiten kunt aftappen.

Dus binnenkraan bekijken, geen aftap aanwezig, dan buitenkraan open laten staan

ge
door gewalo man - Nov 15, 2013 om 18:21
36 Antwoorden / 1 Vragen

Als de stopkraan hoger zit dan de buitenkraan dan is open laten van de buiten kraan voldoende. Die loopt dan vanzelf leeg. Zit de stopkraan lager, dan is aftappen nootzakelijk ( met de buiten kraan open). Als de leiding is afgetapt dan de buitenkraan luchtjes dichtdraaien, zodat koude buitenlucht niet de binnen leiding kan bereiken.
succes.

br
door bruinestoel - Nov 19, 2013 om 22:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat tijger1 zegt idd, als je geen aftap hebt, buitenkraan open laten staan, en hoofdkraan ernaartoe afsluiten.

ge
door gewalo man - Nov 19, 2013 om 23:12
36 Antwoorden / 1 Vragen

Als de buitenkraan hoger als de stopkraan zit en er geen aftap kraan is, zal er altijd water in de leiding blijven zitten, en dus bevriezen. Het maakt dan niet uit of de buitenkraan open of dicht staat.
Dit geld niet voor speciale buiten kranen waar de spindel door de muur gaat en het afsluit gedeelte binnen zit. Zogenaamde vorstvrijen buiten kranen.

jo
door johnalm - Nov 20, 2013 om 11:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Afsluitkraan dichtdraaien, aftapkraantje open draaien, buitenkraan opendraaien.
En als de leiding leeg is, dan de kranen weer dicht draaien.
Dit ter voorkoming dat allerlei ongedierte in de leiding kruipt.

di
door dionysos866 - Nov 20, 2013 om 12:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Binnenkraan dichtdraaien en buitenkraan opendraaien. Zo doe ik het altijd en gaat altijd goed.

labren
door labren - Nov 20, 2013 om 14:00
862 Antwoorden / 0 Vragen

buitenkraan altijd open laten staan met vorst

pi
door pieterwolters - Nov 20, 2013 om 15:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan overigens ook kranen die niet kunnen bevriezen. Weet even de naam niet, maar daar zit een mechanisme in, dat er voor zorgt dat er geen water in blijft staan.

fgrijder
door fgrijder - Nov 20, 2013 om 22:00
55 Antwoorden / 12 Vragen

Draai de binnenkraan dicht en de buitenkraan helemaal open, mocht er nog resten water erin bevriezen, dan kunnen die altijd uitzetten zonder gevolgen.

st
door steenbok1 - Nov 27, 2013 om 21:12
28 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zal de buitenkraan maar ook dichtdraaien, want als de kraan open staat, kunnen er vuil of insecten in de leiding komen. Ik heb een volkstuin. Daar moeten wij in de winter de kraan, eerst doorblazen zodat het water in de leiding uitstroomt en daarna ook de buitenkraan afsluiten.

ha
door harberink - Feb 1, 2015 om 01:00
12 Antwoorden / 0 Vragen

Open.

Groet Harberink.