ma
door marcusz1 Aug 22, 2018 om 20:29
Vrije tijd & tuin

Bureg halen heg weg en laten ons met de resten

Sinds jaren groeit er een forse heg over de gehele lengte van de schutting met de buren. De heg staat aan hun kant. Het is nooit een probleem geweest. Wij snoeiden de heg een keer per jaar. Nu is het huis verkocht en de nieuwe eigenaar is op de eerste dag met de tuin begonnen. Zonder enig overleg
heeft hij de heg aan zijn kant met wortels en al verwijderd. Wij zitten nu met de verdorrende resten van wat eens een mooie groene haag was.
Mijn eerste reactie was om de resten dan gewoon maar over de schutting te kieperen. Het was tenslotte de haag van de buren.  Mijn vraag is of ik daarmee in mijn recht sta ? Is de buurman verantwoordelijk voor zijn hele heg ?

3042 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2018 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus er staat een schutting, op de erfgrens neem ik aan, en aan de kant van de buren staat ook nog een weg.

Nu heeft de buurman de heg, die zijn eigendom is en op zijn grond staat met wortel en tak uitgeroeid. U vindt dat jammer, maar u hebt daarover niets te zeggen en ook hoeft de buurman daarover niet te overleggen.

Ik weet niet met welke verdorrende resten u nou nog zit, maar als die heg door de schutting heen groeide, mag u die resten natuurlijk verwijderen, maar u mag die resten niet over de schutting gooien.

tenormin
door tenormin - Aug 22, 2018 om 21:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, dat u in uw recht zou staan om te overgebleven rotzooi maar bij de buurman te deponeren, zou ik maar niet vanuit gaan. Wat een typische ontmoeting trouwens met "nieuwe buren".  Ik voel de rijdende rechter al aankomen. ;-)

me
door mein33 - Aug 22, 2018 om 22:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De restanten van de heg eenvoudig even zelf in uw eigen GFT container doen en klaar is Marcus.
Voorkomt in iedergeval al een burenconflict in de eerste dagen dat de nieuwe buur naast u woont en waar u waarschijnlijk nog jaren naast zult (moeten) wonen.
En niet gelijk over "mijn recht" spreken.

pe
door peentjes - Aug 22, 2018 om 23:09
421 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al kennis gemaakt? Dat werkt vaak een stuk gemakkelijker.

tenormin
door tenormin Aug 22, 2018 om 23:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, van nabuurschap is kennelijk in beide gevallen geen sprake. Lijkt wel de flat waar ik woon. Maar ja, dat is hier in de Randstad gewoon. Maar in rijtjeshuizen o.i.d. toch nog niet? Rare situatie: zich niet eens komen voorstellen.

panter22
door panter22 - Aug 23, 2018 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Als de heg over de schutting heen groeide, dan is de schutting vast lager dan 2 meter.
De schutting staat op de erfgrens.Dus eigendom van jou en de buren.
Het vervolg kun je wel raden: er moet een nieuwe schutting komen van 2 meter hoog.
Of je betaalt mee, of de buren zetten een schutting tegen die gezamnelijke schutting aan, zodat er een flink stuk bovenuit steekt.
Je kunt nu al bedenken wat je wilt.
En die rest va de heg, mooi in je eigen groene bak gooien.

Gr
door Grunn1 Aug 24, 2018 om 11:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waar staat dat de schutting is weg gehaald?

panter22
door panter22 Aug 24, 2018 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dat staat er nog niet, maar de ervaring leert dat dit de volgende stap is.

ma
door malhy2 Aug 27, 2018 om 21:49
309 Antwoorden / 13 Vragen

He.

ma
door manwijf - Aug 23, 2018 om 10:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Als u van begin af aan de heg gelijk met de bovenkant van de schutting had gehouden, had u dit 'probleem' nu niet gehad. U heeft jarenlang gratis en voor niets heel veel groen gehad, maar het nadeel is altijd dat het morgen over kan zijn. Had u gelijk zelf een klimplant neergezet of een heg, dan was uw kant nu ook mooi groen geweest. De heg is niet uw eigendom, dus niemand hoeft met u te overleggen. Sterker nog, de buren zijn hoogstwaarschijnlijk in de veronderstelling, dat u uw kant van de heg kort hebt gehouden.

gerbera
door gerbera - Aug 23, 2018 om 15:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het ff niet geheel volgen, er staat een schutting waartegen bij de buurman een heg staat. Blijkbaar is deze dan door de schutting heen gegroeid, heeft u het jarenlang mooi gevonden en geen probleem mee gehad. Maar helaas, de nieuwe buur vindt hem blijkbaar niet zo mooi en verwijderd zijn heg op zijn grond uit zijn tuin. Aangezien uw buur niet zonder toestemming op uw tuin mag komen is het voor deze niet mogelijk de doorstekende takken te verwijderen. Wat deed u met het, door u, gesnoeide deel van de heg, gooide u dat ook over de schutting? Zou maar eens gezellig met de buren een praatje maken, kunt u altijd nog vertellen dat u het jammer vindt dat die weg is en kan de buurman vertellen waarom die hem heeft weggehaald. Misschien wilde deze u geen overlast bezorgen met zijn heg.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 24, 2018 om 10:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als er OP de erfgrens een heg of een schutting staat, heet dat die mandelig is, dus eigendom van beiden, dus bij problemen kosten delen.

Gr
door Grunn1 Aug 24, 2018 om 10:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees wat ts schrijft, “de heg staat aan hun kant”. Dus geen probleem.

holstein
door holstein - Aug 28, 2018 om 08:32
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hier praten we gewoon met de buren, maar ik weet dat is niet overal zo. Zoals ik u verhaal lees zou je toch zeggen dat ze dan de gehele heg weg moeten halen, want hij stond toch op hun grond, maar dan moet je ook alweer praten....