Na
door Nachita Jun 20, 2020 om 11:40
Vrije tijd & tuin

Buren klimplant houten huis

Beste leden,

Onze buren hebben een raster met klimop geplaatst tussen onze voortuinen, tegen de gevel van de woningen (de horizontale streep van de T is onze gevel, de verticale streep het raster met klimop). Wij maken ons zorgen over de schade die een klimop kan veroorzaken aan ons huis. Wat kunnen we doen?

De constructie staat nét op de grond van de buren. Onze huizen zijn van hout. De klimop bestaat uit een aantal kleine plantjes, maar ze komen nu al onze tuin in op zoek naar houvast in onze planten.

Boven 1 meter hoogte moet de erfafscheiding minstens 85% open zijn. Een schutting is dus geen optie. Hoe anders dan steeds terugsnoeien houden we de plant tegen? Wat als we een paar weken weg gaan?

Praten met de buren is geen optie. Ze lijken van het padje af, wat zich uit in deur in je gezicht smijten, roddelen en kleine en grote pesterijen waarbij zelfs klein letsel bij onze kleine kinderen niet geschuwd wordt (roestig ijzerdraad en zeer giftige planten op pad achter onze tuin).

Iemand een praktische oplossing?

11685 14 Rapporteer

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jun 20, 2020 om 12:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nachita,

Waarom mag er geen hogere schutting geplaatst worden?

Na
door Nachita Jun 20, 2020 om 12:09
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is de regelgeving van de gemeente wat betreft erfafscheidingen in voortuinen in onze wijk. Hierover heb ik al contact met de gemeente gehad.

pe
door peentjes Jun 20, 2020 om 13:39
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn afscheiding met de buren jaren geleden al bespannen met anti worteldoek. Nooit meer last van die klimop ( overigend heb ik zeer goed contact met de buren).

Magnum007
door Magnum007 Jun 20, 2020 om 14:30
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nachita en Peentjes,

Die anti-worteldoek is een slimme optie,maar persoonlijk zou ik wekelijks met een elektrische heggenschaar de groei bijhouden van de klimop.

Na
door Nachita Jun 20, 2020 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips!

We gaan de optie van worteldoek bestuderen en anders dus consequent wekelijks terugsnoeien.

Magnum007
door Magnum007 Jun 20, 2020 om 21:29
594 Antwoorden / 2 Vragen

Veel succes verder.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 20, 2020 om 13:02
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Staat hier iets voor u tussen?

Na
door Nachita Jun 20, 2020 om 20:17
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, Sjoppy. Dit zou een goede optie kunnen zijn.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 20, 2020 om 20:59
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan Nachita en succes.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Jun 20, 2020 om 13:50
809 Antwoorden / Vragen

Consequent terugsnoeien als de plant uw eigen planten verstikt de enige optie.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jun 20, 2020 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus er is veel meer aan de hand dan die klimplantjes die op de eigen grond van de buren staan?
Gewoon wegsnoeien wat bij u komt als de buren dat niet zelf doen.
Anders doen wat iedereen dan doet: regelen dat iemand die klimop dan voor u snoeit?

Of de worteldoek aanbrengen zoals via @sjoppie voorgesteld wordt?

Na
door Nachita Jun 20, 2020 om 20:21
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je bijdrage, Aurora.

Topantwoord

mr
door mrmoto - Jun 21, 2020 om 11:28
167 Antwoorden / 4 Vragen

ja net is net genoeg , zet over de gehele lengte een dubbelstaafs hekwerk neer en span hier anti zicht stroken door of snoei zelf de klimophaag weer terug tot 50 cm boven de grond

Engelse drop
door Engelse drop - Jun 22, 2020 om 11:12
63 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn zat opties de heg aan uw kant zo kort mogelijk afknippen. En in 4 weken vakantie zal de klimop of wel hedera. Niet zo hard groeien dat hij de hele tuin overwoekert. Ga je maanden op vakantie dan is dat wat anders. Dus kort afknippen je bent al blij dat je je buren niet ziet zo te lezen. Een laatste optie is aan uw kant een paar afgeknipte uiteindjes in smeren met roundup als u op vakantie gaat. Probleem is dan dat je buren meer gaat zien.

Na
door Nachita Jun 22, 2020 om 22:14
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie.

We maken ons geen zorgen over een klimop in onze tuin. Dat snoeien we wel terug. Waar we ons wél zorgen over maken is een klimop tegen de gelakte houten gevel van een houten huis. Klimop en hout schijnen niet de beste combinatie te zijn.

Maar goed, wekelijks terugsnoeien houdt het hopelijk genoeg tegen. Geen idee of een klimop in drie/vier weken (vakantie) de verflaag beschadigt.

Engelse drop
door Engelse drop Jul 15, 2020 om 11:42
63 Antwoorden / 5 Vragen

Dat probleem heeft mij vader ook , genoeg en steeds blijven terug knippen. Zeker als je op vakantie gaat ff wat verder terug knippen.

va
door varken001 - Jun 22, 2020 om 12:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bordje zetten :  Art. ? Wetboek van strafrecht; verboden toegang voor onbevoegden.
Als buren niet willen meerken dan niet verder zeueren maar regelmatig snoeien en bij buren deponeren.

OM
door OMPI65 Jun 22, 2020 om 12:21
23 Antwoorden / 0 Vragen

Niet bij de buren deponeren. Dat is verboden en geeft alleen maar meer ellende.

Na
door Nachita Jun 22, 2020 om 22:22
Antwoorden / 1 Vragen

De groenafvalbak staat gelukkig dichtbij. We gaan niet onnodig dwarsliggen.

Een houten huis vergt veel onderhoud en een klimop op het randje van onze gevel maakt het er niet makkelijker op. Het wordt dus een wekelijkse snoeibeurt.

OM
door OMPI65 - Jun 22, 2020 om 12:18
23 Antwoorden / 0 Vragen

Goed dicht maken.
Een stuk worteldoek (aan de onderkant) liefst een stukje in de grond want anders kruipt het je tuin in.
En verder goed in de gaten houden. Zodra het in jouw tuin komt snoeien.

ev
door evertgd - Jun 22, 2020 om 12:19
41 Antwoorden / 0 Vragen

Worteldoek werkt niet, klimop zoekt zijn weg bovengronds en klampt zich aan van alles vast.

Als er niet met de buren te praten valt, is dat lastig. Klimop vergt veel onderhoud, weet ik uit ervaring. Mijn advies zou zijn, houd het zoveel mogelijk zelf bij door het op uw grond weg te knippen. Glyfosaat spuiten is het andere uiterste, dat zou ik pas doen als de boel helemaal onoplosbaar is.Dan is de totale klimop in no time dood, maar dat geldt dan ook voor de relatie met uw buren.

Omdat er veel mee speelt dan die klimop alleen, zou ik eens kijken of buurtbemiddeling, de wijkagent of mediation iets kan betekenen in uw geval. U hoeft geen vrienden te worden met uw buren, maar een goed, 'zakelijk' contact is voor alle partijen het beste en dat is vaak met bemiddeling goed te bereiken.

Na
door Nachita Jun 22, 2020 om 22:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Het wordt dus terugsnoeien, want geen andere oplossing om aanhechting op hout te voorkomen, helaas.

Mediation is een optie die ik ga bestuderen.

Topantwoord

he
door henkie.penkie - Jun 22, 2020 om 12:56
149 Antwoorden / 0 Vragen

Deze gewoon terug snoeien tot aan de erfgrens . alles wat op jouw erf hangt mag je terug snoeien als de buurman het niet doet. let wel op als de buurman dit wil doen dan moet je hem wel op je erf toelaten. Maar je mag gewoon overhangende takken, struiken enzvoorts op je erf tot aan de erfgrens terug snoeien. Dit staat ergens in het Burgelijk wetboek.

he
door henkie.penkie - Jun 22, 2020 om 12:56
149 Antwoorden / 0 Vragen

Deze gewoon terug snoeien tot aan de erfgrens . alles wat op jouw erf hangt mag je terug snoeien als de buurman het niet doet. let wel op als de buurman dit wil doen dan moet je hem wel op je erf toelaten. Maar je mag gewoon overhangende takken, struiken enzvoorts op je erf tot aan de erfgrens terug snoeien. Dit staat ergens in het Burgelijk wetboek.

Topantwoord

ma
door marleenvanh - Jun 22, 2020 om 13:22
451 Antwoorden / 1 Vragen

Die klimop is uw kleinste 'probleem' wanneer ik het zo lees. Maar misschien hebben zij wel last van uw kinderen en heeft u daar dan weer geen begrip voor. Ik weet het niet. Alleen weet ik wel dat elk conflict 2 partijen en dus 2 verhalen/inzichten heeft..... Maar goed: De klimop... Gewoon afknippen en in een paar weken groeit dat echt geen meters. Anders idd wat iemand anders al zegt: laat een vriend (die heeft u vast ook wel) dan even 1x in de week snoeien. Dat is gewoon uw recht!

gerbera
door gerbera - Jun 22, 2020 om 14:52
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt hier geadviseerd de klimop tot op 50 cm af te knippen, roundup en glysofaat te gebruiken. Wat hierbij vergeten wordt is dat a) de klimop op de tuin van de buren staat, b) er dan sprake is van het "vernielen" van andermans eigendom wat strafbaar is.
Worteldoek vertikaal spannen zodat er ruimte ontstaat tussen doek en woning heeft wel degelijk effect zeker als het zo'n 20cm de grond in gegraven wordt. Het regelmatig snoeien vanaf de erfgrens, dus niet op het deel van de buurman is een mogelijkheid, afval in uw eigen groenbak/kliko doen en niet bij de buren dumpen zoals ook iemand schrijft.
Voordeel van worteldoek is  dat u geen last van slakken heeft die overdag graag in de klimop kruipen en de klimop niet tussen uw plantjes kruipt. Alles wat er nu tussen uw plantjes groeit kunt u gewoon wegknippen.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2020 om 22:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Klimop op zowel steen als hout: een nachtmerrie. En, ook uit ervaring, worteldoek helpt even maar klimop is sterker. En men kan snoeien wat men wil: dat kreng blijft je de baas. Nog jaren na verwijderen last gehad van het "nageslacht". Plus de sporen die het achterliet. Klimop is leuk op foto's van Engelsce cottages, maar zelf hebben van dat kruipsel is een ellende. Ik zou er wel raad mee weten, alleen, dat kan ik niet schrijven.

gerbera
door gerbera Jun 23, 2020 om 12:31
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals ik het beschrijf werkt worteldoek wel degelijk, er blijft immers ruimte tussen doek en gevel. En met een beetje kwaliteit worteldoek, goed aangebracht, komt de klimop er niet doorheen.

tenormin
door tenormin Jun 23, 2020 om 12:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Is goed hoor @gerbera. Ik geef mijn ervaring, jij de jouwe.