Ge
door GerardLinnenbank Sep 14, 2022 om 20:11
Vrije tijd & tuin

Concerkaarten servicekosten

Het valt op dat de servicekosten voor concerten stijgen naarmate de kaarten duurder zijn. Of te voor kaarten van €25 betaal je minder als voor kaarten van € 175.   Het lijkt of de servicekosten een % zijn van de verkoopprijs.
M.i vreemd want als klant doe je dezelfde online handeling.  Is dit toegestaan  ?
M.n. zie je dit bij concerten in de grote zalen waar concertkaarten duur zijn.
Zie Rolling Stones, Coldplay etc.

1503 4 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 14, 2022 om 20:32
2053 Antwoorden / Vragen

De wet op de service kosten?

rj
door rjw Sep 14, 2022 om 21:41
3261 Antwoorden / 5 Vragen

En dan later weer klagen dat we zoveel regels hebben in Nederland :-)

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2022 om 21:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee dat er service kosten voor in rekening voor gebracht. Althans, mij niet bekend. Nu noemt u concerten zoals the Rollings Stones, die sowieso alleen voor de echte liefhebber is, peperduur, zonder servicekosten. Als waarschuwing: alle concerten zullen nu nog veel duurder worden.

rj
door rjw - Sep 14, 2022 om 21:41
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Servicekosten kunnen zowel een vast bedrag zijn, of een percentage van de ticketprijs. Als tickets, ongeacht de prijs, toch als zoete broodjes verkopen zou je als verkoper wel gek zijn om daar niet een beetje van mee te profiteren.

Je kunt je beter afvragen waarom de tickets in de basis al zo duur zijn. Zelfs voor iemand die het zogenaamd zo goed voorheeft met de "arbeidersklasse" als Bruce Springsteen vraagt als idioot hoge prijzen, die de doelgroep waar hij over zingt echt niet kan betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 15, 2022 om 09:35
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dit is eenvoudig te beantwoorden: de ticketverkopers mogen zelf de prijs bepalen en dus ook voor servicekosten.
Zie o.a. deze info (wel iets gedateerd) https://nos.nl/op3/artikel/2127893-servicekosten-op-evenemententickets-waar-betaal-je-eigenlijk-voor of biv. deze https://hoewerkt.ticketmaster.nl/servicekosten-uitgelegd/  Normaliter mag wel worden verwacht dat het in redelijke verhouding staat tot de werkelijke kosten die dan als service worden gemaakt.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 10:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De kosten voor de ticketverkoop voor grote concerten zijn hoger dan die voor een klein concert. Het maakt immers behoorlijk wat uit of je 100000 tickets in een uur moet verkopen of 1000 in een paar weken (vrijwel altijd zijn de grote concerten heel snel uitverkocht, terwijl je voor de meeste kleine concerten op de dag zelf nog tickets kunt kopen). Ergo, hogere servicekosten zijn op basis hiervan te rechtvaardigen. Hoeveel hoger dat dan moet zijn is dan weer een andere vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2022 om 10:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, u kunt kennelijk niet afkomen van de gewoonte om op mij te reageren in plaats van op de vraagsteller.

rj
door rjw Sep 15, 2022 om 20:58
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik reageer op uw opmerking dat de kosten in redelijke verhouding moeten staan tot de werkelijke kosten. Het zou raar zijn als ik dat richt aan de vraagsteller. En het is niet persoonlijk, ik reageer ook op reacties van anderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 15, 2022 om 21:09
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, in princioe moeten service kosten redelijk zijn en in verhouding staan tot de werkelijke kosten. Dat is mijn mening en hoe vervelend het voorvu is, u mag daar anders over denken maar reageer dan niet op mijn reactie! Alweer gerappoteerd!