OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed May 25, 2022 om 20:37
Vrije tijd & tuin

Condoleance

De moeder van een goede vriend is overleden. Ik ken de hele familie en ben daarmee uitgenodigd om naar de condoleance te komen.

Nu ben ik nog nooit naar een condoleance geweest, wel diverse uitvaarten.

Wat ik begrijp is dat het enkel gaat om het condoleren van de familie, eventueel ook nog kijken bij de overledene. De condoleance vindt plaats tussen 16.30 en 17.30 uur.

Is het de bedoeling dat ik ruim van te voren aanwezig ben, of kan ik ook bv om 16.45 uur arriveren gezien het 'slechts' om een condoleance gaat. Is het gebruikelijk dat ik bijvoorbeeld een kaartje meeneem die bestemd is voor de hele familie?

1952 6 Rapporteer

sira
door sira - May 25, 2022 om 20:51
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, als u er maar tussen 16.30 en 17.30 uur aanwezig bent. Dat mag dus ook 17.00 uur zijn, maar als u vroeg thuis wilt zijn, gaat u vanaf 16.30 uur.

Ik ben misschien ouderwets, maar zorg dat u zich een beetje kleedt naar de omstandigheden, daar bedoel ik mee dat u niet dezelfde kleding draagt waarmee u bijvoorbeeld naar de kermis gaat.
Het mag misschien modern zijn om aan te trekken wat je wil, maar ik hou er altijd wel rekening mee.

Dat kaartje hoeft niet, er zal een condoleance-register liggen waarin u uw naam en adres moet invullen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed May 25, 2022 om 20:58
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dank u wel Sira.

Op kleding heb ik al gelet, dat vind ik bij dit soort gelegenheden ook een belangrijk punt. Toevallig heb ik recentelijk een net zwart/wit overhemd gekocht en nette schoenen. Vandaag is daar een zwart shirt bij gekomen. Ik zal daar een nette donkere broek aantrekken. Als deze lieve vrouw dit kon weten, dan zou ze het zeer waarderen dat ik picobello gekleed op haar condoleance aanwezig ben. Dus dat komt goed.

sira
door sira May 25, 2022 om 21:10
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat wordt door veel meer mensen gewaardeerd, ook de familie.

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2022 om 21:35
7155 Antwoorden / 3 Vragen

U hoeft niet vroeger aanwezig te zijn, tussen 16.30 en 17.30 uur is prima.
U kunt in het condoleanceregister iets persoonlijks schrijven, dat wordt zeker gewaardeerd.

tenormin
door tenormin - May 25, 2022 om 23:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt inderdaad tussen de genoemde tijden komen. Een kaartje meenemen is niet zo gebruikelijk: dat kan per post met 'gecondoleerd met'. U kunt ook, uiteraard als u dit wilt, een boeket bloemen meenemen, de uitvaartverzorgers leggen dit bij de kist. En in het condoleance register schrijft u uw naam, adres, etc. Eigenlijk bijna zo als bij een begrafenis/crematie. Uw aanwezigheid zal erg op prijs worden gesteld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2022 om 09:46
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven antwoorden aanvullend de verwijzing naar deze info met uiteraard wel de aantekening dat u geen afspraak behoeft te maken aangezien u al bent uitgenodigd.  Alles over de condoleance (rememberme.nl)  en dit van een uitvaartonderneming hoe e.e.a. te organeren als achtergrondinformatieetc:  Plechtigheid en condoleance Plechtigheid – Voordat iemand begraven of gecremeerd wordt vindt er vaak een plechtigheid plaats. Dit kan een dienst in een kerk zijn of een plechtigheid in de aula van het uitvaartcentrum of een plek naar uw eigen keuze. Tijdens een plechtigheid worden er meestal dingen verteld over de overledene.

ro
door ronny530 - May 26, 2022 om 11:54
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Een condoleance is bedoeld om uw medeleven aan de nabestaanden kenbaar te maken. Uw aanwezigheid wordt op prijs gesteld en als u besluit om op 16.45 uur te arriveren maakt dat voor de nabestaanden niets uit want uw aanwezigheid wordt gewaardeerd. Een kaart overhandigen is bij een condoleance niet gebruikelijk want bij de ingang ligt een condoleance boek met pen klaar waarin u een in het kort een tekst kunt schrijven. Bij vertrek conduleert u de nabestaanden en dat kan door een hand te geven of als u dat niet wenst op een andere manier respect te tonen.

me
door mein33 - May 26, 2022 om 12:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 OPTIJDNAARBED Is het de bedoeling dat ik ruim van te voren aanwezig ben, of kan ik ook bv om 16.45 uur arriveren gezien het 'slechts' om een condoleance gaat.

Nee, u bent welkom tussen 16.30 en 17.30 en het moment waarop u binnen die tijd aanwezig bent is niet van belang.
De ervaring heeft geleerd dat je maar beter niet als eerste ter condoleance kunt verschijnen, aangezien je dan vaak achter in de wachtrij zult/kunt aansluiten. Zo halfverwege de aangegeven tijd is over het algemeen voor de rustigste tijd om iets meer tijd te hebben voor de condoleace zelf.
Een kaartje of bloemen meenemen is niet gebruikelijk.

Een condoleancekaart stuurt u per post en bloemen kunt u op de dag of daags tevoren van de uitvaart bij de uitvaartondernemning (laten) afgeven, ze gaan dan mee met de overledene naar de begraafplaats of het crematorium.