Ro
door Ron van Schijndel May 6, 2020 om 14:02
Vrije tijd & tuin

Corona compensatie

Goedemiddag,

Door de Corona crisis heeft onze dochter 7 paardrijlessen moeten missen. Hiervoor heeft de manege een compensatie aangeboden:

* 2 extra rijlessen in de zomervakantie
* 4 maanden 10% korting op het lesgeld
* vouchers voor horeca producten ter waarde van € 7,50
* paardenkalender ter waarde van € 15,-
* kortingsbon in hun eigen ruitershop van 20% (geldig tot december 2020)

Wij begrijpen dat niet alle lessen ingehaald kunnen worden om praktische redenen, maar vinden dit een mager aanbod. Onze dochter is in de manege voor rijlessen en niet voor horeca producten, een kalender en de shop. Volgens de manege zijn wij de enigen die negatief reageren op de compensatie regeling en bieden zij geen alternatief. Wij hebben de afgelopen maanden netjes het lesgeld betaald in de verwachting dat zij met een goede regeling zouden komen. Wij hebben nu echter het gevoel dat ze zich er goedkoop van afmaken en hebben aangegeven dat wij het lesgeld van april willen storneren. De manege zegt dat wij dat recht niet hebben, dat vraag ik mij echter af.

Wat zijn de rechten en de plichten van de manege in deze? Mogen zij ons "dwingen" de compensatie te accepteren of zijn zij verplicht een alternatief te bieden? In andere branches is het gebruikelijk dat je je geld terug krijgt als je het alternatief (bijv. de voucher of de nieuwe datum voor het concert) niet kunt of wilt accepteren.

4400 18 Rapporteer

ju
door juliomariner - May 6, 2020 om 14:09
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind dit extreem netjes van de manege

tijger1
door tijger1 - May 6, 2020 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel keurig geregeld door dat bedrijf, met beide handen aannemen.

va
door vanlotjegetikt - May 6, 2020 om 14:17
809 Antwoorden / Vragen

Vergeet niet dat de paarden/ponies die met lopen in de les hun eten verdienen niet van de lucht kunnen leven.
Huur, medische kosten, hoefsmid ed gaan ook gewoon door.

marita5
door marita5 - May 6, 2020 om 14:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ron Van Schijndel ,

Mijn cursus, training of opleiding gaat niet door vanwege de coronacrisis. Waar heb ik recht op?

U hebt recht op compensatie voor de lessen die nu niet doorgaan, maar waarvoor u al wel hebt betaald. Het maakt hierbij niet uit of u of de aanbieder de lessen tijdelijk stopzet. Wilt u de cursus, opleiding of training liever helemaal stopzetten? Dan mag dat ook.

Wat als de aanbieder de cursus, training of opleiding wil uitstellen?

Dan is de keuze aan u. Wilt u de cursus, training of opleiding op een later moment alsnog doen? Dan kunt u akkoord gaan met een nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? Dan kunt u de cursus, training of opleiding stopzetten en uw geld terugvragen.

Dit geldt ook rijlessen of examentrainingen die de aanbieder heeft stopgezet door de coronacrisis.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties

ne
door neodutchio - May 6, 2020 om 14:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk hebt u rechten als consument, maar ook moet gekeken worden of het recht halen wel netjes zou zijn.
Heel zwart wit gezien hebt u gewoon recht op het geld terug. Maar wat heb je aan dat recht als er dan geen geld meer over blijft voor de verzorging van de dieren en uw dochter een andere hobby moet zoeken?

Wat kost een les? Trek daar de kosten af voor het onderhoud van de dieren en je houdt over wat een redelijke compensatie zou zijn. Geen idee of dat in lijn ligt met 2 gratis lessen, een kalender of de geboden korting.

tenormin
door tenormin - May 6, 2020 om 14:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals u uit de link van @marita5 kunt lezen heeft u recht op geld terug. Dat is clean bezien dan. Nu de morele kant. Uw dochter zit op paardrijles. Ik neem aan dat ze daarmee door wil gaan na deze crisis tijd. Als men zo stug blijft volhouden dat het geld terugbetaald moet worden denk ik niet dat de manage er nog is. Kom die mensen tegemoet; ze bieden u al heel wat aan, naar mijn mening dan. Gelukkig schrijft u er wel bij dat u de enige bent die hierop negatief reageert. Fijn voor de manege, want hun kosten gaan gewoon door, net als bij iedere ondernemer. Wat "om elkaar geven/helpen" zou mooi zijn van u.
Edit:
Zo te lezen kost een les tussen de €15,00 tot €20,00 per uur. Neem aan dat u een maand of kwartaal abo heeft afgesproken, dan zakt de prijs al.

me
door mein33 - May 6, 2020 om 15:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er worden dus 5 lessen gemist !
Wat is de financiële waarde van de 10 % korting over 4mnd. rijlessen.
Al met al zal het verlies aan uw kant niet zo ontzettend groot en onoverkoombaar zijn, althans dat lijkt mij.
De resterende vegoedingen in dit aanbod zijn goedmakertjes die de manegehouder in staat stellen om de bedrijfsvoering voort te kunnen zetten, want zo'n vetpot is de manegerie nu ook weer niet.
Maar als u echt het onderste uit de kan zou willen halen dan kunt u natuurlijk gebruik maken van de reeds door anderen geopperde mogelijkheid, maar of u dat echt moet willen/doen, dat is toch echt geheel aan u !

rj
door rjw - May 6, 2020 om 15:43
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een prima aanbod dat ze hebben gedaan. Van de 7 gemiste lessen, krijg je er al ca. 3,8 direct terug. De rest van de compensatie is ook heel behoorlijk en representeert als gauw de resterende 3,2 lessen.

lo
door lovewinnie - May 6, 2020 om 15:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Jullie krijgen nog iets.
Dochter is 10 januari ingestroomd bij kunstschaatsen.
Betaald. 120 euro. Tot 30 maart. Z'n 13 lessen en 2 x show . Ze heeft Inc shows 6/7x niet kunnen gaan. Das bijna de helft
Ze heeft dus nodige gemist .en de grote show, diploma training etc die het duurst zijn .
Krijgen 0 euro, geen tegoedbon, geen korting volgend seizoen.
Pas vanaf 28 april gaan ze compenseren. Andere ijsbaan is seizoen tot eind mei.

Ik denk dat je dit beter kunt accepteren . Kosten zijn al gemaakt dus er is geen geld zeggen ze dan

ju
door juliomariner - May 6, 2020 om 19:54
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Stel dat u terugbetaling gaat eisen. De manege zal dit uiteindelijk waarschijnlijk doen en u dan verzoeken nooit weer terug te komen. Als ik de manegehouder was zou ik dat tenminste wel doen.

Tr
door Trostomaat - May 7, 2020 om 01:42
239 Antwoorden / Vragen

Een wat magere compensatie. Want niet volledig. Prima dat creatief de oplossing gezocht wordt in cadeautjes (ter waarde van... , inkoopprijs natuurlijk veel lager) of kortingsbonnen (levert omzet en nog steeds winst), maar het is duidelijk dat er maar gedeeltelijk gecompenseerd wordt. Dat is niet fraai. Er zijn andere oplossingen mogelijk.

ne
door neodutchio May 7, 2020 om 07:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een magere compensatie? Er wordt niet eens over bedragen gesproken, hoe kunt u dan zeggen dat het mager is?

Tr
door Trostomaat May 9, 2020 om 22:07
239 Antwoorden / Vragen

Er wordt volop over bedragen gesproken.
Daarnaast worden 2 extra lessen gegeven + 10% korting gedurende 4 maanden.
Uitgaande van één les per week wordt zo ongeveer de helft van de 7 gemiste lessen gecompenseerd (ervan uitgaand dat je 'lid' wilt blijven).

De compensatie voor andere helft van de lessen moet dus komen uit de vouchers voor horeca producten en de kalender, waarvan de inkoopwaarde samen niet meer dan een handvol euro's zal zijn.
Over de korting van 20% in de shop zwijg ik maar: dat kan even goed een sigaar uit eigen doos zijn. De winst wordt toch wel gemaakt.

Dus ja een handvol euro's tegenwaarde voor 3,5 gemiste les is mager.
Je kunt het natuurlijk oneens zijn met mijn oordeel. maar waarom u denkt dat het nodig is om 'bedragen' te weten (kosten per les?) om tot dat oordeel te komen, begrijp ik niet.
Alle informatie is voorhanden.

panter22
door panter22 - May 7, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Het is net wat je wilt. Het onderste uit de kan of in goed overleg het verlies delen.
Waar praat je nu over? Een €100 tot €150 voor die lessen en daar krijg je nog wat voor terug.
En dat zit je zo hoog dat je hier moet klagen?
Hoe zit het met de overeenkomst die je gesloten hebt met de manage. Als dat 1 jaar is en het jaar is nog niet om, dan moet je de rest van het jaar toch betalen. Mogelijk schort de manege de lessen op als je storneert. En je dochter is hiervan de dupe.

Ka
door Kassagebruiker - May 7, 2020 om 11:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Straks wilt u nog smartengeld ......... En dan gaat de manege failliet en is het einde hobby.  Is dàt uw doel? Acepteer het, IEDEREEN in NL heeft door dit virus en de maatregelen schade. Paarden moeten ook (virus of niet) verzorgd worden en eten en drinken krijgen.

mo
door mof - May 8, 2020 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heft recht op uw geld terug voor niet afgenomen lessen, danwel op lessen in de toekomst voor het bedrag dat u al heeft betaald. Korting op producten uit hun eigen shop .... zij maken duidelijk misbruik van de corona crisis.

ju
door juliomariner May 10, 2020 om 13:31
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin

Tr
door Trostomaat May 10, 2020 om 18:36
239 Antwoorden / Vragen

Misbruik maken zou ik het niet willen noemen, maar gedeeltelijke compensatie is natuurlijk geen volledige compensatie en dat hoort niet.
Of je akkoord gaat moet je zelf weten, maar het is niet normaal dat je wel moet betalen voor (ongeveer de helft van) lessen die nooit gegeven zijn. Gedeelde smart mag dan wel halve smart zijn, maar daar is hier geen reden voor.

Of je de ontbrekende compensatie wilt doen toekomen aan een bedrijf in moeilijke tijden, moet je zelf weten natuurlijk. Maar ik vind het mager.
Mijn sportschool doet dat beter.

mo
door mof - May 8, 2020 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En het gaat niet over verlies delen, onderste uit de kan etc. bedrijven krijgen ondersteuning, kunnen kredieten aangaan wat voorheen niet kon. Ze vissen gewoon uit twee vijvers.

ne
door neodutchio May 10, 2020 om 19:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De ondersteuning vanuit de overheid is echt niet voldoende om een normale bedrijfsvoering voort te zetten.

ma
door marleenvanh - May 8, 2020 om 12:56
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, ik weet het niet.... maar denk aan de paarden/ponies.... Uw dochter heeft te eten, een schoon warm bed en een dak boven haar hoofd denk ik? We hebben het hier wel over levende dieren die goed verzorgd moeten BLIJVEN worden. Ik vind dit echt iets anders dan een fietsenwinkel (o.i.d.). Zou het, hoe dan ook, maar accepteren want ik ga er van uit dat u en uw dochter ECHTE dierenvrienden zijn.

Tr
door Trostomaat May 10, 2020 om 18:40
239 Antwoorden / Vragen

Als dat echt een bijna levensbedreigend probleem zou zijn voor de manege, zou ik als klant best volledig af willen zien van de compensatie en ik zou er nog een extra donatie bovenop doen. Op één voorwaarde: wel eerst de boeken open, de cijfers op tafel, o.a. winst- en verliesrekening, zodat ik kan beoordelen hoe erg het water hen aan de lippen staat.

1paul
door 1paul - May 8, 2020 om 14:43
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft recht op de 7 gemiste lessen OF uw geld terug,

dat er andere optie's aangeboden worden snap ik en misschien om de rijschoolhouder een beetje te helpen dat u deze dan toch aanvaarden wilt maar in principe geld bovenstaande....

rf
door rfd - May 9, 2020 om 08:39
27 Antwoorden / 0 Vragen

De manege heeft dit alles ook niet kunnen voorzien. Het was zeker niet hun wens om te sluiten. Voor hun gaan alle kosten ook door. Niemand compenseerd hun huur, onderhoud en voer voor de paarden. Ik persoonlijk zou geen geld terug willen. Ik zou heel blij zijn dat de lessen weer door gaan en de manege niet failliet is.

Tr
door Trostomaat May 10, 2020 om 18:42
239 Antwoorden / Vragen

Wie zegt dat de manege geen compensatie krijgt van de overheid? Er zijn allerlei regelen waarvoor ze mogelijk in aanmerking komen.

Ka
door Kassagebruiker May 10, 2020 om 19:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

En gaat die compensatie opwegen tegen die misgelopen inkomsten? De staat geeft nooit 100% vergoeding. Dàt is de vraag, Trostomaat.

Tr
door Trostomaat May 10, 2020 om 19:24
239 Antwoorden / Vragen

In dit geval is dat helemaal niet de vraag. Iemand beweerde dat er geen enkele compensatie zou bestaan voor de manege en dat je als klant daarom welwillend zou moeten inschikken em genoegen zou kunnen nemen een geringere tegemoetkoming. Ik gaf aan dat het heel goed mogelijk is dat de manege wel gelden van de overheid krijgt, waarmee dit 'inschikargument' in duigen valt.