si
door sieke Jun 3, 2015 om 20:35
Vrije tijd & tuin

Dia's overzetten naar???

L.s.
Ben op leeftijd en in het bezit van ca. 1500 dia's,
gemaakt tussen 1968 en 1990.
Deze wil ik nu op een andere manier gaan overzetten , bekijken en bewaren.
Hoe kan ik dit het beste doen, zelf doen is geen optie door mijn beperkte kennis van de hedendaagse technologie.
Ben wel in het bezit van een p.c en cd/dvd speler.
Dank U wel voor eventuele reacties.
M.vr.groet,
Sieke

36362 20 Rapporteer

agaat77
door agaat77 - Jun 3, 2015 om 21:59
82 Antwoorden / 7 Vragen

Beste mijnheer/ mevrouw

Ja hoor, dat is mogelijk. En daar hoeft u geen specifieke kennis verder voor te hebben.

U kunt namelijk een diascanner aanschaffen. U sluit deze op uw pc aan en plaatst vervolgens de dia's die u over wenst te zetten, in het aparaat. Deze kunt u dan opslaan en vervolgens op uw pc bewaren of overzetten/ printen.

Dat is heel makkelijk.

Mvg,

Agatha.

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2015 om 22:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door en kijk eens klik hier.
U kunt ook klik hier overwegen en er zullen vast meer bedrijven dan de Hema zijn die dat overzetten doen.

pi
door pieterwolters - Jun 3, 2015 om 22:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf scannen moet je eigenlijk alleen doen als je daar lol in hebt. Het kost best wel veel tijd. Aan de andere kant, als je het bij de HEMA laat doen ben zo'n 750 euro kwijt voor 1500 dia's. Voor een fractie daarvan koop je via Marktplaats een gebruikt Nikon of Minolta diascanner die je na afloop weer voor hetzelfde kunt doorverkopen. Maar reken wel op heel veel werk.

di
door digioma - Jun 3, 2015 om 22:18
646 Antwoorden / 29 Vragen

Onze dia's vanaf 1965 (geboorte dochter) tot pakweg 1975 hebben we als volgt gedigitaliseerd met een verrassend goed resultaat.
Stuk wit board op een tafel tegen een muur gezet. Via de diaprojector de dia's goed scherp gesteld en op dat stuk board geprojecteerd.
Met m'n digitale camera op statief naast de projector foto's van de dia's genomen (wel via afstandsdraadje tegen het schokken).
Geheugenkaartje in de laptop geleegd en daarna met Adobe Elements de eventuele gebreken gecorrigeerd (soms iets lichter gemaakt en de kleur wat gecorrigeerd omdat die af en toe te rood was). Iedereen is er heel tevreden over.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2015 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elk jaar heeft de Aldi of Lidl wel een duascanner in de aanbieding. Werken prima.

U bent op leeftijd, dus wellicht gepensioneerd, kost dus wat tijd, maar maakt dan niet uit.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 3, 2015 om 23:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u het zelf niet kan u het altijd laten doen en ze op een dvd schijf waar ze dan opstaan zelfs via de moderne tv, of computer kunnen bekijken.

door 1953 - Jun 4, 2015 om 03:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De dia's middels een geschikte scanner inscannen en opslaan: 1 Tb opslag (los met usb-kabel a/b-connectie), op uw eigen harde schijf, usb-sticks e.d.

Zou gaan voor die losse 1Tb opslag.

ge
door gerboe - Jun 4, 2015 om 08:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

Goedkope scanners van de super hebben een zeer matige kwaliteit. Geen aanrader. Iemand hierboven schrijft dat laten doen 750 euro kost. Maar dan kan veel goedkoper. Informeer eens hier. Uitstekende kwaliteit tegen een zeer schappelijke prijs.

pi
door pieterwolters - Jun 4, 2015 om 08:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 3 jun 2015, 23:38]Elk jaar heeft de Aldi of Lidl wel een duascanner in de aanbieding. Werken prima.

U bent op leeftijd, dus wellicht gepensioneerd, kost dus wat tijd, maar maakt dan niet uit.

Ik heb die scanners wel eens geprobeerd en uiteindelijk is het zonde van het geld en de tijd. Die dingen zijn hoogstens leuk als je het goed genoeg vindt dat je de personen op de dia's kunt herkennen. Wil je ze op een moderne TV bekijken dan schieten ze tekort.

diumenge
door diumenge - Jun 4, 2015 om 08:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 4 jun 2015, 03:13]De dia's middels een geschikte scanner inscannen en opslaan: 1 Tb opslag (los met usb-kabel a/b-connectie), op uw eigen harde schijf, usb-sticks e.d.

Zou gaan voor die losse 1Tb opslag.
Wat is dit nu weer voor kul-antwoord? Één TB voor 1.500 afbeeldingen? Daarnaast weet TS met dit antwoord nog steeds niet wat te doen. Gelukkig zijn de eerder gegeven antwoorden daar wel behulpzaam bij.

Dus Sieke, als het gelukt is om de dia's om te zetten, sla ze dan op op de PC en externe harde schijf of USB-stick als back-up. Je hebt daarvoor echter geen één TB harddisk nodig.

edrick3
door edrick3 - Jun 4, 2015 om 10:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sieke,

..... zelf doen is geen optie door mijn beperkte kennis van de hedendaagse technologie.......
Maar zelf doen is wél een stuk voordeliger; zeker gezien het door jou genoemde aantal.
En de moeilijkheidsgraad valt reuze mee.

Om het te láten doen zou ik je adviseren om eens een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen wat de prijs betreft.
Voorbeeld: klik hier.
Kijk ook eens bij Mediamarkt, Hema, Kruidvat, internet

Suc6

ge
door gerboe - Jun 4, 2015 om 12:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf doen is geen aanrader. Erg arbeidsintensief (1500 stuks!) en zonder een scanner met een behoorlijke prijskaart een verspilling van tijd en moeite.
En wat betreft prijsvergelijking: de link die ik gaf leidt maar een prijs van 22 eurocent per dia.
Verder vergelijken heeft niet veel zin denk ik. Wat betreft gemak, kwaliteit en service echt een aanrader.
Al het bovenstaande op basis van ervaring en kennis, ook met het genoemde bedrijf.

br
door bravehenk - Jun 4, 2015 om 12:45
206 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook een scanner nw prijs rond de 100 euro op marktplaats gekocht voor 20 euro.
Resultaat bedroevend vooral met dia's van 40 jaar oud kleuren zagen er niet uit ook niet na bewerking. Je moet al een hele dure kopen voor redelijk resultaat. Zo'n goedkoop dingetje geeft een
slechte kwaliteit.

gr Henk

vr1944
door vr1944 - Jun 5, 2015 om 12:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Eerst een kijken hoe het met de dia's gesteld is ,vaak zijn dia's stoffig en moet je de dia's eerst stofvrij maken . Verder zijn ze vaak verkleurd (paars) en/of vervaagd .Een goeie diascanner upscaled de scans wel,maar je hebt toch wel een goed fotoprogramma nodig om de scans bij te werken . Er zijn ook printers in de handel waarmee je ook dia mee kunt scannen . Speciaal een externe schijf hiervoor aanschaffen is onzin . Al met al een behoorlijke klus..

ta
door tabb - Jun 5, 2015 om 14:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik de afgelopen maanden zo'n 8000 dia's, foto's (Zwart/wit en kleur) en negatieven ingescand.
Dit alles met een Canon 9000F. Met deze scanner worden maskers meegeleverd voor diverse formaten dia's foto's en negatieven.Bovendien heeft deze scanner een tweede lichtbron in de deksel voor haarscherpe kopieën. Ze worden opgeslagen in Jpeg (Jpg) en zijn zo'n 1 tot 1.50 Mb groot.
Oude afbeeldingen heb ik bewerkt met PhotoShop C6 en daarna op DVD gezet.

Tot zover mijn ervaring digitalisering van afbeeldingen.

ta
door tabb - Jun 5, 2015 om 14:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik de afgelopen maanden zo'n 8000 dia's, foto's (Zwart/wit en kleur) en negatieven ingescand.
Dit alles met een Canon 9000F. Met deze scanner worden maskers meegeleverd voor diverse formaten dia's foto's en negatieven.Bovendien heeft deze scanner een tweede lichtbron in de deksel voor haarscherpe kopieën. Ze worden opgeslagen in Jpeg (Jpg) en zijn zo'n 1 tot 1.50 Mb groot.
Oude afbeeldingen heb ik bewerkt met PhotoShop C6 en daarna op DVD gezet.

Tot zover mijn ervaring digitalisering van afbeeldingen

Groet Percy.

ta
door tabb - Jun 5, 2015 om 14:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik de afgelopen maanden zo'n 8000 dia's, foto's (Zwart/wit en kleur) en negatieven ingescand.
Dit alles met een Canon 9000F. Met deze scanner worden maskers meegeleverd voor diverse formaten dia's foto's en negatieven.Bovendien heeft deze scanner een tweede lichtbron in de deksel voor haarscherpe kopieën. Ze worden opgeslagen in Jpeg (Jpg) en zijn zo'n 1 tot 1.50 Mb groot.
Oude afbeeldingen heb ik bewerkt met PhotoShop C6 en daarna op DVD gezet.

Tot zover mijn ervaring met digitalisering van afbeeldingen

Groet Percy.

audb
door audb - Jun 5, 2015 om 15:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk eens of er een foto hobby club bij u in de buurt zit en vraag daar eens of hun u kunnen helpen.
Het kopen van een scanner is misschien wel leuk maar als u er verder niets mee doet dan is het gewoon zonde van het geld mocht u toch een scanner willen kopen dan is de Canon 9000f Mark II of de Braun Multimag SlideScan 6000 van €1425,- maar deze kan zowel een slede van 50 dia`s als een carrousel magazijn met 100 dia`s automatisch scannen. (ook te huur even via google zoeken)

pe
door pebk - Jun 5, 2015 om 15:51
579 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tabb schreef op vrijdag 5 jun 2015, 14:16]Zelf heb ik de afgelopen maanden zo'n 8000 dia's, foto's (Zwart/wit en kleur) en negatieven ingescand.
...
Oude afbeeldingen heb ik bewerkt met PhotoShop C6 en daarna op DVD gezet.

Beste Percy,

Misschien is het een goed idee om de afbeeldingen ook nog op een ander medium te bewaren. Ik heb een aantal DVD's van een jaar of drie oud, die nu al niet geheel meer te lezen zijn. Gelukkig heb ik back-ups op twee aparte harde schijven van dezelfde afbeeldingen. Een disk ligt op zolder en de andere bij de computer. Een collega heeft zelfs zijn back-up op kantoor liggen. Het zou zonde zijn om na een paar jaar er achter te komen dat de 8000 dia's en bewerkingen ervan overnieuw gedaan moeten worden.

ar
door aram - Jun 5, 2015 om 20:15
136 Antwoorden / 1 Vragen

Bij marktplaats denk ik aan is het overbodig geworden of is er iets mis mee .
Kwam laatst zo'n apparaatje tegen bij de kringloop .
Zelf betaal ik liever wat meer en koop het in een winkel .
Een paar dia's scannen en kijken hoe het resultaat is .
Bevalt het niet met een redelijk argument , terugbrengen .
Jaren geleden had ik een scanner gekocht .
Hij deed het niet terug ermee .
De verkoper wilde het niet terug nemen daar de fout bij mij zat .
Om het verhaal kort te houden , de verkoper heeft zelf er een aantal uitgeprobeerd. Van die hele stapel was er geen 1 die het deed .
Het ene artikel is het andere niet .