TanteTanja
door TanteTanja Apr 11, 2019 om 10:15
Vrije tijd & tuin

Door NS poortjes zonder OV kaart

Hallo! Ik woon in Utrecht en wil wel eens door het station lopen. Helaas staan er tegenwoordig poortjes waardoor ik niet meer naar binnen kan. Ik vind het altijd zo leuk om rond te kijken. Weet iemand wat ik kan doen?

13730 15 Rapporteer

Topantwoord

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 11, 2019 om 10:16
26 Antwoorden / 2 Vragen

Het idee van de poortjes is niet verkeerd. Het aantal zwartrijders is de laatste jaren erg afgenomen. Met opgeladen pas kan je altijd door de poortjes, maar als je deze niet hebt kan je altijd nog gebruik maken van een passage pas https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/toegangspassen.html
T
oevallig weet ik dat je op Utrecht centraal ook om het station kan lopen als je er alleen doorheen moet.

costnix
door costnix Apr 11, 2019 om 11:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat geldt niet voor Utrecht CS. Van de door u gegeven webstek:
Voor wie is de pas bedoeld? Deze pas is bedoeld voor direct omwonenden van de volgende stations Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (voor leden van de Bibliotheek), Weesp en Zwolle. Of u als omwonende in aanmerking komt hangt af van uw postcode. Dit postcodegebied is bepaald in samenwerking met de betreffende gemeente.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2019 om 12:14
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft @tantetanja, helaas voor hem/haar het top antwoord gegeven aan iemand die het kennelijk niet wist. Jammer voor tantetanje, maar zou dan maar raad van @gerbera opvolgen en pasje aanvragen voor OV. Als u boven de 65 bent krijgt u kindertarief. ;-)

Th
door Thijs124 Apr 11, 2019 om 19:22
289 Antwoorden / Vragen

Korting boven de 65 heb ik nog niet gevonden. OV kaart kost € 7,50

ja
door janf43 - Apr 11, 2019 om 10:22
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herinner me nog de tijd dat je een perronkaartje moest kopen voor een dubbeltje...

simon55
door simon55 Apr 11, 2019 om 11:42
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dat was in de tijd zeker,dat fietsen houten wielen hadden ?

edrick3
door edrick3 Apr 11, 2019 om 12:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@simon55: nee hoor, in die tijd had ik al een fiets(je) met luchtbanden. ;-)

edrick3
door edrick3 Apr 11, 2019 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT Waardoor alles nu opeens cursief staat .....

costnix
door costnix Apr 11, 2019 om 19:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn bericht handmatig op cursief gezet. Misschien ben ik de schuldige.
Heb een gedeelte gerepareerd.
De Kassa webstek kan niet goed omgaan met bewerkte posts door Apple apparaten.

aurora1
door aurora1 Apr 11, 2019 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik herinner me nog dat zo’n kaartje 5 cent kostte..... om iemand naar de trein te brengen of om op te halen.....
Dat was in de tijd dat iedereen wat fatsoenlijker en beleefder was, er controleurs rondliepen en  zelden tot nooit de keet beduveld werd en er ook geen hangtypes waren die de boel bevuilden en mensen lastig vielen.

Grunnen.
door Grunnen. Apr 12, 2019 om 12:51
509 Antwoorden / Vragen

Dat klopt tot de jaren 70 Er stonden ook kaart controleurs bij de uitgangen .Dat poortjes systeem is al zo oud als de weg naar Rome

wa
door walsum107 Apr 14, 2019 om 16:20
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zeg alleen maar; how time flies.

gerbera
door gerbera - Apr 11, 2019 om 10:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen met een OV kaart kunt u 60 min vrij rondlopen op Utrecht CS. Er moet dan wel minstens € 10,- op de kaart staan. Zonder OV kunt u het station niet meer op. En omdat er de mogelijkheid is dat u om het station heen kan komt u niet in aanmerking voor een passage pas.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2019 om 21:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Re. Edit zie Edrick 3 met aantekening dat waar sprake is van lokale treindiensten, niet NS soms € 4 voldoende is.

jhogaarts
door jhogaarts Apr 12, 2019 om 14:31
101 Antwoorden / 1 Vragen

Dus je kunt niet winkelen op de promenade zoals vroeger

gerbera
door gerbera Apr 12, 2019 om 15:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De promonade (Hoog Catharijnen) is buiten het station en daar kun je op verschillende manieren komen zonder het station in te hoeven.

jo
door jorisw - Apr 11, 2019 om 13:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben ze voor dat station geen bewonerspassen zodat je door kunt lopen? In o.a. Dordrecht bestaat die mogelijkheid in ieder geval.

edrick3
door edrick3 Apr 11, 2019 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Niet voor Utrecht (omdat je er omheen kunt lopen).

Deze pas is bedoeld voor direct omwonenden van de volgende stations Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (voor leden van de Bibliotheek), Weesp en Zwolle.
Of u als omwonende in aanmerking komt hangt af van uw postcode. Dit postcodegebied is bepaald in samenwerking met de betreffende gemeente.

Th
door Theawaalen Apr 11, 2019 om 18:38
113 Antwoorden / 5 Vragen

In Eindhoven kun je er ook omheen lopen

costnix
door costnix Apr 11, 2019 om 19:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3: zijn we het weer met elkaar eens.
@theawaalen: De NS heeft deze regels gemaakt

Ka
door Kassagebruiker - Apr 11, 2019 om 14:29
683 Antwoorden / 5 Vragen

Een ov kaart kopen, opladen, inchecken, en op het zelfde station weer uitchecken. Anders kan het niet.

me
door mein33 - Apr 11, 2019 om 15:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zonder OV-kaart heeft u geen toegang tot het station en is het (illegaal) passeren van de controlelijn gelijkgesteld met 'zwartrijden'.

De enige mogelijkheid is om een OV-kaart te nemen (hoeft geen saldo op te staan).
U kunt dan met deze lege kaart éénmalig  op station Utrecht een "gratis" stationspassage product laden waarmee u max. 60 min. binnen de controlelijnen kunt verblijven.

costnix
door costnix Apr 11, 2019 om 19:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Echt eéénmalig endaarna nooit weer, of éénmaal per dag?

aurora1
door aurora1 Apr 11, 2019 om 23:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, het moet toch geen gewoonte worden?

tdmduc
door tdmduc Apr 14, 2019 om 18:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft dan niemand het gelezen hier?

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten

costnix
door costnix Apr 16, 2019 om 11:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wel. Dat passageproduct ken ik wel.
Utecht CS heeft weer een buitenpassage, zodat je zonder OVkaart van de ene naar de andere kant kunt.

Yuneec
door Yuneec - Apr 11, 2019 om 19:26
13 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad één van de nadelen van de poortjes. Gelukkig biedt het ook veel voordelen.
Een passagepas is (zoals hier eerder gemeld) inderdaad een goede oplossing. Er zijn ook vervoerders die een gratis QR-card aanbieden waarmee u een aantal keren naar binnen en naar buiten kunt. (9x doorgang geloof ik)

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2019 om 21:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Correct of is € 4 voldoende als er een lokale niet ns vervoerder is.

Pro Deo
door Pro Deo - Apr 12, 2019 om 13:05
2 Antwoorden / Vragen

Er moet € 20,00 op je kaart staan

costnix
door costnix Apr 12, 2019 om 17:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een abonnement bij de NS hebt, is het €10.

panter22
door panter22 - Apr 12, 2019 om 13:22
6599 Antwoorden / Vragen

Het station is als sinds eind 2017 voorzien van poortjes. Als je er nu nog mee zit dat je niet meer rond kunt kijken, koop een OV chipkaart bij het station. Laadt er op wat nodig is voor toegang tot het station. Een OV chipkaart is ook nog te gebruiken om met de bus of tram naar het station te komen.

tdmduc
door tdmduc Apr 14, 2019 om 18:09
703 Antwoorden / 2 Vragen
iammaria
door iammaria - Apr 12, 2019 om 13:48
6 Antwoorden / 2 Vragen

En wat gebeurt er, wanneer je langer dan 1 uur daar bent? (Bijvoorbeeld bij lunch afspraak?

panter22
door panter22 Apr 12, 2019 om 13:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt het instaptarief van €20. Je gaat toch niet een lunchafspraak maken bij de Kiosk op het perron?
https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/iemand-ophalen-of-uitzwaaien.htm https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/instaptarief.html

panter22
door panter22 - Apr 12, 2019 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Hier kun je kijken waar de winkels zijn. Je hoeft niet altijd langs de poortjes.
http://www.mijnstation.nl/nl/utrecht-centraal/winkels

gerbera
door gerbera Apr 12, 2019 om 15:28
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Op de kapper na moet je voor al de stationswinkels door de poortjes.

panter22
door panter22 Apr 13, 2019 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Dan is het niet anders en moet Tantetanja een OV chipkaart aanschaffen.

mo
door mof - Apr 12, 2019 om 16:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon, achter iemand aanlopen door het poortje wanneer datopen staat. t Mag niet, maar als je verder niet de aandacht trekt door je als crimineel te gedragen ... als ze je zien wordt je normaalgesproken alleen terug gestuurd.

En anders gewoon eens vragen, maar ws staan ze het niet toe.

zit trouwens net veel interessants meer, veel vreettentejes met fastfood.

me
door mein33 Apr 12, 2019 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

als ze je zien wordt je normaalgesproken alleen terug gestuurd.

Normaalgesproken ben je dan een practiserende zwartrijder, aangezien het niet is toegestaan om  de controlelijn te passeren zonder een geldig vervoersbewijs te hebben.

€ 70,00 minimal rekening man/vrouw.

costnix
door costnix Apr 16, 2019 om 11:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Mof: Dat dot u ook in de parkeergarage?

Wi
door WillieS - Apr 12, 2019 om 22:07
2 Antwoorden / Vragen

Mevrouw wil niet door het station lopen. (van de ene kant naar de andere kant)
Zoals de meeste mensen hier denken.

Ze wil op het station rondlopen, of liever gezegd, rondwandelen. Om te kijken.

Een passage pas is niet nodig op Utrecht Centraal.
De "passage" doe je via "gallerij" achter de winkels langs.
Waarin vraagt u het niet aan de geuniformerrde NS ers die in de info hokjes zitten of aan de balie  die zich buiten de poortjes bevinden ?

costnix
door costnix Apr 12, 2019 om 22:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het interessante van Utrecht CS zijn de treinen, sporen en seinen. De winkels die er zitten vind je ook in het centrum van Utrecht.

gerbera
door gerbera Apr 13, 2019 om 15:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals de meeste mensen hier denken.
Helaas voor u, u bent de enige die denkt dat de Ts door het station wil lopen. Maar om in de stationsruimte en op de perrons te komen moet je door de poortjes. En om door de poortjes te kunnen moet je een OV kaart, met voldoende saldo, hebben. En om daar dan rond te kijken heb je, zonder kosten, 1 uur de tijd. En het maakt dan niet uit waar het station verlaten wordt.
En om veiligheidsreden is het niet toegestaan om op het station te lopen of te wandelen.

costnix
door costnix Apr 14, 2019 om 18:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben heel bekend op Utrecht CS en ik heb een NS wwedendvrij abonnement.
Ik wist al vanaf de eerste post, wat de vragenstelller wilt.
Bovenop het station mogen alleen bevoegd personeel komen.

me
door mein33 Apr 15, 2019 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bovenop het station mogen alleen bevoegd personeel komen.

:-))  ;-))

tdmduc
door tdmduc - Apr 14, 2019 om 18:07
703 Antwoorden / 2 Vragen

Als je inwoner bent kan je van het desbetreffende stadje een gratis passagekaart krijgen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten

gerbera
door gerbera Apr 15, 2019 om 21:53
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (voor leden van de Bibliotheek), Weesp en Zwolle.

Dus niet voor Utrecht.