Lo
door Lonni72 Jun 25, 2018 om 11:03
Vrije tijd & tuin

Efetling abonnement

Sinds vorig jaar juli heb ik met mijn kinderen een Efteling abonnement. Deze loopt nu dus bijna af.
Destijds heb ik het in 1x betaald, zodat ik er meteen vanaf was en dat het niet een maandelijks terugkerend iets was. Puur voor het gemak, niet voor de korting.
Nu krijg ik een aanbieding van de Efteling dat we onze abonnementen kunnen verlengen, maar alleen weer met een heel jaar. Ik kan dan wel maandelijks betalen of weer in een keer.
Nu wil het geval dat ik niet weer voor een heel jaar eraan vast wil zitten, financieel en ik heb het aan het eind van het jaar echt wel gezien weer daar.
Als ik vorig jaar besloten had om per maand te betalen, dan had ik nu een maandabonnement kunnen afsluiten en dus ook per maand opzeggen, wat ik dus graag zou willen. Maar omdat ik het in 1x heb betaald zit ik er weer minimaal voor een jaar aan vast.

Kan dit zomaar?

10830 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u kunt nu per maand opzeggen, maar als u het zelf met een jaar verlengd, zit u er natuurlijk wel een jaar aan vast.

Dus u kunt nu rustig een maandabonnement nemen, wat de Efteling wil, mag dus niet.

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 22:47
239 Antwoorden / Vragen

Onjuist.
1. In tegenstelling tot wat TS suggereert, bestaan maandabonnementen voor de Efteling niet.

2. Wat de Efteling wil mag wel degelijk. Waarom zou dat niet mogen? TS heeft gekozen voor een jaarabonnement, met betaling ineens (je krijgt daarvoor korting t.o.v. van het jaarabonnement met maandbetaling). Dit abonnement stopt automatisch na 12 maanden. Er is dan ook geen sprake van stilzwijgende verlenging, dus dat je nu dan per maand mag opzeggen is niet aan de orde.

TS kan in principe kiezen: nog zo'n jaarabonnement met betaling ineens, waar ze dan opnieuw 12 maanden aan vastzit, of een jaarabonnement met maandbetaling, waarvoor na 12 maanden gaat gelden dat je per maand kunt opzeggen.
Zo te zien had ze dit laatste abonnement beter vorig jaar kunnen kiezen.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op hun site dat er geen maandabonnementen zijn, nou dan maar stop met het bezoek daar.

marita5
door marita5 - Jun 25, 2018 om 11:23
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lonnie 72 ,

Maar omdat ik het in 1x heb betaald zit ik er weer minimaal voor een jaar aan vast.

Jaarbetaling

Een jaarabonnement met jaarbetaling bestel je eenvoudig en direct online. Je ontvangt jouw abonnementspas(sen) uiterlijk op de vijfde werkdag na je betaling.

Dit abonnement stopt automatisch en kan na 12 maanden verlengd worden .

Staat ook in hun voorwaarden ,

Geldigheid en duur abonnement .

5.1 Het abonnement met directe betaling stopt automatisch na 1 jaar  Een abonnement met maandelijkse betaling loopt na het eerste jaar door voor onbepaalde tijd. De dag van aanschaf geldt als eerste dag van het abonnement. Voor kinderen tot en met 4 jaar kan een aangepaste minimale looptijd van het abonnement (zie voorwaarden artikel 2.1 & 2.2) gelden.

Lees hier de voorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.efteling.com/nl/-/media/files/abonnementen/voorwaarden-efteling-abonnement-mei-2017-2.pdf?la=nl

Lo
door Lonni72 Jun 25, 2018 om 12:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat er zoiets in de voorwaarden staat, maar het gaat er mij om of het wettelijk gezien wel mag??

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 22:53
239 Antwoorden / Vragen

Ja, dat mag. Gelukkig maar. Er is contractsvrijheid. Er wordt hier geen wet overtreden. U heeft de vrijheid uw keuze te maken. Net als vorig jaar. Toen koos u voor jaarabonnement met betaling ineens (met korting) dat nu dus eindigt, conform afspraak met u.

me
door mein33 - Jun 25, 2018 om 11:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De Efteling heeft, naar mijn inzien, alleen maar een jaarabonnement welke in maandelijkse termijnen of in eenmaal kan worden betaald.
Na het eerste jaar wordt uw abonnement, als u dat niet tijdig opzegd, omgezet naar een abonnement voor onbepaalde tijd, maar het abonnement kan dan weer wel maandelijks worden opgezegd.
U kunt dus uw huidige abonnement simpelweg laten doorlopen tot u er echt genoeg van krijgt, dan kunt u maandelijks stoppen.

Kan dit zomaar ?  :  Ik zie het probleem niet !!!

Lo
door Lonni72 Jun 25, 2018 om 12:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dit kan dus niet, als ik per maand ga betalen zit ik er, net als bij een jaarbetaling, weer een jaar aan vast minimaal.

me
door mein33 Jun 25, 2018 om 13:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er staat echt op hun site dat u na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen, maar bij twijfel kan slecht één telefoontje uw vraag beantwoorden !

6l
door 6lien6 Jun 29, 2018 om 15:24
2 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt alleen maandelijks opzeggen na een jaar als je per maand betaald heb.

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 23:01
239 Antwoorden / Vragen

@mein33
'Er staat echt op hun site dat u na het eerste jaar maandelijks kunt opzeggen, maar bij twijfel kan slecht één telefoontje uw vraag beantwoorden !'

Dat staat er niet. Dat geldt voor het abonnement met maandbetaling. Minimaal 12 maanden, ineens te betalen, na die 12 maanden per maand opzegbaar (stilzwijgende verlenging).
Het andere abonnement is voor de duur van precies 12 maanden en stopt automatisch.

Er worden helemaal geen abonnementen 'omgezet', dus ook niet  'naar abonnementen voor onbepaalde tijd'. Er is daarentegen sprake van stilzwijgende verlenging.
Het tweede type abonnement kan en hoeft niet opgezegd te worden.

gerbera
door gerbera - Jun 25, 2018 om 11:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat u het afgelopen jaar een jaar abonnement had bieden ze dit weer aan met , waarschijnlijk, een korting. E.e.a. staat los van het feit dat u in een keer betaald heeft. U bent niet verplicht hier op in te gaan en kunt u gewoon over gaan op een maandabonnement. Hierop zal, denk ik, geen of weinig korting zitten.
L.s  ik zie nu ook dat er geen maandabonnementen zijn, dus gewoon kaarten aanschaffen als u wilt gaan. Soms heeft de "blauwe Super" deze in de (spaar)aanbieding.

me
door mein33 Jun 25, 2018 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Simpelweg het huidige abonnement laten doorlopen. Per maand betalen.
Wordt na het eerste jaar (is hiet het geval) per maand opzegbaar en je kunt dus gewoon stoppen wanneer je dat wilt.

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 23:27
239 Antwoorden / Vragen

Het huidig abonnement houdt op te bestaan. Na precies 12 maanden. Doorlopen is niet aan de orde. Om door te gaan dien je een nieuw abonnement af te sluiten. Kies je als nieuw abonnement de versie met maandbetaling, dan wordt dat abonnement over 12 maanden per maand opzegbaar. Maandabonnementen bestaan niet.

gerbera
door gerbera Jun 30, 2018 om 16:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Maandabonnementen bestaan niet.
Dat hadden we al geschreven, ook ik.

L.s  ik zie nu ook dat er geen maandabonnementen zijn,

Ge
door Genee - Jun 25, 2018 om 12:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het standpunt van de Efteling wel begrijpen.
Iemand die een abonnement met jaarbetaling neemt, betaalt maar voor 11 maanden vergeleken met een maandbetalings abonnement.
Omdat je voor beide één jaar aan het abonnement vast zit zou degene met het eerste jaar een jaarbetaling veel voordeel hebben t.o.v. iemand met het eerste jaar maandbetaling als voor beide abonnementen na een jaar het abonnement maandelijks opzegbaar zou zijn.
Het maand voordeel bij een jaarbetaling is hoger dan het rentevoordeel voor de Efteling.
Het staat op de site toch duidelijk dat alleen bij een maandbetaling, het abonnement per maand opzegbaar is.

panter22
door panter22 - Jun 25, 2018 om 14:06
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er op neer dat je 2 abonnementen van 12 maanden hebt.
Een abonnement dat automatisch afloopt met 12 maanden, waar je €175  voor betaalt.
En een abonnement van minimaal 12 maanden dat daarna voor onbepaalde termijn doorloopt.
Kost €16 x12 = €192 voor die eerste 12 maanden.
Je hebt gekozen voor het abonnement dat automatisch afloopt, dus moet je weer een heel nieuw abonnement nemen van 1 jaar.
Dat is de minimale termijn voor een abonnement.
Als je vorige jaar besloten had per maand te betalen, dan hoefde je geen nieuw abonnement af te sluiten, maar liep het abonnement gewoon door.
Op de site staat een verwarrende mededeling.
Dit abonnement stopt automatisch en kan na 12 maanden verlengd worden.
Er had moeten staan dat je een nieuw abonnement kunt nemen van 1 jaar. Je hebt dan weer de keus tusseneen doorlopend abonnement van minimaal 12 maanden met  maandbetaling en shoptegoed of een jaarbetaling met korting.
Hoe dan ook je moet weer een abonnement afsluiten voor 1 jaar.

lo
door lovewinnie - Jun 25, 2018 om 14:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

heb al jaren een abonnement bij de efteling.
betaald u per jaar verloopt deze na een jaar. optie daarna is of opnieuw een jaar ineens of een maand abonnement en dan minimaal 12 mnd waarna per maand opzegbaar. had u meteen per maand gedaan had ik indd bijv na 18 mnd kunnen zeggen stop er mee. nu dus niet. abonnement stopt automatisch na 1 jaar als u ineens betaald en u moet daarna volledig nieuw abbo afsluiten. u krijgt korting bij het in een keer betalen en das daar weer het voordeel van. Als het goed is heeft u de voorwaarden gelezen en bent u daar mee akkoord gegaan bij het afsluiten van u abonnement

Lo
door Lonni72 - Jun 25, 2018 om 14:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze het duidelijk hadden vermeld vorig jaar, dan had ik zeker een maandbetaling gedaan, aangezien ik het niet voor het geld deed.
Ik weet nu precies hoe en wat, maar wat ik verder wil weten is of ik hier verder iets mee kan t.o.v. de Efteling. Aangzien het toch een soort van misleiding is.

lo
door lovewinnie Jun 25, 2018 om 21:30
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben toch vertelt dat abonnement automatisch afloopt na een jaar. Je moet hoe dan ook daarna een nieuwe afsluiten. Nieuwe abonnement is minimaal 12 maanden ineens of per maand. Vrij logisch dus.

tijger1
door tijger1 Jun 25, 2018 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kan het niet na bijvoorbeeld drie maanden worden opgezegd en  daar gaat het over. Er wordt niemand misleid.

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 23:16
239 Antwoorden / Vragen

Niet zo netjes om van misleiding te spreken. U heeft gekozen voor het abonnement van precies 12 maanden dat automatisch eindigt na die periode. Dat is toch duidelijk? Dat u dat deed vanwege het gemak van betalen ineens en niet vanwege de korting is daarbij niet van belang.
Het biedt echter wel een aanknopingspunt voor een oplossing.
Let nu goed op ;)

Neem contact op met De Efteling en leg u verhaal uit. Steek de hand in eigen boezem en doe niet wat u hier doet (spreken over misleiding, onduidelijkheid): zeg dat u zich niet gerealiseerd heeft dat het abonnement met betaling ineens automatisch eindigt na 12 maanden en dat er geen stilzwijgende verlenging met opzeg per maand mogelijk is. En dat u daar wel vanuit ging. Zeg gewoon dat u zich heeft vergist. Uw fout. En dat het u niet om de korting ging maar om het betaalgemak. Vraag dat ze meedenken voor een oplossing. Wacht op reactie. Kom zelf met een voorstel als zij dat niet eigener beweging doen. Dat voorstel is om uw vorig jaar afgesloten abonnement te beschouwen als een abonnement met maandbetaling, dus eigenlijk om het met terugwerkende kracht om te zetten in het abonnement dat u eigenlijk had moeten kiezen als u goed begrepen had hoe de vork in de steel zat. Wees vriendelijk. U zult daarvoor moeten aanbieden de genoten korting terug te betalen. Maar dat is geen probleem omdat het u daar toch niet om ging. Probeer het. Met de juiste houding (nogmaals niet zoals hier!) heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.

marita5
door marita5 - Jun 25, 2018 om 14:36
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Lonnie172 ,

Ik zou niet weten waarom dit misleiding is , zal vorig jaar ook wel op de site / en in hun voorwaarden hebben gestaan .

DOOR LONNI72 - 25 JUN. 2018 OM 14:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Als ze het duidelijk hadden vermeld vorig jaar, dan had ik zeker een maandbetaling gedaan, aangezien ik het niet voor het geld deed.
Ik weet nu precies hoe en wat, maar wat ik verder wil weten is of ik hier verder iets mee kan t.o.v. de Efteling. Aangzien het toch een soort van misleiding is.

Tr
door Trostomaat Jun 29, 2018 om 23:18
239 Antwoorden / Vragen

Nogmaals, als u iets wilt, is dit niet de houding waarmee u wat bereikt. Zie mijn eerder post met de 'gouden tip'. Al zeg ik het zelf.

6l
door 6lien6 - Jun 29, 2018 om 15:20
2 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft de voorwaarde niet goed gelezen.Staat er duidelijk in .

jan koops
door jan koops - Jun 29, 2018 om 15:26
20 Antwoorden / 1 Vragen

Abonnement opzeggen, kan tot een maand voor afloop. Dan een maandabonnement nemen.

Gr
door Grunn1 Jun 29, 2018 om 16:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Goed lezen, dat kan niet. Wat wel kan wil ts niet en dat is jaar abonnement opzeggen en dan een maand abonnement nemen waar je eerst weer een jaar aan vast zit en na dat jaar kan je pas maandelijks opzeggen.

me
door mein33 Jun 29, 2018 om 17:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JAN KOOPS - 29 JUN. 2018 OM 15:26
6 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Abonnement opzeggen, kan tot een maand voor afloop. Dan een maandabonnement nemen.

Maandabonnementen bestaan niet bij de Efteling, er kan hoogstens maandelijks betaald worden voor een jaarabonnement.

me
door mein33 - Jun 29, 2018 om 17:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

6l
DOOR 6LIEN6 29 JUN. 2018 OM 15:24
2 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Je kunt alleen maandelijks opzeggen na een jaar als je per maand betaald heb.

6lien6,

Klopt als een zwerende vinger, máááááaááár als je het abonnement bij aanschaf in één keer hebt betaald dan stopt dat abonnement automatisch na dat jaar.
M.a.w. u zoekt problemen waar ze niet zijn.
1/ Per maand betalen =  abonnement is na het eerste jaar per maand opzegbaar.
2/ Gelijk voor een heel jaar betaald = abonnement stopt automatisch na dat jaar.

En de Efteling doet u alleen maar een verlengsvoorstel en dat kunt u al dan niet accepteren.
Als u niet reageert, dan stop het abonnement (want u heeft in één keer betaald) helemaal vanzelf.
Als u verlengt dan kunt u kiezen uit maand of jaar betaling om zo weer een jaartje verder te kunnen.
Tussentijds stoppen omdat u het nu wel gezien heeft, ja, dat kan nou éénmaal niet.