re
door renate_b60 Oct 1, 2007 om 13:29
Vrije tijd & tuin

Electrische viool

Het is misschien een impuls, maar ik ben van plan een electrische viool te kopen (2e hands). Dit omdat ik in een studentenhuis woon en mijn medestudenten niet al te veel last wil bezorgen met valse noten. Dit omdat ik paar jaar terug 2 jaar gelest heb en dus nog niet echt zuiver speel.

Het vioolspelen wil ik graag weer oppakken, maar lessen zijn erg duur. En oefenen op een gewone gaat dus niet.

Hebben mensen hier ervaring met een electrische viool? Waar moet ik op letten of is het echt zo'n impuls die ik snel moet laten varen.

4110 8 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 14:04
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Renate

Heb zelf een half jaar geleden een electrische viool gekocht en denk nu: 'had ik dat maar eerder gedaan' Je blijft veel langer dooroefenen.
Ben zeer tevreden over de Stagg S-vormige-viool. Speelt lekker en is relatief goedkoop (150 euro).
Wel even opletten bij het kopen, er zitten nog weleens verschillen in de diverse exemplaren.
Nadeeltje is het gewicht maar dat went ook wel weer.

Gewoon doen!

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 14:13
1075 Antwoorden / 10 Vragen

P.S.eventueel kan je ook een paar houten knijpers op de kam van je acoustische viool zetten. Dempt goed, maar het geluid, mwah... dan gaat de lol er ook al gauw vanaf

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 14:38
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Daar was ik alweer (viool is ook een stokpaardje van mij)
Heb het nog eens geprobeerd met 4 houten wasknijpers op mijn gewone viool(2 aan elke zijkant van de kam) en voor oefendoeleinden klinkt dat toch helemaal niet zo gek.
Heb je al een gewone viool, dan is dat allicht het proberen waard.
Overigens zijn er ook officiele dempers te koop maar daar heb ik geen ervaring mee.

re
door renate_b60 - Oct 1, 2007 om 20:12
33 Antwoorden / 10 Vragen

Hey tnx voor je berichtjes..

Kan ik zo'n electrische viool vergelijken met een electrische gitaar.. dus zonder versterker haast geen geluid? Maar dat je nog wel hoort wat je speelt. En met versterker dus dat je het dus versterkt hoort?

Heb op dit moment geen viool, toen ik les had hadden we een leen-viool. En het voordeel tevens lijkt mij van een electrische is dat je het geluid kunt sturen, dus zelf de hardheid, ipv dat je vastzit aan het geluid van een normale viool.

Heb idd die S-vormige gezien, goed om te horen dat je er positieve ervaringen mee hebt :)

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 20:30
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Als je wilt kun je er zelfs heavy metal geluid uit halen ;-)
Maar ook gewoon echo of reverb natuurlijk. Is wel een externe versterker voor nodig. Vox en Roland hebben kleine versterkertjes waar die effecten bij in zitten.
Die Stagg is prima maar persoonlijk kan ik hem (doordat ie iets zwaarder is?) niet zo met de kin klemmen dat ondersteuning van de hals overbodig wordt.
Maar misschien lukt dat wel met een schoudersteun.
Er komt inderdaad nog genoeg volume uit om zonder versterking te horen wat je speelt.

Succes, AF

re
door renate_b60 - Oct 1, 2007 om 20:34
33 Antwoorden / 10 Vragen

Waar heb jij hem gekocht dan?

akkefiet
door akkefiet - Oct 1, 2007 om 20:43
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Ik kwam hem tegen bij Tonika Groningen.
Maar via Google zal je wel meer zaken kunnen vinden waar je ook kunt uitproberen lijkt mij.

ge
door geugjes - Apr 5, 2008 om 20:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

er moet een speciale demper voor op de kam bestaan, ik heb er namelijk een, waarmee je midden in de nacht nog in een hotelkamer kunt studeren. Het is een soort dubbele drietand met een blok lood erop om over de kam te schuiven.....één nadedeel....de viool wordt lui in zijn/haar vezels. Om een klank te produceren die het vioolspelen tot een genoegen maakt werkt dit averechts. Beroeps gebruiken dit slechts om motorisch gezien nog wat technische zaken op een rij te zetten. Hopelijk vindt je een goede electrische viool met een topkwaliteit koptelefoon.