un
door unske Oct 16, 2005 om 15:35
Vrije tijd & tuin

Elektrisch gitaar

Mijn dochter wil gitaar spelen.Mijn vraag is of calber elektrisch
gitaar met mega g20 gitaarcombo.  winkel prijs 139.00 euro.

Of dit een goede gitaar is om te starten.

4693 19 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Oct 17, 2005 om 09:26
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Unske,

Als tip wil ik meegeven, dat om te leren spelen een akoestisch gitaar aan te raden is, i.p.v. een elektrische. Je leert veel beter om zuiver te spelen dan op een elektrisch gitaar en omdat de hals breder is, is dat een betere oefening vor je vingers en handen. Houd bij een elektrisch gitaar natuurlijk ook rekening, dat er nog een versterker bijgekocht moet worden.

Voor wat betreft de aanschaf, ik heb zelf persoonlijk nooit op een Calber gespeeld, dus daar kan ik geen uitspraak over doen, maar vaak kun je ook volstaan met een goede 2e hands om te beginnen. Let er bij aanschaf dan wel op dat de hals netjes recht is en er geen braampjes aan de elementen zitten (anders kun je elke week nieuwe snaren kopen).

Het beste is eigenlijk om bij de aanschaf iemand mee te nemen die je ter plekke kan adviseren.

Brynnar

ba
door basbeest - Oct 18, 2005 om 08:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

stel de vraag eens op het gitaarforum van gitaarnet.nl.

groetjes van Irma

aa
door aardauw - Oct 18, 2005 om 20:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Op het ogenblik wordt er niet echt meer een onderscheid gemaakt m.b.t. beginnen met gitaarspelen.Het is ook een beetje afhankelijk van het kind !het belangrijst is DAT het kind gitaar wil leren spelen .Vaak maken ouders de grote fout om willens en wetens een kind naar klassiekgitaarles te sturen maar dit kan voor het kind juist avenrechts werken!Er zijn tegenwoordig uitstekende el.gitaardocenten.Neemt niet weg dat het noten leren lezen een heel belangrijke factor kan zijn ....maar wil een kind dat ook ?Ik speel zelf klassiek gitaar ,maar ook flamenco/blues en syntheziser gitaar.Het merk gitaar ken ik niet ...laat het instrument door een gitarist beoordelen

jh
door jhaspies - Oct 21, 2005 om 15:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Een Caliber gitaar is een goedkoop budget merk. Hier kunnen tussen de verschillende exemplaren grote verschillen zitten.

Een gitaarhails moet niet recht zijn. Een lichte holling is nodig omdat anders de snaren in de eerste posities aanlopen.

Braampjes aan elementen???  Dit ben ik na 45 jaar gitaar spelen en 28 jaar gitaar reparatie en verkoop nog nooit tegen gekomen.

jh
door jhaspies - Oct 21, 2005 om 15:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

In aansluiting op de reactie van Brynar het volgende:

Een Caliber gitaar is een goedkoop budget merk. Hier kunnen tussen de verschillende exemplaren grote verschillen zitten.

Een gitaarhails moet niet recht zijn. Een lichte holling is nodig omdat anders de snaren in de eerste posities aanlopen.

Braampjes aan elementen???  Dit ben ik na 45 jaar gitaar spelen en 28 jaar gitaar reparatie en verkoop nog nooit tegen gekomen.

brynnar
door brynnar - Oct 21, 2005 om 15:50
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Jhaspies,

Ik ben geen prof, maar amateur, dus ik kan me ook vergissen (niets menselijks is mij vreemd). Met een rechte hals bedoel ik natuurlijk niet de lichte holling (naar voren), maar een kleine afwijkign naar links of rechts. Ik heb oudjes gezien, die dit enigszins vertoonden.

Ten tweede, betreffende de elementen, ik heb ze ooit vervangen, vanwege braampjes. Een nieuwe snaar (m.n. de B- en e-snaar) moest al na een paar uur rustig oefenen weer vervangen worden en ook de andere (gedraaide) snaren vertoonden slijtage op dezelfde punten, nl. bij de elementen.

Brynnar

jh
door jhaspies - Oct 21, 2005 om 16:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Brynnar,

Als je snaren slijten op de plaats waar de elementen zitten, zijn de elementen te hoog gemonteerd, waardoor de snaar het element raakt. Dit is ook funest voor de klank. Het is namelijk zo, dat wanneer de elementen te dicht op de snaren staan, de snaartrilling wordt afgeremd door de magneet van het element. Hierdoor krijg je minder sustain en een beroerde klank.

groeten,

Hans Spies

ad
door adams - Nov 5, 2005 om 00:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou beginnen het het leren spelen op een (goedkope) akoustische gitaar. HEt maakt niet uit of het een spaans model of een westerngitaar is. Waarschijnlijk is een spaanse gitaar goedkoper. Als je begint met een akoustische is de overstap naar een electrische relatief makkelijk.

Heeft je dochter wel eens nagedacht over eennakoustische gitaar die versterkt wordt ?

pekogi
door pekogi - Dec 12, 2005 om 09:00
143 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een behoorlijk aantal gitaren gebouwd. Spaanse, Jazz, Elektrische, Bas,etc. Gewoon als hobby. Bij mijn gitaren is de hals kaarsrecht. Alleen het kammetje van de kop of de fret direct daar achter is iets hoger geplaatst zodat de snaar bij losse aanslag net niets raakt. Als je een vinger in het vakje voor de eerste fret zet en een vinger net achter de laatste moet de snaar exact tegen alle frets aanliggen. Dan speelt een gitaar heel licht. De hoogte van de kam bepaalt dan uiteindelijk hoe hard (of zacht) je op een gitaar kunt spelen voordat er een snaar tegen een fret resoneert. Elke holling in een hals zorgt ervoor dat het spelen erop moeilijker gaat of dat bij een te lage kam de snaar tegen de laatste fret klinkt.

gi
door gitarist - Dec 12, 2005 om 21:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Tsja, zoveel antwoorden op één vraag wordt je niet veelwijzer van. Het ververlende is nog dat ze allemaal een punt hebben. Het beste samengevatte advies is:

  1. Geef je kind waar het gemotiveerd voor is. Bespreek de mogelijkheid van les op een klassieke gitaar. Het is zeker een verrijkende ervaring voor later. Als ze dat niet wil, dan zeker ook niet doen.

  2. Neem iemand mee naar de winkel om je bij de aankoopte helpen. Hoewel zo'n eerste gitaar geen topper hoeft te zijn is het zonde als je met een waardeloos stuk hout thuiskomt.

  3. Het feit dat maar zo weinig mensen, ondergetekende incluis, van dit merk gehoord hebben zegt ook heel wat. Goede,bekende en goekope alternatieven zijn: Stagg, Squire, Epiphone, Fernandez,Samick, Aria, Vester

  4. Laat iemand die verstand heeft van gitaren en meeneemt naar de winkel de gitaar met de versterker testen. Vraag hem naar de klankmogelijkheden en sustain. Houdt daarbij altijd rekening dat je een gitaar zoekt voor een beginner.

Succes en groeten, Robert

un
door unske - Dec 12, 2005 om 21:14
3 Antwoorden / 5 Vragen

ik  je bedanken voor de goede advies

ge
door gerdakensen_1 - Jan 2, 2006 om 11:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste mevrouw met kind. Ik speel al jaren gitaar. mijn ervaring is dat u beter een goed merk gitaar kan kopen o.l.v. een gitarist welke ook het e.e.a. kan bespelen in de winkel. de volgende tips wil ik u meegeven:

1. kijk op internet

2. lees verhalen van diverse gitaristen over diverse merken

3. kijk eens bij marktplaats o.i.d. naar tweedehands gitaren

4. kies een goed bekend merk

5. goedkoop is duurkoop

6. een merkgitaar behoudt zijn waarde wel maar een slecht merk nooit.

7. probeer diverse gitaren uit  er zijn 1000 den modellen. de een ligt lekkerder in de hand als de ander. ook het gewicht en het uiterlijk van gitaren verschillen erg.

8. neem iemand mee naar de winkel

9. kijk bij meerdere winkels

10 bied in de winkel een lager bedrag, dus afdingen loont de moeite

11. vraag of je de gitaar binnen 2 weken mag terugbrengen als hij niet mocht bevallen en of je dan je geld terugkrijgt of niet.

12. vraag waar je precies garantie op hebt.

13. vraag er direct plectrums bij (bij de prijs inrekenen)

14. vraag korting als je er een gitaarversterker en snoeren bij neemt.

15. zeg dat je hem elders goedkoper kunt krijgen maar met deze zaak zaken wilt doen vanwege goede naam of goede service.

16 vraag of de zaak zelf reparaties ter plekke kan uitvoeren indien nodig.

17 informeer naar de garantie termijnen.

18. neem gelijk een extra setje snaren mee die wat dikker zijn dat speelt lekkerder voor beginners. zeg dat je dat bij de prijs inwilt hebben.

19 via internet kopen is meestal veel goedkoper dan in een winkel

20 kijk naar diverse winkelsites en zie ook naar aanbiedingen in het land.

succes met spelen!

afz. gerdakensen@hotmail.com

je
door jeroenmoore - Feb 20, 2006 om 08:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste om gitaar te leren spelen, is een akoestische gitaar, en dan eigenlijk een Spaanse gitaar, de hals is breder, zodat de spieren in de vingers, moeten rekken om akkoorden, en noten te pakken. Er zijn zeer goede gitaren op de markt van rond de 100€

am
door ampie - Feb 20, 2006 om 11:27
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of het door u genoemde merk een goede keus is, maar ik kan u wel adviseren om in elk geval niet met een duur exemplaar te beginnen. Het is n.l. nog maar de vraag in hoeverre uw dochter gitaarspelen óók nog leuk blijft vinden als zij les krijgt en thuis regelmatig zal moet oefenen. Vaak hebben kinderen  toch een verkeerde voorstelling van zaken en hangt die eerste gitaar binnen een paar weken soms al aan de wilgen. Als uw kind er echt plezier in heeft, dan kunt u altijd later nog een beter exemplaar aanschaffen.

In de winkel zijn vaak ook goede tweedehands gitaren te koop en kunt u in elk geval advies en garantie krijgen.

Het advies dat uw dochter beter eerst op een akoestische gitaar kan leren spelen ondersteun ik niet. Als u uitgaat van wat uw dochter het liefste zélf wil, dan is de kans dat zij er ook echt plezier aan zal beleven veel groter.

Mijn zoon is op achtjarige leeftijd al gestart met lessen op een electrische gitaar. Hij was daar ook heel duidelijk in; óf een electrische gitaar, óf helemaal géén gitaar. Hij was op de muziekschool in onze stad de eerste en toen nog enige die op zo'n jonge leeftijd al les daarin kreeg. Omdat ik toch eerst de kat uit de boom wilde kijken was zijn eerste gitaar ook gewoon een heel goedkoop tweedehandsje. Inmiddels is hij 25 en een volleerd gitarist op zowel de electrische als de akoestische gitaar. En hoewel zijn eerste gitaar allang vervangen is door diverse betere exemplaren, koestert hij hem nog steeds met veel liefde.

pekogi
door pekogi - Feb 20, 2006 om 11:38
143 Antwoorden / 1 Vragen

@ ampie. Het is natuurlijk wel wat laat omdat de vraag al ruim 4 maanden oud is, maar ik wilde toch even zeggen hoe heel erg eens ik het ben met jouw antwoord. Groetjes.

pekogi
door pekogi - Feb 20, 2006 om 11:41
143 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb namelijk een keer, toen onze dochter nog klein was een driekwart gitaar voor haar klaargemaakt. Achteraf blijkbaar meer mijn wens dan de hare, want ze heeft hem amper aangeraakt. Later gewoon weggegeven. Jaren later pakte ze er een van mij en leerde prima spelen. Dit was dus haar tijd!

gj
door gja - Jan 6, 2007 om 20:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

beste unske,

ik ben zelf veel met muziek bezig, en kan u wel een paar tips geven:

1. ik zie dat sommige mensen zeggen dat je beter akoestisch kan beginnen voor je spieren in je vingers, je went aan de grepen etc. ze hebben inderdaad gelijk dat je grepen er makkelijk mee leert. maar als uw dochter heel graag elektrische gitaar wil leren spelen, en ze moet eerst op een akoestische gitaar spelen, kan het ten koste gaan van haar speelplezier. gitaarspelen eist namelijk een grote motivatie, en het zal niet altijd makkelijk zijn om vol te houden. en als je elektrisch speelt, heb je niet perse de grepen nodig die je op een akoestische nodig hebt.

2. wat wel heel erg aan te bevelen is, is gitaarles: het is ten eerste een hele grote motivatie om door te gaan, alleen al het feit dat je leraar zorgt voor oefeningen, liedjes etc.

3. wat de gitaar betreft: met instrumenten is het eigenlijk altijd zo: hoe meer je betaald, hoe beter. ik zou daarom niet snel deze calber gitaar kopen. als beginnersgitaar is een squier heel erg aan te bevelen. deze gitaren zijn al vrij goedkoop te verkrijgen, (+/- 175 euro incl. versterkertje) en ze spelen gewoon goed. (voor een beginnersgitaar dan). bovendien als je eventueel later een andere gitaar wilt kopen, kan je deze altijd wel weer makkelijk verkopen.

ik hoop dat ik u hier een beetje mee heb geholpen. en ik wens uw dochter veel suc6 met gitaarspelen. het is een fantastische hobby!

da
door daniel89 - Aug 13, 2008 om 22:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Unske,

Naast de adviezen van anderen wil ik graag toevoegen dat ik zelf zowel akoestisch als elektrisch Ibanez speel, wat ik een goede kwaliteit vindt in vergelijking met de redelijk lage prijs. Voor €250 heb ik de elektrische gitaar gekocht maar met tas, gitaarband, kabel, versterker, plectrums, stemapparraat, etc. Bij deze beide gitaren heb ik een Wings-tas, dit is een echte aanrader, een geweldige kwaliteit en goede opbergmogelijkheden.

Ik wil u de aanschaf van een akoestische gitaar niet aanraden zolang uw dochter voor een elektrische kiest. Zelf ben ik ook elektrisch begonnen en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Ook wil ik u alt kooptip graag meegeven om de gitaar in de winkel uit te proberen (lees: uit te laten proberen door uw dochter). Ter vergelijking zijn een stuk of 4 gitaren het beste om te testen.

De boekjes van de serie "tipboek" heb ik met veel plezier gelezen, ze bevatten informatie voor ieder niveau. Voor u zou ik "elektrische gitaar en basgitaar" en "muziek op papier" aanraden.

Met vriendelijke groet, Daniël

brynnar
door brynnar - Aug 13, 2008 om 22:58
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Vraag is uit pktober 2005. Denk dat topicstarter inmiddels al wel zijn keuze heeft kunen maken.

Mvgr - B