Pa
door Patrickvdb001 Sep 13, 2022 om 15:12
Vrije tijd & tuin

Erfafscheiding en privacy

Hallo,

Wij hebben in mei 2021 een nieuwbouw huurwoning opgeleverd gekregen met een erfafscheiding van gaashekwerk, eigendom van woningbouwvereniging. Hierin hebben zij hedera geplant van ongeveer 40 cm hoog om de 50cm.

Nu moesten we tekenen voor het feit dat je akkoord gaat met dit hekwerk en het feit dat je hier dus helemaal niks mee mag behalve de hedera laten groeien of zichtband/vlechtband er doorheen te doen. Inmiddels is duidelijk dat wanneer er zichtband door het hek heen zit deze bij windkracht 7 en hoger vrij vatbaar is voor wind en hierdoor ook evt bijkomende schade. Tevens onafhankelijk bedrijf abc hekwerk geeft aan dat deze hekken zodanig geplaatst zijn dat als er zichtband in zit de kans heel groot is dat er schade ontstaat aan het hek door bijvoorbeeld omwaaien.

Inmiddels groeit de hedera na 1.5 jaar maar heel erg matig en is er al een flinke hoeveelheid bijgeplant om het maar dicht te krijgen, helaas is het nog volledig doorkijkbaar en geeft het eigenlijk bijna geen enkele vorm van privacy.

Nu is het zo dat er contact is geweest met woningbouw en zij aangeven aangezien er voor getekend is, er of hedera of zichtband door het hek mag en verder is alles verboden. Er is dus geen enkele mogelijkheid om snel op een veilige manier het hek privacy dicht te maken zonder er zichtband doorheen te doen wat tevens weer alle groei van de hedera teniet zou doen als ik dat nu zou plaatsen

De vraag is dan ook wat kan ik hiermee, ik wil graag een hek wat niet omwaait door zichtband maar wel privacy en het liefst vandaag nog maar voor de hedera echt dicht groeit zijn we zo nog minimaal 2 jaar verder het liefst plaats ik een eigen hek naast dat van de woningbouw want ik en mijn kinderen willen graag weer privacy dat wat we nu heel erg missen ik hoor graag ideeën en gedachtes hierover

9566 15 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 13, 2022 om 15:17
2039 Antwoorden / Vragen

U kunt er niets mee anders dan u contractueel is toegestaan en anders moet u de consequenties dragen.

Pa
door Patrickvdb001 Sep 13, 2022 om 15:19
Antwoorden / 1 Vragen

En het feit dat deze hekken niet stevig genoeg zijn voor zichtband(onafhankelijk bevestigd) doet hier niks aan af ? Privacy daarintegen lijkt mij ook wel een eis als je ergens gaat wonen

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2022 om 15:48
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagsteller kan datgene doen hetgeen wel is toegestaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 13, 2022 om 22:24
2039 Antwoorden / Vragen

Het staat TS vrij er een zaak van te maken, win je die kun je de contractuele voorwaarden verscheuren, tot die tijd heeft TS een contract getekend en zal hij zich daar aan moeten conformeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2022 om 15:35
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Patrick,

Mag u wel boompjes planten aan uw kant van de erfgrens?

Pa
door Patrickvdb001 Sep 13, 2022 om 16:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ja vast wel maar dan lever ik mega in qua tuinruimte en daarbij de kosten vergeleken met een hek zijn vele malen hoger .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 13, 2022 om 16:18
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Patrick,

Welke afmeting heeft uw tuin?

U kunt de boompjes ook af en toe snoeien in de breedte.....

kc
door kcdb - Sep 13, 2022 om 15:37
113 Antwoorden / 2 Vragen

Een van de verschillen tussen een koopwoning en een huurwoning is dat het opstal, de tuin en ook de door de Woningbouwvereniging geplaatste schutting niet van u is maar van de Woningbouwvereniging. U heeft getekend voor bepaalde voorwaarden, daar zult u zich ook aan moeten houden.

Daarentegen als u denkt dat de geplaatste schutting niet geschikt is voor het gebruik van dat zichtband, dan waait die schutting vroeg of laat een keer om. Zorg er dus zelf voor dat er niet te veel aan die schutting hangt of dat er veel onder ligt zodat de schade voor u tot een minimum beperkt blijft. Die schutting zelf, als hij omwaait, zal dus ook weer door de Woningbouwvereniging hersteld moeten worden.

Tja, en dan die privacy. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Soms, maar dat is slecht mijn mening, vindt ik dat we daar ook wat te ver in doorgeschoten zijn. Wie zou het erg vinden dat uw kinderen in uw tuin spelen en dat anderen dat kunnen zien? Andersom, wat is er op tegen dat u ook eens bij een ander in de tuin kunt kijken? Als u dat zo onoverkombaar vindt, u hier echt niet mee kunt leven, dan wordt het inderdaad tijd om wat anders te gaan zoeken, wat wel van u is en waar u zelf een schutting kunt plaatsen en u uzelf ook volledig kunt afzonderen van een ieder om u heen, vanwege de privacy.

Pa
door Patrickvdb001 Sep 13, 2022 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan privacy ik zal het iets verduidelijken het gaat om het buitenhek wijzelf wonend op een hoekwoning, ik zou er minder moeite mee hebben zou het niet de hoek betreffen want waar mijn buren nog 4 meter houten hek als scheiding hebben, heb ik dat ook niet op de hoek en dit eisen van de woningbouw vinden zei onredelijk, ook het plaatsen van een hek tegen hun hek mag niet ook opgenomen in de voorwaarden waarvoor getekend helaas kwam ik later achter

kc
door kcdb Sep 13, 2022 om 16:55
113 Antwoorden / 2 Vragen

Was u het niet zelf die met het argument privacy kwam?

De rest van uw reactie, daar begrijp ik niets van. Misschien iets meer doen met punten en komma's?

sira
door sira Sep 13, 2022 om 17:06
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Als er iets lelijk is, dan is het wel zichtband. Een "muur" van klimop is heel wat mooier om naar te kijken, ook voor de buurtbewoners.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2022 om 15:46
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Indien de afscheiding omwaait is de eigenaar van het hek geheel aansprakelijk voor de dan eventueel te ontstane schade. Zij hebben zelf (ook) hedera geplant en het plaatsen van zichtband mag ook.

Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als u zelf op korte afstand van het hekwerk zelf een schutting plaats die hoger is. Ik zie in ieder geval niet waareom dat niet zou mogen en kunnen tenzij dat ook in de huurovereenkosmst zou staan Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen.
Een andere optie is een liguster die eenvoudig snel te plaatsen is en ook redelijk snel hoog kan worden. Een beukenhaag heeft het nadeel dat er in de winter doorheen gekeken kan worden.

Herhaald de clou: als het hekomwaait is de verhuurder dus de corporatie aansprakelijk. Niet u.

Iedere corporatrie heeft wettelijk een Huurdersbelangenorganisatie. Leg uw probleem voor aan het bestuur van de HBO en mogelijk kunnen zij er (ook) iets mee. Hoe dan ook hebben zij het wettelijke recht om te pogen te bemiddelen en een andere oplossing te suggereren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2022 om 16:06
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling: ga na bij de woonbond https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor of hetgeen de corporatie in het contract heeft staan wel reeel is tesp rechtmatig. Normaliter is een HBO voor haar leden collectief lid van de woonbond. Benaderen van de rijdende rechter is ook een optie Rijdende rechter en/of https://mrfrankvisser.nl/index.php/contact/

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2022 om 16:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Beste,

Ik zie vaak dat Tom, eigenhuis, lekker leven, vaak kant en klare heggen, of ander snel groeiende en dichte begroeíing plaatst, (ik kan niet in uw portemonnee kijken) voor bestaande afscheidingen. Die moet dan wel helemaal op uw eigen (gehuurde) grond staan, maar dat geeft wel sneller de door u gewenste privacy.

Pa
door Patrickvdb001 Sep 13, 2022 om 16:18
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas kost dit voor 17 meter hek per meter ongeveer 170€ dus helaas geen optie anders had ik dit zeker gedaan

tenormin
door tenormin Sep 13, 2022 om 17:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@patrick, oei, dat is inderdaad serieus geld. Komt op T.V. zo simpel over. ☺

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2022 om 16:22
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Patrick,

Die boompjes zijn niet zo duur,klik op de volgende link:

https://www.plantengrow.nl/euonymus-japonicus-green-spire-japanse-kardinaalsmuts-824/

panter22
door panter22 Sep 13, 2022 om 16:34
6599 Antwoorden / Vragen

Ook leuk boompjes. Heb je al gezien? Ze worden maar 80 cm hoog en geen 2 meter

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 13, 2022 om 18:04
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22

Het hangt af of het aan de voorkant is of aan de achterkant hoe hoog de heg mag.

Klik op de volgende link:

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 13, 2022 om 18:07
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hier zijn boompjes te vinden, die hoger worden :

https://tuincentrum.nl/p/groene-beukenhaag-fagus-sylvatica

panter22
door panter22 - Sep 13, 2022 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Nu krijg je een gratis schutting met hedera en dan is het nog niet goed. Het is natuurlijk de bedoeling dat met een paar jaar alle schuttingen bedekt zijn en het een mooi groen geheel wordt.
Een schutting naast het hek lijkt mij geen goed plan, mogelijk staat het hekwerk dan niet stabiel meer en valt het om.
Je kunt bij een tuincentrum hedera kopen van 1,5 tot 2 meter hoog. Als je daar nu wat van koopt, dan heb je het hekwerk sneller vol.
Als je de schutting niet mooi had gevonden, dan had je het huis niet moeten accepteren. Het is niet een kwestie van als ik er eenmaal woon, dan verander ik het wel. Dat heeft de woningbouw je al duidelijk gemaakt.

Thecla58
door Thecla58 Sep 13, 2022 om 16:35
853 Antwoorden / 3 Vragen

@Panter22

You beat me to it ;))

Thecla58
door Thecla58 - Sep 13, 2022 om 16:33
853 Antwoorden / 3 Vragen

Tja... je woont nu 18 maanden in je nieuwe huis. Je hebt een erfafscheiding gekregen van de wbv met hedera erbij. In 18 maanden groeit het nog niet echt dicht. Dat klopt. Maar uiteindelijk is de hedera geworteld en gaat het als een malle groeien en dan kun je er niet tegenop snoeien. Ga je dan weer klagen dat de hedera aan het woekeren is? Want dat doet hedera nu eenmaal.

Geef het gewoon de tijd... de afgelopen tijd heeft het weer ook niet echt meegewerkt. Patience is a virtue... dan heb je uiteindelijk een prachtige redelijk natuurlijke afscheiding en wellicht veel biodiversiteit. Win-win toch ;))

Tip: de volgende keer eerst goed lezen dan zomaar meteen te tekenen.

Tip 2: Koop zelf hedera met grotere ranken en vlecht dat door het hekwerk heen. Dan gaat het wellicht sneller.

sira
door sira - Sep 13, 2022 om 17:03
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Klimop groeit als een idioot en als deze soort in uw ogen niet hard genoeg groeit, moet u een andere soort klimop planten, bijv. een grootbladige. Hedera is er in zoveel soorten, ga kijken bij het tuincentrum. U kunt er ook (wilde) Wingerd tussen zetten. Groeit ook als een gek, dat kun je per dag zien groeien. U zult in de toekomst nog spijt krijgen dat u zoveel moet snoeien.

Is het harmonicagaas met stalen palen en bovenbuis, ABC kennende?
Een gaashekwerk kan best tegen een stootje hoor.
Ik heb zelf ca. 15 jaar geleden een betongaashekwerk geplaatst op mijn vergrootte terras. Twee delen van ca. 2 mtr. hoog, die ik dicht heb laten groeien met klimop, zodat ik uit de wind kan zitten, want ik woon in de uiterwaarden waar heel wat wind kan waaien. Ik heb zelfs de valwind vorig jaar over mij heen gehad die in Leersum een groot deel van het bos heeft weggevaagd, maar mijn hekwerk staat nog steeds, ook de houten staanders waar ik het aan heb bevestigd. Harmonicagaas met stalen staanders kan zelfs meer hebben dan betongaas met houten staanders.

Be
door Bentley2016 - Sep 14, 2022 om 11:33
8 Antwoorden / 3 Vragen

Bamboe plaatsen sommige soorten groeien tot een meter per dag. Ouderwets windscherm plaatsen alleen even binen halen als het gaat stormen. Vind trouwens wel dat privacy een wat overschat iets is in een tuin in een rijtjeshuis, vanaf boven verdiepingen kan de hele buurt in je tuin meekijken. Als je privacy wilt dan kun je het best in een hutje op de hei gaan wonen.

ma
door marleenvanh - Sep 14, 2022 om 12:21
451 Antwoorden / 1 Vragen

Kweenie, maar is dit afscheiding aan de straatkant of grenzend aan het perceel waar uw buren wonen en zitten zij 'met hetzelfde'? In het laatste geval, wanneer u het redelijk goed met de buren kunt vinden, is het misschien een idee om aan beide kanten toch maar even een beetje ongehoorzaam te zijn.... en mocht een van u beide verhuizen, de zaak weer te herstellen. Of komen ze van de woningbouw elke 6 weken checken?  Een schutting van 'vlechtwerk'(even bij de bouwmarkt kijken) gewoon in uw eigen tuin misschien? Daar wordt niets over gezegd in het contract neem ik aan.

Pa
door Patrickvdb001 Sep 14, 2022 om 12:37
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om het buitenhek woon zelf op de hoek en dit is meer dan privacy het is ook rust voor de honden die nu om alles blaffen omdat veel mensen ze toch even aandacht geven omdat ze ze zien zitten. En een beetje beschutting voor de wind  Met de buren hoeft geen hek hoor die mag er eerder tussen uit hartstikke gezellig

Me
door Meindo - Sep 14, 2022 om 12:46
63 Antwoorden / Vragen

Maak je geen zorgen. De Hedera zit over niet al te lange tijd helemaal dicht. Hedera groeit snel en je zult de heg in de toekomst meerderekeren per jaar moeten snoeien.

ka
door kaartendraak - Sep 14, 2022 om 14:05
179 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals een ander hier al gevraagd heeft, mag je bomen enz aan jouw kant plaatsen? Of je eigen schutting? Je haalt dan niks van de woningbouw weg, maar plaatst je eigen dingen. Overigens zou ik misschien wel van dat band erdoorheen vlechten en het lekker laten omwaaien, dan komen ze vast iets beters plaatsen. Je doet tenslotte wat zij toelaten...............?

pe
door pebk - Sep 14, 2022 om 16:48
580 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook hedera geplaatst bij bij onze tuin. Toen we de hedera kochten kwamen we in de winkel iemand tegen die ons adviseerde de helft terug te zetten van wat we wilden aanschaffen. Het gevolg was dat het twee jaar duurde voordat het dicht zat. Dat was vervelend, maar nu ben ik er blij mee. Als ik zie wat ik nu meerdere malen per jaar moet wegsnoeien, ben ik echt blij dat we het advies opgevolg hebben. We hebben wel steeds de losse 'slierten' in het hekwerk gevlochten.

Wel moet ik er bij zeggen dat de hedera in deze zomer niet veel gegroeid is. De droogte heeft er toch zijn weerslag op gehad. Het kan maar zo zijn dat uw heg de komende weken bij meer regen zo dicht zit. Vanwege de privacy hebben we een tijdje van die rieten matten er tegenaan gezet. Dat was voor de privacy wel fijn, maar het weghalen ging niet zo soepel. De hedera vergroeit er heerlijk mee.

mn
door mnb - Sep 28, 2022 om 01:10
7 Antwoorden / Vragen

Jeetje wat een zure reacties zeg. Ik snap de wens om meer privacy wel. Het is al laat in het seisoen maar je kunt nu nog snel wat bemesten met koemestkorrels. Klein sleufje trekken en daatr de korrels indoen en weer bedekken. Zo kunnen de voedingsstoffen goed met regenwater in de grond trekken zonder bij de eerste bui weg te spoelen. Dan in het voorjaar nogmaals bemesten en zodra ze weer een groeispurt krijgen, snoeien. Dan gaat hij zich breder vertakken en zal het eerder dicht groeien. Je kunt de afgeknipte stukken heel gemakkelijk stekken. Waarschijnlijk is dan voor de zomer het hek al dicht gegroeid. Eventuele andere snelle groeiers (met prachtige bloemdracht) zijn de Passiflora, Clematis en de toscaanse Jasmijn.