bl
door blue_rabbit Oct 5, 2017 om 14:51
Vrije tijd & tuin

Erfdienstbaarheid, pad is breder dan vermeld in koopakte

Eind 2011 heb ik een woning gekocht waarbij in de koopakte een onderdeel opgenomen was over de erfdienstbaarheid. Samengevat komt het erop neer dat er aan de linker- en achterkant een pad moet zijn van 1.50m breed. De gemeente zou deze aanleggen, is verantwoordelijk voor het onderhoud en er mogen geen wijzigingen aangebracht worden zonder toestemming van de gemeente. De woning stamt uit 2001. Ik ben de tweede bewoner.

Omdat het hek tussen het pad en mijn woning net te dicht op de wonign staat kan ik nu geen steiger plaatsen om op de hoogte van ruim 8m werzaamheden te verrichten. Aangezien er in het in de plannign stond om het hek te vervangen heb ik de boel eens goed bekeken en kom tot de conclusie dat het pad aan de zijkant 2m breed is en aan de achter 1.5m. Ik bedacht dat als ik de schutting wat verder van de woning zou plaatsen, ik wel een steiger kwijt kon tussen schutting en de woning terwijl het pad dan alsnog de afgesproken 1.5m zou zijn.

Ik heb de gemeente gevraagd om toestemming om deze wijziging, het leek mij slechts een formatliet aangezien ik slechts de afspraken uit de koopakte na wens te leven. Groot was dan ook mijn verbazing dat de gemeente alleen toestemming wil verlenen als alle belanghebbenden (8 woningen) schriftelijk verklaren akkoord te gaan met deze wijziging.

Nu vind ik het geen probleem om in overleg met de overige bewoners te treden, maar zou het vreemd vinden dat mijn plannen geen doorgang kunnen vinden als er een enkele dwarsligger tussen zou zitten. Ik zou het standpunt van de gemeente begrijpen als ik om wijzigingen in de overeekomst vraag, ik wenst slechts naleving hiervan en ondervind nu hinder omdat ik niet met een steiger of een hoogwerker onderhoud kan verrichten. Ik kan mij niet voorstellen dat het redelijk is om te verwachten dat ik elke keer mijn schutting ga slopen als de zijkant van de woning wil onderhouden.

Heeft iemand advies?

1947 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2017 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ligt dat zijpad tussen twee huizen in?

bl
door blue_rabbit - Oct 5, 2017 om 16:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het pad grenst als je ervoor staat aan de linkerkant aan de achterkant van een aantal gemetselde bergingen (3) met fundering en gemetselde schuttingen. Voor zover ik weet loopt de erfgrens over het midden van het huidig pad en daar blijf ik ruimschoots binnen als ik mijn plannen zou uitvoeren. Voor de zekerheid heb ik vandaag bij het kadaster een veldwerk opgevraagd.

gerbera
door gerbera - Oct 5, 2017 om 16:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nou wil ik niet lu..g doen maar een beetje steigerbouwer heeft geen probleem met een schutting. Daarnaast zal het niet een jaarlijks terugkerende bezigheid zijn. U geeft ook niet aan hoe breed de totale ruimte is en zou dan die 50 cm het verschil maken. Zou zeggen, doe ff een rondje bij de buren pas dan weet u of er "dwarsliggers"zijn. Staat ook ergens vermeld dat dit pad 1,50 mtr moet zijn en of dit later door de gemeente is veranderd. Ik heb het vermoeden dat het hier om een zgn "brandgang" gaat waar geen opstakels geplaatst mogen worden tenzij met toestemming van de gemeente.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 5, 2017 om 16:13
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Goed dat u het kadaster heeft ingeschakeld. Nu maar hopen dat er geen sprake van "verjaring" is. Anders die buren maar op de koffie (met gebak) uitnodigen voor een goed gesprek.

bl
door blue_rabbit - Oct 5, 2017 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbera, ik zit er niet op te wachten om een specialistische steiger in te huren. Ik weet dat er van alles kan als je maar genoeg betaalt, maar dat is verkeerd om redeneren. Waarom veel geld over de balk gooien terwijl het veel simpeler zou kunnen? Ik woon in een vierkante blokkendoos waarvan de bovenste verdieping wit gestuct is met een oostelijke ligging. Ik denk dat ik niemand hoef te vertellen hoe dat eruit ziet als je dat niet regelmatig onderhoudt. Liefst zou ik zelfs nog een schaarlift pakken.

Natuurlijk ga ik even een rondje door de buurt maken, want ik heb geen zin in gedoe, ik probeer nu alleen mijn rechten af te tasten. Zoals ik al zei, in de notariele koopakte staat dat het pad 1.5m moet zijn. Als je links langs mijn woning loopt is het 2m breed en als je rechts de hoek om slaat en achter mijn tuin langs loopt is hij wel 1.50m breed. Dan kan er toch geen sprake zijn van een wijziging?

tenormin
door tenormin Oct 5, 2017 om 17:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Als de buren (e.a.) er geen bezwaar tegen hebben, wat is dan het probleem? Uiteraard begrijp ik best dat u dingen zelf wilt doen, geld groeit niet iedereen op de rug. Mocht alles niet lukken: er is immers nog altijd mr. Frank Visser, nu bij SBS6. Grapje overigens, hoor. Denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, zeker niet als u een normaal contact heeft met de 8 "woningen" met inhoud. ☺

panter22
door panter22 - Oct 5, 2017 om 18:51
6599 Antwoorden / Vragen

Er is een erfdienstbaarheid van overpad? voor de omwonenden. Maar  de gemeente doet het onderhoud van het pad. Dan is er mogelijk sprake van een openbare weg.
Als het pad sinds 2001 te breed is, dan kun je het pad niet meer zelf  smaller maken, ook al is het pad breder dan vastgelegd.
Het pad voldoet dan aan de eisen van artikel 4 van de Wegenwet,
Een weg is openbaar:
II wanneer deze gedurende tien achtereenvolgende jaren (na 1902) voor een ieder toegankelijk is geweest en tevens is onderhouden door rijk/provincie/gemeente/waterschap;
De gemeente maakt het niet uit hoe breed het pad is. Vandaar dat de gemeente schriftelijke toestemming van alle eigenaren wil, voordat het pad smaller wordt gemaakt.
Mogelijk heb je wat aan de volgende info:
http://dirkzwageroverheidenvastgoed.nl/2013/12/02/wanneer-is-een-weg-openbaar-in-de-zin-van-de-wegenwet/