M.
door M.Lenten Jul 11, 2021 om 13:21
Vrije tijd & tuin

Erfgrens en schutting op eigen grond

Omdat de buurman niet mee wilde doen om een schutting te plaatsen hebben wij dit op eigen grond gedaan.
Het oude hekje hebben we laten staan omdat dit voor de helft ook op eigen grond staat en de helft op de erfgrens.
Nu heeft de buurman zonder te overleggen het hekje weggehaald en zegt nu dit is mijn grond nu.
Dit omdat wij de schutting op eigen grond hebben gezet, vind de buurman dat de rest nu bij zijn tuin hoort.
Volgens mij mag dit niet, maar weet er juridich niets van.
Misschien zou ik via het kadaster info moeten vragen, maar dacht probeer het eerst hier.

10675 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 11, 2021 om 13:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij kan zoveel vinden, maar die grond is en blijft van jullie natuurlijk. Het is wel zo dat jullie in de praktijk niets meer kunnen doen met het strookje grond a/d kant van de buurman. Het lijkt mij ook dat de buurman niet zomaar dat hekje had mogen weghalen.

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2021 om 14:04
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een hekje oid OP DE ERFGRENS is mandelig, dat wil zeggen dat dat hekje eigendom is van BEIDE buren. Dus de een mag niet zonder medewerking van de ander het hekje verwijderen. De erfgrens is en blijft de erfgrens, ondanks dat u op eigen grond een eigen schutting heeft gezet. Die buurman heeft ongelijk, tenzij er sprake is van verjaring, dat moet 20 + jaar zijn.  Stuur de buurman een brief dat hij ongelijk heeft en plaats in goede samenwerking uw schutting  op de erfgrens. Dat betekend wel dat hij dan ook weer mandelig is en voor de helft eigenaar is geworden. Betaalt hij niet dan laat u het zo het nu is met de melding dat hij geen grotere tuin heeft. Dit alles kan als er sprake is van eigen huis en tuin nog best gevolgen hebben bij verkoop ooit later. Bij huren bepaald de verhuurder bij oplevering de erfgrens. Anders is mr frank visser een oplossing. Overigens over hoeveel grond gaat het in het totaal, bij 5 cm bij 5 meter of andere waardes.

mi
door miennaamishaaz - Jul 11, 2021 om 15:57
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zo werkt het Juridisch niet.

Daarnaast heeft uw buurman het hekje zonder uw toestemming verwijderdt, omdat dit hekje op de erfgrens staat is het eigendom van beide bewoners

Tevens gezien de schutting op uw grond staat mag de buurman er HELEMAAL niets aan hangen, of schilderen of wat dan ook voor wijziging aan de schutting maken zonder uw expliciete toestemming .

Tevens zoals @MAHADMA al zij sommeer hem schriftelijk [met aangetekende brief] dat de grond nog steeds uw eigendom is. en indien hij de schutting op de erfgrens wil plaatsen hij voor 50% verantwoordelijk is voor de kosten die u heeft gemaakt om deze schutting te plaatsen& te verplaatsen.

Daarnaast dient u hem ook te sommeren dat indien hij niet betaalt, alle schade aan zijn kant van de schutting voor zijn rekening zijn.

omdat de schutting immers nog steeds uw eigendom is en op uw grond staat

mahadma
door mahadma Jul 11, 2021 om 16:31
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Goed aangevuld!, minnaamishaaz.

panter22
door panter22 - Jul 11, 2021 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

De actie van de buurman kon je verwachten. Die gaat niet tegen een lelijk hekje aan kijken met aan jouw kant alleen maar onkruid.
Waarom de schutting niet op de erfgrens gezet. De buurman was daar toch niet op tegen, Hij wilde alleen niet betalen.
De schutting op eigen grond zet kost je hetzelfde als op de erfgrens.. En nu zit je met het gedonder van dat hekje en dat stukje grond.
Dat stukje grond van jullie is nu niet van de buurman, maar zelf heb je er niets aan.
Wat je zou kunnen doen is met de buurman een afspraak maken.
De buurman mag het stukje grond gebruiken, totdat je het weer terug wilt hebben. Dan is er geen sprake van verjaring, immers je geeft toestemming om te gebruiken. Buurman blij en jij blijft eigenaar.
Zet het op papier, datum, handtekening van jullie beiden. 2 originelen maken , 1 voor jou en 1 voor de buurman.
Zet er meteen in dat de schutting op jouw grond staat, dus jouw eigendom is en dat de buurman daar vanaf moet blijven, dus niet verven, geen planten er tegen laten groeien of planten ophangen etc.

wi
door willems123 Jul 11, 2021 om 18:55
117 Antwoorden / 16 Vragen

Helemaal met je eens. Ik heb ook zo'n geval. Een paar jaar geleden, door een herfststorm viel de schutting tussen de buurvrouw en mijn huis om, ik kwam naar de buurvrouw .... Ze zei letterlijk ''ik heb geen geld, doe maar wat je wilt'... Jammer viel de hele schutting naar mijn tuin, het blokkerde de achteruitgang, als het naar de andere kant viel... deed ik niks. Ik heb opgeruimd en nieuwe schutting op de erfgrens neergezet. Ik ben niet blij met de buurvrouw maar wij leven in vrede...

ne
door neodutchio Jul 11, 2021 om 21:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zodra je de nieuwe schutting op de erfgrens zet is deze weer mandelig. Nu mag de buurman niet meebeslissen over de schutting, er iets aan hangen of weghalen.
En de buurman mag alleen het stukje gebruiken tussen de erfgrens en nieuwe schutting met toestemming van de eigenaar. Zonder toestemming mag de buurman er niets mee doen.
Als de buurman het oude hekje zo lelijk zou vinden, dan had hij mee moeten betalen voor een nieuw hekje. Alleen dan is er de mogelijkheid om er over mee te beslissen. Zonder toestemming had dit oude hekje ook niet weggehaald mogen worden.

panter22
door panter22 Jul 12, 2021 om 08:04
6599 Antwoorden / Vragen

Het is gebeurd en wat nu?

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2021 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stukje grond gebruiken. Vijf centimeter breed? Vijf centimeter meer onkruid?  En de Ts wilde het hekje ook al weg hebben.

Al
door AldyHeron Jul 12, 2021 om 14:38
3 Antwoorden / Vragen

PANTER22, als het zo eenvoudig zou zijn.....
Laten we beginnen met een gezamenlijk hekje dat de buurman onterecht verwijderd heeft. Dat hekje had hij aan zijn kant kunnen verven, plantjes aan ophangen of daar een schutting voor kunnen zetten op zijn eigen grond als hij het lelijk vond.
Een schutting op de erfgrens plaatsen kan niet zomaar, daar heb je toestemming van de buurman voor nodig. Nergens staat dat hij daaraan mee wilde werken. Dus niet alleen wilde hij niet meebetalen, maar er staat ook niet dat hij mee wilde werken aan het plaatsen van de schutting.
Toestemming geven om het stukje grond te gebruiken kan ook niet zonder tussenkomst van de notaris. Deze toestemming moet ingeschreven worden bij het Kadaster als erfdienstbaarheid, om problemen te voorkomen als de buurman zijn huis gaat verkopen. Een toekomstige koper ziet namelijk een tuin, die (een stukje?) groter is dan deze werkelijk is.

panter22
door panter22 Jul 12, 2021 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

Ik koos voor een praktische oplossing. Niemand heeft meer belang bij dat oude hekje.
Dus het hekje laten staan of een extra schutting zetten voor dat oude hekje heeft helemaal geen nut.
Het hekje weghalen is de meest praktische oplossing.
Waarom zou de buurman niet mee willen werken om de schutting op de plaats van het hekje te zetten. Hij wilde er niet aan meebetalen.
Toestemming geven om de grond te gebruiken kan best zonder notaris. Het betreft een afspraak tussen de buren die alleen voor die buren geldt. Bovendien kun je de toestemming weer intrekken.
Gaan de buren hun huis verkopen, dan moeten ze aan de koper meedelen dat er een stukje grond in bruikleen is van de buren. Mededelingsplicht verkoper. Er kan dan met de koper een nieuwe overeenkomst worden gesloten.
Hoeft niet, maar als er geen overeenkomst met de nieuwe koper wordt gesloten, gaat de verjaring lopen.
En die schutting zal wel eens vervangen moeten worden. Kan die dan gewoon weer op de erfgrens staan.
Ga je dat gebruik van het stukje grond vastleggen bij de notaris, dan ligt dat inderdaad vast als er een nieuwe koper komt. Het lijkt mij niet dat ts daar belang bij heeft,

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2021 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt een schutting voor dat hekje gezet en valt er nu over dat de buurman dat hekje heeft weggehaald. Beetje raar, want u wilde het hekje al weg hebben. Goed, nou kunt u niet meer bij die vijf centimeter van de grond.

Dat strookje is natuurlijk helemaal niet van de buurman, en wordt dat ook niet door verjaring.

Maar verzet uw schutting en u bent klaar.

mahadma
door mahadma Jul 11, 2021 om 17:19
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als TS de schutting verzet heeft die dus toch voor niets ipv 50% kosten een schutting waar hij alles aan zijn kant mee kan doen. Dàt dan weer wel.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2021 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het is niet anders.

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2021 om 18:35
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wat u kunt doen is UW schutting op 1 cm van de erfgrens verplaatsen op UW grond, dat mag en dan mogen de buren ook niets doen met UW schutting. En gun ze dan die ene centimeter ............

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 11, 2021 om 20:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het was beter geweest hier vooraf deze vraag te stellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2021 om 09:21
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend op de al gegeven reacties: de oplossing is (als al min of meer gezegd) erg simpel.
Verplaats uw nieuwe hek tegen de erfgrens (de afstand behoeft niet eens 1 cm te zijn. Als u het nieuwe hek meteen tegen het oude had geplaatst was dit probleem mogelijk niet eens ontstaan. Maar ja, dat is als en daar heeft u nu niets meer aan. Verplaatsen dus!

En als ook al gezegd: het oude hek stond op de erfgrens en was voor de helft uw eigendom en de buurman had het niet eens weg mogen halen.
Om daarover / daarvoor nadere aktie te nemen lijkt mij echter zinloos om reden van kosten/moeite etc.

Benader eventueel nog:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  al zal m.i. het advies dan niet anders zijn dat dat u al kreeg.

1paul
door 1paul - Jul 12, 2021 om 14:42
3101 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gelijk, de buurman slaat er een slaatje uit.

EIS dat de buurman hekje terugzet of een vervangend hekje op dezelfde plaats of overleg dat u alsnog de schutting op de grens zet met betaling van de helft van de TOTALE kosten, dus aanscaf schutting, plaatsing en herplaatsing!!

Wil ie dit niet, dan is hij verplicht hekje terug te zetten, u heeft imemrs geen toestemming verleend en u is ook niets gevraagd!

ro
door ronny530 - Jul 12, 2021 om 15:41
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Lees ik goed dat u op eigen grond een schutting heeft geplaatst en een onbruikbaar hekje op de erfgens heeft laten staan enkel en alleen om de erfgrens in stand te houden. De buurman mag dat onbruikbare hekje gebruiken om plantjes aan op te hangen of er een ander kunstwerk van maken maar weghalen dat dan weer niet. Is dat niet een beetje rancuneus omdat de buurman niet mee wilde betalen aan de nieuwe schutting en u hem die want zal het zijn 15 centimeter winst per strekkende meter tuin niet gunt. Ik mag voor u hopen dat u de schutting op een redelijke afstand van de erfgrens heeft geplaatst want als dat niet zo is zou u uw schutting toch ook eens aan de achterzijde moeten onderhouden en als u daarvoor in de tuin van de buurman dient te zijn hoeft die buurman u niet toe te laten. Als u de buurman zover kan krijgen om een nutteloos hekje op de erfgrens te laten plaatsen en geen beplanting op uw stukje grond plaats zijn de problemen dan voorbij of voelt u zich dan nog hopeloos benadeeld want het kan maar zo zijn dat de buurman zich verstapt en zijn voet op uw grond zet want feitelijk is de buurman dan in overtreding. In mijn optiek interesseert u dat verlies van dat stukje grond helemaal niets maar uw boosheid vanwege het niet mee willen betalen aan de nieuwe schutting maakt dat u met een nutteloos hekje uw territorium afbakend en zo aangeeft dit is van mij en blijf er af.

gerbera
door gerbera - Jul 12, 2021 om 16:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zal echt niet om dat stukje grond gaan echter de buurman verlegd, door het verwijderen van het hek, eigenmachtig de erfgrens en eigend zich de grond, welke bij het perceel van de TS behoord, toe. En of dit nu 5 of 10 cm is, dit kan t.z.t. problemen geven met eventuele verkoop. En waarom zou de TS een schutting op de erfgrens zetten waaraan de buurman weigert mee te betalen maar daar dan wel weer van kan profiteren. Immers een schutting op de erfgrens wordt automatisch mandelig dus kan de buurman er mee doen wat die wil.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2021 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan fijn gaan procederen met als eis dat het hekje, wat u ook niet wilt, wordt teruggeplaats. Schiet allemaal lekker op.