Myrchelle
door Myrchelle Dec 22, 2019 om 10:47
Vrije tijd & tuin

Fit for Free prijsverhoging

Ik heb voor 2 jaar vooruitbetaald bij Fit for Free (fff) €262,50 = €10,94/maand.
In de door mij ondertekende algemene  voorwaarden staat dat er alleen geïndexeerd mag worden qua prijzen.

Nu krijg ik een brief waarin staat dat de prijzen per 1 februari 2020 verhoogd worden.
- er moet per 4 weken afgerekend worden, dus 1 termijn per jaar meer.
- de prijs wordt verhoogd naar €14,99/4 weken.
- per 1 februari 2020 verrekenen zij het restant per automatisch incasso omdat ik voor vooruitbetaling gekozen heb.

Mag dit?
-eenzijdig de algemene voorwaarden wijzigen
-ik had al betaald, en dan maar zeggen het wordt duurder; stikken of slikken; we incasseren het duurdere.
- de nieuwe prijs bij 2 jaar wordt (14,99*26) €389,74; dit is een prijsverhoging van 48,5%!!!

Ja ik weet dat ze nog steeds onder aan het segment zitten qua prijs, maar...... je kiest er bewust voor.
Ik sport alleen 's morgens vroeg,
Gebruik geen groepslessen oud (wil ik ook niet)
Maak geen gebruik van persoonlijke begeleiding
Maak alleen gebruik van heel eenvoudige apparaten.

9898 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2019 om 10:52
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U bent helaas de 'zoveelste' die met dit feit wordt geconfronteerd. Eenzijdig voorwaarden wijzigen mag niet en er ius maar éé efficiënte remedie: de overeenkomst beëindigen. Kijk even bij al eerder hierover gestelde vragen.  Zie ook deze indien nog niet bekend en u vindt daar ook een voorbeeldbrief hoe te handelen: https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen

Ergo: m.i. dus laten stikken.

marita5
door marita5 - Dec 22, 2019 om 10:56
11505 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wanneer zijn die twee jaar ingegaan? Zet die voorwaarden die u ondertekend hebt eens neer.

Myrchelle
door Myrchelle - Dec 22, 2019 om 11:04
2 Antwoorden / 4 Vragen

De eerste keer in januari 2017. Daarna januari 2019.
Dit loopt dus tot januari 2021 door.
Er zal dus flink wat "extra" geïncasseerd worden

marita5
door marita5 - Dec 22, 2019 om 11:25
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@Myrchelle ,

Neem eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2019 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees niet dat zij de prijzen niet mogen verhogen. Ik lees alleen dat u niet kunt opzeggen als alleen de indexverhoging wordt toegepast.

Dus gewoon opzeggen.

mo
door mof - Dec 23, 2019 om 13:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft vooruitbetaald.
Als u niet wilt dat per automatische incasso wordt verrekend dan heeft u te allen tijde het recht deze incasso stop te zetten. Dit is een gunst van u aan fit for free.
als in de alg voorwaarden staat dat eventuele naheffingen ivm prijsverhogingen doorberekend worden, maar niet expliciet dat ze per automatische incasso worden geheven, dan heeft u daarvoor sowieso geen toestemming gegeven en is fit for free in overtreding als ze de incasso doorvoeren.

probleem dat nog heerst: mag fit for free de voorwaarden wijzigen?

u betaalt per maand en niet per vier weken. Dit dor free is gehouden aan de per maand betaling. Als u 24 maanden cooruit heeft betaald kan slechts nog een indexatie volgen, waar u een extra betaling wegens inflatie etc moet doen. Fit for free moet duidelijk maken wat het correctie percentage is. Zij mogen niet zomaar vier extra weken van u vragen omdat zij eenzijdig de voorwaarden wijzigen.

1paul
door 1paul - Dec 23, 2019 om 14:37
3128 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat mogen ze niet doen tijdens looptijd kontrakt, kontrakt is kontrakt, voor u maar ook voor hen...

Na afloop kontrakt mag dit weer wel...

ge
door gerry@sombizz.nl - Jan 7, 2020 om 13:44
1 Antwoorden / Vragen

Bij mij is de verhoging zelfs ruim 62%. Ik betaal nu € 10 per maand, en ga naar € 14.99 per 4 weken = € 16.24.
Ik vind een prijsverhoginh heel redelijk, maar dit is erg veel.

Ji
door JidalY - Feb 8, 2020 om 16:51
1 Antwoorden / Vragen

Ook mijn overkomt dit lot, een prijs verhoging door Fit For Free van 38% per 1-2-2020. Schijnbaar vanwege en het niet meer aanbieden van het daluren abonnement en wijziging van maand betaling naar 4 weken, met dus een extra 13e betaal termijn.
Echter! Ik heb hierover geen brief of mail ontvangen en na telefonisch verzoek ook niet nogmaals kunnen krijgen.

Vandaag een interne FFF mail gezien waarin staat dat een deel van de 50.000 klanten die dit betreft, ja 50.000!!!!, niet per mail of brief zijn geïnformeerd en op de vestiging de toegang geblokkeerd wou worden zodat men alsnog een brief kon krijgen. De mail was van 15-1-2020 met ingangsdatum van 1-2-2020, dus hun eigen 4 weken termijn zouden ze dan al niet halen.

De brief betreffende had de medewerker nooit ontvangen, en dus ook niet verstrekt. Ik kreeg alleen een melding dat er iets met indexatie was....

Verder is de automatisch incasso voor het extra bedrag gebruikt, waar ik geen toestemming voor heb gegeven.

Fit For Free, er klopt hier iets niet en enige machtsmiddel dat klanten hebben is opzeggen. Terwijl zij gewoon willen sporten onder het abonnement dat er toen de tijd is afgesloten! Nieuwe leden kan je iets anders aanbieden, maar 50.000 reeds bestaande leden voor zulke hoge extra kosten zetten is niet fatsoenlijk!

Kassa, zet dit bedrijf eens in de negatieve schijnwerpers, dit betreft 50.000 klanten!

tijger1
door tijger1 Feb 8, 2020 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stop gewoon dat abonnement. Klaar.

jo
door johanvos - Feb 21, 2020 om 15:22
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem.
De volgende brief naar FFF gestuurd

Sinds ongeveer 2009 ben ik lid van fit for free. Jaarlijks betaal ik de contributie rond medio september.
Omstreeks april 2019 hoorde ik van een bekende dat er een begin van dat jaar een prijsverhoging was doorgevoerd. Dit heb ik nagevraagd bij de toenmalige clubmanager. Hij heeft het een en ander nagevraagd bij de financiële administratie en liet mij weten dat mijn contributie niet verhoogd zou worden. In september van dat jaar bleek dit ook zo te zijn (zie bijlage). De omschrijving is 16-09-2019 / 15-09-2020, duidelijk voor een jaar dus.
Het verbaasde mij enigszins dat ik zag dat er 4 februari van dit jaar opeens  47,48 euro zou worden afgeschreven van mijn rekening. Ik heb hierop onmiddellijk de financiële administratie gebeld voor opheldering.
Na enig overleg met de back-office werd mij meegedeeld dat er blijkbaar een fout was gemaakt en dat de incasso niet terecht was. Op mijn vraag wanneer ze het bedrag zouden terug storten werd mij gezegd dat het waarschijnlijk het snelste was om de incasso te storneren. Dit heb ik de dag erna gedaan. Na acht dagen echter wederom een incasso met 1 euro verhoging. Wederom gestorneerd. Na zeven dagen weer hetzelfde.
Op 20 februari j.l. maar weer gebeld om opheldering en toen kreeg ik een heel ander verhaal te horen. Het betreft een prijsverhoging.
Dit werd 21 februari nog eens bevestigd  aan de balie van de vestiging Arnhem-Noord.
Ik ben zeer ongelukkig met de gang van zaken.
Allereerst omdat ik een contract met Fit For Free heb die stilzwijgend elk jaar wordt verlengd met een looptijd van medio september tot medio september van het opvolgend jaar..
Mij lijkt het op zich niet vreemd om een prijsverhoging door te voeren, maar dan wel op de verval datum van het contract en niet halverwege het contract en dan nog wel zonder aankondiging en met een onbegrijpelijke verhoging van ruim 40 procent.
Ik zie uw reactie tegemoet
Met vriendelijke groet,
Johan Vos
Ben benieuwd.