ju
door judithdoes Jan 12, 2010 om 16:49
Vrije tijd & tuin

Fotoboek kruidvat

Met de software van het kruidvat heb ik een fotoboek gemaakt. Door een fout van mij heb ik per ongeluk twee boeken besteld, terwijl ik er maar één wil. Ik heb het Kruidvat direct gemaild EN gebeld en gevraagd of zij dit kunnen stoppen. Zij zeggen mij niet te kunnen helpen. Ook CeWe colour waar het boek wordt afgedrukt zegt het niet te kunnen voorkomen. Is het nu zo dat als ik straks één boek kom halen, ik de tweede ook MOET kopen? Kunnen jullie aangeven wat mijn rechten hierin zijn? Het verbaast mij namelijk dat er helemaal geen mogelijkheid is het ongedaan te maken.

5355 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@judithdoes

"Één boek halen, twee betalen"
Antwoord: Ja

Als u in beginsel al niet op een vorm van coulance kan rekenen ... koop=koop, bovendien is het een speciaal voor u gemaakt artikel.
Reden: men kan niet ruiken dat het om een verkeerde bestelling gaat. U was van plan één boek te bestellen. Andere klanten bestellen soms Meerdere.
Zal lastig zijn, zo niet mogelijk om hier nog onderuit te komen.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens hier voor een gelijksoortige vraag

Artikel 5 Ontbinding van de overeenkomst

5.1 Een bestelling kunt u niet annuleren.

En ook: 3.6 Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat een orderbevestiging per e-mail is verzonden naar het door de consument opgegeven e-mailadres.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag judithdoes,

Je schrijft: Het verbaast mij namelijk dat er helemaal geen mogelijkheid is het ongedaan te maken.

Uit deze zin maak ik op dat je niet op de hoogte bent van je consumentenrechten. Hier dus even wat relevante informatie daarover:

Er zijn vier regelingen die veel consumenten door elkaar halen:

1. je koopt op afstand (via internet, telefonisch, etc) of je sluit een dienst op afstand af. Hierbij heb je nadat de koopovereenkomst is ingegaan (dat wil zeggen de dag waarop je het produkt ontvangen hebt of de dag waarop je de dienst hebt afgesloten), zeven werkdagen bedenktijd om de koopovereenkomst alsnog te annuleren. Wettelijk begint de bedenktermijn van zeven dagen eerst te lopen vanaf het moment dat de consument de overeenkomst schriftelijk thuisgestuurd krijgt en niet reeds na dagtekening van de brief door het bedrijf.
Bij diensten gaat de bedenktijd meestal in, direkt nadat u op de akkoordknop hebt gedrukt.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand?WT.srch=1

2. bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.

3. je koopt in een winkel (bijvoorbeeld in een BeterBed-winkel). Deze koopovereenkomst kent geen bedenktijd. Koop is koop en het is een gunst van de winkelier om het produkt terug te nemen tegen betaling van de aankoopprijs. Wel kun je bij het afsluiten van de koopovereenkomst expliciet met toestemming van de winkelier afspreken dat het artikel teruggebracht mag worden tegen uitbetaling van de aankoopprijs. Dit moet je dan wel schriftelijk bijvoorbeeld op de aankoopbon vastleggen. Soms ligt dit recht al vast als huisregel van het bedrijf. Bijvoorbeeld bij de HEMA staat het op borden bij de ingangsdeur(en). In jouw geval betekent dat dus gewoon dat de firma annuleringskosten in rekening mag brengen (meestal 30%). Het feit dat je nog geen aanbetaling hebt gedaan of dat deze firma jouw bestelling nog niet in behandeling heeft genomen, doet hier niet terzake. Je hebt immers een overeenkomst afgesloten en die moet je nakomen.

4. je sluit een financiële dienst af op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een ziektekostenverzekering of het afsluiten van een koopsompolis). De consument heeft daarbij 14 kalenderdagen bedenktijd. Bij het afsluiten van een levensverzekering op afstand is de bedenktijd 30 kalenderdagen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read,

Prachtig lesje consumentenrechten, maar het gaat er hier nu juist om wanneer je NIET kunt annuleren: (zou daar dus even de nadruk op gelegd hebben):

Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?

U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:

* reizen die u op internet boekt
* tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
* producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
* producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leest u ook artikel 8
en 9 in de Algemene voorwaarden van Kruidvat hierop na

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag edrick3,

Het gaat mij niet om de les, maar wat ik beoog is, de vragensteller wat breder te informeren over onderhavige kwestie. Dat zie ik dan als een vorm van preventie, alhoewel ik natuurlijk nooit kan controleren of deze bewuste strategie ook zoden aan de dijk zet.

Met collegiale groet, ReadAC.