Bi
door BiancskeR Oct 31, 2019 om 13:20
Vrije tijd & tuin

Garantie van een gewonnen artikel op veilingsite.

In april 2018 een windscherm "gewonnen". Een paar maanden geleden werkt het oprolmechanisme ineens niet meer, veer gesprongen waarschijnlijk.
Ik heb contact opgenomen met de veilingsite, filmpje gestuurd met het probleem.
De aanbieder doet geen naleveringen en ook geen reparaties. Vakantieveilingen komt nu uit coulance met de volgende oplossing: de helft van het veilingbedrag kan ik terugkrijgen en een kortingsbon van € 10 van de site. Het windscherm heeft een waarde van ca. € 150 en ik heb € 52 betaald. Voor €25 + 10 kan ik dus geen nieuw windscherm kopen... Wie is er nu uiteindelijk aansprakelijk en wat kan ik het beste doen?

9110 13 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Oct 31, 2019 om 13:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

De term "winnen" bij een veiling betekent niet meer en niet minder dat u het hoogste bod gegeven heeft en dus de koper wordt. Niks 'gewonnen' dus. Ergo, de veiligsite is geen winkel echter een verkoopkanaal, niet meer en niet minder, dus ook niet aansprakelijk voor garantie's enz. Dat u nog € 35 heeft kunnen krijgen is meegenomen. U heeft € 52 betaald en heeft een waarde van € 150, u dacht toch niet dat u of een nieuw artikel of € 150 zou gaan krijgen?

Wat u het beste kan doen? Accepteren en wees blij met die € 35,00, de veilig site is niet aansprakelijk, immers die heeft het artikel nooit 'ingekocht' maar alleen voor anderen verkocht.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2019 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt een jaar met dat ding gedaan en toen ging hij kapot. Het is ook nog maar de vraag ofhet ern garantiekwestie zou zijn. Maar ik zou zeggen, maakt dat oprol mechanisme eens open. Maar u hebt voor € 17,00 ern heel jaar uit de wind gezeten.

Koop uw spullen in het vervolg via de normale kanalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2019 om 16:18
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Herstel: mijn eerdere reactie blijkt foutief, zie https://ictrecht.nl/2013/12/13/nieuwe-consumentenwetgeving-in-2014-wat-betekent-dat-voor-webwinkels-deel-2/

Dat neemt niet weg dat ik de houding van vakantieveilingen.nl in deze kwestie wel coulant vind en ook mijn adies is: accepteren.

Recht hebben betekent niet altijd ook recht krijgen en om het recht te krijgen zal dan mogelijk een vorderingsprocedure nodig zijn die ook kostbaar kan zijn.

Bovendien kan in deze ook sprake zijn van 'de aanvaardbare levensduur' en kan/mag rekening worden gehouden met afschrijving.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2019 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De consumentenwetgeving is bij veilingen wel van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2019 om 16:45
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, dank voor de opmerking. Ik heb mijn reactie aangepast met een m.i. adequate verwijzing.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2019 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De consumentenwetgeving is wel van toepassing. En ook Vakantieveilingen is aan te spreken, maar zoals eerder gezegd, het is de vraag nog maar of het probleem wel onder de garantie valt. Ik zou daar voor die € 17,00 geen moeite meer doen.

https://ictrecht.nl/2017/06/22/online-veilingen-regels-aandachtspunten/

panter22
door panter22 - Oct 31, 2019 om 16:59
6599 Antwoorden / Vragen

Je schade is €52. Op windschermen krijg je meestal 2 jaar garantie. Je hebt het windscherm 1,5 jaar gebruikt en krijgt bijna de helft van de waarde terug.En daarboven op nog een kortingsbon.
Maak het oprolmechanisme open en ga naar de bouwmarkt voor een nieuwe veer.

ne
door neodutchio - Oct 31, 2019 om 18:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Welke veilingsite was het en wat voor veiling was het? Bij een faillisementsveiling staat u met lege handen, immers bestaat het bedrijf waar u het gekocht hebt niet meer. Als het een commerciele veiling is, dan moet u aankloppen bij de verkoper. U hebt dan gewoon recht op garantie.

ke
door kees1908 - Oct 31, 2019 om 18:35
6 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je tevreden moet zijn met de aangeboden 35,- Volgende keer gewoon bij een normale winkel kopen. Dubbeltje eerste rang verhaal.

jo
door jorisw Nov 1, 2019 om 09:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of goedkoop op een veiling kopen en het risico nemen dat er iets kapot gaat waar je geen garantie op krijgt. In heel mijn leven heb ik misschien 2 of 3 keer aanspraak moeten maken op garantie. Alle andere aankopen gingen gewoon niet defect binnen de garantietermijn. Dan kan je best wel het risico nemen als de prijs laag genoeg is.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2019 om 01:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u het beste kunt doen? Voortaan spullen bij een normale winkel kopen.

ma
door marleenvanh Nov 1, 2019 om 12:04
451 Antwoorden / 1 Vragen

Was(is) mijn idee ook. Een gewone goede webwinkel kan natuurlijk ook.....

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Nov 1, 2019 om 09:19
729 Antwoorden / Vragen

Consumentenrecht is gewoon van toepassing op veilingen van nieuwe producten. Alleen bij tweedehands producten en faillissementsveilingen geldt deze bescherming verminderd of helemaal niet.

Van een windscherm kun je onder normale omstandigheden verwachten dag deze langer dan een jaar, anderhalf jaar mee gaat.
TS heeft dus recht op deugdelijk herstel, vervanging of ontbinding van de overeenkomst tenzij de verkopende partij aan kan tonen dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik van het artikel.

ne
door neodutchio Nov 1, 2019 om 09:49
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het scherm is ouder dan 6 maanden, TS zal dus moeten aantonen dat het probleem bij normaal gebruik ontstaan is.

panter22
door panter22 Nov 1, 2019 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

En hoe komt het windscherm bij de leverancier? Het gaat nu nog maar om €27.

ne
door neodutchio Nov 1, 2019 om 14:24
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is bij garantie het probleem van de verkoper. De koper word beschermd door de wet.

ma
door marleenvanh - Nov 1, 2019 om 12:02
451 Antwoorden / 1 Vragen

Deze les ter harte nemen, nooit meer via zo'n site denken een slaatje te kunnen slaan, en gewoon naar een winkel of 'normale' webwinkel gaan.

audb
door audb - Nov 1, 2019 om 12:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als bij de aankoop geen bericht stond dat er maar beperkte garantie wordt gegeven heeft u wel degelijk recht op 2 jaar garantie.

Maar dat moet u dan wel kunnen aantonen en daar bijna niemand zo slim is om een screenshot te maken of de webpage op te slaan is dat denkelijk on mogelijk.

Daar komt bij dat als de windscherm op gestuurd moet worden deze kosten niet in verhouding staan tot de rest waarde.

mo
door mof - Nov 1, 2019 om 14:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een veiling is geen winkel. What you see is what you get. Geen garantie.

ne
door neodutchio Nov 1, 2019 om 14:28
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is iets te snel gesproken. Bij een commerciële online veiling heb je als koper dezelfde rechten als bij elke andere online aankoop.

1paul
door 1paul - Nov 2, 2019 om 09:12
3148 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt gewoon beroep doen op de garantie die in de wet is opgenomen...