lexgensen
door lexgensen Apr 29, 2017 om 12:44
Vrije tijd & tuin

Geimpregneerd tuinhout

Ik wil een bed-achterwand maken van geimpregneerd tuinhout. Is dit te schilderen? Geeft het hout ongewenste geuren en/of dampen af?

6114 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2017 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd uw neus er eens bij. Zou dat zelf dus niet doen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 29, 2017 om 13:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tuinhout wordt geïmpregneerd voor 'het buitengebeuren' en zolang u niet weet welke giftige stoffen werden gebruikt bij de bedoelde houtpartij, zou ik er niet aan beginnen en voor de eigen gezondheid onbehandeld hout inkopen. RISICO

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2017 om 13:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou het zelf niet in mijn slaapkamer willen hebben. Als je hout leuk vindt als achterwand is steigerhout wellicht een geschiktere optie.

Ge
door Genee - Apr 29, 2017 om 13:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moet het geimpregneerd hout zijn of is het voor een waterbed en wil u zich indekken voor lekkage?
Zou dat geimpregneerd tuinhout zeker niet voor een bed-achterwand gebruiken ook al gaat u het schilderen.

marita5
door marita5 - Apr 29, 2017 om 13:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo LexGensen ,

Lees ook eens deze informatie door ,

https://www.klusidee.nl/Forum/bed-van-geschaafd-geimpregneerd-hout-t69962.html

me
door mein33 - Apr 29, 2017 om 14:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik wil een bed-achterwand maken van geimpregneerd tuinhout.

Aangezien u specifiek aangeeft dat u het wil, wie ben ik dan om u tegen te houden of het u te ontraden, hetgeen ik anders wel zou hebben gedaan omdat het ongewenste en schadelijke geuren en dampen afgeeft.
Het is heel goed overschilderbaar met een tuinhout impregneermiddel.

Neem onbehandeld tuinhout als het dat al tuinhout moet zijn, dat geeft geen ongewenste en schadelijke geuren en dampen af en is met verf op waterbasis in elke gewenste kleur schilderen.
Vergeet daarbij niet om eerst grondverf op waterbasis te gebruiken. ;-))

lexgensen
door lexgensen Apr 29, 2017 om 14:36
274 Antwoorden / 88 Vragen

Bedankt voor het antwoord. ïk wil" is eigenlijk niet de aanhef die ik wil. Had beter kunnen schrijven "wellicht ga ik een enz"

lexgensen
door lexgensen Apr 29, 2017 om 14:39
274 Antwoorden / 88 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga nu een achterwand maken van een meubelpaneel. Had niet verwacht dat het met tuinhout ongezond zou zijn. Prettig weekend

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig.

hansje klein
door hansje klein Apr 29, 2017 om 14:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Scheelt ons tenslotte vooral bijdragen zorgverzekering, omdat u niet behandeld hoeft te worden tegen hoofdpijn, allergie, ademhalingsproblemen en slapeloosheid door uw giftig geïmpregneerde bed ... ;-)

me
door mein33 Apr 29, 2017 om 15:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lexgensen,

Ik had u wel begrepen, maar uw zin gaf mij mooi de gelegenheid om extra aandacht de nadelen van geïmpregneerd hout te benoemen.
Goed dat u voor onschadelijk materiaal heeft gekozen.
Succes met bouwen en bedankt voor het terugmelden.
U ook een prettig weekend gewenst.

aurora1
door aurora1 - Apr 29, 2017 om 15:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou ik niet doen wegens risico giftige stoffen.

pi
door pieterwolters - Apr 29, 2017 om 19:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om een ruwe uitstraling gaat zou je ook douglashout planken bij de bouwmarkt kunnen kopen. Die zijn onbehandeld en hebben eenzelfde uitstraling als ruw tuinhout.

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2017 om 16:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

geimpregneerd tuinhout
De naam zegt het al, zou het dus niet voor dat doel gebruiken tenzij het bed in de tuin staat.

si
door siepstaal - May 1, 2017 om 12:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zou ik absoluut niet doen, het materiaal is waarschijnlijk onder hoge druk geïmpregneerd  (gewolframisserd) en dat goedje komt na jaren nog steeds vrij. In de buitenlucht ook geen pretje, want al ruik je het niet, het komt wel vrij in de natuur. Daar wil je zeker niet zo'n acht uur bij liggen slapen, dus ... als je wat langer wilt leven: niet doen!!!
Trouwens waarom wilt u geïmpregneerd hout gebruiken??
Oh, ik snap het al.... u wilt lekker in de buitenlucht slapen, ja dan gaat het bed wat langer mee, maar of u het zo lang volhoudt vraag ik me af

me
door mein33 May 1, 2017 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@siepstaal,

Op 29/4 om 14.39 schreef topicstarter reeds dat hij mdf gaat gebruiken ;-))

tijger1
door tijger1 May 1, 2017 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij gaat een meubelpaneel gebruiken. Hoeft dus geen mdf te zijn.:-))

simon55
door simon55 - May 1, 2017 om 12:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruik MDF

me
door mein33 May 1, 2017 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@simon55,

Dat gaat Ts. ook doen en dat schreef hij reeds op 29/4 om 14.39h ;-))

simon55
door simon55 May 1, 2017 om 13:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja zag ik , maar TS begrijpt het woord tuinhout niet, want dat is uitsluitend voor de tuin

jo
door jorisw May 1, 2017 om 16:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tuinhout kan je ook binnen gebruiken. Alleen geimpregneerd tuinhout is af te raden.

Cookies
door Cookies May 1, 2017 om 16:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus als ik een kinderlamp koop, mag ik die niet in de w.c. op hangen?

tijger1
door tijger1 May 1, 2017 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Dat is alleen maar toegestaan op de lagere school.

Cookies
door Cookies - May 1, 2017 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de hoop dat het door de Nieuwsbrief lezers gelezen wordt:

door lexgensen 29 apr. 2017 om 14:39
245 Antwoorden / 86 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga nu een achterwand maken van een meubelpaneel. Had niet verwacht dat het met tuinhout ongezond zou zijn. Prettig weekend

lexgensen
door lexgensen - May 1, 2017 om 13:49
274 Antwoorden / 88 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb nu gewoon een meubelplaat gekocht en voor de schadelijke dampen neem ik een zware van de weduwe.

audb
door audb - May 1, 2017 om 16:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er is geinpegneerdhout dat wel binnen gebruikt kan worden maar overschilderen is meestal heel erg moeilijk omdat er olie wordt gebruikt of iets anders wat water afstotend is.

Maar wat slimmer is : Laminaat evt met hout structuur en dat is wel te schilderen met kalkverf of je zou het eerst moeten voor behandelen met kunstof primer/grondverf dat geschikt is voor kunstof.

Cookies
door Cookies May 1, 2017 om 16:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zucht.......

simon55
door simon55 May 1, 2017 om 16:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zal ik n inhaleertje aanschaffen voor je