ke
door keesje12345 Dec 11, 2022 om 14:25
Vrije tijd & tuin

Gierig?

Hoi allemaal,

Ik zit met een dillema. Mijn  vriend en ik hebben de afspraak gemaakt dat we 2x per maand iets leuks organiseren om te gaan doen. Hij de ene keer en ik de andere keer. Hij heeft alleen geen auto, dus ik betaal altijd de brandstof kosten. Nu heeft hij een uitje georganiseerd, wat in totaal 3 uur rijden is (heen en terug). Het uitje zelf kost bijna niks (alleen wat drankjes in een cafe).  Ik heb gevraagd of het wel de moeite waard is om helemaal daar naar toe te rijden hiervoor. En heb ook laten vallen dat het bijna 40 euro aan brandstof kosten is. Nu heeft hij aangeboden om de brandstof te betalen. Maar ik voel me hier toch niet helemaal fijn bij. (Komt nogal gierig over). Alleen de kosten lopen voor mij op deze manier wel op. Aangezien ik alle kosten betaal als het mijn beurt is om iets te organiseren en ook elke x de brandstof betaal als hij iets organiseerd. Wat zouden jullie doen?

6728 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2022 om 14:33
16826 Antwoorden / 108 Vragen

En is er niet iets wat dichterbij is en ook net zo leuk kan zijn? Tja, tegenwoordig moet men wel creatief met geld omgaan en zou ik het niet direct gierig (meer) willen noemen. En is het uitje alleen voor jullie samen of ontmoeten jullie meerdere vrienden? Dan zouden de kosten wat verdeeld kunnen worden. Hoewel, het moet kennelijk quality time worden elke 14 dagen tussen jullie tweetjes? Het enige nogmaals is, wat leuks dichterbij zoeken.

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2022 om 15:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

alleen wat drankjes in een cafe
Dat betekend dat u altijd de "BOB" bent, en hoe gaat het met afrekenen ieder voor zich of gezamelijk. Zou als ik u was maar eens kijken of openbaar vervoer geen optie is en de "feestjes" wat dichter bij huis te zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2022 om 15:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is dit toch een kwestie van goed overleg maar ook toch de vraag: waarom het aanbod niet geaccepteerd? Mij lijkt het toch redelijk logisch dat indien hij iets organiseerd waarvoor gereden moet worden hij dat dan ook betaalt. In een realtie komen wel meer van dit soort zaken /vrgan / probleempjes voor.

sira
door sira - Dec 11, 2022 om 16:15
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Gierig? Nee, vind ik niet, we moeten allemaal momenteel op de kleintjes letten, de één iets meer dan de ander.
Bovendien, wat is precies de relatie tot die vriend? Gewoon vrienden, of wonen jullie samen?

3 Uur rijden voor slechts een paar drankjes is een beetje onzinnig. Om hoeveel kilometers gaat het?

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 11, 2022 om 16:24
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon ieder de helft.
Uw vriend had het niet in de gaten maar zal nu u er over bent begonnen uit zichzelf wel voorstellen om reiskosten in het vervolg mee te berekenen.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 11, 2022 om 17:40
854 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet gierig als je vraagt of hij meebetaald in de brandstofkosten en wellicht ook in de andere kosten m.b.t. de auto. Hij heeft er tenslotte alle gemak van dat jij wel een auto hebt en hij niet.
Je kunt hem ook voorstellen dat een volgende actieviteit van hem per se met het openbaar vervoer bereikbaar moet zijn en dat hij die kosten van het OV voor zijn rekening neem.

Ik zou vragen om de brandstofkosten 50/50 te doen.

in
door inno1 - Dec 11, 2022 om 17:53
116 Antwoorden / Vragen

Hij organiseert, dus hij betaalt alles. Simpel toch? Trouwens, de trein is tegenwoordig in mijn ervaring stukken goedkoper dat autorijden. En nee, dat heeft met gierigheid niks te maken. Wel met duidelijke afspraken :)

me
door mein33 - Dec 11, 2022 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Samen uit, samen thuis en samen de kosten dragen, het (samen)leven kan toch zo simpel zijn !!!!
Kan er ook nimmer gesproken worden over gierigheid, krenterigheid en al wat zo meer en kan er ook nimmer een discussie ontstaan over 'wie wat moet betalen'.

Toch nog een mogelijk discussiepunt, de auto kost nl. meer dan alleen maar de brandstofkosten en hoe ga je die kosten onder elkaar verdelen ?  ;-))

atlas1302
door atlas1302 Dec 11, 2022 om 19:06
341 Antwoorden / 13 Vragen

Vroeger in mijn tijd waren er alijd meelifters genoeg, ik had een auto en die zat altijd vol. Vroeger dacht ik er niet over na, we waren vrienden toch? Maar nu eigenlijk achteraf.. moet ik er niet aan denken wat het me allemaal gekost heeft. Bekeurinkje hier of daar, schade die niet verhaalbaar was, diefstal auto radio en we leefden nog lang en gelukkig.

mahadma
door mahadma - Dec 11, 2022 om 18:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Stel: a: Het uitje kost 3 a 4 uur rijden en de rest kosty nauwelijks wat, b: Het uitje kan je lopend bereiken maar de kaartjes/drankjes enz kosten een vermogen.
In beiden gevallen zijn er best wel kosten.

Om de vrede te bewaren: de algehele kosten delen door 2 en niemand heeft overdreven kosten t.o.v. de andere.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 11, 2022 om 18:54
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn vrienden en ik deden het altijd zo, we maakten één persoon de kassa. Dus iedereen stort een afgesproken bedrag, en het feest kan beginnen. Kom je tekort, dan vult de ploeg het weer aan.

Samen thuis, samen uit.

justmeagain
door justmeagain - Dec 12, 2022 om 00:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Het klinkt alsof hij en geen rijbewijs en geen geld heeft. Dat 1e is iets aan te doen, dat tweede wordt een stuk lastiger.
Een beetje vriend zegt vtv al toe de kosten te dragen. Het klinkt alsof u gebruikt wordt maar dat is een idee wat bij mij leeft en dus niet zo hoeft te zijn.

CP
door CPV - Dec 12, 2022 om 11:27
21 Antwoorden / Vragen

Tjongejonge, heb je Kassa nodig voor zo'n probleem? Als jullie hier al niet samen uit kunnen komen, voorzie ik nog wel grotere problemen.

1paul
door 1paul - Dec 12, 2022 om 11:34
3134 Antwoorden / 0 Vragen

wat is er mis mee dat je partner de brandstof betaald dan?

gewoon laten vergoeden.

in
door intel08 - Dec 12, 2022 om 11:40
20 Antwoorden / 2 Vragen

U bent niet gierig als u de brandstofkosten deelt, dit is normaal.
U kunt ook met het openbaar vervoer gaan (als dat haalbaar is uiteraard). In dat geval betaalt ieder toch ook z'n eigen kaartje?
Zo zou ik er dan ook naar kijken. Bekijk de opties en vanuit daar verder. Als OV een optie is, dat doe en elk de eigen reis bekostigen via een kaartje/OV-chipkaart. Als de auto de betere optie is versus OV is dat prima, dan deel je gewoon de kosten.

ka
door kaartendraak - Dec 12, 2022 om 12:24
179 Antwoorden / 2 Vragen

In het engels is er een uitdrukking als er in een restaiurant betaald moet worden en dna zeggen ze: "we go Dutch(of Double Dutch)" en dat betekent: we gaan op zijn Hollands want we zijn gierig en betalen elk voor onszelf. Nu wil ik niet zeggen dat jij en je gierig zijn ofzo, maar als je samen iets leuks wilt gaan doen en er is er maar 1 die een auto heeft, anders zou je om de beurt kunnen doen, dan lijkt het mij logisch dat je dan ook ieder de helft gewoon van alles betaald.

Nu ben ik nog wat ouderwets en vind ik dat de man, mits die de broodwinner is, alles zou moeten betalen en de vrouw een drankje, maar dat is tegenwoordig niet meer zo er "in".
En ja, waarom zo'n enorm eind rijden voor een drankje, gezellig thuis is dan goedkoper, ga in eigen stad of dorp, neem het OV, kan je beiden alcohol drinken, nachtbussen/taxi's zijn er ook nog, metro in R'dam rijdt tot 2 uur 's nachts..........
En als het echt om het geld gaat, niet moeilijk doen en gewoon zeggen dat je de benzine wel een beetje te duur vind om dat stuk te rijden, eerlijkheid is het belangrijkste in een relatie.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 12, 2022 om 12:57
169 Antwoorden / Vragen

Je zou andere afspraken meoten maken b.v. totaal aan kosten bij elkaar optellen en deze door het aantal personen delen. Krijg je ook geen scheve gezichten of wat U beschrijft. Valt een groep uit elkaar zit er niet eentje die ineens met de gebakken peren zit en opdraait voor alle ksoten.

ma
door marleenvanh - Dec 12, 2022 om 13:30
451 Antwoorden / 1 Vragen

Da's niet zo moeilijk, wanneer het ALTIJD al jouw/uw auto is die ervoor moet rijden.....(is er niks op loopafstand of gewoon met het OV)  en hij nu 'iets leuks' (simpel café bezoek....??) 'bedacht' heeft wat anderhalf uur(!) rijden enkele reis is, maar verder (dus) niet duur.... (hoewel.... de horeca is verre van goedkoop nu 'after Covid', maar dan nog) dan vind ik het niet meer dan normaal dat hij. nu zeker. OOK de benzine voor zijn rekening neemt.. Al wat ouder zijnde vraag ik me daarnaast ook af 'wat drankjes'.... (alcohol vrij? Of is hij 'de BOB'?)  in een café en dan met de auto dat 'takke-eind' terug rijden? Maar goed u/jullie bent/zijn beide 18+ dus eigen verantwoordelijkheid. Laatste raad: Zoek inderdaad iets anders leuks (veel) dichterbij of laat iets luxueus (met champagne of zo) thuis bezorgen.

mo
door mof - Dec 12, 2022 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat dat dit soort prive zaken niet op dit forum thuishoren. Dit is een consumenten forum.

R.
door R. de Souverein - Dec 12, 2022 om 13:44
3 Antwoorden / Vragen

Misschien een idee om een uitgaanspot neer te zetten. Beide gooien daar over een periode van 14 dagen wat in, dus wat in de pot zit is gewoon het budget all in [punt]

Co
door Cor0789 - Dec 12, 2022 om 15:40
26 Antwoorden / 5 Vragen

Samen ergens naar toegaan en daarvoor anderhalf uur rijden om bv gezellig op een terras met uitzicht op zee iets te drinken kan ik me wel iets bij voorstellen als je ergens woont waar geen strand en zee is.

Maar ervan uitgaande dat je vriend je partner is lijkt het me logisch om samen de kosten te delen. Hij doet daar ook niet moeilijk over begrijp ik.

Wat is dan het probleem? Bij volgende afspraak waarvoor auto moet worden gebruikt kosten benzine delen zal je partner ook prima vinden toch?

jane55
door jane55 - Dec 13, 2022 om 19:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien de benzine altijd samen betalen, als jullie samen weggaan, en het leuke uitje/biertje, bioscoop, wordt dan betaald door die gene die aan de beurt is.
Jij hebt al de kosten voor autoverzekering, belasting, hij heeft geen auto, dus is dit misschien een eerlijker oplossing.