door witje75 Apr 17, 2019 om 16:43
Vrije tijd & tuin

Hoe bloembakken slim water geven?

Steeds vaker zie je slimme bloempotten, bloembakken met een waterreservoir, zodat je minder vaak water hoeft te geven, en het water dus ook zuiniger gebruikt wordt.
Nu zijn die behoorlijk duur, en zie ik ook dat je ze zelf kunt maken. Bv. door een fles met gaatjes tussen de planten te steken, of door onderin een plantenbak grof grind te leggen, en in het midden wat aarde. Dan daaroverheen onkruiddoek, en dan pas de rest van de aarde. De gaatjes niet onderin, maar net onder de onkruiddoek.
Nu heb ik hierover na zitten denken, maar vraag met eigenlijk af of het niet veel makkelijker kan door gewoon een laag aarde in de pot te doen, dan onkruiddoek/stuk karton en dan weer aarde. Gaatjes zoals hierboven beschreven. Nadeel is dan wel dat er iets minder water opgeslagen kan worden dan bij grof grind, maar dan is het wel zekerder dat de aarde niet weg kan zakken tussen het grof grind. Als dat gebeurd, lijkt het me dat het water onderin niet meer bij de plant kan komen. Dus dan werkt het niet meer. (Net als een plantpotje dat in een smalle vaas staat, waarin er onderin wel 5 cm water staat, maar het potje het water niet aanraakt, en de plant toch dood kan gaan door de dorst.)
Het onkruiddoek/stuk karton zorgt er dan voor dat de wortels niet in de kletsnatte aarde kunnen verdrinken.
Zou dit echt kunnen helpen dat je minder vaak water hoeft te geven?

Hebben jullie nog andere budgetvriendelijke tips? Het gaat me om bloembakken voor buiten van 40x40x40 cm. Er zitten nog geen gaatjes in. Dus die kan ik zelf op bv 15 cm zetten, om een reservoir van 15 cm te krijgen. Voor alle volledigheid, er komen 1 jarige perkplantjes in.

12792 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2019 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens in een tuincentrum wat voor systemen er zijn, en maak iets na.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 17, 2019 om 17:09
7185 Antwoorden / 3 Vragen
me
door mein33 - Apr 17, 2019 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gaatjes in de bodem en zorg  (van onder af) dat die openblijven.
Laagje grind, zodat er geen water in blijft staan en je rotting van de wortels voorkomt.
Laag kleikorrels er in,en die goed nat maken zodat ze voldringen met water, die houden dan wel voldoende vocht vast om de plantjes vochtig te houden.
Tot 5cm van de bovenkant vullen met potgrond en de plantjes poten.
Eerste keer goed nat maken en verder af en toe, afhankelijk van de warmte en de zonnestralen, bevochtigen met water (uit de regenton).
Elke maand een beetje meststof toevoegen en u zult het hele seizoen plezier van uw plantjes hebben.
Wel regelmatig uitgebloeide bloemen verwijderen, zodat nieuwe knopen ook een kans krijgen.

costnix
door costnix - Apr 17, 2019 om 18:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een grote fles plastic of glas, wat slangetjes, verdeelstekker en slangenklemmetjes..
Heb dit via een bevriende medicus gekregen.

tenormin
door tenormin Apr 17, 2019 om 19:23
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, die heeft vast voldoende infuus slangetjes. ;-) Maar zonder dollen, kan ook met draden wol, katoen of wat voor geleiding dan ook.

costnix
door costnix Apr 17, 2019 om 20:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat werkt ook goed. De infuusslangen waren over datum of open gemaakt en niet meer steriel.

gerbera
door gerbera - Apr 17, 2019 om 22:30
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Leg op de bodem een laag (3 á 4 cm) hydrokorrels en daar de grond overheen, gebruik van kleikorrels is af te raden omdat die op den duur oplossen en er een harde "plaat" onstaat die geen water meer opneemt. Dat de grond tussen de korrels "kruipt" is prima, de korrels nemen het teveel aan vocht op en geven dat bij droogte weer af aan de grond. Gebruik van onkruiddoek is af te raden omdat dit geen vocht vasthoud en het dus ook niet door kan geven aan de grond. En wat verstaat u onder minder vaak, bij droog warm weer is 1x per week gem. 1 tot 2 liter per bak voldoende. Naarmate de bovenlaag droger wordt zullen de plantwortels dieper gaan om vocht op te kunnen nemen. Potgrond bestaat voor een groot deel uit veen en dan lijkt het of de grond droog is maar gaat u even met de vinger door de bovenlaag zal u zien dat het daaronder best nog wel vochtig is. Te vaak een klein beetje  water geven zorgt er voor dat de plant "lui" wordt en de plantwortels bovenin blijven. Bij warm weer zullen deze uitdrogen en de plant zal afsterven. En wilt u het nog eenvoudiger gebruik dan een laagje doeken die vocht opnemen (bv oude handdoeken) die u op de boden van de bak legt en daar de grond overheen.

pk49
door pk49 - Apr 19, 2019 om 12:52
243 Antwoorden / 2 Vragen

misschien een wel erg simpel systeem,maar ik zet een plastic flesje vol water ondersteboven in de buurt van de plant in de aarde. De bodem erin laten zitten en dan loopt het traag leeg. Ook binnen te gebruiken in plantpotten.