Inizio
door Inizio Sep 13, 2021 om 10:53
Vrije tijd & tuin

Hoe kom ik van rouwvliegjes af?

Hallo allemaal,

Veel van mijn planten hebben last van die kleine rouwvliegjes. Ik heb al veel dingen geprobeerd: van die plakkertjes in het potgrond, nieuw potgrond erin, korrels bovenop de potgrond, maar niets lijkt te helpen. Zijn er nog andere manieren om ze weg te krijgen?

Bedankt alvast!

(Trouwens, over m'n vorige vraag over de klapperende deur: met twee viltjes voor onder de stoelen is het gelukt en ben ik klapperdeur-vrij. Dankjulliewel!)

5461 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 13, 2021 om 11:04
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Zand erover zou kunnen werken zodat er geen vochtige aarde is die deze vliegjes nodig hebben om hun eitjes veilig te stellen.

https://www.studioplant.com/nl_nl/blog/rouwvliegjes-bestrijden

Donuts
door Donuts - Sep 13, 2021 om 11:42
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Planten weg doen en eventueel vervangen door kunstplanten. Je laatste opmerking is niet inhoudelijk. Je kunt de redactie vragen je laatste alinea te verwijderen.;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 13, 2021 om 16:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je hebt gewoon heerlijke populaire planten!

Zonder een soort te noemen helaas.

Voor mijn tuinboontjes ook altijd luizen en met heel veel Dille  niets meer....

Gewoon andere soorten er tussen zetten en zo voorkom je overlast door de geur waar ze op af bleven komen  te verpesten.

gerbera
door gerbera Sep 15, 2021 om 10:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zorgen voor sterke tuinboonplanten en tijdig koppen en prefentief spuiten met brandnetelgier voorkomt ook luis. Maar het gaat hier niet over luis, rauwvliegjes komen niet op de geur af maar vochtige potgrond en dan helpt het niet er andere planten bij te zetten want ook daar duiken ze dan op af.

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2021 om 16:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Probleem is dat als er 1 plant besmet is deze het direct overbrengt naar de andere planten. Oorzaak is een te vochtige grond door teveel water te geven. Stop allereerst met het water geven op de plant maar doe dit aan de onderkant door ze in een bakje te zetten. Geef voorlopig zo min mogelijk water zodat de grond kan drogen. Gevaar met potgrond is dat deze aan de bovenzijde van de pot er droog uitziet maar even woelen met een stokje en daaronder is het nog behoorlijk nat.
 Hier kunt u ook een oplossing vinden, werkt prima al vindt ik het een kleine vorm van "drankmisbruik"

sira
door sira - Sep 13, 2021 om 17:47
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Rouwvliegjes zijn eigenlijk een muggensoort. Geeft u de plant teveel water? Het komt namelijk door de tè vochtige aarde.

Een subliem middel is as van sigaretten of sigaren, maar ook as van de openhaard. Misschien kent u een roker in de directe omgeving of iemand met een houtkachel en vraag of hij/zij de as bewaart. U moet de as op de aarde strooien, is overigens ook goede mest voor de plant.

gerbera
door gerbera Sep 14, 2021 om 16:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

ff een kleine correctie, het kan alleen met sigaretten-as door de werking van nicotine. As van de houtkachel of openhaard is alleen geschikt voor de tuin of composthoop omdat dit de zuurgraad van de grond verbeterd. Zuurgraad van potgrond is tussen de 5 en 6 pH en is deze hoger is dat slecht voor de plant omdat er een te hoge concentratie calciumfosfaat  ontstaat.☺

sira
door sira Sep 14, 2021 om 18:40
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Dat wist ik niet. In alle eerlijkheid moet ik ook zeggen dat ik me niet verdiept heb in kachel-as. Ik had het eigenlijk meer toegevoegd omdat ik anders reacties zou krijgen dat er niet gerookt wordt :-(

Dank voor de tip

gerbera
door gerbera Sep 14, 2021 om 21:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Geeft niet hoor, houtas is ook gewoon in de handel en wordt veel op de volkstuinen gebruikt.☺

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2021 om 17:03
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening is hier sprake van te natte grond! U heeft het hier kennelijk over planten binnenshuis en dan zie ik naast veel meer (waaroner ook reclame) deze info: Rouwvliegjes op de kamerplant; eenvoudige bestrijding. - 123planten.nl.

Evenwel kijn advies: minder water geven en eventueel scherp zand bovenop. Ik zie liever ook geen aaltjse in mijn kamerplanten.

Ok. dat de tip m.b.t. viltjes onder de stoelen succevol was. Dank voor de reactie.

gerbera
door gerbera Sep 14, 2021 om 21:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

ter info, aaltjes zijn minischuul kleine diertjes (nematoden) die de larve van de rouwvliegjes leegzuigen. Zijn er geen larven meer sterft ook het aaltje en werkt dan als voeding voor de plant.