Th
door TheoHST Oct 11, 2021 om 11:54
Vrije tijd & tuin

Hoe lang mag een gekochte bos bloemen eigenlijk staan?

Ik kocht zaterdag bj AH een bos bloemen, Chrysanten, maar na 1 dag waren de groene bladen aan het verwelken.Waarom is er geen houdbaarheid datum voor bloemen?.Je kunt nooit zien hoe oud een bos bloemen is.Soms heb je geluk, soms na een paar dagen kun  je de bloemen weggooien, verdord etc.Bij levensmiddelen staat er toch ook een houbaarheidsdatum op, of korting?

10141 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2021 om 12:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Normaal gesproken moet een bos bloemen een week houdbaar/goed blijven, mits u er zelf ook het nodige aan doet, zoals als eerste dat de vaas helemaal schoon is, water verversen en de steeltjes, stelen wat korter maken en zorgen dat de stelen bladvrij zijn, dus niet in het water staan. Juist chrysanten zijn langer houdbaar, is een sterkere bloem ten opzichte van andere soorten. Maar als u de bos Zaterdag bij AH heeft gekocht (bonnetje?) was ik (vandaag) teruggegaan en had u een nieuwe bos gekregen.

@H
door @HENK@ Oct 13, 2021 om 19:07
159 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt helemaal, ik kocht toevallig afgelopen zaterdag ook een bloemetje voor een kennis bij appie.

kwartiertje later afgegeven, gelijk in de vaas en bij het op tafel zetten dwarrelde er al een handvol bloemblaadjes af. :-)

Bosje terug in het papier, en gelijk terug.

geen gezeur en gelijk geld terug!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2021 om 12:15
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Theo,

Het hangt ook af van de bloemist.

Ik heb wel eens  een boeket gekregen, dat  2 weken mooi bleef.

Koop liever een mooie plant.

@H
door @HENK@ Oct 13, 2021 om 19:08
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik las laatst over iemand die al 2 jaar een plastic plantje verzorgde...... :-)

tenormin
door tenormin Oct 13, 2021 om 22:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@henk@, haha, dat klopt wel. Praat wel over jaren geleden: maar op vakantie: buuf zou de planten verzorgen. Ik had alleen verzuimd om te zeggen dat er tussen de echte planten ook nep Orchideeën stonden. Die waren dus bij thuiskomst verzopen.

Heb nu geen echte planten of bloemen meer, (niet meer mobiel): wel een investering: zijdebloemen, en niet van echt te onderscheiden "planten". Dus geen plastic. Baaie duur zeggen ze in Zuid Afrika ;-)

lo
door lovewinnie - Oct 11, 2021 om 12:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Een week is wel wat je mag verwachten. Koop zelf eigenlijk altijd in een bloemenzaak en krijg daar 7 dagen garantie. Jumbo heeft deze garantie meen ik ook. Kunt anders gratis een nieuwe ophalen .
Ah is niet de moeilijkste. Als je vandaag terug gaat geven ze 99% een nieuwe bos. Tenzij een 35% korting boeket

Staat er toevallig vlak bij de vaas een fruitschaal? Daar door gaan bloemen heel snel kapot omdat fruit een gas produceerd die bloemen sneller door laten gaan

Scheutje chloor vinden bloemen dan vaak wel weer lekker.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2021 om 19:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@lovewinnie, schepje suiker vinden ze ook lekker, vooral fresia's. Van een bloemboutique geleerd.

Sa
door Satipu - Oct 11, 2021 om 12:28
17 Antwoorden / Vragen

Wat dat er de laatste tijd met bloemen gebeurt weet ik ook niet. Waar je ze ook koopt het lijkt wel of het overal al bloemen zijn die lang in de koelcel staan. Heb de laatste tijd (sinds een keer of 5) ook altijd pech ermee. 3-4 dagen en ze kunnen de vuilnisbak al in. Het lijkt wel of de kwaliteit van bloemen steeds slechter wordt. Ik denk niet dat we de enige zijn, in mijn kring hoor ik dit steeds meer.

rj
door rjw Oct 11, 2021 om 14:29
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Of de bloemensector heeft ook problemen met de logistiek en het krijgen van personeel, net zoals iedere andere sector op het moment.

coar
door coar Oct 13, 2021 om 11:22
2 Antwoorden / Vragen

Bloemen zijn onderverdeeld in klassen,hoe hoogwaardiger het product hoe hoger de prijs op de veiling dus ook voor de consument.Daarbij komt dat de beste kwaliteit word gebruikt voor de export en is het aan de bloemist om top kwaliteit of wat mindere kwaliteit in te kopen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 11, 2021 om 14:25
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het is beter om de bloemen op de markt of bij een bloemist te kopen is mijn ervaring.

getty
door getty - Oct 11, 2021 om 17:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn ah staat juist wel altijd een datum erop, heeft u goed gekeken?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 11, 2021 om 18:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1 je moet wel kassabon bewaren  voor elk product en pas  een weekje later weg gooien.

2 Als ik ze naast de  Houtkachel zet,  eigen schuld, mooi droog boeket geworden... maar niet meer verse bloemen!

3  Als je de korting stickers ziet,  is dat ook korting op de  sta tijden en  ik hoef  geen groene bak vulling.

4 Koop eens mooie plastic bloemen, wel regelmatig  samen onder de douche want  afstoffen is een ramp.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2021 om 22:29
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Crysanten zijn op zich zeer vaas-sterke bloemen die minstens 1 tot 2 weken goed moeten blijven. Als de bladeren na 1 dag verwelken moeten ze wel erg lang in de winkel gestaan hebben, de bladeren al slap hangen  en de stelen die in het water staan behoorlijk slijmerig zijn en stinken. Vreemd dat er geen datum op stond, bij onze AH krijgen vaste klanten de bos gratis als ze langer dan 1 week in de winkel hebben gestaan. Zou dus kunnen dat ze bij u achter glas in de zon of bij de verwarming hebben gestaan want daar hebben ze een hekel aan. Mijn chrysanten, eigen teelt, staan ruim 3 tot 4 weken fris en fruitig te pronken in de kamer, alleen regelmatig even water verversen. Als u denkt dat het een oude bos is kunt u, met de kassabon, gewoon teruggaan.

Hester Gast
door Hester Gast - Oct 13, 2021 om 12:32
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben niet zo weg van de bloemen van AH in mijn dorp Gytsjerk. Alleen de Irissen zijn altijd geweldig. Ook de bloemenwinkels zijn niet altijd geweldig; sommige zijn prima, maar vooral de "trendy" winkels bieden m.i. meer flauwekul dan bloemen.
Maar ik moet de buurtSPAR in Oentsjerk een groot compliment geven over zijn bloemen en planten. De eigenaresse is een groot fan van mooie, verse bloemen en planten en vrijwel iedere dag komt alles 's morgens vroeg vers van de veiling. Dat kun je niet alleen zien aan het groen van de bladeren, maar je merkt het ook aan de duurzaamheid. Verse chrysanten staan bij mij minstens 3 weken of langer..... Ik ben ze soms wel eens een beetje "zat" geworden omdat ik allang weer zin heb in iets nieuws......
Die enkele keer dat het mij overkwam dat de duurzaamheid tegenviel, kreeg ik altijd onmiddellijk een nieuwe bos bloemen (of soms wel 2 om het leed te vergoeden als de bloemen inmiddels niet meer vers waren en dat werd er dan ook eerlijk bijgezegd). Vorige week kocht ik 2 bossen chrysanten die er wat minder vers uitzagen dan anders. Ik koop altijd 2 bossen tegelijk, want ik vind een mooie grote vaas vol bloemen mooier dan zo'n ielig bosje. Bij het afrekenen zei de eigenaresse: ze zijn al 2 dagen oud, dus ik geef je 2 euro korting, dus geen 8 maar 6 euro voor die 2 grote bossen! Dat is nog eens klantvriendelijkheid! En ze staan na een week nog steeds vrolijk te pronken en te geuren!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2021 om 13:31
16843 Antwoorden / 202 Vragen

En, bent u ook teruggegaan naar de winkel met verwelkte bos en kassabon? Zo ja, dan heeft u ongetwijfelds een nieuwe bosgekregen.

1paul
door 1paul - Oct 13, 2021 om 14:45
3143 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoe lang mag deze staan, van mij wel een jaar maar of ze dan nog goed zijn????

Hoe lang ze goed blijven moet toch minimaal een week zijn met normale temperaturen, ga terug naar deze winkel en meld je klacht....

He
door Helen 66 - Oct 13, 2021 om 15:42
119 Antwoorden / Vragen

Die garantie geeft de AH voor 7 dagen in de vaas. Ga dus terug naar AH en indien mogelijk neem de bloemen en de kassabon mee of anders een foto en de bon.

El
door Els Blok - Oct 13, 2021 om 15:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dat een bos bloemen,die je goed verzorgd, tegen de twee weken redelijk goed moet blijven.
Maar, dan moet je ook regelmatig water verversen, steeltjes bij snijden( beetje schuin), niet te warm, niet in de zon, niet te koud zetten. Wat voeding geven ..En , wie weet, helpt t ook wanneer je vaak hardop zegt.. bv tegen n huisgenoot.. maar stiekem ook tegen de bos bloemen...:
kijk eens hoe mooi die bloemen dr bijstaan...????
En ik vergeet nu vast nog meer tips

gerbera
door gerbera Oct 13, 2021 om 16:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Praten tegen bloemen........zou dat maar niet doen gaan ze gegarandeerd slap hangen met zo'n opmerking -;))
En bij chrysanten niet schuin snijden maar recht met scherpe (bloemen)schaar knippen, zorgen dat er geen blad in het water hangt en regelmatig de stelen schoonspoelen en water verversen en het gebruik van "voeding" achterwege laten.

@H
door @HENK@ - Oct 13, 2021 om 19:03
159 Antwoorden / 1 Vragen

de meeste goede bloemisten geven een vers garantie van minstens een week

AH geeft je zeker een nieuwe bos bij deze klacht, ze doen daar over het algemeen niet moeilijk over (ervaring mee!)

Ba
door Babs vZ - Oct 19, 2021 om 12:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi,

Een beetje azijn in het water, laat de bloemen wat langer staan.