ro
door roos1995 Mar 6, 2021 om 20:02
Vrije tijd & tuin

Hoogte schutting als grens hoger is

De max hoogte is 2 meter. Maar wat als aan de andere kant van de schutting de grond wel 1 meter hoger ligt? Dit is overigens niet een perceel waar mensen wonen. Mag ik dan de schutting hoger maken zodat het als je aan die andere kant bent het 2 meter is?

12087 13 Rapporteer

getty
door getty - Mar 6, 2021 om 20:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

2 meter is de hoogte van de feitelijke gebouwde schutting lijkt mij,  niet de hoog of laaggelegen grond meegerekend

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2021 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Loopt er dan vlak naast de schutting een pad of zo?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 6, 2021 om 21:25
2042 Antwoorden / Vragen

De "grond" kan aan de andere kant van een schutting niet een meter hoger liggen tenzij iemand een paar kuub zand laat storten. Dus als je die schutting weghaalt en is daar nog steeds een meter hoger is het inderdaad twee meter vanaf de grond.

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2021 om 21:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als de schutting op uw grond komt te staan moet u rekenen vanaf uw grond tot 2 meter hoogte. Wat er aan de andere kant ligt is niet van belang en mag u niet vanaf daar rekenen.

me
door mein33 - Mar 6, 2021 om 22:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Twee meter boven het maaiveld en het maaiveld is de hoogst gelegen grond op de erfgrens.

Een meter hoger is nog al een hoogteveschil en het zal vast niet met een hoek van 90 graden van 0 naar 100 cm hoogte gaan en daarmee doemt bij mij de vraag , "is dit wel een serieuze vraag" ?
Met een dergelijk hoogteverschil moet u wel haast in een zwembad wonen, maar dat terzijde. ;-))

mi
door miennaamishaaz - Mar 6, 2021 om 23:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en NEE.

Indien de grond die 1 meter hoger ligt nog op uw perceel ligt mag u in theory de schutting zo hoog plaatsen.

Indien dit niet het geval is mag dit niet. Het komt wel vaker voor dat er nieuwbouw is bij bestaande grond waarbij de grond van de nieuwbouw hoger ligt dan de bestaande grond.
{vaak is dit maar een verschil van max 30cm}.

Het beste wat u kan doen is navraag doen bij de gemeente/Kadaster mbt de schutting en het perceel achter u.

panter22
door panter22 - Mar 7, 2021 om 09:41
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe wordt de hoogte gemeten bij hoogteverschillen?

In sommige gevallen kan onduidelijkheid bestaan over de hoogte van een erfafscheiding. Denk bijvoorbeeld aan een glooiend terrein of een buurperceel met een andere hoogte. Het Bor regelt dat de hoogte van een schutting moet worden gemeten op het perceel waar deze geplaatst wordt, dus niet vanaf openbaar terrein (artikel 1 lid 2 en 3 Bijlage II).

Verder volgt uit het Bor dat bij hoogteverschillen wordt gemeten aan de kant waar het terrein het hoogst is. Hierbij is wel van belang dat de grond niet kunstmatig mag worden opgehoogd. Slechts in uitzonderlijke situaties waarin ophogingen of verdiepingen noodzakelijk zijn om het bouwwerk te kunnen realiseren kan hiervan worden afgeweken.

https://www.woningadvocaat.nl/hoog-schutting-burenrecht-overlast/

en
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01#BijlageII

mo
door mof - Mar 10, 2021 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat in principe om het maaiveld, het algemene niveau van de grond, uw tuin, andere tuinen, de straat, whatever. Daarboven mag het niet meer dan twee meter uitkomen. Als uw buren als enige de tuin hebben opgehoogd met een meter, dan heeft u pech.

ru
door ruitenboer - Mar 10, 2021 om 12:01
64 Antwoorden / 1 Vragen

Geen moeilijke teksten die voor andere uitleg vatbaat zijn maar een mooi plaatje:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2010/07/20/erf-en-perceelafscheidingen/infoblad-erf-en-perceelafscheidingen-26-7.pdf

audb
door audb - Mar 10, 2021 om 13:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zoek uit waar de erfgrens ligt en daar mag je maximaal 2 meter hoog een schutting zetten.

Echter mogen struiken en als het geen bouw grond is ook bomen neer zetten die hoger dan de 2 meter zijn.

1paul
door 1paul - Mar 10, 2021 om 14:35
3134 Antwoorden / 0 Vragen

je moet uitgaan van de hoogte van de grond waarop de schutting geplaatst is....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 10, 2021 om 16:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Op hun erf mag je niets zetten helaas....
En als je maar 1 meter netto over hield... Coniferen laten groeien  is dan de oplossing.... mogen  best meer als 3 meters hoog  worden,
maar ik kom dan niet  helpen snoeien....

Mensen die naast een  4 meter hoge dijk woonden  hebben het ook zo gedaan, nu  7 meters hoge coniferen...
Vanuit mijn vrachtwagen kan ik er net overheen kijken als ik op dijkje rij.

gerbera
door gerbera Mar 12, 2021 om 11:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom moet de TS coniferen plaatsen terwijl deze simpel vraagt van welk punt gemeten moet worden voor de schutting. En als ik ff een rekensommetje maak moet u het stuur zowat op het dak van uw vrachtwagen hebben om over die 7 meter heen te kijken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 12, 2021 om 12:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zit  60 cm boven mijn stuur... en hoge instap...  4 meter dijkje  en 3 meters ooghoogte is normale vrachtwagen...