st
door stanleyvc Sep 26, 2022 om 09:59
Vrije tijd & tuin
Hovenier die de klus afgeraffeld heeft

Wij hebben onze achter tuin geheel laten renoveren. Door een professioneel bedrijf. Deze zou eerst in Augustus starten, maar melde op een Zondag in Juli dat hij aankomende Dinsdag wou gaan starten en dat hij Donderdag klaar zou zijn. Net voor zijn vakantie. Het eerste contact liep heel goed, de offerte zag er keurig uit en hadden in de eerste instantie 100% vertrouwen in deze ondernemer. De eigenaar vind zichzelf een vakman en zoals hij zich beschrijft: "Passie voor mooie tuinen en strakke bestrating". Echter bij ons heeft deze er een puinhoop van gemaakt, de tuin is alles behalve mooi en de bestrating is alles behalve strak. Er zitten grote kieren tussen de meeste opsluitbanden. Tegels liggen scheef en wippen als je over een hoek loopt. De afwatering ’s goot zit aan de ene kant op de regenwater afvoer aangesloten en aan de andere zijde is een heel goot gat gemaakt, om een kabeltje door te voeren, dit gat is niet weer gedicht. Verder is deze goot niet aangesloten met de bedoelde hulpstukken en ook is er geen eindplaatje gebruikt maar aan een opsluitband gekit. Volgens de vakman moesten we de eerste drie weken het folie op de goot-deksels laten zitten en regelmatig de voegen met zand invegen wat we dus gedaan hebben, echter blijft het zand niet in de voegen zitten en blijken er achteraf grote holtes onder de stenen te zijn. Na drie weken hebben we het bescherming ’s folie verwijderd en zagen we dat er deuken in de goot deksels zaten. Uiteraard hebben we de punten bij de vakman bekend gemaakt, maar daar kwam geen reactie meer op. In de offerte werd duidelijk vermeld: “12 maanden garantie op geleverde diensten en producten”. Maar de garantie was eigenlijk tot de volledige betaling binnen was en daarna kan de klant barsten. Na de ingebrekestelling hebben wede volgende reactie gehad: “Prima ik zie de gerechtelijke procedure wel tegemoet”.

Nou deze gaat hij krijgen. In onze beleving is de klus gewoon afgeraffeld, nog even voor de vakantie een paar duizend euro verdienen. Wat vinden jullie van deze houding en werkwijze.

25452 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2022 om 10:05
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is denk ik niet wat wij er van vinden maar wat eraaan te doen is. Zoals ik het lees is hier sprake van wat men in de volksmond wanprestatie noemt.

Het is dan een kwestie van vorderen dat hetgeen niet goed is uitgevoerd geheel gratis wordt hersteld middels een ingebreke stelling:  https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  of misschien nog beter https://www.wetrecht.nl/aansprakelijkheid/  en is dit als voorbeeld te dienen waarin u o.a. stelt dat u een enander binnen,  stel bijv. 2 wekenhetsteld wilt hebben : voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/  Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. Bent u lid van Vereniging Eigen Huis, benader die dan voor juridische hulp.

En zie evt: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2022 om 10:29
7155 Antwoorden / 3 Vragen

De houding van deze ondernemer vind ik volkomen onacceptabel en goed dat u daartegen in actie komt  en u niet laat
intimideren.

st
door stanleyvc Sep 26, 2022 om 13:15
15 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor uw steun.

Ja
door JannyBoe - Sep 26, 2022 om 10:55
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Stanley, is de hovenier aangesloten bij de Branchevereniging en Groenvoorzieners? Dan is daar middels een geschil wat te halen.
Sowieso kunt u de hovenier een oordeel van een onafhankelijk deskundig voorstellen.
Mocht dat allemaal tot niets leiden dan resteert de juridische weg.
Succes met het vervolg.

atlas1302
door atlas1302 - Sep 26, 2022 om 10:58
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kan niet van heiruit beoordelen wat er scheelt aan de aanleg van de tuin, ben zelf een vakbekwaam hovenier. Veel ligt aan het materiaal zelf, krom straatmateriaal krijg je nooit strak er in getikt. Bovendien ligt het in een zand pakket wat altijd inspoelt! Was het zand ook gestabiliseerd? Hoeveel zand en welk soort zand? Ligt het ook op afschot, de goede kant af natuurlijk. Is dit ook afgetrild en goed verdicht? Hoveniers hebben vaak wel groene vingers, maar het zijn geen straten makers. Ik had er altijd de pest aan.. en besteedde het altijd uit. Plat straten is altijd hol, vandaar dat ik het altijd rond legde, klinkers of keien uiteraard. Tegelwerk komt weer andere technieken bij kijken, tenminste ...zo deed ik dat in mijn glorie jaren.

Zo maar wat aandachtspuntjes wat echte stratenmakers altijd doen, en slimme hoveniers.

U zult dus bewijsmateriaal moeten verzamelen waarmee u de rechter kan overtuigen dat het prutswerk is, ik geef je weinig kans

st
door stanleyvc Sep 26, 2022 om 13:24
15 Antwoorden / 5 Vragen

Het was een hovenier anex stratenmakersbedrijf.
Inmiddels is de bestrating op een aantal plaatsen zover gezakt dat wanneer je een balletje naar beneden laat rollen, deze tegen de goot aan rolt.
Ik heb niet gekozen voor b materiaal en heb het volle pond betaald voor alle materialen. Verder heb ik mijn twijfels of de ondergrond goed is behandeld en de materialen wel de kwaliteit is waarvoor we hebben betaald.
Verder laten de foto's wel wat prutswerk zien.

atlas1302
door atlas1302 Sep 26, 2022 om 18:20
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik geloof u absoluut, laat het bevestigen door een derde onafhankelijke partij, maak een dossier aan en communiceer met het bedrijf om de aanwijsbare problemen op te lossen.
Lukt dat niet, stel hem dan schriftelijk in gebreke. En gebeurt er dan nog niets...is het uw keus om naar de  rechter te stappen.

Als ik u zo hoor lijkt het mij meer op een bijklus bedrijfje, is het wel een volwaardig hoveniersbedrijf? Is hij wel gecertificeerd als vakbekwaam? Stratenmakersbedrijf...zegt mij niks hoor, dat zijn jongens die in een straat staan en elke dag 100 mtr. erin meppen. Maar die leggen nog geen grindtegel zoals het moet.
Dat hele tuingebeuren is een vak speciaal, ik hoor nergens dat hij maar één plantje gepoot heeft.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 26, 2022 om 11:53
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stanley,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk hoveniersbedrijf gaat het?

Hoe duur was de renovatie?

st
door stanleyvc Sep 26, 2022 om 12:00
15 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan nog geen naam geven van het bedrijf aangezien ik bezig ben met het starten van een procedure tegen deze prutser.  Het bedrag was boven de €6000 euro, daar mag je toch wel wat voor verwachten, denk ik. Het was trouwens een hovenier anex stratenmaker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2022 om 12:06
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stanley,

Ik schrik van de hoge prijs.....

Waar heeft u dat hoveniersbedrijf gevonden?

Persoonlijk zou ik informeren bij een tuincentrum of Hornbach voor een betrouwbaar hoveniersbedrijf.

st
door stanleyvc Sep 26, 2022 om 12:39
15 Antwoorden / 5 Vragen

Op internet en vlakbij waar ik woon. De meeste bedrijven hadden geen tijd of wilde alleen maar een prijs noemen zonder offerte.

ju
door juliomariner Sep 26, 2022 om 19:42
1310 Antwoorden / 2 Vragen

G. A.  Hoe kunt u zeggen dat het een hoge prijs is. Weet u hoe groot de tuin is en welke werkzaamheden verricht zijn.
Zoals gewoonlijk l*lt u weer uit uw nek.
TS zou ik adviseren er een goede advocaat op te zetten. Gezien het uitgegeven geld lijkt me dat een goede investering.

atlas1302
door atlas1302 Sep 26, 2022 om 19:47
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om hoeveel m2 straatwewerk gaat het eigenlijk, en wat voor materiaal? Je hebt toch wel een renvooi. Aan de hand daarvan is het makkelijk te berekenen wat het mag kosten.
Ik schrik niet van het bedrag, materialen zijn duur voor de tuin, en het is bewerkelijk. 3 dagen arbeid met 2 man ....neem ik aan, dan zit je al op 3000 euro. Dan nog het materiaal en transport uurtjes!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2022 om 23:24
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

U verwijt mij dat ik onzin praat,maar zelf adviseert u TS om een advocaat te nemen vanwege het hoge bedrag......

marita5
door marita5 - Sep 26, 2022 om 12:06
11494 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - Sep 26, 2022 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens in de uitsprken van de geschillencommissie Groen:
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/minimale-verzakking-tegels-bestrating-tuin-is-deugdelijk/
De geschillencommissie schakelt een deskundige in.
Ga je naar de rechter dan zul je zelf met een rapport van een deskundige moeten komen.

st
door stanleyvc - Mar 24, 2023 om 09:50
15 Antwoorden / 5 Vragen

Inmiddels zijn we zo'n 8 maanden verder en is er een expertische bureau ingeschakeld.

Er is in middels een expert komen kijken en het opgemaakte expertische rapport vertoond mijn inziens een naar kleurtje.
Uit het opgemaakte rapport valt heel duidelijk op te maken dat zij proberen de schade voor de ondernemer zo laag mogelijk proberen te houden.

Het rapport is opgebouwd uit de volgende twee onderdelen: Technische en Estetische gebreken.

De expert is van oordeel dat de technische gebreken inderdaat behoren tot ondeugdelijk werk.

Daaronder vallen dus de afwaterings goot, onjuist geplaatste opsluitbanden en niet netjes gezaagde tegels.

De herstel kosten die opgenomen zijn in het expertische rapport, zijn zo laag ingeschat, dat geen enkel profesioneel bedrijf hier hun bed uit voor zou komen.
Volgens de expert zijn de kosten begroot uit de offerte van de betreffende aannemer, maar dit lijkt mij niet logische. Immers is er door nalatenschap van de aannemer schade ontstaan en is deze in verzuim. De schade zou dus een reëel bedrag moeten zijn waarvoor een derde de schade zou moeten kunnen herstellen

Echter de estetiche klachten zijn door de expert afgewezen, volgens hem verzakken tegels nou eenmaal na 9 maanden.

Maar de klacht betreft dus niet de verzakking (dat is logisch) maar het SCHEEF verzakken van de tegels.
Deze klachten waren al ongeveer 5 weken na oplevering aan de hovenier / stratenmaker gemeld (tevens dat diverse tegels wiebelen wanneer er overheen word gelopen), maar deze vond het niet nodig om te reageren.

Inmiddels beginnen al hoekjes van tegels door het stoten / schuren langs andere tegels te verbrokkelen en bij het minste regenbuitje ontstaan al plassen en dat na 9 maanden. Het betreft een achtertuin waar GEEN zware voorwerpen op staan (het schreef verzakken van de tegels, word dus niet veroorzaakt doordat er bv auto op staan). De eerste maanden hebben wij dagelijks soms zelfs twee keer per dag de tegels ingewassen met zand, maar dat zand was soms na een halve dag alweer verdwenen. Veel tegels klonken ook hol wanneer er over de tegels word gelopen.

va
door vanlotjegetikt Mar 24, 2023 om 11:18
809 Antwoorden / Vragen

Tegels moeten aflopend liggen anders kan het water niet weg.
Een hovenier is geen stratenmaker en een stratenmaker is geen hovenier.
Beter had u een stratenmaker kunnen vragen maar dat is achteraf praten.
Zo te lezen wilt u uw gelijk halen, juridisch is iets anders als emotie
Zware voorwerpen zeggen niets over de  grondsoort.
Als u in een veengebied woont kunt u er het beste tempex onder laten leggen dat is niet zo zwaar.(geen grapje)

st
door stanleyvc Mar 24, 2023 om 16:50
15 Antwoorden / 5 Vragen

Scheef onderling liggen, heeft niets met aflopen liggen te maken.
De bestrating ligt wel aflopen richting de aco lijn goot, maar deze ligt inmiddels gelijk en komt op sommige stukje al boven de bestrating uit.
Kijk anders eens naar de foto met de waterpas, je kan dan zien dat de tegels onderling scheef liggen.
De betreffende ondernemer, geeft zich voor zowel hovenier als stratenmakersbedrijf uit. Dat was dus één van de redenen waarom we voor dit bedrijf hebben gekozen. Neen ik woon niet in een veengebied. Hm. Verder mag je toch garantie op producten en werkzaamheden verwachten, zeker wanneer dit zwart op wit in de overeenkomst staat. Bij de betreffende prutser houd de garantie op na betaling en dan krijg je alleen het berichtje nog: "Ik zie de procedure wel tegemoet". Dus dat heeft eigelijk niets met emotie te maken, wel met nakomen van gemaakte afspraken.

user123
door user123 - Mar 24, 2023 om 20:17
1346 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt de naam niet te willen noemen. Dat snap ik aangezien u de enige bent met een negatieve review. (Geplaatst door collem op20-10-2022)

Er valt weinig te zeggen over uw fotos. Wanneer je met een vergrootglas het werk van een hovenier gaat beoordelen is er altijd wat op aan te merken.

Dat de expert alleen in de marge wat punten kan vinden zegt eigenlijk wel genoeg.

handwerk is niet perfect, dus kleine afwijkingen moet u gewoon accepteren.

dat u marketing niet van realisme kunt onderscheiden is wellicht het grootste probleem in deze casus.

ni
door niceprice Mar 24, 2023 om 22:36
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je precies op de tekst zoekt uit het topic inclusief de quotes via Google dan krijg je hovenier terug "Passie voor mooie tuinen en strakke bestrating".

Soms is naming and shaming de enige manier om bepaalde ondernemers te dwingen om hun afspraken na te komen. Sommigen klanten zijn rupsjes nooit genoeg maar dit ziet er echt  uit als broddelwerk.

user123
door user123 Mar 24, 2023 om 22:41
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Door "naming en shaming" kan je iedereen dwingen tot iets.

chantage is een ander woord.

st
door stanleyvc Mar 25, 2023 om 05:25
15 Antwoorden / 5 Vragen

Beste User123,

Of je hebt niet het gehele topic gelezen, of het word echt tijd om is een opticien te bezoeken voor een goede bril.

Ik denk dat iedereen die de foto 's bekijkt, kan zien dat het GEEN professioneel werk is, waar wij wel voor betaald hebben.
Als uw niets over de foto 's kunt zeggen, licht dat toch echt aan u. Zou u een dergelijk geplaatste bestrating in uw tuin willen???

Als je goed gekeken hebt, zijn er maar heel weinig reviews van deze prutser.

Wat u zecht over de expert is onzin, deze maakt zich er gewoon heel makelijk vanaf. De reviews van het expertische bureau geven dit ook weer.

De naam kan ik nog niet vermelden, aangezien er een procedure loopt en dat het noemen van de naam, misschien nadelige gevolgen kan hebben voor de procedure.

st
door stanleyvc Mar 25, 2023 om 07:35
15 Antwoorden / 5 Vragen

Beste User 123,

Verder valt mij op, dat u veel onzin plaatst.
wat heeft de opmerking "dat u marketing niet van realisme kunt onderscheiden is wellicht het grootste probleem in deze
casus."  Het raakt kant nog wal en wat heeft het met de geplaatste klacht te maken???

Ik denk dat het wijs is voordat u klachten gaat bagatelliseren, je eerst eens bedenkt hoe je het zou vinden wanneer dit bij
jouw zou gebeuren!!!

we hebben ruim €6100,-- betaald voor een tuin van 30m2 te renoveren (alleen bestrating), daar mag je toch wel wat voor
verwachten lijkt mij.

Zoals het er nu bij ligt, kunnen we over zo'n drie jaar de tuin opnieuw laten renoveren.

Zou uw dus voor genoemd bedrag een tuin willen met de volgende specificaties:
•	Tegels liggen onderling scheef (gemeld na oplevering).
•	Tegels wiebelen (gemeld na oplevering).
•	Tegels zijn kartelig en scheef gezaagd.
•	Op aantal tegels zitten witte strepen (productiefout volgens expert, gemeld na oplevering).
•	Afwateringsgoot werkt niet, er zit een groot gat in (gemeld na oplevering).
•	Afwateringsgoot zit aan opsluitband gelijmd (gemeld na oplevering).
•	Afwateringsgoot niet geplaats volgens instructies van de fabrikant (gemeld na oplevering).
•	Opsluitbanden sluiten niet aan (gemeld na oplevering).
•	Opsluitbanden staan na 5 maanden niet meer in lijn.
•	Na 7 maanden beginnen hoekjes van tegels af te breken (door het schuren tegen andere tegels).
•	Na 7 maanden ontstaan barstjes in tegels.
•	Na 6 maanden bij een kleine regenbui ontstaan plassen op het terras.
•	Het is geheel normaal dat de aannemer na betaling niet meer reageert?
•	Het is normaal dat je schriftelijke afspraken maakt oa betreffende garantie en deze niet na komt?
•	Ect, ect.

Maar goed, u vind het blijkbaar professioneel werk en zou graag deze hovenier / stratenmaker uw tuin willen laten
renoveren  want het ziet er mooi en strak uit. Dat zegt meer over u, dan over mij!

Ja
door JannyBoe Mar 25, 2023 om 13:27
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Stanley, ik zou het voor wat betreft deze website erbij laten.
U raakt van de kook van sommige opmerkingen en dat is heel erg goed te begrijpen.
Inhoudelijk schiet u ook niet veel op met meningen van anderen op basis van foto's op afstand.
U zult het geschil juridisch verder aan moeten gaan als u niet tevreden bent over de expertise en de geboden oplossingen.
Niet de leukste weg maar er zit niks anders op vrees ik.
In elk geval succes gewenst.

st
door stanleyvc Mar 25, 2023 om 14:39
15 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Jannyboe,

Bedankt voor uw reactie.

Dat is misschien de beste tip die ik kan krijgen hier.

1paul
door 1paul - Mar 25, 2023 om 14:22
3101 Antwoorden / 0 Vragen

!!!!!!!!!!!!!!!!!!