ne
door neodutchio Sep 27, 2016 om 14:23
Vrije tijd & tuin

Ijzeren pinnen op gemeenschappelijke schutting

Een aantal maanden geleden hebben wij met onze buren een nieuwe schutting laten plaatsen. Afspraak was dat we, ondanks dat we een slecht contact hebben, samen iets zouden uitzoeken. Plots stond de buurman op de stoep met de offerte en de mededeling wanneer de schutting geplaatst zou worden. Via de offerte hebben we de leverancier opgezocht zodat wij ook wisten welke schutting ons te wachten stond. Om verder gedoe te voorkomen is de schutting geplaatst en hebben wij netjes ons deel naar de buren overgemaakt. Het was niet direct onze eerste keuze, maar veel beter als dat het was.De schutting is dus van ons beiden en blijkt achteraf een stukje over onze grond neergezet. Hier heb ik schriftelijk melding van gemaakt bij de buren aangezien nu onze dakgoot van de schuur over de schutting hangt. Om gedoe in de toekomst te voorkomen ivm verjaring heb ik dit aangegeven.
Afgelopen weekend komen wij thuis en zitten er ineens allemaal ijzeren pinnen bovenop de schutting geschroeft. Dit zou gedaan zijn om katten uit de tuin van de buren te houden. Wij hebben geen katten en we hebben geen overlast van katten. Aan de andere kan van de buren zijn wel katten. Dit is dus ook weer zonder overleg gebeurd en ik zou nooit toestemming geven om aan de gezamelijke schutting deze pinnen te monteren, het ziet er niet uit en het begint net een gevangenis te worden.
 Moeten wij deze ijzeren pinnen over de hele lengte van de schutting accepteren, of mag er niets op een gezamelijke schutting gemonteerd worden zonder overleg?

18330 6 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Sep 27, 2016 om 14:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gemeenschappelijke schutting......het woord zegt het al. Ook dat de schutting bij beide een stukje op het grondstuk staat. Het bedrijf dat de plaatsingsopdracht had, zal dit uitgemeten hebben. Klopt de juiste plaats niet, is uw buurman aanspreekbaar en zal hij dit bedrijf moeten aanmanen. Uw buren zijn echter tamelijk brutaal en egoïstisch bezig en ergens moet hier letterlijk 'paal en perk' door u aan gesteld worden. Aankaarten dus wanneer u niet van plan was om de schutting te laten begroeien en de pinnen onzichtbaar te maken en verwijdering van de niet vooraf besproken pinnen binnen 14 dagen verlangen. Tevens zullen de ontstane gaten dichtgemaakt moeten worden om beschadiging door vocht te voorkomen. Het gaat uiteindelijk over een onrechtmatige handeling.

Praktisch actief worden: Denk bijvoorbeeld aan buurtbemiddeling of de buurtagent. Het doel van buurtbemiddeling is het ondersteunen van buren bij het vinden van een oplossing. Buurtbemiddelaars helpen om het contact te herstellen, begeleiden de gesprekken en helpen zo een uitkomst te bieden voor beide partijen. De bemiddelaars zijn vrijwilligers die speciaal zijn opgeleid om te bemiddelen tussen buurtbewoners.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die pinnen aan de kant van de buren vastgemaakt zijn, kunt u er niets van zeggen. Ik zie niet zo direct hoe je "bovenop" een schutting pinnen kunt vastschroeven.

ne
door neodutchio Sep 27, 2016 om 15:22
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een afdeklat bovenop de schutting waar de strips op geschroeft zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2016 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er mag zonder toestemming niets "bovenop" gemonteerd worden.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 27, 2016 om 15:44
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Neodutchio .

Mag ik pinnen op mijn schutting plaatsen ?

Ik heb pinnen op mijn schutting geplaatst tegen de kattenoverlast. Nu kwam de buurman om te zeggen dat hij was daar niet zo blij mee was. Als zijn dochter (9 maanden oud) erop gaat klimmen dan gaat haar handjes kapot. Moet ik die pinnen er af halen of mag ik ze laten zitten? Wij hebben last van de katten, maar hij niet, hij heeft zelf een kat. Kan hij hier iets tegen doen? Ben ik bijvoorbeeld aansprakelijk als de katten zich verwonden of moeten ze voor hun eigen katten zorgen? En als ze een ander overlast bezorgen?

Antwoord :

De eerste vraag betreft de eigendomssituatie. Als de schutting op de erfgrens staat is hij van u beiden, en mag u geen van beiden iets aan de schutting veranderen zonder instemming van de ander. Staat hij op uw grond, dan is hij van u. Over afrasteringen is wettelijk niets geregeld. In sommige gemeenten is in de plaatselijke verordeningen iets beschreven over schrik- of prikkeldraad in de omgeving van openbare wegen. U mag doorgaans een afrastering plaatsen, mits deze veilig is voor passanten (ook kleine kinderen), en voor kleinere huisdieren zoals honden en katten. Als een kind of een kat zich echter aantoonbaar verwond heeft door de pinnen op de schutting zou u aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Bron : gratisadviseurs.nl

marita5
door marita5 - Sep 27, 2016 om 16:00
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@Neodutchio ,

ondanks dat we een slecht contact hebben,

Neem eens contact op met het Juridisch loket in uw gemeente , als er straks een kind / of kat zich verwond aan de pinnen bent u de pineut  , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe hoog is die schutting?

ne
door neodutchio Sep 27, 2016 om 18:49
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Het hoogste gedeelte is 185cm hoog. Zelfs met de pinnen blijft het onder de 2 meter wat in de APV staat.

r.kemperman
door r.kemperman - Sep 28, 2016 om 12:54
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik mij in eerste instantie afvraag is: wat zijn dat voor pinnen? Geef eens een link naar een afberlding of plaats een foto.
Zelf heb ik ook pinnen op mijn schutting zitten; pijnlijk als je er aan komt, maar letsel kan je niet oplopen.