Ti
door Timkoers Apr 14, 2021 om 16:14
Vrije tijd & tuin

Ik heb een conflict met een hovenier

Een hovenier heeft voor mij mijn achtertuin grotendeels bestraat met grote tegels.
Echter deze lagen al vrij snel naar leggen , los en schommelen.
De hovenier hierop gewezen en hij is 1x terug geweest na een aantal weken en heeft opnieuw gevoegd.
Dit heeft niet geholpen omdat de tegels gewoon niet juist gelegd zijn. Deze zijn alleen maar in zand gelegd
en niet in mortel of beton wat bij deze grote tegels volgens mij had gemoeten. Hij zegt van niet want ze zijn
groot genoeg en daarbij betreft het ook nog eens een restpartij en zijn ze volgens hem krom.
Dit laatste slaat nergens op . Restpartij klopt maar dat wil niet zeggen dat hier iets mis mee is.
Heb persoon meerdere keren erop aangesproken maar steeds geen reactie en/of te druk en wordt met geintje afgedaan.
In dit geval nog even melden dat het (toevallig) de overbuurman is. Hij gooit het nu op een soort van vriendendienst etc
terwijl het gewoon een zakelijke overeenkomst is. Er is serieus geld voor betaald.
Heb hem inmiddels meerdere mails gestuurd maar reageert niet meer. HIj vindt dat er niets aan de hand is en dat ik hem zwart
maak omdat hij inmiddels niet verhuisd is, wat nergens op slaat. Wat zijn mijn opties om het terras weer goed te krijgen door hem?

5240 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 14, 2021 om 16:24
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Timkoers ,

Welk bedrijf is dit ,  zijn ze nergens bij aangesloten ?

ne
door neodutchio - Apr 14, 2021 om 16:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tuintegels hoeven echt niet in het beton of mortel gelegd te worden, op een goed zandbed kan ook. Als ik het goed lees hebt u zelf de tegels gekocht en door een ander laten leggen. Dan ligt het er maar net aan wat er afgesproken is. Als alleen de tegels neergelegd zijn op de plek waar u ze wilde hebben, dan wordt claimen lastig. Als de overbuurman ook het zandbed moest leggen en het volgens de voorschriften moest leggen, dan staat u sterker.

En ja, als de tegels niet vlak zijn, dan is het verdomd lastig leggen. En nee, een restpartijen hoeft geen b keus te zijn, maar het kan wel.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2021 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u een offerte, overeenkomst op papier staan?
Is deze hovenier aangesloten bij een brancheorganisatie oid?
Maar het lijkt mij net zo lastig als vloerbedekking ergens kopen en door een ander bedrijf laten leggen.
Kijk ook eens hier:
https://www.vhg.org/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 14, 2021 om 19:08
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Kunt u een foto plaatsen van de tuin?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2021 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij was toevallig je overbuurman? En wat bedoel je met dat zwart maken omdat hij niet verhuisd is?

Wat het een zwarte klus?

Ti
door Timkoers Apr 15, 2021 om 10:25
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry typfout. Ik bedoel hij is net verhuisd en het was geen zwarte klus!

rj
door rjw - Apr 14, 2021 om 19:35
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Mails sturen naar je overbuurman lijkt me niet echt de manier om een conflict op te lossen. Bel gewoon effe aan en drink een kop koffie. Dat lost meer op dan 100 e-mails.

mi
door miennaamishaaz - Apr 14, 2021 om 19:57
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je mischien een korte video van hoe los de tegels liggen?
{dit kan via Youtube door een Unlisted video link te maken}

Dat de tegels los komen te liggen kan zijn door verzakking dat de grond lager is komen liggen {na een flinke regenbui of 3 kan dit gebeuren}.
afhankelijk van het formaat van de tegels kan dit weinig tot veel Kwaad.

Welk formaat Tegels heeft u van de hovenier gekocht?

15x15cm?
30x30cm?
50x50cm?
100x50cm?
100x100cm?
groter?
anders?

sira
door sira Apr 16, 2021 om 13:18
2332 Antwoorden / 24 Vragen

Stelconplaten?

gerbera
door gerbera - Apr 14, 2021 om 21:03
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als tegels los liggen en wiebelen betekend dit dat de ondergrond niet goed is uitgevlakt en "aangetrild". Dit los je niet op met voegen de "wiebels" zullen opnieuw gelegd moeten worden. Dat ze op zand zijn gelegd hoeft geen probleem te zijn maar u heeft het over een restpartij. Zo'n restpartij bestaat vaak uit tegels die van mindere kwaliteit kunnen zijn omdat deze veelal uit de grote partij opzij zijn gelegd om als restpartij verkocht te worden. En dan kan het best eens voorkomen dat tegels niet allemaal dezelfde maat hebben en/of niet geheel vlak zijn waarbij wiebelen het gevolg kan zijn. Echter ook dat kan opgevangen worden als de ondergrond goed dragend is en dat hoeft niet persé mortel te zijn.

1paul
door 1paul - Apr 15, 2021 om 09:06
3143 Antwoorden / 0 Vragen

als ie geen kant op wil zul je dit geschil aan de recht voor moeten leggen, voor de goede orde, als tegels krom zijn kun je ze ook gewoon het zand in tikken, denk dat hij een baan gemaakt heeft en de tegels daarop gevlijd neergelegd, als ze dan krom zijn kan dit inderdaad gebeuren, dat heeft niets met de voegen te maken....

panter22
door panter22 - Apr 15, 2021 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

Een hovenier is geen stratenmaker en grote tegels leggen gebeurt vaak met 2 man.
Hij heeft dus een eigen bedrijf en je hebt keurig een rekening gekregen incl. BTW.
Je zou een deskundige naar de achtertuin kunnen laten kijken om te zien wat er mis is met die tegels.
Mocht het prutswerk zijn van de hovenier, dan zou je eens verder met hem moeten praten over een oplossing.
Kom je er niet uit, dan zul je naar de rechter moeten.

@H
door @HENK@ - Apr 19, 2021 om 00:40
159 Antwoorden / 1 Vragen

mortel en beton is onzin, het ligt dan nog steeds op zand.

Het is belangrijk dat er een vlakke en liefst goed aangetrilde ondergrond is met een flinke laag geel (wit) zand.

Tijdens het leggen elke tegel die mooi vlak gelegd is even optillen en een handje zand weghalen in het midden, dat bevorderd het mooi vlak aanklinken.

Daarna zeker de eerste tijd regelmatig invegen met inveegsplit en de eventueel wat losliggende tegels komen vanzelf vast te liggen.

Dit werkt natuurlijk alleen wanneer ze goed gelegd zijn en wanneer de tegels van zich zelf ook redelijk vlak zijn.

Niet het leukste klusje maar zelfs goed zelf te doen!