jd
door jdbeste1 Nov 21, 2020 om 19:32
Vrije tijd & tuin
Ik wil graag zeep gaan maken

Ik wil graag zelf zeep gaan maken maar zie door de bomen het bos niet meer op internet. Er zijn zoveel mogelijkheden . Ik wil dit graag maken via de zogenaamde koude methode.  Op Alieexpress kan ik de gietmallen vinden maar verder zou ik het niet echt weten. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan mij sites aanbevelen  of zelf vertellen uit eigen ervaring. Ook wil ik hierbij gietlabels genbruiken. Welke geur en kleurstoffen moet ik gebruiken en waar zijn die te koop?

1642 6 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 21, 2020 om 20:36
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JDBeste,

Op internet (Google) is veel te vinden.

Wat is het nut om zelf zeep te maken?:het is immers een goedkoop product.

gerbera
door gerbera Nov 21, 2020 om 22:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is het nut om zelf zeep te maken?:het is immers een goedkoop product.

Och er bestaan nog mensen die er en hobby op na houden, ik giet zelf (geur)kaarsen ondanks dat deze voor een habbekrats te koop zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 21, 2020 om 23:26
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik had daar nog niet aangedacht : als hobby.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2020 om 11:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Geeft niet hoor, maar mijn kaarsen ruiken heerlijk;-))

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2020 om 21:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Op you tube kunt u iedere dag een vlog volgen van de fam. Rutten. Zij hebben meegedaan in de serie Polopos. In de aflevering van gisteren kunt u bekijken hoe zij het doen. Ze zijn dit begonnen omdat (uiteraard) alles plat ligt en ze moeten toch wat inkomsten genereren. U zou hen via dat medium kunnen bereiken en uw vraag stellen?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 21, 2020 om 21:27
7155 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira - Nov 22, 2020 om 13:54
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als kind heb ik eens een blauwe maandag zelf kaarsen en zeep gemaakt. Omdat mijn beide oma's zelf zeep maakten tijdens de oorlogsjaren vanwege schaarste. Ik maakte het van restjes.
Ik smolt de restjes zeep langzaam om in oude pannetjes die ik daarvoor mocht gebruiken. Ik liet het niet vloeibaar worden, maar wel kneedbaar. Mijn vader had een soort van persje gemaakt, in mijn herinnering bestond dit uit een bodemplankje met 4 opstaande plankjes die met een scharniertje omgeklapt konden worden en een plankje waar ik de zeep mee aandrukte. Ook maakte ik een paar ballen. Daarna ging alles de koelkast in.
Maar je hebt zo ontzettend veel restjes zeep nodig. Buren, familie, van iedereen kreeg ik restjes.

mi
door miennaamishaaz - Nov 22, 2020 om 17:27
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wil Je primitieve zeep, dan is mischien de 2e episode van de anime DR.stone een oplossing,  hier wordt uitgelegd hoe je van 2 simpele ingredienten zeep kan maken.

diumenge
door diumenge Nov 22, 2020 om 18:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan kan TS ook wel even naar Fight Club kijken.

Bromsax
door Bromsax - Nov 23, 2020 om 10:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als professioneel zeepmaker kan ik je de volgende site aanbevelen:

http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp
Hier kun je zelf kiezen hoe zacht je de zeep wilt hebben, welke olie(ën) je er in wilt doen en wat dan het recept wordt.

WAARSCHUWING: Het werken met Natronloog (ontstopper) is erg gevaarlijk en kan brandwonden veroorzaken. Voorzichtigheid is geboden.

Ingrediënten voor zeepjes kun je kopen bij o.a. de Hekserij (https://www.hekserij.nl/)

tenormin
door tenormin Nov 23, 2020 om 19:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De familie Rutten, de dames dan, hebben inderdaad een beschermende bril op, handschoenen aan. Is is inderdaad niet zo maar even een zeepje maken.

jd
door jdbeste1 Nov 23, 2020 om 19:55
24 Antwoorden / 73 Vragen

Ok jij hebt volgens mij wel kennis van zaken. Bedankt voor je calculator maar die is nu nog wel iets te hoog gegrepen voor mij. Kun je voor mij een berekening maken voor ongeveer 3/4 liter olijfolie waarbij ik dan ook kokosolie toevoeg en ook wil ik iets toevoegen zodat het goed schuimt. Geur en kleurstoffen kom ik wel uit. Verder niet al te ingewikkeld om mee te beginnen.  Alvast bedankt voor de moeite.

tenormin
door tenormin Nov 23, 2020 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wel @jdbeste1, ik heb helemaal geen kennis van zaken: daarom de verwijzing naar You Tube fam. Rutten. Vandaag, gisteren en eergisteren waren ze aan het zeepjes maken. Maar ik zit niet (helaas voor u) op Instagram o.i.d. Als U dat wel hebt dan stelt u hen persoonlijk uw vragen over het hoe en waarom. Of bel hen: Tel. 06 57742171

Bromsax
door Bromsax Nov 24, 2020 om 12:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zeep maken is een precies werkje, je zult je gedegen moeten inlezen. je kunt niet zomaar vanalles bij elkaar gooien.
Voor een recept heb ik echte grammen nodig (en niet : ik doe er ook nog wat .... bij). De hoeveelheid vet en loog moet precies kloppen anders verloopt de (chemische) reactie niet goed en houd je een zeep over die nog loog bevat en dat wil je ZEKER niet (het zogenaamde overvetten).

Houd er ook rekening mee dat de zeep in ± 1 tot 8 uur klaar is (afhankelijk van de gebruikte methode) maar daarna nog minimaal 3 weken moet "rijpen" voordat je deze kan gebruiken.

(Geldt voor harde zepen op basis van natronloog, bij gebruik van kaliloog krijg je een zachte (hand)zeep. Deze gaat dus niet in mallen).

P.S.: zeep heeft van zichzelf een schuimende werking. Helaas wil je olijfolie gebruiken, deze olie heeft weinig schuimende werking. De toevoeging van Kokosolie verbeterd dat. Voor goed schuim moet je toch wel aan 50/50 denken.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2020 om 15:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, volgens mij was de reactie van @jdbeste1 bestemd voor @bromsax. Dit is dus het probleem met reageren dat niet ff de naam van betreffende persoon die bedoeld wordt is aangegeven;-))

tenormin
door tenormin Nov 24, 2020 om 18:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, daar had ik niet op gelet. En vandaag ben ik pas sinds nu even op de site. Maar je hebt wel gelijk: ik dacht inderdaad dat het (dom) voor mij was bedoeld.

jd
door jdbeste1 Nov 30, 2020 om 22:27
24 Antwoorden / 73 Vragen

.