wh
door what the hell Jul 8, 2017 om 19:48
Vrije tijd & tuin

Ik wil mijn balkon met vloertegels leggen

ik wil mijn balkon met vloertegels leggen, om te voorkomen dat de tegels bijv. met de eerste de beste nachtvorst opvriezen: moet ik nog ergens speciaal rekening mee houden met het leggen van de tegels?
ik heb al meer tegels gelegd, maar nooit buiten, het balkon heeft een betonnen ondergrond, de tegels, de lijm, het voegmiddel en het impregneermiddel heb ik al, alles geschikt voor buiten.

graag advies hier over.

10324 11 Rapporteer

getty
door getty - Jul 8, 2017 om 19:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Geen tips, maar mag dit wel van verhuurder/ VVE?

tenormin
door tenormin Jul 8, 2017 om 19:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Goede wedervraag: wilde hetzelfde stellen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2017 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Denkt u wel aan het afvoerputje?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 8, 2017 om 20:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wij hebben een deel van het terras hetzelfde betegeld als de vloer in huis.
Dit zijn plavuizen en in ons geval van het merk Tagina.
Eerst hebben we beton laten storten en na het egaliseren de tegels laten leggen. Vraag bij een goede tegelwinkel om een soort die binnen en buiten kan, dit zullen geen goedkope tegels zijn maar dan heb je wel wat.

tijger1
door tijger1 Jul 8, 2017 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft alles al.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 8, 2017 om 21:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, inderdaad, heb er overheen gelezen. Dacht dat hij alles had op tegels na.
Nu maar hopen dat de tegel zo gebakken zijn dat de vorst ze niet doet barsten. Er zijn slechts enkele tegels geschikt heb ik toen begrepen.

wh
door what the hell - Jul 8, 2017 om 22:20
16 Antwoorden / 5 Vragen

het is een eigen huis, dus dat zal geen probleem zijn.
het is een eensgezinswoning met ook een balkon.

wh
door what the hell - Jul 8, 2017 om 22:21
16 Antwoorden / 5 Vragen

het afvoerputje, het leek mij het beste, om er maar gewoon om heen te tegelen?

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2017 om 11:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag me af of dat wel verstandig is. Of het water niet onder de tegels gaat kruipen. Volgens mij zijn er afvoerputjes, net zoiets als bijvoorbeeld in de douche, zodat de rand rondom goed afgewerkt is.

wh
door what the hell - Jul 8, 2017 om 22:22
16 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb mosa tegels, antislip, dus dat zou wel goed moeten zijn.

gerbera
door gerbera - Jul 8, 2017 om 22:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

moet ik nog ergens speciaal rekening mee houden met het leggen van de tegels?
1) is de lijm vorstbestendig.
2) hebben de tegels een anti-slip laag. (ja dus, las dit te laat)
3) na het leggen zeker 24u niet belopen.
4) zorgen dat de betonvloer schoon en droog is.
Veel suc6 met het leggen.

costnix
door costnix - Jul 8, 2017 om 23:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als het balkon heel goed geëgaliseerd is, kunt u de tegels ook los leggen zonder lijm/mortel te gebruiken. De tegels kunnen dan uitzetten en krimpen bij toe- en afname van de temperatuur.

jo
door jorisw Jul 9, 2017 om 11:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou er dan wel iets onderleggen om te voorkomen dat de tegels gaan schuiven.
En let er bij het egaliseren op dat je dezelfde afschot houdt, dus niet mooi waterpas egaliseren.

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2017 om 01:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad de tegels zo leggen dat water niet ergens blijft staan en naar de afvoer loopt.
U zou ook nog eens op het forum van Klusidee kunnen kijken of daar er iets over te vinden is en anders daar eventueel dit ook nog eens voorleggen.

wh
door what the hell - Jul 9, 2017 om 20:44
16 Antwoorden / 5 Vragen

hartelijk dank voor alle reactie's

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2017 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes gewenst.

Sa
door Sander015 - Jul 23, 2017 om 21:09
1 Antwoorden / Vragen

Ik hoor hier niemand iets zeggen over het draagvermogen van het balkon. Los van de materialesering hebben we, even uitgaande van een relatief jong huis (jaren 80-2017), te maken met een variabele belasting van 1,75 kn/m2. Zodra u vaste tegels neergelegd veranderd dit het maximale draagvermogen. gezien het gegeven dat u het mooi wilt laten betegelen doet vermoeden dat je het ook wilt gaan gebruiken. Dus erop zitten. Hou dan rekening dat je niet te veel personen en materialen (bloembakken/parasolvoet,etc) op het terras laat komen ivm mogelijk bezwijken van het balkon. Ieder jaar gebeuren er een of meerdere van soortgelijke incidenten. Vermogen kan worden berekend door een constructeur adhv bestaande berekeningen in het bouwarchief van de gemeente.

costnix
door costnix Jul 24, 2017 om 09:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u een punt. Het zelfde geldt ook voor dakterrassen.