ed
door ed.kuulkers May 28, 2018 om 18:02
Vrije tijd & tuin

Is een Kattenverjager legaal?

Mijn kinderen hebben heel veel last van een Kattenverjager (denken wij)
Ook buurkinderen hebben daar last van.
In ieder geval hebben onze honden er geen zichtbare hinder door.
Kan iemand dan ook zo maar zo een Kattenverjager in zijn tuin plaatsen. Is het legaal?
M.vr.gr.
[edit persoonlijke gegevens]

12748 10 Rapporteer

wi
door wilhelmina59 - May 28, 2018 om 18:17
512 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst het mail adres verwijderen dit is een openbaar forum.
Verder waarom wordt er een kattenverjager neergezet??
Om die vieze stinkende kattenstront uit hun tuin te houden.
Oplossing is heel simpel zorg ervoor dat de kat in zijn eigen tuin zn rotzooi achterlaat dan is een kattenverjager niet nodig en of ie wel of niet legaal is?? Zal mij in iedergeval mijn ...   ik heb geen katten in mijn tuin.

brainless
door brainless May 29, 2018 om 10:42
324 Antwoorden / 0 Vragen

`TS heeft niet genoemd dat hij een kat heeft; alleen honden.
Hoe kan hij er dan voor zorgen dat katten in hun eigen tuin blijven?

wi
door wilhelmina59 May 29, 2018 om 12:59
512 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is de uitdaging voor de eigenaar

Boesta
door Boesta May 30, 2018 om 16:30
27 Antwoorden / Vragen

Het doet helemaal niet ter zake waarom die zogenaamde "kattenverjager"is neergezet. Dat is ook helemaal niet de vraag. (voor die vraag moet u bij de plaatser van dat apparaat aankloppen).

Het zou fijn zijn als u gewoon de TS probeert te helpen ipv zo belerend te doen en geen antwoord te geven op de gestelde vraag!

Dat soort apparaten hebben vaak meerdere standen. U kunt het best contact opnemen met degene die dat apparaat heeft geplaatst, Alles uitleggen en dan vragen of hij het apparaat op een andere stand kan zetten. Waarschijnlijk heeft u (uw kinderen) er dan geen last meer van.

Mocht dat allemaal niet helpen kunt u proberen buurtbemiddeling in te schakelen (liefst met de ouders van de buurkinderen die er ook last van hebben).

Maar ,meestal is de overlast opgelost als de eigenaar van het apparaat het op een andere stand zet.

edrick3
door edrick3 - May 28, 2018 om 18:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou even m'n mailadres verwijderen met de knop Bewerk (potloodje).
Anders heb je zo een aantal aanbiedingen van kattenverjagers in je mailbox. ;-)

En ja, je mag een kattenverjager in je tuin plaatsen.

Mijn kinderen hebben heel veel last van een Kattenverjager (denken wij)
En waar baseer je dat op?
Al eens (vriendelijk) met de buren gesproken?

ne
door neodutchio - May 28, 2018 om 18:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Je mag een kattenverjager in de tuin zetten, maar zet die dan wel op de juiste frequentie. Dus hoorbaar voor katten en niet voor mensen. Uit eigen ervaring weet ik dat je helemaal gek wordt van de fluittoon die er uit komt.

simon55
door simon55 May 28, 2018 om 18:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb er een met n telefoon bel

gerbera
door gerbera - May 29, 2018 om 11:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het zo best kunnen dat uw kinderen er last van hebben. Mogelijk is de boosdoener een verkeerde afstelling die normaal boven de 21.000 hertz moet zijn wil dit onschadelijk voor mensen zijn. Is de plaatser van het apparaat al wat op leeftijd zou het zo maar kunnen dat deze het niet hoort en het apparaat op een lagere, onder de 20.000 Hz, frequetie staat. Bespreek dit met betreffende persoon zodat een juiste instelling de oplossing kan zijn. Tot op heden is het gebruik van dit apparaat nog legaal.

Gr
door GroteHans - May 29, 2018 om 13:08
1 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens uitzoeken of geluid echt van die kattenverjager af komt.

lo
door louisda - May 30, 2018 om 13:25
14 Antwoorden / 2 Vragen

Ook onze kleinzoon heeft er duidelijk last van, maar als hij er is, draaien we de kattenverjager gewoon om, zodat er geen beweging kan worden gedetecteerd. Over het algemeen geldt dat jonge mensen hogere geluiden kunnen waarnemen dan oudere mensen. Maar goed, kinderen en andere mensen komen niet zomaar in je tuin (en zeker niet om daar te gaan poepen). Gewoon katten thuis op de bak laten gaan en niet naar buiten sturen, waar ze altijd in de tuin van anderen hun behoefte gaan zitten doen.

Boesta
door Boesta - May 30, 2018 om 16:31
27 Antwoorden / Vragen

Dat soort apparaten hebben vaak meerdere standen. U kunt het best contact opnemen met degene die dat apparaat heeft geplaatst, Alles uitleggen en dan vragen of hij het apparaat op een andere stand kan zetten. Waarschijnlijk heeft u (uw kinderen) er dan geen last meer van.

Mocht dat allemaal niet helpen kunt u proberen buurtbemiddeling in te schakelen (liefst met de ouders van de buurkinderen die er ook last van hebben).

Maar meestal is de overlast opgelost als de eigenaar van het apparaat het op een andere stand zet.

ge
door gerke3 - Jun 11, 2018 om 17:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is het een kattenverjager dat werkt met behulp van een sensor? Het sensor bereik kan vaak ook ingesteld worden. Hoe groter het bereik, des te meer kans dat hij aanslaat. De sensor registreert bewegingen en gaat dan af. Een bewegende tak kan er voor zorgen dat het toestel zich steeds inschakelt. Je hebt ook mogelijk duurdere systemen dat op warmte bronnen afgaat.

Daarnaast heb je nog systemen dat continue om de zoveel seconden een pieptoon genereert. Bereik van zulke toestellen is tot maximaal 45 meter. De meeste systemen kun je inderdaad op toonhoogte instellen. Echter de meeste kattenverjagers zijn van goedkope kwaliteit waardoor het geluid niet altijd even zuiver van toon is. Dan hoor je een kakofonie aan pieptonen.

Ik zie hier dat de katten weinig van het geluid aantrekken. Wel zie ik dat kinderen die voorbij het toestel lopen, welke staat gericht op de openbare weg hun handen op de oren doen. Het geluid is behoorlijk irritant en drukt op mijn oren. Men spreekt van ultrasone geluidsgolven terwijl het vaak om hoogfrequent geluid gaat. Het menselijk gehoor gaat tot circa 20.000 hertz. Daar waar het de ene niet hoort, zal de ander het duidelijk horen. Net zoals je naar een audiocien gaat die registreert welke pieptoontjes wel of niet hoort. Iemand die werkt bij zo'n dergelijke webshop krijgt veel klachten binnen over deze apparaten. De meeste mensen sturen het toestel weer terug omdat ze zelf het geluid ook kunnen horen. En dan staat hij boven de 20.000 hertz ingesteld.