Maidac
door Maidac Mar 18, 2023 om 08:56
Vrije tijd & tuin

Is het redelijk om dit te vragen van je huurder na opzegging?

Na anderhalf jaar vertrek ik uit een particulier huurappartement uit 1954 waar ik €1300 huur betaal. Is het redelijk en rechtsgeldig dat het onderstaande door de verhuurder gevraagd wordt? In het huurcontract staat schoon en netjes achterlaten. Zij willen nu dat ik het appartement schoner en netter oplever dan dat ik het aantrof, zie hieronder:

Schoonmaken.
Wij verzoeken je vriendelijk de woning achter te laten zoals u deze van ons hebt ontvangen (anders gaten vakkundig dichten en overgeschilderd in dezelfde kleur).

Let bij het organiseren van de schoonmaak op het volgende:

- Schoonmaken van de badkamer (ontkalken van alle wanden, kranen en eventuele glazen wanden).
- Oven / magnetron van binnen gereinigd, afzuigkap van buiten ontvetten, filters gereinigd.
- Afval weggegooid in de container.
- Alle vloeren stofvrij maken en dweilen.
- Neem al je eigen spullen mee.
- Maak alle ramen schoon van het huis, zowel binnen als buiten.
- Retourneer alle sets sleutels die u van ons hebt ontvangen. Zorg dat alle sleutels bij de eindinspectie aanwezig zijn.

Als het huis bij de eindinspectie niet (helemaal) schoon is, wordt het huis (verder) schoongemaakt door een professionele schoonmaker, waarvoor de kosten ten laste van uw borg worden gebracht.
Als de tuin niet (voldoende) is onderhouden, dan wordt dat onderhoud door een hovenier gedaan, op uw kosten.

5723 13 Rapporteer

sira
door sira - Mar 18, 2023 om 09:03
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Heb je foto's van destijds toen je er bent ingetrokken en heb je de verhuurder toen in kennis gesteld?

Het merendeel van de punten vind ik logisch, je moet iets netjes achterlaten.

Wat betreft de gaten dichten, kan ik nog in meegaan, maar overgeschilderd in dezelfde kleur daar twijfel ik aan.

getty
door getty - Mar 18, 2023 om 09:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gestelde wat van u verwacht  worde, lijkt  mij eigenlijk normaal en vanzelfsprekend

Ik zou er maar gehoor aan geven.

Ja
door JannyBoe - Mar 18, 2023 om 09:55
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, bij het Juridisch Loket kunt u info vinden hoe het juridisch zit.
De website van de Woonbond is ook altijd een prima plek om je licht op te steken.
Succes met de verhuizing alvast!

Gr
door Grunn1 - Mar 18, 2023 om 10:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Woning moet veeg schoon worden opgeleverd.
Het lijkt me niet meer dan logisch om het redelijk schoon achter te laten. Een vet vrije afzuigkap bijvoorbeeld, neem aan dat je die zelf regelmatig schoonmaakt aan de buitenkant zoniet dan zal die wel erg smerig zijn.
Ramen idem, je hebt van die mensen die roken en nooit de ramen schoonmaken en dat die dan vies bruin zijn dus ja dat moet wel schoon maar neem aan dat je zelf wel eens de ramen hebt schoongemaakt.
De punten over afval en je spullen en sleutels lijkt me toch heel logisch.

me
door mein33 - Mar 18, 2023 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAIDAC  Is het redelijk ..  ............ dat het onderstaande door de verhuurder gevraagd wordt? In het huurcontract staat schoon en netjes achterlaten.

Het gevraagde is niets meer of minder dan hetgeen in alle redelijkheid van de vertrekkende huurder gevraagd mag worden.

DOOR MAIDAC  Zij willen nu dat ik het appartement schoner en netter oplever dan dat ik het aantrof.

M.a.w. u heeft toen u er in trok alles driedubbel moeten schoonmaken alvorens u het in gebruik heeft kunnen nemen.
U heeft het, zo als voor een goed huurder betamelijk is, alles netjes en schoon gehouden tijdens de periode waarin u de huurder was en dat (kort door de bocht genomen) zou dan voldoende moeten zijn om de woning (bezemschoon) aan de verhuurder op te leveren.

Of heeft u het apartement misschien laten vesloffen en schrikt u nu dat u nog aan de slag moet om het e.e.a. in redelijke staat van reinheid te moeten opleveren ?    ;-))

Iv
door Ivo W - Mar 18, 2023 om 13:17
729 Antwoorden / Vragen

Het meeste is redelijk.

Alleen het schilderen na het dichten van de gaten is niet redelijk, tenzij u de woning gestoffeerd huurt.

Als de woning niet gestoffeerd aan u verhuurd wordt, is de huurder namelijk zelf verantwoordelijk voor het aanbrengen van een wandafwerking. Als gaten zodanig gedicht zijn dat er overheen geschilderd of behangen kan worden, dan voldoet het dus aan hetgeen de nieuwe huurder mag verwachten.

Als gestoffeerd verhuurd wordt, dan 'huurt' u ook de aankleding van de woning. En dan moet u die aankleding (dus ook de geverfde of behangen muren) weer netjes aan de verhuurder opleveren.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 20, 2023 om 10:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

"Als de tuin niet (voldoende) is onderhouden, dan wordt dat onderhoud door een hovenier gedaan, op uw kosten."

Wat is voldoende? Doorgaans willen woningbouw verenigingen de woning opgeleverd zien in oorspronkelijke staat, ik denk dat een particulier hier iets soepeler mee omgaait. Maar er moeten duidelijke richtlijnen zijn. Als u foto's heeft van 1.5 jaar geleden, zou dat een mooi referentie punt zijn, ook de tuin bijv.

Goede tijd gewenst in uw nieuwe woonomgeving.

pino123
door pino123 - Mar 20, 2023 om 10:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Klinkt mij niet meer dan redelijk.

rj
door rjw - Mar 20, 2023 om 17:10
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er op papier over de staat van de woning toen je de sleutels anderhalf jaar geleden kreeg?

Maar los daarvan: het lijken mij zaken die je sowieso al doet al je er woont, dus het zou niet heel veel werk moeten zijn.

mo
door mof - Mar 22, 2023 om 11:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u kunt aantonen middels bijv fotos dat de toestand bij aanvang huur slechter was dan heeft u gelijk, anders de verhuurder

1paul
door 1paul - Mar 22, 2023 om 16:12
3143 Antwoorden / 0 Vragen

gaten moet je dichten net als spijkers en schroeven verwijderen, ook alle zaken die je aangebracht hebt moet je verwijderen TENZIj de verhuurder en jij hier een overeenkomst voor hebben getekend dat dit mocht EN dat dit mag blijvven bij vertrek.

ook kan het zo zijn dat de nieuwe huurder zaken over wil nemen, dit moet je wel van tevoren regelen EN op papier zetten welk jullie dan gezamenlijk tekenen, verhuurder moet hier wel mee accoord gaan.

schilderen hoef je niet te doen, ook de gaatjes niet die je dichtstopt!

er moet trouwens wel een voorinspectie komen waar verhuurder alle punten op papier moet zetten die gedaan moeten worden, komt deze er niet heeft ie geen poot om op te staan!!!!

https://www.haagsewetswinkel.nl/de-voor-en-eindinspectie-van-de-huurwoning/#:~:text=Enkele%20weken%20voor%20het%20einde,gebreken%20te%20(laten)%20herstellen.

madeinholland
door madeinholland - Mar 22, 2023 om 16:18
2 Antwoorden / Vragen

Notitie aan jezelf:

Als je een huurwoning betrekt, maak overal foto's van, met betrekking tot de staat. Dan weet je, of wat er van je verwacht wordt, redelijk is of niet. En vind je van niet, dan kun je dat aantonen en eventueel bezwaar maken.

Maar goed, uit je vraagstelling begrijp ik dat je niet zo blij was met de staat waarin je het appartement aantrof, want je vraagt jezelf af of het redelijk is dat je het schoner en netter op moet leveren. Heb je in die anderhalf jaar tijd dan nooit schoongemaakt of zo?