ro
door rosette Mar 30, 2011 om 13:09
Vrije tijd & tuin

Is IENS betrouwbaar?

De online restaurantgids IENS laat proevers aan het woord. Je zou denken dat de geplaatste recensies een betrouwbaar beeld moeten geven van de restaurants, maar ik heb mijn twijfels daarover. Ongeveer een maand geleden heb ik een profiel aangemaakt en 3 restaurantrecensies geschreven. Er is er nog steeds niet één geplaatst. Vragen hierover worden eerst ontwijkend en daarna helemaal niet meer beantwoord. Ik heb toch in goed Nederlands geschreven. De ingevulde proefformulieren staan wel op mijn pagina, maar de cijfers worden niet meegeteld bij de scores van de restaurants. Is IENS wel onafhankelijk?

7057 18 Rapporteer

frelco
door frelco - Mar 30, 2011 om 13:51
28 Antwoorden / 4 Vragen

Van IENS weet ik niets, maar je zou eens kunnen proberen bij eet.nu, kun je restaurants zoeken, en recensies schrijven, van culinar tot fastfood.

Succes

edmundgibson
door edmundgibson - Apr 6, 2011 om 13:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij IENS zijn we afhankelijk van de recensies van onze bezoekers en we zijn daarom altijd blij met de bijdrage die onze proevers willen leveren. Hoe meer recensies, hoe beter. Meer recensies geven immers in de regel een betrouwbaarder beeld van een restaurant. Wel verwachten we van al onze proevers dat ze zich aan onze huisregels houden en weren we frauduleuze recensies.

Recensies zijn er in twee varianten op iens.nl:

- Een mening is een korte, algemene beschrijving van een ervaring in een restaurant met een beoordeling in vijf gradaties: slecht, matig, redelijk, goed en uitstekend. Deze zijn direct zichtbaar op iens.nl, maar worden achteraf altijd gecontroleerd door de redactie. De redactie verwijdert recensies die niet voldoen aan onze huisregels, maar bericht de proever daar altijd over en stelt deze in de gelegenheid de recensie te herschrijven.

- In een proefformulier kunnen proevers cijfers geven voor eten, service en decor. Zij moeten deze cijfers wel beargumenteren. Proefformulieren zijn nooit zichtbaar op de site, maar de cijfers tellen wel mee aan de gemiddelde cijfers die je daar ziet.

Een proefformulier wordt altijd eerst gecontroleerd door de redactie. Om fraude te voorkomen zijn we extra kritisch als het voor de proever in kwestie het eerste proefformulier is. Soms duurt het daarom wat langer voordat een proefformulier wordt verwerkt. Daarnaast wachten we altijd tot er over een restaurant minimaal drie proefformulieren zijn ingevuld voordat we de gemiddelde cijfers tonen. Op deze manier vergroten we juist de betrouwbaarheid van de informatie die we aanbieden.

Mocht je nog vragen hebben over het bovenstaande, neem dan contact met ons op via support@iens.nl

Met vriendelijke groet,
Redactie iens.nl

ro
door rosette - Apr 10, 2011 om 10:09
11 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat de cijfers niet transparant zijn. Nu staat er een aantal punten, waarvan niemand kan zien waar ze vandaan komen. Meningen worden geplaatst, waarom gebeurt dat niet met proefformulieren? Zo moet je je wel gaan afvragen of het allemaal wel klopt.

empyria
door empyria - Apr 10, 2011 om 10:47
504 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals IENS het uitlegt klinkt het mij in de oren alleszins redelijk en fair.

sy
door sylli - Apr 10, 2011 om 12:00
250 Antwoorden / 40 Vragen

Mij klinkt de uitleg van IENS ook redelijk en fair in de oren.
Maar weet TS wel zeker dat zij dus een "Mening" en niet alleen een "Proefformulier" met cijfers en toelichting, wat zij wellicht ziet als een recensie?
Heb op hun site bij verschillende restaurants de meningen gelezen en ik kan maar 1 conclusie trekken: smaken verschillen! (en dat is maar goed ook)
Sommigen geven een "Slecht" beoordeling terwijl het eten goed was, maar de bediening een drankje vergat.
Sommigen geven een "Uitstekend" beoordeling, omdat het zo gezellig kletsen was met de barman ("die maakte het matige eten meer dan goed").
Kortom: leuke site om te lezen en om je een beetje te orienteren en (alvast) te lezen wat anderen mensen van het restaurant vonden waar jij naartoe wilt of bent geweest, maar het is duidelijk dat het hier gaat om persoonlijke meningen en smaak van amateurs die ook eens een avondje uit eten gaan en dat met de wereld willen delen.

donna
door donna - Apr 11, 2011 om 13:05
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet helemaal hoe die puntentelling tot stand komt, en ik begrijp al helemaal niet waarom er zo geheimzinnig over gedaan wordt. Er zijn toch steeds weer bijdragen op internet waar mensen laten weten dat hun recensie niet geplaatst of verwijderd is, wat moet je daar dan van denken dan dat het iens niet goed uitkomt. Plaats gewoon alles wat fatsoenlijk en relevant is.
Waarom plaatst iens de proefformulieren niet, daar komen de punten vandaan en dan kan iedereen zien hoe het restaurant die punten heeft gekregen. Nu staan er wel meningen, maar die hebben met de punten niets te maken. Ik snap het niet.

ml
door mlee - Nov 16, 2012 om 13:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Iens is niet onafhankelijk. Ik heb in het verleden twee maal een negatieve recensie geplaatst die naderhand door Iens is verwijderd. Zo had ik bij een recensie over een Italiaans restaurant opgemerkt dat het naar mijn idee beneden de waardigheid van een Italiaan is om bij het voorafje olijven en artisjokharten uit een potje te serveren. Iens vroeg mij vervolgens hoe ik zo zeker wist dat die zaken uit een potje kwamen... Kom op zeg; dat ziet een kind. En op de menukaart stond niet "olijven uit een potje", nee. Maar vervolgens werd de recensie gewist.
Ik neem Iens volstrekt niet serieus. Ga voortaan maar naar eetnu.nl. Daar blijven recensies tenminste gewoon staan, ook al zijn ze negatief.

ml
door mlee - Nov 16, 2012 om 13:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Iens is NIET onafhankelijk.
Ik heb in het verleden 2x een negatieve recensie geplaatst, die beide verwijderd zijn. Uit de mailwisseling die daaraan voorafging bleek beide keren overduidelijk dat dit was door tussenkomst van de restaurateur.
Onbegrijpelijk dat Iens zich laat verleiden tot zo'n welles/nietes spelletje. Als ík vind dat iets niet lekker was, of de prijs/kwaliteitsverhouding niet OK, dan is dat míjn mening. Natuurlijk wil een restaurateur dat liever niet horen, maar daar moet Iens zijn oren niet naar laten hangen.
Voorbeeld: in een "authentiek" Italiaans restaurant verwacht ik bij het voorafje geen ontpitte olijven uit een potje. Die smaken namelijk volstrekt nergens naar. Ik vermeldde dit in mijn recensie. Vervolgens vroeg Iens mij hoe ik zo zeker wist dat die olijven uit een potje kwamen... Sorry hoor, maar dat proeft mijn kleine neefje nog.
Iens heeft voor mij volledig afgedaan.
Ga liever naar www.eetnu.nl. Daar laat men alle recensies staan, positief en negatief.

du
door dutchculi - Sep 12, 2013 om 20:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

IENS is absoluut niet onafhankelijk. Deze organisatie doet zaken met de restaurantseigenaren (bijv. de "IENS DinerDagen") en heeft er belang bij de relatie met hen goed te houden. Ik heb zelf meerdere keren ervaren dat een negatieve reactie niet werd geaccepteerd, terwijl deze aan al hun voorwaarden voldeed. IENS filtert de negatieve reacties eruit! Daarmee houden ze de restaurants te vriend en bedonderen ze de consument.

dearagain
door dearagain - Sep 12, 2013 om 20:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

* t'is wel duidelijk dat iens helemaal niet onafhankelijk is (gezien de laatste 2 berichten)

le
door lecourage - Nov 3, 2013 om 00:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan als restaurant houder er dit over zeggen .
Ook al betalen wij iens ,en zit ik met de zelfde vraag als iedereen hier
Of weet ik het zeker ?.het is zeker niet betrouwbaar .
Soms zie ik ook goede resencies bij ons verdwijnen en als we er navraag bij iens over de doen krijgen wij
Ook een antwoord terug waar weniet veel aan hebben
Soms hebben wij er een slechte tussen waar ik me bij afvraag of mensen het wel bij het goede restaurant hebben geplaatst .want dan hebben mensen het over totaal andere gerechten dan dat wij serveren .
Of dat ze bij ons hebben gegeten op de dag dat we gesloten zijn
Mensen klagen ook op iens over dingen waar het restaurant zelf ook niet veel aan kan doen ( een luidruchtige andere tafel)en dat verpest hun hele avond . Als het kleedje wat de gastvrouw aan heeft hun niet bevalt ,smaakt het eten opeens ook niet meer , als de kelner naar hun mening te veel praat met een andere tafel enz
Ik weet ook bijna zeker dat restaurant houders er zelf op schrijven of familie
Ik kan dit lijstje nog veel langer maken maar ik weet zeker hetzij niet betrouwbaar of eerlijk maar iens verdient er zijn geld mee

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 3, 2013 om 02:43
619 Antwoorden / 29 Vragen

Zo weer een ouwe koe na ruim 2½ jaar uit de sloot opgevist.

Eenmalig een bijdrage op IENS geleverd op verzoek van de eigenaren van een Italiaans restaurant onder een fictieve Italiaanse naam met Italiaanse woorden erbij.

Kortom: het restaurant - het restaurant is niet meer actief vanwege insolventie - regelrecht de hemel ingeprezen.

ha
door haweem - Dec 23, 2013 om 19:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, is niet betrouwbaar.
Negatieve recensies worden vaak om zeer onduidelijke redenen geweigerd.
Ik plaats er niets meer.

th
door thos - Mar 5, 2014 om 10:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met haweem eens. Als je wil melden omdat je bedorven voedsel heb gekregen plaatsen ze niet omdat dat schadelijk zou zijn voor een restaurant.
toen opnieuw een recensie geplaatst dan maar zonder de melding van de rotte garnalen maar wel dat ik het vwa heb ingeschakeld werd hij weer geweigerd

ha
door haweem - Sep 18, 2014 om 16:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij sommige restaurants heb ik het idee dat de restauranthouder recensies laat plaatsen door vriendjes of zelf op één of andere manier recensies plaatst.

Ik volg al een tijdje de recensies van een restaurant, ga hier de naam niet noemen.
Regelmatig worden er zeer hoge cijfers gegeven en altijd door proevers die maar 1 recensie hebben geplaatst op Iens.

Recensies van proevers die meerdere recensies op Iens hebben geplaatst zijn zonder uitzondering altijd negatief met zeer lage cijfers.

Het lijkt er sterk op dat hier wordt gerommeld.
Ik heb Iens er wel eens over gemaild maar men zag geen reden om aktie te ondernemen.

se
door sellh - Jul 21, 2015 om 21:30
10 Antwoorden / 3 Vragen

Met Iens.nl heb ik een hele slechte ervaring, wat riekt naar censuur. In een naburig Italiaans restaurant, waar ik eten haalde, werd ik eens heel a-sociaal behandeld. Daarover heb ik wat later een negatieve recensie geschreven.
De recensie werd geplaatst, maar een paar dagen later alsnog verwijderd. Ik ben er van overtuigd dat de restauranthouder heeft lopen klagen en dat op diens bevel mijn negatieve beoordeling daarop is gecensureerd. Als argument werd gegeven dat mijn ervaring niet recent zou zijn, omdat ik in de tekst had staan "enige tijd geleden".
Daarop heb ik mij onmiddellijk bij Iens uitgeschreven. Want aan een niet onafhankelijke websites om recensies te plaatsen, heb je niets.
Recensies horen geplaatst te worden (mits beschaafd), positief of negatief en daar hoort niet, zoals bij Iens, een restauranthouder censuur te kunnen toepassen.
Vandaag bij TrustPilot exact een zelfde negatieve ervaring. Ook een bericht dat werd gecensureerd omdat het beoordeelde bedrijf de recensie niet aanstond.

door 1953 - Jul 22, 2015 om 01:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sellh schreef op dinsdag 21 jul 2015, 21:30]Met Iens.nl heb ik een hele slechte ervaring, wat riekt naar censuur. In een naburig Italiaans restaurant, waar ik eten haalde, werd ik eens heel a-sociaal behandeld. Daarover heb ik wat later een negatieve recensie geschreven.
De recensie werd geplaatst, maar een paar dagen later alsnog verwijderd. Ik ben er van overtuigd dat de restauranthouder heeft lopen klagen en dat op diens bevel mijn negatieve beoordeling daarop is gecensureerd. Als argument werd gegeven dat mijn ervaring niet recent zou zijn, omdat ik in de tekst had staan "enige tijd geleden".
Daarop heb ik mij onmiddellijk bij Iens uitgeschreven. Want aan een niet onafhankelijke websites om recensies te plaatsen, heb je niets.
Recensies horen geplaatst te worden (mits beschaafd), positief of negatief en daar hoort niet, zoals bij Iens, een restauranthouder censuur te kunnen toepassen.
Vandaag bij TrustPilot exact een zelfde negatieve ervaring. Ook een bericht dat werd gecensureerd omdat het beoordeelde bedrijf de recensie niet aanstond.

U dacht ook, laat ik eens in deze periode na bijna 4 jaar en 4 maanden ook eens een bijdrage leveren.

IENS staat bekend om dat het negatieve publiciteit over een bepaald etablissement schuwt van de werkelijkheid.

IENS neem ik met een korreltje zout. Geloofwaardigheid van IENS is dan ook ver te zoeken.

IENS werkt nu samen met een grootgrutter te Zaandam, ´Armoe Heilig´, omtrent de ´gratis 2e driegangenmenu´.

ha
door haweem - Aug 15, 2015 om 12:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem sites als IENS niet meer serieus.

Laatst las ik de recensies van een Thais restaurant. Op elke minder goede recensie reageerde de eigenaar op een zeer kinderachtige en onplezierige manier. Voor mij al een reden om er niet te gaan eten.

En bij een ander restaurant regent het negens en tienen. De lovende recensies komen altijd zonder uitzondering van eters die hun eerste recensie plaatsen. De slechte recensies altijd van eters met meer recensies. Het riekt er naar bedrog.

Ik wil er maar mee zeggen dat goede recensies voor een restaurant zo belangrijk zijn dat ze er niet voor terug deinzen om deze om onrechtmatige manier te beïnvloeden.